رواية حكاية كفيفة الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم خوخة
رواية حكاية كفيفة الجزء الحادي والعشرون
رواية حكاية كفيفة البارت الحادي والعشرون
رواية حكاية كفيفة الحلقة الحادية والعشرون
نيرة بعصبية بصي بقى يا شهد انتي مخبية علينا ايه وبسراحة كده ومن غير زعل انتي شكلك مكنتيش بتحبي ريتا وكنتي متفقة مع ندى عليها , شهد بتوتر انا مكنش قصدي انتي نسيتي ان طنط كرشتنا ومينفعش نروح دلوقتي , نيرة والابتسامة البابتسمتيها لما عرفنا بخبر وفاة ريتال , بصت شهد لنيرة بصدمة وقالت انا هكره ريتال ليه هي معملتليش حاجة , نيرة اسالي نفسك وشوفي تصرفاتك يا هانم , بصت شهد لصحابها شافت نظرات الاتهام في عينيهم , شهد بابتسامة مكسورة والدموع اسيرة في عينيها انا مش ملزومة اوضح لحد حاجة ومكنتش اتوقع انكم تتهموني بحاجة زي دي سلام , مشيت شهد والدموع بتنزل على خدها زي المطر ويمكن اكتر رجعت بيتها ودخلت اوضتها من غير كلام , وقالت ليه انا عملتلكو ايه علشان تفكرو فيا كده انا حبيتكو ومكنتش اتوقع منكو انكو تفكرو فيا بالشكل دا انا قلبي موجوع اوي مسحت دموعها وقالت اخلص البعمله دا وبعدين افكر في مصيري , ثم مسكت الفون ورنت على احد الاشخاص , شهد بقوة جهزت القلتلك عليه , الشخص ايوة شهد ابعت الشخص تمام قفلت شهد وهي بتقول كده حلو والبادي اظلم هوريكو شهد هتعمل ايه وهتجيب حقها من كل الاذاها وابتسمت بنصر , مجهولة ٢ قابلوني في الكافيه حالا , وصلو , مجهولة ١ في ايه جبتينا على ملا وشنا ليه , مجهولة ٢ بصت لمجهول ٤ وقالت الفرح هيتم امتة , مجهول ٤ معرفش بس ممكن ندى تاجله علشان ريتال , مجهولة ٢ ههههههههههههه شكلك متعرفش الهانم لسا دمش بعيد تعمل فرح اكبر من المتفقين عليه , بصولها الثلافة بزهول احقا ندى بهذه البشاعة , مجهول ٤ طالما الفرح في معاده فالمفروض نعمل التفقنا عليه , مجهولة ٢ بالضبط كده انت ذكي اوي , مجهول ٤ شكرا جدا لو على حسب كلامك يبقى الفرح كمان اسبوع يعني المفروض نخلص كل حاجة , مجهولة ٢ برافو عليك بس لازم نتاكد الاول ان ندى مش هتغير رايها , مجهول ٤ هنعرف بس انا عايز اتاكد من حاجة اسيبكم بقى , عند آمان , آمان ماما انا خارج عمر جاي يخدني , اخوه الصغير باستهزاء الله وبقينا بنخرج بعد مكنا بالليل والنهار في الاوضة يا اخي خلي عندك شوية دم واعتمد على نفسك ولا طول عمرك هتفضل معتمد علينا وعلى عمر صاحبك آمان اولا يا اخويا العزيز انا اعتمدت على نفسي وحفظت الكلية وطريقها وحفظت المكان البقابل فيه صاحبي الحضرتك بتستهزئ بيه وكل دا بفضله هو عمل المقدرتوش تعملوه , الام ضربته بالقلم وقالت عمل ايه ان شاء الله رباك علمك بيصرف عليك دانت الفي سنك بيشتغلو مش كفايا عالة علينا وكمان قليل الادب اعمل حسابك انك الهتصرف على البيت دا لو محترمتش نفسك امشي على اوضتك , دخل اوضته وهو مصدوم للدرجة دي هو عالة على اهله , رن على عمر , آمان بحزن عمر انت قاعد لوحدك صح , عمر ايوة , آمان ممكن اجي عندك لحد متدورلي على شقة وشغل علشان اصرف على نفسي , عمر بهدوء اولا تنور يا صاحبي , ثانيا عيب عليك لما تكون شقتي موجودة وادورلك على شقة , ثالثا انا عندي ليك شغلانة حلوة اوي وهتستفيد كتير , آمان بفرح بجد هي ايه , عمر انت صوتك حلو في القرآن والاغاني الاسلامية فهنستغل دا وهنعملك قناة على اليوتيوب وهصورك وهتكبر بفضل ربنا وهتاخد فلوس واجر بقراءتك للقرآن بس دا هياخد وقت , آمان بابتسامة انا مش عارف اقول ايه غير انك اعظم صاحب استحملت تريقة الناس ودلوقت هتقل عليك بمجيتي عندك , عمر انت اخويا يا ابني يلا جهز شنطتك وتعالى سلام هروح اجهزلك اكلة حلوة على متيجي , يدوب قفل مع آمان لقى خالد بيرن , خالد كنت بتكلم مين غيري , عمر بمرح الكلام دا تقوله لخطيبتك لما ترن عليها وتلاقيك ويت , خالد بقوله في كل لحظة يا اخويا , دا انا بقيت شاكك اني خطيبها , عمر بهدوء بص يا صاحبي انت من البداية غلطان ازاي تكلم واحدة علشان تنسى واحدة تانية وكمان مقابلات ومسك الايد بغض النظر عن القلتهولي , خالد انت عارف انا بحب ريتال اد ايه وهي جت وعرفتني انها مش كويسة وفضلت تتقرب مني وكانت بتمسك ايدي بس انا كنت بسحبها علطول وملقتش غير الطريقة دي علشان انساها , عمر كانت طريقة غلط وتفكير غلط ومع الشخص الغلط , خالد دا الحصل بقى المهم كنت عايزك تيجي معايا اقابلها علشان مينفعش اقابلها لوحدي , عمر طيب هشوف دنيتي علشان صاحبي جاي وهجهز اكل , خالد بحنق وصاحبك دا اهم مني , عمر بنفاز صبر بقولك ايه يا خالد مش خطيبتك تعصبك وتيجي تطلع عصبيتك عليا كل مرة قلتلك صاحبي جاي ومينفعش اخرج علشان ميفكرش اني مش مرحب بيه , ولما يجي هجيبه هنقابلك ونروح كلنا ليها , خالد نعممممممم وصاحبك هيجي ليه او هيوافق اصلا , عمر ملكش دعوة انا هقنعه لو رفض وسلام علشان مش فاضي , جهز آمان شنطته وخرج وهو راسم علامات البرود وهو بيتقطع من جواه , آمان ببرود انا ماشي وسايبلكو البيت كله علشان ترتاحو مني اخوه الاصغر بطل كذب بقى مفكر لما هتعمل الشويتين دول هتصعب علينا وهنقولك اقعد لا يا حبيبي بالسلامة هتريح واحنا عارفين انك هترجع تاني مشي آمان وهو مكسور من جواه لحد موصل لصاحبه وحكاله كل الحصل , عمر مش عارف اقولك ايه يا صاحبي غير ربنا يصبرك ويلا ناكل بقى وقول رايك في طبخي , آمان انت اتعلمت الطبخ ليه , عمر بص يا سيدي اولا كده اهلي منفصلين وكل واحد منهم متجوز ونسو ان عندهم ابن المفروض يهتمو بيه وكنت متنقل بين جدتي والدة والدي او والدتي والاتنين مشاء الله شايفيني غلطة وكانو بيزعقولي دايما محدش كان حنين , حتى مرات بابا كانت بتوحيه عليا دايما لحد مطلبت من عمتي تعلمني الطبخ وبدات اشتغل واجمع فلوس لحد ماشتريت شقة صغيرة جنب دراستي وعشت فيها وفضلت اشتغل علشان اجمع مصاريف مدرستي والفي الاجازة كنت بجمعه مع بعضه لحد مالحمد لله جمعت مبلغ كبير شوية واشتريت دي وقفلت التانية علشان لو حصل حاجة واضطريت ابيع دي فهلاقي سكن اعيش فيه , آمان بفخر برافو عليك استغليت الظروف وخليتها لصالحك , عمر بابتسامة تسلملي بقولك في واحد صاحبي هيقابل خطيبته في كفيه وعايزني معاه علشان مينفعش يقابلها لوحده وانا هخدك معايا , آمان بلاش علشان محدش يقولك او يقولي حاجة تزهق وانا مش ناقص , عمر بص يا سيدي خد دي نظارة شمس محدش هيعرف حاجة وانا هلبس واحدة تانية علشان محدش يشك , آمان تمام , stop , اتوقعو ردة فعل ندى وفيه مفاجءة كبيرة لآمان
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حكاية كفيفة)