رواية على حافة الجنون الفصل الاول 1 بقلم وئام محمد
رواية على حافة الجنون البارت الاول
رواية على حافة الجنون الجزء الاول
رواية على حافة الجنون الحلقة الاولى
اميرة: صباح الخير يا عم مصطفى
نظر لها الرجل ببرود وقال:المدير عايزك
اميرة: طبعا ما هو مفيش غيري في الشركة دي
مصطفى بصوت واطي: مفيش غيرك بيجيب مشاكل
امير: سمعتك على فكرة
لم تقف اكثر وتقدمت ناحية مكتب المدير
السكرتيرة: اي عملتي اي تاني
اميرة: انتم هتقرفوني معملتش حاجة هو لازم لما المدير يكون عايزني يبقى عملت مصيبة
تجاهلتها السكرتيره ودخلت للمدير ومن ثم خرجت
السكرتيرة: ادخلي
بعدما دخلت اميرة نظرت لذلك الرجل الخمسيني
اميرة بأبتسامة سمجة: انا قولت جايبني عشان ترقيني نظرا لمجهوداتي الفترة دي
المدير بغضب: بت انتي انتي من اول يوم وانتي بتعملي مصايب وانا ساكت ومستحمل بس عشان بنت صاحبي
اميرة: مالك بس ياكوتش في اي لكل ده
المدير بصدمة: كوتش!!
اميرة: ءءء بهزر بهزر
المدير: انتي مطرودة
اميرة : كدة مش انت قولت هتستحملني وتدربني واحدة واحدة وهتعاملني زي بنتك
المدير: والنتيجة كانت ان ضغطي اترفع وجالي السكر ثم اني هطردك من شركتي وجبتلك وظيفة حلوة كمان
اميرة: اه لو كدة يبقى نتفاهم بقى
قربت اميرة نحو الكرسي وجلست
المدير: مش انتي عندك وجهة نظر عن التمريض
اميرة بأبتسامة: اي هتشغلني ممرضة
المدير: لا هتشتغلي مساعدة لدكتورة تشريح
اميرة: لي كدة ياعم ما انت كنت حلو انت عارف اني بخاف من حتة الكتكوت اللي متعداش الشبر ونص
المدير: الشغالانة حلوة والمبلغ حلو كمان
اميرة: ليه في حدود الكام كدة
المدير: ضعف المبلغ اللي بتقبضيه في الشركة دي
اميرة: فين العنوان!!
المدير بسخرية: دلوقتي بس وافقتي اخس عليكي مش طالعة ليه لابوكي
اميرة: لا انا هروح قبل ما اخد اصتباحت كل يوم
المدير: مع السلامة مش عايز اشوفك تاني يافقر
وقبل ان تذهب تذكر المدير شيئ
المديرة: اميرة استني
اميرة: اي رجعت في كلامك وهتخليني اكمل شغل
المدير وهو يخرج ملف: لا بس خدي ده
اميرة وهي تأخذ الملف وتفحصه: اي ده
المدير: ده ال cv اللي هتقدميه
اميرة بصدمة: ده مزور
المدير: اومال انتي فاكرة اي مين هيقبلك ياعيني وانتي معاكي دبلوم
اميرة: لو انكشفت هيبقى شكلي وحش خالص وجبهتي هتطير
المدير: براحتك انا حبيت اساعدك
خرجت اميرة وهي تفكر تلك فرصة لن تتكرر
وقررت في النهاية ان تذهب لتقدم للوظيفة
……………………………………………………………………..
الدكتورة: اسمك اي؟
اميرة: اسمي اميرة فؤاد الدالي
الدكتورة: وريني ال cvبتاعك
مدت اميرة يداها بتوتر لو علمت تلك الطبيبة بأن الملف مزور بالتأكيد ستبيت في الحجز اليوم
الدكتورة: ماشاء الله دراجاتك ممتازة
اميرة: اه طبعا ده انا كنت هدخل طب من كتر منا ذكية
الدكتورة: ومدخلتيش ليه؟؟
اميرة: هاا لا منا قولت ادخل تمريض عشان مستقبل وكدة
الدكتورة: تمام بكرة هتيجي ستة الصبح وتستلمي شغلك
رجعت اميرة للبيت وطرقت الباب لتفتح لها والدتها
الام: ادخلي يا مصيبة
اميرة: اي ياماما انا اعرف ان الام في الافلام بتفتح لبنتها
وهي مبتسمة وتقولها اعملك الطفح ياحبيبتي
الام: اعمل اي بقى منا ربنا ابتلاني ببنت تشل الواحد
اميرة: يووو بقى يا ماما انا هدخل انام ولو بابا جه قوليلوا
نايمة عشان بكرة ورايا شغل
يرن المنبه الذي ايقظ البيت كله ولم يوقظ بطلتنا لتدخل الام
الام: اميررررة اصحي
اميرة بكسل: الساعة كام
الام: تمانية يلا اصحي
اميرة: ماشي لسا بدري
لم تستوعب اميرة الكلام
اميرة: اييييي قولتي الساعة كااام تمانية والشغل ستة
لبست اميرة بسرعة ونزلت لتصل لمحل عملها الجديد
وعندما وصلت قابلتها الطبيبة بغضب
سما: ولله واضح الالتزام من اول يوم
اميرة: كان في زحمة عشان كدة اتاخرت
سما: بلاش اعذار هسامحك المرادي بس لكن لو اتاخرتي تاني متجيش احسن ودلوقتي تعالي ورايا
اميرة: حاضر
اتبعتها اميرة ولكن الطبيبة دخلت لممر سري تحت دهشت اميرة
سما: هنا هنقطع الجثث
اميرة بصدمة: جثث اي
سما: اومال انتي جاية ليه
اميرة بصدمة: انتي مش دكتورة تشريح؟
سما: لايماما مين قالك الهري ده
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية على حافة الجنون)