رواية رفيق الروح الفصل الأول 1 بقلم منة محمد
رواية رفيق الروح الجزء الأول
رواية رفيق الروح البارت الأول
رواية رفيق الروح الحلقة الأولى
_اااااااه بتعملووو فياا كدا ليييي انا مش بنتكم
الام _اخرصييي يا قليله الربايه اضاربهااا يا محمود اضرابها
الاب_تستاهل بنت الكلب دي ونزل عليها ضرب ب الحزام
استوب اعرفكم الشخصيه (انا اسمي مريم عندي 18سنه ال كنت بكلمهم دول امي وابويا وكان بيضربني علشان امي مع اني بحبها جدا ومعملتش فيها حاجه قاعدتني من التعليم وبتحب اخواتي الولاد والبنات اكتر مني وبتكرهني يكني مرات جوزها)
اغمي عليا من الضرب مفوقتش غير علي امي وهيا بتصحيني
_انتي يا مخفيه هتعملي فيها موتي فووووقي وكابت عليها مايه
مريم _بخضه انا فين ايه ال حصل
الام: قومي ياختي روقي واطبخي ونضفي البيت اخواتك هيجو من الدروس والمدارس جعانيند
مريم بكسره وجسمها متكسر مردتش تتكلم علشان عارفه مسيرها وال هيحصلها تاني :حاضر
قامت مريم ولاكن لم تتحمل الوجع ال ف جسدها ووقعت تاني
امها: متقومي انتي هتمثلي وزقتها ب رجليها
مريم: مريم ب عياط انتي بتكرهيني لي دنا بنتك الكبيره وبحبك والله
الام:الام بكره وغباء متقوليش بتحبيني او اقولك حبيني برحتك انا بكرهككك
مريم: انا عملتك ايه والله ما هزعلك تاني بس متقوليش بتكرهيني وانهارت ف العياط
الام; دي الحقيقه ياما حاولت اقتلك وانتي صغيره بس عمرك طويل طول عمرك وانتي مبتتعديش
مريم: انتي امي ازاي وبتكرهيني كداااااا
الام بكرهه: قومييييي اعملييي الطفخ انتي هتحكي معاياا
مريم:حاضر
قامت مريم ولاكن من كتر الوجع ال فيها وقلت اكلها هبططت وقاعدت في المطبخ وانهااارت وقالت: يااااارب ملييييش غيرك ولا اب حنين ولا ام حنينه ولا ليا ولا خال لا عم حنينين عليا بعدينهم عننا ياااارب جبرك ياااارب خودني عندك يااارب
وخلصت الاكل لقت امها داخلا عليه
الام وهيا حطا ايد علي الباب وايد علي وسطها: خلصتيي الطفح ولا لسه
مريم: خلصت
الام: طيب اعملي حسابك هتنزلي شغلك من بكرا
مريم ب فرحه قالت ترتاح منهم شويه: بجد لقيتيلي شغل
الام: هتروحي نفس الشغل بتاعك القديم
مريم بكسره: بس دا بيتعرض ليا وبتحرش بيا وانا مش عاوزه اروح
الام بضجر: بتقوليي ايه بتتبلي علي الراجل يا جبروتك يا شيخه انا روحتلو وقالي نتي ال مشيتي لوحدك
مريم: بغضب وصوت عالي قولتلك مليووون مره انا مش بكذب انتي لييي كدا لييي بتسمعي للغريب ومش بتسمعي لي بنتك انا عملتلك ايه بتعملي فيااا كداا ليي
الام: بنت انتيي مكملتش كلامها وشافت ابوها جاي قامت مغيره كلامها بنت انتي بنتي ومحدش عارف مصلحتك غيرك عيب لما تعلي صوتك عليا
مريم بصوت عالي وعصبيه: بنتك؟ بنتك من امتاااا طول عمرك بتبهدلي فيااا وهووب قلم علي وشها
الاب: اظاهر انك متربتيش والعلق ال وخداها الصبح محوقتش فيكي
مريم بعياط: يابابا افهمني
الاب بعصبيه: افهمك ايه انك بتعلي صوتك عليها ولا قلت ادبك عليهااا ديي
مريم: يابابا مش عاوزه ارجع الشغل دا تاني عاوزه شغل تاني
الاب: امك كلمتني الصبح وانتي ال شتمتي الراجل هاا ايه تاني
مريم بعياط: يابابا اكيد في سبب هشتمو من غير سبب افهمني مره افهمني مررررره انت كمان بقي
الاب بعصبيه: ادخلي اوضك لا امسك دلوقتي اطلع عينك
وجريت مريم علي اوضيتها وفضلت تصلي وتعيط ل عند ما غلبها النوم وفي الصباح
استيقظت مريم علي صوت خبط الباب
مريم: مين
الام: افتحي يا مقصوفه الرقبه
مريم: حاضر
وفتحت مريم الباب
مريم: هاا نعم
الام: ايه عاوزه تنضربي النهاردا كمان ولا ايه
مريم: لا ابدا وهعوز لي
الام ف نفسها: ايه البت دي ال يشوفها بليل ميشوفها دلوقتي ال يشوفها وهيا مكسره امبارح ميشوفهاش ب القوه دي النهاردا
الام: يلا علشان شغلك
مريم: لما اقتلو محدش يتكلم
الام: يلا علي القليل ارتاح منك
وذهبت مريم ل العمل
صاحب الشغل: ايه يا اموره عرفتي ان اهلك هيجبوكي تاني
مريم ب قرف: اكل العيش مر
صاحب الشغل: قولتك تعالي وهيبقي كل حاجه تمام وهريحك من دا كلو علي الاخر
مريم ب قرف: مش عيب علي سنك دنا قد بنتك
صاحب الشغل: للاسف مش متجوز ولا عندي عيال بس انتي ازاي قد عيالي ب جسمك دا ونظر لها نظره شهوانيه قذره
مريم ب قرف: معلش بقي خلقت ربنا يا حج
صاحب الشغل: حاج لا دنتي بقي مش هتجبيها ل برا ولازم اعرفك اني لسه شباب
واتهجم عليها
مريم ب صويت: الحقوووووني عاااااا بتعمل ايييه ابعد عنييي
صاحب المحل: قولتك برضاكي مردتيش
مريم ب صويت وعياط: ابعد عني والنبييييييي اللحقووووني
صوت شاب جه من وراه: مش عيب عليك دي قد عيالك ونزل فوقو ضرب
يا ترا مين الشاب وايه ال حصل وايه علقتو ب مريم وايه ال هيحصل دا ال
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية رفيق الروح)