Uncategorized

رواية قطرة ندى الفصل الثامن 8 بقلم أسماء رمضان

 رواية قطرة ندى الفصل الثامن 8 بقلم أسماء رمضان

رواية قطرة ندى الفصل الثامن 8 بقلم أسماء رمضان

رواية قطرة ندى الفصل الثامن 8 بقلم أسماء رمضان

انا و نور قاعدين في الكافي وشويه وهندخل المحاضرة
وبنتكلم فجه اسامة فجاءة علينا….
اسامة: مين زوجك المستقبلي دا ياختي
نور: هاه
ندي:  (حبيت اعدي الموقف ) انت اي جابك دلوقتي مش سيباك نايم ف البيت
اسامة:  لسه بيبص لنور (بعصبية و عتاب شوية)
بقولك مين جوزك اللي بتتكلمي عنو دا
انتي بتحبي حد؟  (حزن وخوف في عينو)
نور: هاه مفيش حاجة ( و عنيها دامعة و وخدودها احمرت من الاحراج و القلق)  
اسامة: قلبه حن ليها بعد مكان عصبي هدي خالص وقال : انا اسف …
انا متابعة الموقف ومش عارفه اتصرف فقمت اخدت نور و روحنا بيتها وفضلت معاها لاخر اليوم و بعدين روحت البيت لقيت اسامة فضل برا البيت لحد مجه متاخر ع تسعة بليل كدا وهو مش من عادته انه يتاخر برا …
اسامة: ندي
ندي:  نعم
اسامة : تعالي اوضتي عاوزك
ندي: حاضر
اسامة: ندي( بحنية و قلق من ردها ) 
هي نور (و سكت لانه خايف من الرد ) 
ندي:  نور مالها 
اسامة: هي نور معجبة بحد
ندي: اممم ليه
اسامة: ردي اخلصي
ندي: امممم اه
اسامة: قلبو وقع في رجليه وخايف يسال مين
 لكن جمع شجعتو وقال مين
ندي: مش هتخليني اكتبك المحاضرات بتاعتك 
اسامة: اخلصي انطقي 
ندي ; حاضر بص ياسيدي انا مستحيل اقولك عشان دا سر صاحبتي بس عارفه كويس انك جدع ومعجب بيها حتي لو خبيت دا عليا 
اسامة: قصدك اي مش فاهم
ندي: معجبة بيك ياستاذ من واحنا صغيرين 
اسامة: بتهزري صح
ندي: تؤتؤ
اسامة:  والله بتتكلمي بجد (بفرحة بانت في عنيه)
ندي:  اه والله 
اسامة: ط يلااا 
ندي:  علي فين
اسامة:  بيتها هطلب ايديها ونقرأ الفاتحه
ندي: طيب اهدي اهدي كدا
انت للدرجة دي مش صابر ياسمسم وكمان مش تقولي  اخص الف خصاايه
اسامة:  بقولك يلااا انا مصدقت
ندي:  الساعة عشرة مش هينفع اهدي لبكرا طيب
اسامة:  ط رني عليها
ندي : في ااي يابني متهدي بقاا
اسامة:  بت بقولك ررني يلا
 ندي: حاضر مش تزعق بس 
رنيت عليها ومش عارفه اصلا هقول لها اي
نور: الوو..
ندي: ازيك يانور …
نور: احنا مش كنا مع بعض انهارده يابنتي مالك …
ندي: اصل اصل ..
نور:  في اي يابنتي قلقتيني
اسامة : ( اخد التلفون مني ) الوو..
نور: اسامة …
اسامة:ازيك يانور
نور: الحمد لله ..
اسامة:اممم انا اسف الاول علي اللي حصل انهاردة واني زعقت فيكي
نور: ولا يهمك …
اسامة : اخد نفسو بصعوبة وقال
انا معجب بيكي وعاوز اخطوبك….
نور: هاه …. (البت سكتت من الصدمة)
وانا مصدومه من اللي بيحصل مش عارفه اتكلم
ندي:  اسامة انت في واعيك !!! 
اسامة : اه في واعي ‘ شيفاني بشد في شعري !؟  نور اي رايك موافقة؟  
نور : قافلت السكة في وشه 
تاني يوم روحنا لبيت نور وكانت قمر بمعني الكلمة 
كانت عنيها هي واسامة فيهم نور من فرحت قالبهم 
ادم:  امو امو (عمو)
اسامة: نعم يا ايون امو
ادم: انت اي عاييس (انت العريس)
اسامة: فين باقي لسانك الاول
ادم: خايتو البت نور تلتو 
اسامة: خايتو وبت
دا انهارها زي وشها القمر دا  
انا هضيبها يايوحي اش تزعل
ادم: تؤ انا بحبها مث تزعيها خالث مالث
اسامة :حاضر ياعثل انت
(ادم هو ابن اخت نور وهو ولد قموور اوي وعندو سنتين)
كان كل اللي قاعد مات ع نفسو من الضحك بسبب تصرفات ادم واسامة اللي بيجاريه في الكلام
قرئنا الفاتحة و اسامة كان عامل حسابو ع دبلتين ذوقهم رقيق جدا ليه هو ونور وبكدا اخويا و بستي بقو مخطوبين 
قضينا باقي اليوم انا واسامة و نور وكان يوم حلو بتفاصيلو ونور كاانت مكسوفة جدا من اسامة لحد مخدو شوية علي بعض 
روحنا تاني يوم الجامعة وفرحنا الشلة وكان يوم جمييل كنسلنا المحاضرات و روحنا كلنا مطعم واتغدينا سوا وكان يوم حلو بكل تفاصيلة …
احمد:  مبروك
ندي:  الله يبارك فيك ..
احمد :عقبالك ياندي 
ندي : متشكرا ( اسامة ملاحظ نظرات احمد ياترا هيسكت ..)
وجه دور المخيم بقااااا
 وطلعت انا ونور وصحابنا في الجامعة(اسامة مجاش معانا عشان عدو شغل و مذاكرة)
 وكنا طول الطريق اغاني بنغني سوا وقعدنا طول اليوم في الطريق تقريبا بس اتفجئت في الباص ان احمد جه
 اول موصلنا قعدت انا ونور ولقيتها….
نور: ايوا بقاا
ندي : علي اي
نور: بطلي كدا بقا انا شايفة الولد كويس خاالص ياندي ومناسب ليكي 
ندي: لكن (وسكت)
نور: لكن اي
ندي:عاوزني اعمل اي طيب
نور:انا شايفة الولد دايما مهتم بيكي حاولي تديه فرصة
ندي:بس مصطفى ????……
نور:مصطفى نهاية وخلصت ياندي
ندي:مش عارفه اخلص منو في حلمي يانور
نور: دا وهم بطلي تفكير فيه وانتي هتنسية 
ندي:انا جربت الحب وخلاص قلبي اتقفل
ياترا اسامة هيسكت لاحمد ؟ عارفة الانتظار طاال .. هقولكو البارت الجاي مين مصطفى دا ???????????? بحبكوو والله عاوزه تفاعل بقا عشان انزل البارت بكرا ونعرف مين مصطفي ????????❤️❤️
يتبع..
لقراءة الفصل التاسع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية عروسة ديسمبر للكاتبة هند حمدي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!