Uncategorized

رواية وفاء البارت الثامن 8 بقلم آية عبده

 رواية وفاء البارت الثامن 8 بقلم آية عبده

رواية وفاء البارت الثامن 8 بقلم آية عبده

رواية وفاء البارت الثامن 8 بقلم آية عبده

عمررررر 
منال تجري عليها ،مدام ساميه في ايه مالك وتحاول افاقتها جاء من خلفها دكتور عمر ،بعد اذن حضرتك ياابله منال، واقترب من ساميه ومسك يدها ليقيس نبضها، ضغطها وطي جدا ونظر لها مستغرب اغماءها عند علمها باسمه 
رد الدكتور اسماعيل ،يادكتور عمر اتفضل انت علشان تجهز للعمليه وانا ههتم بالمدام
وقف عمر وظل ينظر لمنال وساميه وعلي وجهه علامات استفهام ،حاضر استأذن بعد اذنكم
حملو ساميه واحتجزت في غرفه وظلت منال بجوارها ،افاقت ساميه وقامت مفزوعه ،عمر ونظرت حولها وجدت منال ظلت تنظر للارض ثم تنظر لمنال
ردت منال ،انا كده متأكده ان ال كتور سليم انتي تعرفيه ماهو اصرارك اني ابعد عنه بوفاء ملقهوش اي تفسير غير ان الدكتور سليم يعرفك شخصيا وكان هيكشف مين اهل وفاء 
????
ماتردي خلاص مش شايفه ان كل حاجه بدءت تتكشف 
ردت ساميه خلاص بقا يامنال 
خلاص ايه ايه علاقه الدكتور سليم بيكي ،وليه لما سمعتي اسم عمر اغمي عليكي ووفاء تبقي بنتك ولا بنت حرام
صرخت ساميه في وجه منال لا ااا وفاء مش بنت حرام
اومال بنت مين انتي خطفاها رد بقا علي اسئلتي بقالي 20 سنه هتجنن مفيش اي اجابه لاي سؤال يخص وفاء ،ذنبها ايه  تعيش مقهوره وهي فاكره ان امها وابوها ماتو ،طيب هما عايشين
بكت ساميه ????
مسكتها منال بقوه ،بتبكي هو انتي ال ذيك يعرف يبكي البنت مابين الحياه والموت قولي الحقيقه خلاص مفيش مفر كل المستخبي مسيره يبان احكي 
هدئت ساميه واعتدلت ????
هحكيلك يامنال ???? من عشرين سنه كنت متجوزه وعايشه اسعد ايام حياتي اتجوزت الانسان ال بحبه وهو كمان بيحبني 
فلااااااااش باك 
بص بقا احنا هنقسم الشقه، الشقه كبيره يدوبك كفايه علينا اوضتين احنا لسه مخلفناش
طيب مانبيع الشقه جايبه سعر كبير هنشتري شقه علي ادنا وعربيه علشان المواصلات وناجر عياده مكان كويس بدل هنا 
ياحبيبي هيا فلوس علي الفاضي وبعدين دي شقه والدك هتبعها
فكر شويه مفيش حل غير ان ابعها ونقسم فلوسها ونجيب ال نفسنا فيه
خلاص طالما شايف ده كويس انا موافقه 
خلاص نبيعها من بكره 
نرجع من الفلاش باك
فعلا يامنال بعنا الشقه واشترينا شقه صغيره علي ادنا وعربيه وكمان دفعنا خلو العياده واتجوزنا وبعدها بفتره العياده بدءت تشتهر هو كان ممتاز ومتفاني في عمله وبيخلص ليه وكان شعر الروشته عادي يعني مراعي ظروف الناس ويمكن مكنش بياخذ فلوس 
وكمان انا كنت حامل وولدت وجبت احلي طفل كان شبه باباه نسخه تانيه منه ثم تنهدت ساميه ???? 
ردت منال وبعدين ايه ال حصل 
ردت ساميه فلاااااااش باااااك
ياحبيبي الحياه بقت صعبه 
ويعني علشان اسهلها اصعبها علي الناس 
مقصدش تصعبها عليهم عالي سعر الروشته 
ياساميه في ناس دخلها بسيط ليه اذود حملهم وانا واجبي ان اخفف عنهم
يعني ايه والمصاريف والولد والمدرسه وكمان دروسه وغير النادي انا عايزه اعيش ابني في مستوي وغير كمان انا عايزه اعيش كل الدكاتره اصدقائك بقو علي مستوي ال سافر بعثه وال شغل في،مستشفي،خاص 
انا مش ذي حد ياساميه انا استحاله استغلهم، وبعدين من ايمتا مش انتي ساميه ال انا اعرفها
الزمن وكل شئ،بيتغير كل ال حواليا بقا ليهم مراكز مرموقه وواصلين وكل واحده بتركب عربيه احدث مودل مش عربيتنا المسنكحه 
نظر لها باستغراب استحاله تكوني ساميه ال حبيتها واتجوزتها 
هتفضل زي ما انت طول،عمرك في ايدك تصلح حياتنا وفي ايدك تخربها 
اهدي ياساميه انا ملياش،غيرك انتي وابني وانا بعمل ال عليا  وده مقدرتي
اوووووف خساره فيك اصلا الكلام
~~نرجع من الفلاش باك
بس كان غصب عني يامنال اصحابي وكل ال حواليا بتقدمو في حياتهم وكمان لما شفت الطبقه دي اتمنيت اوصلها 
ردت منال المكانه الحقيقيه هتلاقيها في حب الناس جوزك مش غلطان ،بس ايه ال حصل بعد كده 
ال حصل فلاااااااااش باااااك
في يوم كنت قريبه من المستشفي قلت ادخل اطمن عليه دخلت غرفه الكشف ومكنش لوحده كان معاه دكتور 
اهلا اهلا ازيك ياحبيبتي
اهلا ازيك ياحبيبي  كنت قريبه من هنا قلت ادخل اطمن عليك
رد الدكتور التاني 
ايه يادكتور مش هتعرفنا
اه معلش انا اسف يادكتور 
ساميه مراتي 
اهلا وسهلا ازيك يامدام
الدكتور كمال مدير المستشفى
اهلا وسهلا اتشرفت بحضرتك يادكتور 
وهنا لحظت نظرته ليا كانت نظرات خبيثه رغم انه كبير في السن الا اني مرتحتش لنظراته ،بدءت بعد منها الزيارات بمناسبه وغير مناسبه 
ردت منال يعني الدكتور سليم كان جوزك وعمر ده ابنك 
????ايوه ابني
وهان عليكي ابنك دي ميعرفكش ايه ال حصل خلاكي تفارقيهم
???????????? بكت ساميه بكاء هستيري واثناء،ردها دخلت ريم مسرعه 
ماما ماما 
جرت منال عليها ،في ايه 
وفاء هتدخل العمليه دلوقت 
مسكت منال يد ريم وضغطت عليها ،بنتي عايزه اشوفها ياريم 
ردت ساميه وانا كمان عايزه اشوفها 
نظرت ريم لها نظره استحكار بحظرك لو قربتي منها منعتها منال من اكمال حديثها 
سبيني ياماما الست دي محراك شر هي السبب واكيد تاثيرها هيبقي سلبي عليها
ردت ساميه حرام عليكم ارحموني ????
نظرت منال لها هي وريم نظره لا مبالاه ???? وذهبو لوفاء 
***********
في غرفه الكشف الخاصه بيه يتكلم علي الهاتف 
ايوه يابوب
???? ايوه ياقلب البوب ،اخبار يومك النهارده
الحمد لله بكلمك علشان اقولك ان هدخل دلوقت هعمل عمليه ادعيلي حاله البنت خطره
بدعيلك والله ياابني وبعدين ماشاء الله الدكتور عمر واخد امتياز مع مرتبه الشرف
يادكتور انا كل لما بدخل اعمل اي عمليه بالنسبه ليا بتبقي كأنها اول مره
ماهو ده ال منجحك يا عمر
يابابا ال منجحني دعواتك ليا وكمان ابن الوذ عوام ولا ايه ???? بقا كده هنقضيها بقا امثال اتوضأ وصلي ركعتين لله قبل ماتدخل العمليات وربنا معاك ياابني 
حاضر يابابا مع السلامه 
في رعايه الله ياابني 
قفل الخط مع والده وصلي وخرج لاجراء العمليه لوفاء
*************
في قسم الشرطه
ازاي يعني ياخالد تبقي هنا كل ده ومعرفش 
مش وقته يامحمد انا عايزك تشوفلي حل في المصيبه دي لازم اخرج 
ياخالد هو سلق بيض دي شروع في،جريمه قتل 
يعني ايه هفضل محبوس كده
ياخالد انت لسه هتتعرض علي النيابه وهناك بقي نشوفلك حل حتي لو هتطلع بكفاله هي بس سؤال ولازم ترد عليا بصراحه انا المحامي بتاعك فلو انت ال حولت تقتلها فعلا قولي
رد خالد انت بتقول ايه يامحمد انت كمان انت تصدق ان اعمل كده اه فعلا ممكن تكون حياتي كلها هلس وكلها غلط في غلط بس استحاله اعمل كده وكمان في مين في وفاء
رد محمد اومال مين ال هيبقي السبب في كل ده 
كل ده ميهمنيش دلوقتي انا ال يهمني ابقي جنب وفاء
رد محمد انا عايز اقولك خبر 
خير وفاء جرلها حاجه
لا ابدا متخافش ،وفاء دلوقت هتخضع لعمليه جراحية وللاسف نسبه نجاحها بسيطه جدا
بخوف وبكاء???? ايه وفاء انا عايز اخرج من هنا يامحمد خرجني وجن جنون خالد وظل يبكي بجنون ووووفااااااء
**************
في المستشفي 
تجهزت وفاء لاجراء العمليه
قبلتها منال وريم ومنه وودعوها 
وظلت منال تقبلها بطريقه هستيريه وبكاء ،وفاء هترجعيلي انتي قويه انا هفضل اصلي لحد ماتخرحيلي بالسلامه
من خلفها الدكتور اسماعيل 
ياابله منال انتي مؤمنه بالله 
صرخت ونعم بالله ياااااارب 
كانت ساميه بعيده تستكن في ركن ولم تتجرأ او تستطيع توديع وفاء 
ودخلت وفاء بصحبه الدكتور والدكتور اسماعيل غرفه العمليات ومع ريم اختها الممرضه
ريم 
نعم ياماما 
اخرجي كل شويه طمنيني عليها
صلي انتي ياماما وسبيها علي ربنا ان شاء الله هينجيها
~~~ دخلت وفاء غرفه العمليات
ردت منال في رعايه الله وحفظه يا بنتي
يتبع..
لقراءة البارت التاسع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية فرحة العمر للكاتبة منة علي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى