Uncategorized

رواية عشق وسيم الفصل الثامن 8 بقلم نعمه شرابي

                                                  رواية عشق وسيم  الفصل الثامن 8 بقلم نعمه شرابي

رواية عشق وسيم  الفصل الثامن 8 بقلم نعمه شرابي

 رواية عشق وسيم  الفصل الثامن 8 بقلم نعمه شرابي

قامت عشق بعد الانتهاء من مكالمه
علي ذاهبة للفندق كي تطمئن علي
العمل وجدته علي ما يرام
سألت الرسيبشن علي مكتب
المستشار القانوني للفندق وتوجهت
الية ودقت علي الباب
وانتظرت الرد إلي أن اذن لها بالدخول
دخلت عشق…………. السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
رد المستشار حامد النمساوي… وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
اتفضلي يا مدام عشق
عشق… هو حضرتك تعرفني
المستشار… طبعا وبعدين ملف حضرتك
للتعين أنا اللي عملته
اتفضلي اقعدى تشربي أية
جلست عشق قائلة لا لأ شكراً لحضرتك
انا جاية في كلمتين وهمشي علي طول
المستشار…..اتفضلي أنا تحت أمرك
عشق ….أنا عاوزة استلم بيتي وورث أبويا من زوجى وابن عمي وأخواته
وارفع قضية طلاق علي الاستاذ
سالم شهدي.. للضرر ودائم السب والقذف و الاهانه لي من قبل اخواته
البنات وعايشن في بيت أبويا
وسايبن بيوتهم وحاولوا يرغموني
علي بيع البيت لكن مش لقيوا الورق
اللي يثبت ملكيتي للبيت وياريت
ترفع القضية باسرع وقت
المستشار… طبعا بس محتاج منك بعض الاوراق اللي تثبت حقك وملكيتك للبيت
وعقد الزواج وانا اتمم شغلي من بكره
عشق… باذن واحد احد كل اللي حضرتك طالبة هتلاقية علي مكتبك
الساعة تمانية الصبح
المستشار…. علي خيرة الله ومش تشيلي هم خالد بيه موصيني
اكون جمبك باي وقت
عشق…طب استأذن أنا وشكرا لحضرتك
المستشار… شرفتي المكتب وسعيد
بمعرفة حضرتك
خرجت عشق وتوجهت الي بيت خالد تطمئن علي فريحة وفريدة وبعدما
اطمأنت عليهم توجهت الي الشالية
واتصلت على علي أبنها
عشق…. عملت أية ياعلي
علي…. خلصت يا مامتي والشنطه جاهزة وكل حاجتي
عشق…..مش تنسي
تجيب أوراق الكلية معاك
و اوراقك كلها بس متعرفش
أبوك انك جبتهم
علي…… حاضر يا ماما هجيب شنطة
الاوراق كلها ثواني احطها بالشنطة
عشق…..وعدي علي طنط رقية
ام خالد هاتها معاك ميعاد
السوبر چيت الساعه الثامنه
مش تمشيها يا علي ركبها تاكسي ياعلي
علي….حاضر يا ست الكل عيوني
بس كدا هيبقي المشوار واقف علية
بخسارة مش حرام
عشق…. المهم ياعلي ومش
تخليها تشيل شنطتها خلي التاكس
يقف بيكم في المحطة
علي…. حاضر يا مامتي أوامر تانية
عشق… آه مش تنسي تاخد اكل ومية
الطريق طويل عشان طنط رقية
علي…. ماتيجي انت تسافرى بدالنا
اقفلي يا ماما اقفلي ولا اجيبلك
المنصوره كلها وانا جاي
عشق… ياريت ياعلي يلا سلام
قامت عشق خرجت للبلكون المطل
علي البحر
وقد أحست بأن خالد قد
وحشها طيفه استنشقت نسيم البحر
يا تري ياخالد عملت اية
وحشتني اوي ولية خبيتم علي أن
محمد هو المتبرع
انتم الاتنين اهلي اللي فاضلين لي
من حطام الدنيا
يارب رجعهم لي بالسلامة وما
تضرني فيهم ويصبرني علي بعدكم
يارب واكون قد الحمل والمسؤولية
اللي حملتها لي ياخالد
هدى وقد كانت تقف خلفها
وقد اعدت لها اكل وعصير
هدى…. بإذن الله هيرجعوا لنا بخير
تعالي كلي عشان تقدرى تقفي
علي رجلك حملك كبير ربنا يعينك
عشق… مليش نفس يا أمه والله
هدى …..يا بنتي كلي انت ما اكلتيش
حاجة من الصبح وحياة خالد ومحمد
عشق…. حاضر وجلست تتناول الطعام
علي فكرة يا خالتي
انا بعت اجيب طنط رقية هنا
علي هيجيبها معاه وهو جاي الصبح
حجزت لهم وعرفتها اني قاعدة لوحدى
ومحتاجلها جمبي
هدى….خير ما عملتي يا قلب خالتك
ذهبت هدى للنوم وظلت عشق
إلي أن غلبها نسيم البحر
وقامت للنوم
وفي اليوم التالي صحت عشق علي صوت الهاتف المنبه اغلقته ولكنها
وجدت رساله صوتية من خالد
يشرح لها ما قاله الطبيب
وانه الآن يمتثل للفحوصات كاملة
ويتم تجهيز محمد أيضا
وأنه سيحدد الطبيب ميعاد العملية
بعد الانتهاء من جميع الفحوصات
وانهي رسالته بهذا البيت من أشعاره
????????????????
حبيبتي
احْبّـــــــــــــــــك
لَيس لأنّك شيء بل لأنّك أجمل الأشياء وأكثرها إدراكًا لمعاني الجَمال
أُحبُّـــــــــــــــــك لَيسَ لأنك نبض بل لأنّك أصدق النبضات وأكثرها
إشباعًا بالنّقاء أُحبّـــــــــــــــــك ليسَ لأنك مجرد حبيب بل لأنّك
نصفى الآخر أنــــــت نبــــــــض قلبـــــــــي العاشــــــق
????????????????????????
تبست عشق قائلة ربي يرجعكم بالسلامة وكتبت له
????????????????????
احلي صباح علي خالد باشا
جميل اني افتح عيوني علي صوتك
وكلامك الجميل ربي
مايحرمني منك ولا من صوتك ده
وارسلت له الأبيات
✨✨✨✨✨
وتيني_ونبض_قلبي
لا تحسب أني لغيرك أكتبُ
أو أنني في غير كاسك أسْكبُ
ما غابَ طيفك عن عيوني لحظة ً
هذا لأنك مِن عيوني أقرَب
والله ِ ما طاف الحنينُ بخاطري
إلا وطيفُك مِن دمي يتسرب
..عشق وسيمي،❤️
✨✨✨✨✨✨
وقامت بروتينها اليومي الصلاه والفطار
مع ابناءها وفريحة وفريدة
وأثناء الفطار ناغشتهم بالضحك
معهم كي تخفف عنهم وهي تريد من يخفف عنها فإنه قلبها واخاها
وذهبت الي الفندق وقامت بعملها به
وذهبت الي المستشار
واعطت له نسخ من الأوراق اللازمة
وطلبت منه الإسراع في الأمر
وقامت بجوله بالغرف للنظافة والنظام
وبعدها دخلت مكتبها
وجدت رساله علي الفون من علي
رنت علية وعلمت أنهم في الطريق
وقد نفذ كل ما طلبته منه
أخذت الهاتف وذهبت الي الصخرة
وجلست تستعيد الذكريات
فذكرياتها كانت أليمة ،،،فلاش،،،
حرام عليك ياعمي أنا زي بنتك
دي الامانه اللي أبويا سبهالك
عشان خاطري سيبني اتجوز
خالد وانا مستعدة أتنازل لك
ولسالم عن البيت وكل حاجة
انت ترضاها لبنتك
عمها….. خلصتي كلامك يافجرة
هتجوزى سالم ورجلك فوق رقبتك
يا امه الصبح تترحمي علي أبوه
وامه وهو إما يرجع كمان
عشق….لية هو القتل بالساهل ولا هي الدنيا سايبة
هو مفيش حكومة بالبلد
نطقت عشق هذا الكلام وانهال
عليها عمها بالضرب والسباب
عمهاا….المأزون جاي في السكة
هتجوزي سالم. ورجلك فوق رقبتك
عشق…..مش موافقة مش مواااافقة
لو حتي فيها موتي
جاء المأزون وكتب الكتاب ودخل عم
عشق ورجل آخر لأخذ موافقتها
ومضت تحت تهديد السلاح
عشق…..بااااااااطل جوازى بالإكراه
بااااااطل ياعمي
عمها….. كلها نص ساعة ونشوف باطل
ولا لاء يا
قليلة الرباية
ظلت عشق تبكي حالها وما قالت الية
بعد موت اخوها وأمها وأبيها
عشق…..يارب يارب خدني وريحني
لية اخدتهم وسيبتني أعاني فقدهم
اتسعت أعين عشق عندما رأت
بنات عمها وسالم قد دخلوا عليها
الغرفة
عشق….أية في اية انتم داخلين كدا
لي……..لم تكمل الكلمة
حيث انقضتت عليها بنات عمها
وقاموا بتجريدها من ملابسها
الداخلية تحت صراخ عشق
الذي كتم سالم صراخها بلازق
????????????????????
وقام بإخراج وشاح أبيض من
جيب بنطاله وانقض عليها
قائلاً سالم …. لازم اعرف
إنك طاهرة وعفيفة وادخل
بيكي عشان اعلمك الادب
يا عاشقة يا واطية
ويا تري سلمتي الواطي اللي
انت عشقاه شرفك
وقام بفض بكارتها تحت زهولها
وحاولت التملص منه
لكنه اعطي الشال لاخواته أو
الحرباءتان كما تسميهما عشق
وبعدما خرجا من الغرفة
قام باغتصابها أكثر من مرة بعد أن قيدها وجعل
يدها وراء ظهرها مكمة الفم
بالازق الطبي
غابت عشق عن الوعي
واستسلمت للغمامه السوداء
وعندما فاقت وجدت نفسها
داخل غرفة أبيها ببيت أبيها
علمت أنهم نقلوها وهي غائبة
عن الوعي حاولت القيام
ولكن جسدها لا يقوي علي التحرك
صرخت كي تجد من يساعدها
لدخول الحمام
دخل لها سالم….. وعلي وجه ابتسامه
شيطان قائلا
خير أخيرا صوتك طلع عايزة أية
عشق….. نظرت له نظرة ألم
عاوزه ادخل الحمام لو سمحت
سالم… ما تقومي حد حايشك
ولا انشليتي فزي قومي
عشق وقد سالت دموعها رجلي
تعباني مش حاسة بهم
محتاجة الحمام
ساعدها ذالك الخسيس علي دخول
الحمام الذي اغلقته من الداخل
ملئت حوض الاستحمام
بالماء ونزلت به
كي تهدئ من آلامها المبرحة
،،،،،،بااااك،،،، انتبهت عشق
لرنين الهاتف وما كان سوي خالد
خالد …… عشقي وروحي ومني
قلبي وحشني صوتك وحشتيني
عشق… خالد طمني عليك عملتم
آية ومحمد عمل أية
ميعاد العملية أمتي رد طمني
خالد…. طب بلي ريقي بكلمه حلوة
إن شالله حتي واحشني
ع العموم أنا بخير ومحمد كمان
والعملية يوم الخميس الساعه خمسة الفجر بتوقيت مصر
عشق…. آسفة ياخالد والله
لهفتي عليكم وقلقي واخدني منك
خالد…. طب هاتي قبلة
تبسمت قائلة لاء ولا قبلة
خالد طب حتت قبلة
عشق….. هقولك خبر يفرحك
أحسن من القبلة
خالد تعرفي اني فرحان بسماع صوتك
كل يوم وانك معايا
وتحت سقف بيتي وشايلاني وشايلة
ولادى بحبك ياعشقي فرحيني
عشق …..رفعت قضية طلاق
خالد….بجد بجد اخيرا اخدتي موقف
يااااه مش تتخيلي فرحتي
قد اية يااااااارب يااااااارب
كمل فرحتي واكمل عمري وانت مراتي
مراتي ياعشق
عشق وقد تملك منها الخجل….يارب
ياخالد ويرجعك لي بالسلامة
خالد …..تعرفي أن دلوقتي مش
خايف من العملية
ولا خايف من الموت

يتبع …

لقراءة الفصل التاسع  : اضغط هنا

                                                         لقراءة  باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى