Uncategorized

رواية روح الأدهم الفصل السابع 7 بقلم يارا سلام

 رواية روح الأدهم الفصل السابع 7 بقلم يارا سلام

رواية روح الأدهم الفصل السابع 7 بقلم يارا سلام

رواية روح الأدهم الفصل السابع 7 بقلم يارا سلام

ف صباح يوم جديد مليان بالسعادة ع روح واهلها وادهم كمان كان طاير م الفرحة هو واهله 
روح : الو 
تسنيم : الو ي روح ازيك ي قلبي عمله ايه 
روح : بخير ي قلبي الحمد لله قومي يلا البسي وتعاليلي 
تسنيم : د ب امارة ايه ده ان شاء الله 
روح : انا وادهم هنجيب شبكتنا النهارده 
تسنيم بفرحة : هييييه بجد الف مبروك ي روح قلبااااي 
وهلبس سواريه بقا وهرقص واللي هيسالني هقوله اخت العروسة ????????????????♥️
روح: ايه ي عبيطة كل ده ????????
وبعدين بقولك ايه 
تسنيم : ايه ????
روح : م تحكم قلبك ي اسطا وسيب عقلك ده اركنه ع جمب شوية ونلبس فساتين الفرح مع بعض????
تسنيم : اتلمي احسن مش هاجي انتي حرة ????????
روح بزعيق : طب تجربي متجيش كده ????
تسنيم : مين قال مجيش انا قلت مجيش!! انتي قلتي متجيش !! محدش قال???? انا ف الطريق اصلا ????????????
روح : ايوه كده ناس متجيش غير بالعين الحمرة ????????
مروان : بتكلم مين ي اسطا ي راعبهم بالعين الحمرة 
تسنيم سمعت صوت مروان قفلت 
روح : دي تسنيم وبتبص ع شاشة الفون لقتها قفلت 
روح : ????????????????طب تصدق طلعت بتحبك يااد 
مروان بلهفة وفرحة : هي قالتلك كده 
روح : لا طبعا ????بس اول م سمعت صوتك اتكسفت وارتبكت وقفلت 
مروان : طب يلا ي اختي البسي ????
ادهم واهله كانو معزومين ع الغدا عند روح ومتفقين انهم هينزلو يجيبو شبكة روح وادهم ويخرجو كلهم وكدا 
راحو عند روح واتغدو وجهزوا ونزلو عشان يجيبو الشبكة وبعدها يخرجو 
راحو محل الدهب 
واختارت روح حجات بسيطة جدا ورقيقة واختارو دبلة ادهم مع بعض وبعد كده خرجو 
                           _________________________________
في مكان تاني 
مجهول 1:ي باشا ده انسب وقت ننفذ فيه خطتنا 
مجهول2: يعني انت متاكد اننا هنقدر ننفذ والخطة هتنجح ولا هتفشل وكل حاجة تروح علينا 
مجهول 1: لا طبعا ي باشا هتنجح وانا متاكد دانا تربيتك 
مجهول2: اخيرا بقا ليكي لزمة ي بنت مروة 
مجهول 1: استاذن انا ي باشا واول م يجيلي التمام هبلغك 
مجهول 2: ماشي مستنيك
                                ______________________________
عند روح وادهم 
ركب ادهم ومروان وروح وتسنيم ف عربية 
ومصطفى وسعاد واهل ادهم ف عربية وراحو مكان حلو اتعشو مع بعض عشا عائلي والشباب عملو سيشن 
وراحوا يتمشو ع البحر ويهزروا ويتصوروا 
وفجاة روح وقفت وعنيها بدات تقلب ووقعت بين ايدين ادهم 
ادهم : رووووح 
مالك ي روح ف ايه فتحي عيونك 
مروان : روح ي قلبي مالك 
واخدوا روح وراحو ع المستشفى 
الدكتور كشف ع روح وخرج 
ادهم جري عليه ومروان والكل : طمنا ي دكتور 
الدكتور : للاسف ي جماعة الحالة بتسوء يوم بعد يوم ولازم نعمل العملية ف اسرع وقت لان كده ف خطر ع حياتها 
ادهم : ي دكتور هو مفيش اي حل تاني غير العملية دي انها تسافر برة مثلا اي حته انا مستعد اسفرها اي مكان 
الدكتور : للاسف مفيش حل غير العملية 
ادهم : طب هو لازم المتبرع ده يكون ابوها مينفعش حد تاني 
الدكتور : للاسف لازم يكون ابوها او حد من اخواتها او ابنها لو ليها ابن 
ادهم اول مرة حاجة تقف قصاده كده و حس انه اتشل ومش عارف يعمل ايه  
سعاد : والحل ي مصطفى هنعمل ايه دلوقتي اتصرف بنتي هتروح مني 
ليتدخل شخص 
انا جاهز ي دكتور نقدر نعمل العملية امته 
مروان بصدمة : سليم بيه 
الكل مصدوم م اللي بيحصل 
ادهم : مين ده ي مروان 
الدكتور : مين حضرتك 
مروان : ده سليم بيه صاحب الشركة اللي انا شغال فيها 
الشخص : انا سليم الرفاعي والد روح وجاهز اعمل العملية 
الكل بصدمة : ايييه 
الدكتور طب اتفضلوا معايا ع المكتب لو سمحتو 
راحو مع الدكتور كلهم
الدكتور : حضرتك ي سليم بيه احنا مضطرين نعمل شوية فحوصات عشان نتاكد ان حضرتك جاهز بدنيا للعملية ودي الفحوصات المطلوبة ونده للممرضة تروح معاه للمكان اللي المفروض يعمل فيه الفحوصات 
راح مع الممرضة وعمل الفحوصات ورجع مكتب الدكتور مع الممرضة 
 الدكتور : تمم ي جماعة تقدروا دلوقتي تروحولها هي فاقت وتقدروا تتكلموا معاها وتتطمنوا عليها لحد م نتيجة الفحوصات تطلع ونشوف هنعمل ايه 
راحو كلهم عند روح 
ادهم : روح ي حبيبتي الف سلامة عليكي 
 روح : الله يسلمك ي ادهم لسه بردو مصمم تكمل معايا 
ادهم : مستحيل اتخلى عنك انتي روحي 
سليم بدموع : حمدالله ع سلامتك ي بنتي 
روح : الله يسلمك  بس مين حضرتك 
سليم : انا ابوكي يروح 
روح بدموع : ابويا 
سليم : ايوة ابوكي ي قلب ابوكي 
وجري ع روح حضنها وباس ايدها وعيط وهي كمان عيطت 
مصطفى : اسمحلي ي سليم بيه انت وصلتلنا ازاي وعرفتمنين ان روح تبقى بنتك 
سليم انا هحكيلكو كل حاجة حصلت من اول م اتجوزت مروة ام روح 
مصطفى : اتفضل سمعينك 
سليم اخد نفس وبدأ يحكي : انا اسمي سليم الرفاعي من عيلة معروفة اهلى كانو اثرياء جدا وكان عندنا شركات ومصانع وكنا عايشين ف قصر الرفاعي وطبعا كان لازم لما اجي اتجوز لازم اتجوز واحدة من نفس مستوايا الاجتماعي ده من وجهة نظر اهلي 
لكن انا حبيت مروة وكانت من عيلة بسيطة انا مش بس حبتها انا عشقتها كنت مجنون بيها لكن امي كانت رفضة علاقتي بيها تماما وهددتني اني لو اتجوزتها مش هتهنيني بيها ولا هتسبنا ف حالنا وف نفس الوقت اخواتي وابويا كانو رافضين دخول مروة ف حياتنا الا اخويا ابراهيم اللي هو شريكي دلوقتي ف كل حاجة هو اللي ساعدني عشان اتجوز مروة وفعلا اتجوزتها 
وأمي طول الوقت كانت بتطاردنا وبتحاول تخلص من مروة بس كانت بتفشل 
ويوم م عرفت ان مروة حامل وكنا طيرين من الفرحة لكن بردو كنا خيفين 
وبعدين مروة ولدت روح وبعد كام يوم 
امي قدرت تخلص من مروة وتحرق قلبي عليها وهددتني انها هتقتل بنتي وفعلا حاولت كتير 
بس انا مقدرتش ع كده عشان كده سبت روح ف المكان اللي انتو اخدتوها منه وفضلت مراقبكوا طول السنين اللي فاتت دي عشان اتطمن عليها واشوفها وهي بتكبر ادام عيني 
لكن لما عرفت بمرضها كان لازم اظهر 
دي كل الحكاية 
روح بدموع : يعني انا امي اتقتلت 
سليم : للاسف ي بنتي ي ريتني م كنت اتجوزتها ع الاقل كانت هتبقى عايشة دلوقتي
الجميع ف حالة صمت بيسمعو بس ل كلام سليم 
قطع الصمت ده دخول الدكتور 
الدكتور : الفحوصات نتيجتها لصالحنا ي جماعة والعملية هتتعمل بعد اسبوع ان شاء الله من دلوقتي 
بس ف نظام لازم يمشي عليه سليم بيه وروح لحد معاد العملية وقالهم النظام واستاذن 
سليم : بص ي استاذ مصطفى انا مش هطلب منكوا اني اخد روح لانها هتلاقى عندي ام حنينة زي سعاد هانم او اخ ميتعوضش زي مروان ولا اب احن منك انا بس بطلب منك انها تيجي تقعد معايا الاسبوع اللي قبل العملية وتتعرف ع اخواتها وع عمها اللي هيموت ويشوفها وولاد عمها وبعد كده انا مش هجبرها تفضل معايا 
انا هسبها براحتها وهبقا جمبها ع طول 
مصطفى : هي صاحبة القرار ي سليم بيه 
روح بصت ل ادهم اللي كان واقف مصدوم م اللي بيحصل ومش عارف يتكلم : مالك ي ادهم 
ادهم: مفيش ي حبيبتي انا بس خايف عليكي 
روح فكرت كتير بعد م بصت ل امها  اللي ربتها واللي عيونها كلها خوف ودموع ول ابوها اللي رباها واللي ممكن يموت لو بعدت عنه ول مروان اللي كان احن واحد عليها حتى احن من الاخ الحقيقي 
ول ادهم اللي اتعود يشوفها كل يوم وقالها انه ميقدرش يعيش يوم من غيرها 
ول تسنيم صحبتها واختها اللي ملهاش غيرها واللي عيونها مليانة دموع ع اللي بيحصل ل صحبتها 
واخيرا 
بصت روح ل سليم وقالتله **********
ي ترى روح قالت ايه ل سليم ده إللي هنعرفه البارت الجاي
يتبع..
لقراءة الفصل الثامن : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية دموعها ملاذي للكاتبة مريم حسني

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى