Uncategorized

رواية فيروزتي الفصل السادس 6 والأخير بقلم آلاء أشرف

 رواية فيروزتي الفصل السادس 6 بقلم آلاء أشرف

رواية فيروزتي الفصل السادس 6 بقلم آلاء أشرف

رواية فيروزتي الفصل السادس 6 والأخير بقلم آلاء أشرف

اسلام:زي م انتو والله م انتو متحركين
ريم:اسلام انت فاهم غلط
اسلام:فاهم غلط اي ده انتي شيطانه ازاي انا تخيلتك ام لعيالي فيوم من الايام..و انت بقا انا عاوز اعرف اي علاقتك بمراتي و الا اقسم بالله *بيمسكو من التي شيرت* ادفنك مكانك
رامي:انا بحب فيروز و لما عارفت مشاكلك مع ريم روحت ليها و اتكلمنا و هي رحبت جدا
Flash back_
رامي:صباح الخير ي دكتور
ريم:نعم ي رامي
رامي:اطمني انا مش عايز امتحانات انا جايلك ف حوار اهم
ريم:خير
رامي:انا عاارفت حوارك انتي و دكتور اسلام و عارف انك هتموتي عليه و الل مانعك عنه فيروز
ريم:و انت يخصك ف اي و ازاي تدخل ف حاجه تخصني
رامي:لا ابلعي ريقك كدا عشان الل هكلمك فيه يخصني و يخصك انتي نفسك اسلام يبعد عن فيروز صح
ريم:ايوا مش فاهمه انت اي علاقتك
رامي:لا علاقتي اي اهدي كدا انا هساعدك
ريم:و المقابل
رامي:متقلقيش ي دكتوره انتي مش نوعي المفضل..انا عاوز فيروز تبقي ملكي و تحت ايدي
ريم:بتحبها؟
رامي:حب اي ي دكتور هو انا فرفور زيك..كل الحكايه ان دي الوحيده الل رافضه حتي نتكلم و عامله فيها بنت ناس رغم ان لو الزفت ده بعد عنها هتبقي زي الخاتم ف صباعي
ريم:طب و هتبعدهم ازاي يناصح
رامي:بصي ياستي..هتوقعي بينهم بشوية تسجيلات من الايفون الحلو ده هنسجل الل علي هوانا و الباقي لا
ريم:انسي دي بتحبو و لا يمكن تغلط فيه
رامي:متبقيش غبيه ي دكتور انتي هتفهميه ان هي بتحبو و عشان كدا دمرت حياته و بعدتك عنه
ريم:و ده هيكرهو فيها ازاي هقولك
*بعدها بيومين*
رامي:شوفتي اهو خطتي نجحت و خطوبتك عليه بكرا
ريم:و ده وقتك انت بقا..انا واثقه انها مش هتستحمل تشوفو جمبي و هتمشي من الحفله ساعتها انت هتخرج قدامها بالصدفه..اوعي تخبطها بجد تجيب لنفسك مصيبه
رامي:متخفيش انا قدها
*يوم الخطوبه*
فيروز:انت اكيد اتجننت..الشيطانه دي كدبت عليك.. انا ي اسلام هدمرك طب ليه ده انت اخويا و ابويا و كل حاجه ف حياتي ده انا لو خيروني بينك و بين نفسي هختارك اه ي اسلام بحبك و محببتش راجل قدك بس ده مش ذنبي ده ذنبك انت الل علقتني بيك طولك عمرك جمبي بتخرجني و تبسطني و بتغير عليا انت كنت كل حاجه ف حياتي ي اسلام انت الوحيد الل راهنت عليه بعمري لكن يوم م اختارت كانت سعادتك مش سعادتي..ساكت ليه..انا هثبتلك انها كدابه
*في العربيه*
رامي:ده وقتك للطبطبه ي كوتش
*خبطها*
رامي:ينهار اسود..
اسلام:اي الل انت هببتو ده..فيروز ردي عليا..ده انا هوديك ف ستين داهيه
*في المستشفي*
ريم:الله ياخربيتك..هتودينا ف داهيه
رامي:انتي ناويه تخلعي و تسبيني لوحدي
ريم:ليه هو انا كنت قولتلك موتها و ابعد اسلام لو شافنا مع بعض هتبقي مصيبه
احمد:استاذ رامي اتفضل معانا ع القسم
رامي:طب حضرتك نطمن علي الانسه و بعدين نروح
احمد:لا هنطمن ف القسم اتفضل
*في القسم*
رامي:زي م قولت لحضرتك هي طلعت قدامي فجأه
احمد:متيجي معايا سكه ع الاقل نلاقي مخرج ليك ده انت رايح ف داهيه لو هي متنازلتش عن المحضر خصوصاً بعد م فاقت و حالفين هي و اهلها ان هيسجنوك
رامي:سجن اي انا مستحملش سجن انتو مش عارفين انا مين
احمد:لا انت تتكلم عدل انت دلوقت متهم..انا لو حطيتك ف الحجز مع المسجلين هتطلع حامل يالا
*بعدها بأسبوع*
ريم:متقلقش هخرجكك من هنا
رامي:انتي فهمتي انا عاوز اي افتكري ان محدش هيساعدك غيري ي ريم
ريم:قولتلك هخرجكك و هعملو فضيحه زي م اتفقنا ف الجامعه بس تفتكر اسلام هيهددني بالقتل فعلاً!
رامي:اعملي بس زي م قولتلك
ريم:اوعي الل هتبعتو ده يقتلني بجد ي رامي
رامي:يعني هستفاد اي بموتك ده هي غرزه بسيطه
*في المستشفى بعد م فاقت*
الظابط:حضرتك بتتهمي حد معين
ريم:ااه انا بتهم دكتور اسلام زميلي ف الكليه
الظابط:و اي الدليل ع اتهامك ده
ريم:محدش غيره لي مصلحه ف قتلي خصوصاً بعد م هددني بالقتل قدام الجامعه كلها و تقدر تسأل اي حد من الجامعه
“رجوع للواقع”
اسلام:ده انتو مش شياطين ده انتو الشيطان ميجيش جمبكو حاجه و انتي و حيات امك لاندمك ع كل لحظة فكرتي تأذي فيها مراتي
*بعد ساعتين*
اسلام:و زي م حضرتك سمعت بودنك خد التسجيلات دي و اعملي بيهم محاضر تقعدهم عمرهم كلو ف السجن
احمد:انا مش قادر اتخيل ازاي في ناس توصل بيهم القذاره لكدا انا شوفت مجرمين كتير و كل واحد بيبقي لي هدف بس اول مره اشوف ناس هدفها تدمير حياة ناس عمرهم مأذوهم
اسلام:للأسف يفندم الدنيا بتحكم عليك تدخل ناس حياتك و تعتبرهم اهم ناس ف حياتك و هما من جواهم شايلين غل و حقد ليك بتفتكر ان الضحكه الل ف وشك دي بجد لكن بتبقي قناع عشان يدارو الحقد الل جواهم ناحيتك و ناحية عيلتك
احمد:ده حقيقي و متقلقش محدش هيتابع القضيه دي غيري
اسلام:متشكر جداً ليك و ع كل الل بتعملو معايا
احمد:ده واجبي ي دكتور
*بعد اسبوعين*
فيروز:مش قادره حقيقي اصدق ان خلاص مفيش خوف تاني و لا كوابيس ي ايسو خلاص مفيش حد هيحرمني منك
اسلام:محدش يقدر و اهو خدو تأبيده تعيشهم طول عمرهم يفتكرونا
فيروز:ده انا و لا الل كانت ف فيلم عربي قديم
اسلام:خلينا ف المهم بقا..بحبك
فيروز:انا بدمنك ي بابي
اسلام:بابي اي بقا ده انتي الل بابي انا ازاي مخدتش بالي و انتي بتكبري و تحلوي قدامي كدا
فيروز:يسلاام ياخويا..
اسلام: نعم يروح امك بعد كل ده و اخوكي..اسمها جوزي يبت
فيروز:جوزي و قرة عيني كمان بحبك ي ايسو *حضنته*
اسلام:بحبك ي ام زين ❤
The end story

لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية دموعها ملاذي للكاتبة مريم حسني

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى