Uncategorized

رواية لقاء الحلقة السادسة 6 بقلم دعاء عرقوب

رواية لقاء الحلقة السادسة 6 بقلم دعاء عرقوب 

رواية لقاء الحلقة السادسة 6 بقلم دعاء عرقوب 

رواية لقاء الحلقة السادسة 6 بقلم دعاء عرقوب 

لحظه صمت من آسر وسماح قطعت على صوت صفيه وهي تمد يدها لآسر بعلبه الاسعافات مد يده لياخذها وجلس بجوار لقاء ليعقم جرح قدمها ولكنها سحبت قدمها فاحس انها محرجتا فطلب من صفيه إن تقوم بذالك وتأخذها لغرفتها 

سماح:انتي كويسه ي بنتي 

لقاء بدموع:الحمد لله ي هانم …انا اسفه والله مكنت عاوزه حاجه انا اسفه ضيعت عليكم الفرحه 

آسر:انتي معملتيش حاجه بتتأسفي انا الي المفروض اعتذر منك ع الكلام الي نرمين قالته روحي ع اوضتك دلوقتي ارتاحي لان رجلك نزفت دم كتير 

جاد : انا ماشي دلوقتي

آسر:هعدي عليك بالليل 

جاد:اشطاا هستناك

ثم وجه آسر كلامه لامه الواقفه وعلامات الدهشة تسيطر ع ملامح وجهاا ومسك يديها

آسر:أمي…

سماح:هي..اهاا هي صح؟!!!!!

فلاش باك 

آسر :الله يماما عينيها حلوه اوي ممكن اشيلها

سماح:لا ي حبيبي انت لسه صغير مش هتعرف تشيلها بكرا لما تكبر شويه تبقى تشيلها وتلعبوا سواا 

آسر:ايه ي ماما الي ع رجليها دا هي كانت بتاكل شوكليت ولحوست رجليها 

سماح:هههههههه لا ي حبيبي دي اسمها وحمة

آسر:يعني ايه وحمة ي ماما 

سماح:يعني ذي علامه كدا علشان لو أريج ضاعت دي تبقى علامه فيها ونعرفها ههههههه 

آسر وهو يقبل جبين اخته:لا ي ماما انا مش هخلي أريج تضيع مني ابدااا 

بااك

سماح بدموع:نفس الوحمه عندها في رجليها الشمال يبقى هي لقاء هي اريج اختك ي آسر ….

آسر:ماما علشان خطري اهدي جايز تكون صدفه 

سماح:صدفه ايه لا هي أنا قلبي حاسس اني اعرفها من ساعه أول مره شوفتها أنا قلبي حاسس أنها بنتي ايوا بنتي 

آسر:أنا طول الفتره الي فاتت حاسس أنها حد قريب لينا وان في علاقه بينا بس مش عاوزك تتعشمي في حاجه وتطلع أنها مجرد صدفه علشان كدا مش عاوز حد يعرف بالي بالكلام دا نهائي وخاصتا لقاء لحد مانتأكد واوعدك هعرف الحقيقه ولو فعلا طلعت هي اريج هعوضها عن كل الي شافته من وجع بس اتاكد الاول 

سماح:هتطلع هي إن شاء الله اكيد ربنا هيفرح قلبي وهيرجع بنتي لحضني 

في غرفه نرمين

ليلي : انتي هبله اذاي تفكري كدا 

نرمين:بقولك بيتعملوا معاها احسن مني ولا كأنها من بقيت عيلتهم 

ليلي:هههه يبنتي انتي اذاي تقارني نفسك بحته خدامه انتي كدا بتديها قيمه لمجرد انك بتقرني نفسك بيها 

نرمين:عندك حق بس معدتش مستحمله نظرات جاد ليها 

تخيلي انه مكنش بيجي من أول ما قابلها هنا يبعتبر بقى بيجي كل يوم تفتكري يكون بيحبها لا لا مستحيل دا كنت اطلع بروحها جاد مستحيل يكون لغيري 

ليلي:والله انتي عاطيه البت دي اكتر من حجمها مش معقوله يعني جاد هيحب خدامه 

نرمين:وميحبهاش ليه البت قمر للصراحه اكيد هتعرف تضحك عليه بكلمتين وتخليه يحبها 

ليلي : مش هيضحي بمركزه الاجتماعي وصورته ويتجوز خدامه يبنتي دا الشله كلها تحفل عليه انتي بتتكلمي في ايه ….المهم قوليلي ايه اخبار آسر 

نرمين بغضب:متفكرينيش بالزفت انتي مشوفتهوش وهو بيزعقلي قدامهم مكنش فاضل غير يضربني

ليلي:اكيد كان قمر وهو متعصب هو في كل حالاته قمر

نرمين لنفسها :ودي هجبلها الموضوع اذاي دي مش بعيد تموتني

ليلي:مخبيه ايه احكي 

نرمين بتوتر:هاا مش مخبيه حاجه هخبي ايه …اقفلي دلوقتي لان في حد بيخبط ع الباب …سلام 

نوال:كل دا علشان تفتحي

نرمين:كنت في الحمام 

نوال:فكرتي في الموضوع الي قلتلك عليه 

نرمين:اهاا فكرت ومش موافقه 

نوال بغضب :انتي اتجننتي يعني ايه مش موافقه يكون في علمك أنا قولتلك مش علشان اخد رايك دا علشان تكوني عارفه مش اكتر أنا خلاص قررت 

نرمين بصوت عالي :أنا مش آله في ايدك تحركيها ذي ما انتي عاوزه وتخليها تعمل الي انتي عاوزاه أنا من حقي اختار الشخص الي اكمل حياتي معاه وانا مش بحب آسر ومش عاوزه ارتبط بيه مش بحبه هتجوزه اذاي 

نوال:مش مهم تحبيه ع اساس أنا الي كنت بحب ابوكي لما اتجوزنا 

نرمين:وليه عوزاني اعيد نفس تجربتك الفشله ليه متخلنيش أنا الي اختار الشخص الي اكمل حياتي معاه 

نوال:أنا الي عندي قولته وهعمل كل الي اقدر عليه علشان اخلي آسر يتجوزك سوا بموافقته او غصب عنه وساعتها ابقى متأكده اني مش هخسر حاجه لان كل حاجه هو بيمتلكها هتروح ليكي 

نرمين:انتي اذاي ام اذاي عاوزه تضحي بسعادتك بنتك الوحيده وراحتها علشان الفلوس 

نوال:ضحيت قبل كدا بالي اغلي منك  فمعنديش اي مانع اضحي باي حد في سبيل اني تعبي السنين الي فاتت دي كلها ميروحش ع الفاضي وبعدين انا بعمل كل دا علشان اامن مستقبلك انتي لو اتجوزتي آسر هتعيشي ملكه وكل العز دا هيكون ملكك

نرمين بدموع:أنا مش عاوزه اعيش ملكه ولا عاوزه فلوس انا كل الي عاوزاه اعيش مع حد احبه 

نوال: كل دا وهم مافيش حاجه اسمها حب في الي اسمه مصلحه ودا اهم من الحب فوقي من الأوهام الي انتي عايشه فيها دي وانصحك بلاش تعارضيني لان مش هيعجبك تصرفي ومش هيفرق معايا انك بنتي 

قالت لذلك وخرجت من الغرفه تاركه ابنتها تبكي بحرقه 

ولم تؤثر فيها دموع ابنتها فهي كل ما تفكر فيه هو السلطه المال لا يوجد ما يسمى المشاعر في قاموسها ربما لانها داست ع مشاعرها في الماضي ولم يعد لها أثر

في المساء 

جاد:هناكل ايه ؟

آسر :سيبك من الاكل دلوقتي وركز معايا 

جاد بغضب طفولي:يعني مش هناكل 

آسر وهو ينظر ايه محذراا 

جاد:اهو سكت يعم كنت عاوز تقول ايه

آسر بتردد:هو ..يعني ..انت ..بتحس بايه ….قصدى يعني ايه مشاعرك اتجاه لقاء؟

جاد باستغراب:هو دا الموضوع المهم الي خلتي مطلبش اكل لما تحكيه ؟!!

آسر:الموضوع مهم ي جاد …عاوز اعرف مشاعرك اتجاها واذا كنت متمسك بيها ولا لا 

جاد:هو أنا مستغرب سؤال اوي للصراحه بس حقيقي متمسك بيها لأبعد ماتتخيل من أول ماشوفتها وانا حسيتها مختلفه عن الكل جوايا حاجه اتحركت لما شوفتها لاول مره قلبي يدق لحد وانت اكتر حد عارفني طول عمري حاطط همي في الدراسه وببعد نفسي عن الحب وحوراته والكلام دا لكن المرادي مقدرتش امنع قلبي يحبها وفعلا قلبي حبها 

آسربابتسامه:تعرف جوايا غيره بتقولي قوم اضرب الواد دا وكسرله دماغه بس كلامك طمني لاني عارفك وعارف ان كلامك دا من قلبك وانك مش من النوع بتاع اللف والدوران 

جاد:ايه كميه التناقض الي في كلامك دا وبعدين تعال هنا غيره ايه وتضربني ليه ولاا لقاء تخصني فاهم 

آسر:يعني هتتقدملها ؟!!

جاد:……….

آسر:سكت ليه ولا علشان هي خدامه وميشرفكش انك تتجوز خدامه 

جاد: عمري ما فكرت بالطريقه دي الي مخوفني إن تطلع مش بتفكر فيا ولا تكون شيفاني اساسا

جاد لنفسه: اقولك ايه ي صحبي اقولك خايف عليها من بنت عمك لانها حطاني في دماغها ولو شمت خبر اني بحب لقاء مش هتسبها في حالها وهتسببلها مشاكل ملهاش أول من آخر لو عليا كنت قولت للعالم كله اني بحبها بس خايف عليها “

آسر :سرحت فين يبني 

جاد:معاك يعم اهو …بس مقولتليش بتسأل الاسئله دي ليه 

آسر:كنت حابب اتاكد من حاجه قبل مااخطي خطوه ممكن تقلب كل الموازين 

جاد:المفروض اني فهمت كدا 

آسر:قريب هتفهم كل حاجه 

جاد:طب نطلب اكل بقى مهو لا هتفهم ولا هناكل كمان 

آسر:استني في موضوع كمان عاوز اكلمك فيه 

جاد: شكلنا مش هناكل النهارده ….اتكلم ي يابا اتكلم 

آسر:همك ع بطنك….بكرا هننزل الشركه ووظيفتك موجوده وقبل ماتعترض علشان عارفك هنقول لا والكلام دا مش هوظفك علشان لا دا علشان كفأتك واجتهادك وانا عارف انك هتكون مكسب للشركه والاهم اني محتاجك جنبي كل الي هناك تحت امرهم ومافيش حد اثق فيه والفتره الجايه مش هتكون سهله و هيبقى صعب اوي اصد لوحدي 

جاد:والله صعوبت عليا تراني هبكي خلاص هعطف عليك وهساعدك هعمل ايه بس كله من قلبي الطيب مش بيقدر يرد سائل 

آسر:كنت بتقول عاوز تاكل صح…يلا قدامي مافيش اكل …صوعبت عليك وقلبك الابيض …قدااااامي.

جاد: كله الا الاكل دا كنت بهزر معاك والله متحصل انت عاوز الناس تاكل وشنا ويقولوا الناس الي طلعت من المطعم من غير ما يكلوا اهم ……اذا كان سمعتك متهمكش فاانا كله الا سمعتي 

آسر:هههههههه هتفضحنا بصوتك اسكت هههههه 

في مكان آخر يختلف كليا عن تلك الأجواء والاماكن الراقيه 

تسنيم : عملت ايه ؟! 

محمد بتعب:تعبت والله ي تسنيم طول النهار بلف ع شغل وكلها ماشيه بالوسايط رغم اني تقديري كويس بس مبتقبلش 

تسنيم:بلاش تيأس إن شاء الله ربنا مش هيضيع تعبك وهتلاقي شغل في مكان كويس ويعم كل تاخيره وفيها خيره يمكن ربنا كتبلك مكان احسن في شركه تانيه غير الشركات الي قدمت فيها ع وظيفه دي 

محمد:ونعم بالله 

تسنيم: قوم يلا اغسل ايدك عبال مااحضرلك العشى تلاقيك ماأكلتش من الصبح 

محمد:متعرفيش حاجه عن لقاء ؟

تسنيم:من آخر مره شوفتها وقالتلي أنها هتشتغل في بيت من بيوت الناس الكبار دول ومشوفتهاش بعدها 

محمد: …………..

تسنيم:بلاش تحمل نفسك المسئوليه انت عملت كل الي تقدر عليه وهي مقدره كدا 

محمد:بس كان زمانها معاكي في الكليه دلوقتي وكلها كام سنه ويبقى معاها شهاده بدل ماهتفضل متبهدله كدا في الشوارع وبيوت الناس 

تسنيم:ي حبيبي دا شي مش بايدك وكل حاجه بتحصلنا لعل يكون فيها خير إحنا مش شيفينه ….وبعدين انت لسه مقومتش غسلت انجز يلا علشان عاوزه انام عندي كليه الصبح 

محمد:قايم اهو هههههههه 

رجع آسر الي القصر وتوجه الي غرفه امه ليطمئن عليها 

ثم تركها وتوجه الي غرفه مكتب ابيه او التي كانت لابيه

لكنها اليوم لزوجه عمه 

آسر:ممكن اتكلم معاكي شويه 

نوال:اهاا طبعا اتفضل 

آسر:هنزل الشركه من بكرا 

نوال وهي تحاول ان تداري غضبها خلف ابتسامه تجاهد نفسها لترسمها ع شفتيها:مش لسه بدري ي حبيبي انت لسه مخلص الكليه ارتاح شويه وبعدين انت لسه صغير عاوز تشيل هم الشغل من دلوقتي ليه 

آسر: حضرتك تعبتي بقالك كتير شايله هم الشغل لوحدك كتر خيرك لازم بقى اتحمل المسئوليه وابشار الشغل بنفسي 

نوال:اهاا طبعاا هبلغهم يجهزوا مكتب ليك الصبح قبل ماتوصل 

آسر:اهاا بلغيهم يجهزوا مكتب لكن مش ليا دا لجاد 

نوال وهي تكاد تنفجر من الغيظ:وانت ؟!!

آسر:هو المفروض مدير الشركه يقعد فين اكيد هقعد في مكتب والدي الي هو بقي مكتبك بعد والدي معلش بقى ممكن تخليهم يجهزوا كمان مكتب ليكي 

نوال: ولا يهمك ي حبيبي 

آسر: عن اذنك تصبحي ع خير 

نوال:وانت من اهله 

خرج آسر من الغرفه وهو يعلم أنه بذلك يشعل الحرب والعداوه بينهما اكتر وترك نوال التي كانت تتحكم في غضبها لكنه بمجرد خروجه قامت مع ع كرسها واخدت تكسر كل ما امامها من شدت غضبها وهي تتوعد لآسر بمصير لا يختلف ع مصير ابوه…….

يتبع..

لقراءة الحلقة السابعة : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية شمس للكاتب حمدي قدري.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى