روايات

رواية هي السبب الفصل الأول 1 بقلم مي الحسيني

رواية هي السبب الفصل الأول 1 بقلم مي الحسيني

رواية هي السبب الجزء الأول

رواية هي السبب البارت الأول

هي السبب
هي السبب

رواية هي السبب الحلقة الأولى

*حياه مليئه بالمشاكل والهموم لكن علينا أن نتخطاها*
دونتها في دفتر مذكراتها وتنهدت بضيق ثم ابتسمت بحزن وتوجهت الى خزنتها وارتدت بنطلون جينز وتي شرت وطرحه قصيره وذهبت الى الكليه
ولم تجد مكان في المدرج إلا بجوار فتاه ترتدي النقاب ولم تود الجلوس بجوارها ولكن ما باليد حيله
-ممكن أقعد جمبك
=اه طبعا اتفضلي أنا جديجة وأنتي
-انا حور
خديجة/عاشت الاسامي يا حور
حور/شكرا
دخل الدكتور الى المحاضرة وأثناء المحاضرة
حور/ممكن قلم
خديجة/اه لحظه اتفضلي
الدكتور/الانسه المنقبة بره
خديجة/يا دكتور
الدكتور/برررره
خديجة/حاضر
وهمت للخروج و وقفت على الباب وقالت
=لو سمحت يا دكتور
الدكتور/نعم
خديجة/هي اسمها منتقبة مش منقبه منقبه يعني مثقبه
وخرجت لتعلوا ضحكات الطالب وهمت حور للخروج خلفها ولكن منعها الدكتور من ذالك
وبعد انتهاء المحاضرة ذهبت حور لبحث عن خديجة ووجدتها في كافيه الجامعة وبطبع عرفتها من ثيابها
خديجة/يا أختنا بالله لا يغويك ذا الشيطان أن الحجاب فريضة من ربنا المنان أن سمعنا اختنا قولا عجاب قالوا كلاما لا يسر عن الحجاب قالوا ظلاما حالكا بين الثياب قالوا خياما علقت فوق الرقاب نادوا بتحريرالفتاة والفوا فيه الكتاب رسموا طريقا لتبرج لا يضيعه الشباب يا اختنا هذا عواء الحاقدين من الذئاب النار مثوه الظالمين لهم عقاب والله يكشف ظلمهم يوم الحساب والجنه الماوى يا حسن المئاب
حور/انتي هنا يا خديجة أنا بدور عليكي من بدري لا وكمان بتغني
خديجة/اه اصل أنا متعوده أقعد هنا استنا صحابي اقعدي وقفة ليه
حور/اقعد عادي يعني
خديجة/اه يا بنتي مالك ما انتي قاعده جنبي جوه عادي
حور/كنت فاكر أن انتي خليتيني أقعد جنبك جوه غصب عنك
خديجة/هههههههه ليه يا بنتي عادي وبعدين أنا مش بعمل اي حاجه غصب عني لان أنا اغالي من ان اعمل كده
حور/شكلك بتحبي نفسك اوي
خديجة/لا والله عادي بس برضو لو محبتش نفسي مش هاعرف احبك ولا ايه
حور/صح عندك حق
خديجة/طيب يا ستي كنتي بدوري عليا ليه
حور/كنت عاوزه اعتزرلك لان الدكتور طردك بسببي أنا اسفه بجد
خديجة/يا بنتي عادي أنا متعوده وكمان الدكتور ده بذات مش بيحبي أقعد في المحاضرة بتاعته وأنا فعلا مش بحضرله محاضرات من فتره بس معرفش ليه انهارده قلت لما ادخل اشوف ايه الدنيا بس نصيبي أن اشوفك واتعرف عليكي
حور/اه
خديجة/المهم بقي يا ستي تاخدي شوكولاته ولا شبسي ولا الاتنين
حور/شوكولاته ولا شبسي
خديجة/اه أنا معايا في الشنطه على طول اصل بشوف اطفال في الشارع بحب اديهم منها وأنا كمان صراحه بحبها جدا ايه بقي هتخدي ايه
حور/اممم شوكولاته
خديجة/اختيار موفق هههههههه
حور/هههههههه بجد شكرا ليكي
خديجة/يا بنتي على ايه أنا معملتش حاجه أنا اللى المفروض اشكرك علشان خرجت من المحاضرة أنا كنت هاموت لو قعدت جوه تاني
حور/هههههههه بعد الشر عنك
وفي هذه اللحظة يعلو رنين هاتف خديج يعلن عن المتصل أويس
خديجة/معلش هترد على أويس اخويا لحضه
حور/اتفضلي
خديجة/اسو حبيبي خلاص خلاص متعصبش مش هقلولها تاني حاضر خمس دقائق واكون عندك لا مطروده ذي العاده ماشي وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
=معلش بقي يا حور أنا مطره امشي علشان أويس اخويا بره لو مروحتش معا هتبهدل في المواصلات
حور/عادي ولا يهمك أنا هشوف صحابي وامشي
خديجة/ماشي يا قلبي السلام عليكم
حور/وعليكم السلام
وبعد ذهاب خديجة ذهبت حور لجلوس مع صدقتها
-هاي يا بنات
*هاي
*ايه يا حور كنتي فين
حور/كنت في الكافية يا فرح
فرح/بتعملي ايه
حور/ما فيش كنت قاعده شويه مع خديجه
فرح/ خديجه دي البنت اللى بتلبس نقاب
حور/اه هي
فرح/تقعدي معاها ليه يا حور دي بنت معقدة كده وغريبه وتحسيها مش بتحب حد شيفه نفسها معرفش على ايه صراحه ابعدي عنها احسن
حور/حرام عليكي يا فرح دي كويسه جدا وطيبه ومش معقدة ولا حاجه ليه كده
فرح/بقي كده ياست حور بتعلي صوتك علشان المعقدة دي متتكلمي يا شهد انتي ساكته من الصبح ليه
شهد/ساكته علشان الحوار ملوش لزمه قعدت معاه مره خالص يعني الدنيا مخربتش
فرح/صح عندك حق
شهد/بصي يا حور الواد محمود زميلنا على طول مركز معاكي وبيبص عليكي وشكله معجب بيكي لازم تحسسيه بمشاعرك وكده لازم تروحي تكلميه او على الاقل تبادليه النظرات والإعجاب
حور/محمود مين ومشاعر ايه اللى بتكلمي عليها دي يا شهد مينفعش اللى أنتي بتقوليه ده والله ومحمود اللى بتتكلمي عليه ده أنا عمري ما اتكلم معاها ولا هتكلم
فرح/ايه يا حور انتي مش بنت ونفسك تحبي وتتحبي ذي كل البنات ولا ايه
حور/اه بنت بس مش ذي اي بنت أنا بنت مسلمه وغاليه وابويا واهلي غاليين عندي اوي وثقتهم فيا غاليه يعني مش علشان واحد ذي ده اكسر ثقت أهالي فيا وده ملوش عندي لاسلام ولا كلام ولا حتى نظرات واللى عاوزني بجد ومعجب ذي وما انتوا بتقولوا يدخل البيت من بابه وبابا وماما موجدين الحمد لله
شهد/ايه يا بنتي كل الكلام ده الموضوع مش مستاهل
فرح/ايوه يعني فيها ايه لما تتكلمي معاه يعني هيحصل ايه
شهد/وبعدين ايه كل القصيده دي كلها كل ده علشان عوزين مصلحتك
حور/ مصلحتي اه مصلحتي ممكن اعرف ايه هي مصلحتي دي بقي
فرح/اه مصلحتك احنا هنستفيد ايه يعني لما تحبيه ولا يحبك
حور/بصوا يا بنات كفايه كده علشان لو قعدت اكتر من كده هقول كلام ميعجبش حد
شهد/ميعجبش حد
حور/اه وهيزعل الكل خلينا حبايب احسن
____
عند خديجة
خرجت من الكليه لتجد أويس يقف بلحيته المهندمه وثياب انيقه كعاده يتحدث عبر الهاتف ولكن اغلق الهاتف فور رئيتها
خديجة/ايه يا استاذ واقف بره العربية كده مش خايف تعاكس وأنا مش معاك
أويس/لا متخافيش لو اتعكست كنت هتصل عليكي تلحقيني
خديجة/هههههههه وايه بقي يا استاذ هتسبني واقفه كده كتير
أويس/ايوه عاوزه ايه يعني
خديجة/افتحلي الباب
أويس/بت اركبي بدل ماديكي قلم في الشارع أنتي عرفه كويس
خديجة/بقي كده
أويس/اه كده اركبي يلا
خديجة/حاضر
أويس/واطرتي ليه بقي النهارده يا ست ديجا
خديجة/ ولا حاجه يا سيدي واحده زملتي قالتي عاوزه قلم والدكتور شافني أنا وبدهولها قام جاي رايح
أويس/قام جاي رايح
خديجة/اه قام جاي رايح قايل الانسه المنقبة تطلع بره

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية هي السبب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى