Uncategorized

رواية الضائعة الجزء الثاني الفصل السادس 6 بقلم بسمة سلام

 رواية الضائعة الجزء الثاني الفصل السادس 6 بقلم بسمة سلام

رواية الضائعة الجزء الثاني الفصل السادس 6 بقلم بسمة سلام

رواية الضائعة الجزء الثاني الفصل السادس 6 بقلم بسمة سلام

حمزه:   نغم يا نغم 
نغم:  هنعمل اي 
ف لحظات دخل حمزه علي نغم وكانت جالسه علي الكرسي بهدواء…
حمزه بملامح هادئه : انتي كويسه
نغم: ابتلعت ريقهاا.. ااا بصي انا تعبانه وعايزه اروح 
حمزه: طب مش هتكشفي 
نغم: الا وقت تاني 
حمزه:طيب يلاااا ببنا..
خرجت نغم ونظرت للاوضه واغلقت الباب بهدواء…
خرج ادهم   من تحت سرير الكشف 
ادهم: اهاااا ضهري اتكسر يخربيتك….
نزالت نغم وركبت العربيه وف الطريق كانت بتفكر معقول ممكن يكون بيتكلم جد وحمزه بيكدب عليه 
حمزه: تك باصبعه.. اي يا حبيبتي مالك 
نغم: اي 
حمزه:بصه عليه في حجه 
نغم: حمزه هو انا ونت كنا بنحب بعض قوي صح 
حمزه: جدااا
نغم: طيب تعال نزور بابا وبابا كدا  نعرفهم بالجواز 
حمزه: مش عايزه اتكلم ف الموضوع دااا
نغم: انا عايزه..
توقفت السياره بسرعه فشهقت بخوف..
نغم: اي براحه 
حمزه: مش عايز اسمع صوتك فهمه..
اتحول صوت حمزه الطيب الرقيق اكتر شخص ممكن يكون حنين الي عيون حاده حمرا وانفاس  سخنه وصوت مرعب…
نغم بخوف: اي 
حمزه يجز ع اسنانه: مش عايز كلام ف الموضوع دا فهمه 
نغم اشارت براسه: فهمه…
ابتعد حمزه ورجع مكانه ووجه لا ملامح به وذهب الي البيت…
……:::::::……:::::……#بقلم_الكاتبه_بسمه_سلام
ادهم: الو 
شوق: اي قبلتهاا
ادهم: تصدقي انا كنت معاها وبفكر ارن عليكي 
شوق: اشمعنا 
ادهم: عشان اتاكد انها مش انتي 
شوف: هه مش لدرجتي 
ادهم: لا لدرجتي ونص انتو الاتنين نسخه بظبط اي دااا
شوق: انا مليش نسخه تانيه يا عنيه 
ادهم: طبعاااا مهو انتي مشوفتهاش 
شوق: امم طب عملت اي 
ادهم: بكرا هنقبلهااا ووهنفكرهاا بالا حصل 
شوق: نفكرهااا
ادهم: ايو يا بنتي دي طلعت فاقده الذاكره 
شوق:  يا راجل طب ازاي 
ادهم:  معرفش 
شوق: امال كنت بتتكلمو ف اي يا نحنوح كل داا
ادهم: بصي شويه ابص ف عنيهاا وشويه ف ملامحههااا واتكلمنا كلمتين والواد خطيبها دا جه
شوق: يا نحنيحووووو…..
ادهم: انتي فين صحيح 
شوق: انا رايحه ف داهيه خليك ف حالك باي…اغلقت الخط ف وجه
ادهم: يا بنت المجنونه…
في احد ڤيلات ف نيويورك.. 
كاتريناا: مهند يا حبيبي 
مهند: اي يا روحي بتولدي ولا اي 
كاترينا: لا لسه بدري 
مهند: امال اي عايزه انام 
كاترينا: فين نغم 
مهند: يووو مش هنخلاص احنااا 
كاترينا: يامهند نغم فين
مهند: قولتلك انا معرفش مانا معاكي اهو
كاترينا:  عارف يا مهند لو طلع عملتلها اي حجه صدقني هيكون اخر يوم بينا 
مهند:  كل دا عشانهاا
كاترينا:  اها لانها طيبه ومظلومه وانا حسه ان ف حجه غلط وانت عارفهااا
مهند:  قولت معرفش حجه 
كاترينا وقفت بغضب: تمم وانا هرجع مصر.
مهند وقف: تعالي هناااا بتقولي اي مفيش نزول
كاترينا:  عايزه ارجع انت مش هتمنعني 
مهند:  لا همنعك يا كاترينا انتي فهمه 
كاترينا:  هرجع مصر يمهند وهتشوف… 
………………………………
دخلت شوق مطعم وجلست علي التربيزه  وطلبت الاكل…
 وبعد نصف ساعه دخل مراد ومريم علي التربيزه اخري…
وبد انتهااا الطعام دخلت شوق الحمام واغلقت الباب ودخلت مريم وكانت تغسل يدهااا…
وبعد دقايق خرجت شوق تغسل يدها وغير منتبهااا الي مريم..
مريم نظرت لهااا وابتسمت..
مريم: نغم انتي هنااا
#بقلم_الكاتبه_بسمه_سلام
شوق: نعم 
مريم: اي يا حبيبتي وحشتيني كدا تسافري كل الوقت دا ومترنيش مش كفايا الفتره الا بعدي عني فيهااا
حضنتهااا وكان حضن مختلف للاثنين.. 
مريم: حاتم معاكي 
شوق: حااتم اهااا ااااااااا  لا مش هنا الشغلي.. الشغل 
مريم: طب تعالي كلي معانا 
شوق: لا شكرا 
مريم: شكرا اي يا حبيبتي تعالي 
شوق: انا اصلاااا كلت 
مريم: طب تعالي سلمي علي مراد
شوق: مش عايزه شكرااا 
مريم: انتي لسه زعلانه من جدك…
شوق: لا خالص 
مريم: طب تعالي البيت دي ماريا عايزه تشوفك..
شوق: ف عقلهاا.. ماريا هيا طلعت نغم كمان مسيحيهااا اي العيله الهابله دي 
مريم:  حبيبتي 
شوق: بصي هقولك انا ااا بصي اا هفهمك انتي اااا انتي بصي انا هقولك اصل انا مشغوله ف انتي  تروحي لمراد وانا اشوف  مشواري 
مريم: طب خمس دقايق
شوق:ينهااار ابيض الساعه بقت كام بصي يلعوي  هشوفك
 تاني اكيد باي هااا خدي بالك من نفسك اكيد هاا باي باي
خرجت شوق وبتكلم  نفسهاا: دا اي الشبه الا هيجبلي الهم دا واي العيله دي اصلا… دي عيله مجنونه بركه انهااا فقدت الذاكره  والهي … 
مع صوت خلفهااا..  
مراد:  نغم
شوق جزت اسنانهاا وابتسامت ونظرت خلفهااا 
شوق:  اهااا ازاي حضرتك اكيد مراد صح 
مراد: عامله اي 
شوق: انا لا انا تممم بس مستعجله اوي عشان رايحه الكنيسه مع اصحابي اشوفك بعدين هااا باي…
ركبت شوق العربيه وتنهدت… 
دا اي ام اليوم دا الا من اوله قرف دااا   بس يا ربي…
مريم: مش هتصدق شوفت مين ف الحمام
مراد: نغم
مريم: عرفت منين 
مراد: شوفتهااا بس قلتلي رايحه الكنيسه مع اصحابي 
مريم: اكيد بتهزار…
مراد:: تفتكري… يمكن..
_______
__________
______________
ف بيت حمزه كانت تقف ف البلكونه وتفكر ف كلام ادهم وهل صح او بيكذب عليهااا… 
حمزه:  انا اسف 
نغم:  علي اي 
حمزه: علي صوتي والغضب الصبح 
نغم: بس انا نفسي اعرف
حمزه بهدواء: تعرفي اي 
نغم: انا اهالي فين ولي اعيش معاك وانا لسه متجوزتكش.  
حمزه: لان اهلك ماتوووو 
نغم حزن وملامح خوف: اهالي انا 
حمزه: ايووو وانا بقيت كل عايلتك وكنا متفقين نتحوز وخلاص فعلا هنتحوز 
نغم: طب طب انا اهالي م..
حمزه: مش قادر اصدق انتي بجد مش فرحانه وبتفكري هتشتري الفستان منين والقاعه وكل داا
نغم: اهاا فرحنا بس انا كنت عايزه 
حمزه قطعهاا ومسك يدها وقبلها..انا بحبك ومش هحب حد  زيك وعايزك تفكري في ايامنا احنا بس 
نغم: حمزه بس 
حمزه: عشان مزعلش..
نغم: انا عايزه احكيلك علي حجه حصلت انهارده 
حمزه: حجه اي 
نغم: اااا لا ولا حجه
حمزه: قولي 
نغم: اااا بفكر اخرج شويه 
حمزه: فين 
نغم: هشتري حجات 
حمزه: ايو حجات اي دي 
نغم: مش مهم يا حمزه في اي 
حمزه: احم احم طيب خدي فلوس وابقي انزالي بكرا 
نغم ابتسمت ابتسامه كاذبه: شكرا 
حمزه: حبيبتي علي اي 
كان هيحضنها ولكنهااا ابتعدت باتسامه..
نغم: انا بصرحه زهقانه 
حمزه: تحبي نتمشه شويه 
نغم: ممكن لوحدي 
حمزه: لا 
نغم: لو سمحت شويه 
حمزه: قدم البيت تمم 
نغم: حااضر..
……………………    .
وصلت شوق بيت ادهم وهيا بتكلم نفسهااا.
ادهم وهو ماسك الريموت وبيضحك عليهااا
ادهم: تعالي يا هابله تعالي 
شوق: هتجنن والهي 
ادهم: ف اي 
شوق: كل خطوه القي حد يقولي نغم ازيك
ادهم: تصدقي البت طلعت حلوة اوي هيا اهاا شبهك ونسخه بس قمريه كدا ف نفسهااا
شوق: ضربتو بالمخده: اتلم بقاااا هيا نقصك انت كمان 
ادهم: خلاص خلاص اعاااا
شوق: هتقبلها امته بكرااا
ادهم: هنقبلوهااا مفيش بلها ف بوهاااا 
شوق: يعني اي 
ادهم: يعني هتقبليهاا معايا 
شوق: حااضر 
ادهم: تمم 
شوق: هو انت معرفتش 
ادهم: لا 
شوق: هو انا مقولتلكش 
ادهم: ولا جبتيلي سيره تصدقي يختي
شوق:  مش طلعت مسيحيه
ادهم: بجد 
شوق: اها والهي 
ادهم: مشوفتش صليب يعني 
شوق: يمكن مخدش بالك 
ادهم: لا طبعا دانا فصصتهااا 
شوق بالطفايه:هو انا مش قولت بس بقااا
ادهم: طيب خلاص خلاص يخربيتك 
شوق:  تصبح ع خير 
ادهم:  اجي معاكي اونسك
شوق:  تاني 
ادهم:  بهزار يا جعفر ف اي بس مش كدا 
شوق:  اتعدل عشان مزعلكش طيب 
ادهم:  حااضر… 
::::::::::::::::::::: 
ف بيت حاتم.. 
جاسمين:  حبيبي انت صاحي 
حاتم:  ف حجه يا چاسمين #بقلم_الكاتبه_بسمه_سلام
جاسمين:  انت مش بتتكلم معايا وبردو لما  كنا مسافرين بظبط 
حاتم:  عادي مش حابب اتكلم 
جاسمين:  انا بحبك عشان كدا رجعتلك تاني  
حاتم: عارف
جاسمين: وانت لسه بتحبها برضوو 
حاتم: لاااا 
جاسمين:  ارجعلها    
حاتم: مينفعش 
چاسمين: متضحكش ع نفسك حبيبي 
حضنته جاسمين وهو لم يرفع يده عليها حتي كان حزين عينه حزينه علي صورتهم في الفرح…
ابتعدت عنه وخدت بلها علي عينه ووقفت 
جاسمين: يعني انت مش بتحبها صح 
حاتم: اكيد 
جاسمين مسكت صورتها ورمتها علي السرير
حاتم بغضب : لي كدا
جاسمين:  عشان انت بتحبهااا  انت بتحبهاااا
حاتم:  لا لا خلاص بقاااااطلعي برا
جاسمين خرجت واغلقت الباب وراهااا…
حاتم مسك صورتهااا ونزالت دموعه وهو بيفتكر حجات كتير بينهمممم……
خرج وركب عربيته ونزال وبدا يلف بيهاااا…
وهو بيسوق وايده علي دماغه بيفتكر كل حجة كان سكران بسبب الشرب وخبط ف شجره…
نغم سمعت الصوت وجريت تشوف اي الاحصللل…
نغم: انت كويس ياااا لو سمحتت 
بدات تستغيث بالناس  يسعدووو ووصلت المستشفي القريبه..فتح حاتم عينه بهداء وابتسم وتمسك فيدهااا بقوه اكتر  ونام ره تانيه…
الدكتور: سيبي ايده يا مدام 
نغم: هو مش عايز يسيبهاا
الدكتور: حاولي  
نغم:مش عارفه 
حاول الدكتور وبقوه بعد يده عن يد نغم ودخل  الدكتور..
 وبدا يمشي كل الناس وهيا الوحيده الا فضلت موجوده وخايفه وبتشم رائحته الا ف يدهااا…..
الدكتور: هو بقا كويس تقدري تدخلي مدم حاتم ويقدر يمشي احنا خيطنا دماغه وهو بقاا تمم 
نغم: انا ااا
الدكتور: اتفضلي بعد ازنك 
تغم: دخلت نغم وحاولت تطمن عليه..
حاتم: كان جلس علي السرير وينظر علي الارض..
نغم: حمدالله علي سلامتك 
حاتم: شكرا 
اتصل حمزه عليهااا…
نغم: نظرت خلفهااا الو اي يا حمزه 
نظر لهاا والغضب في عينه…
نغم: اها انا ف المستشفي لا انا كويسه دا ف واحد عمل حادثه وانا كنت بطمن عليه مش اكتر.. تمم انا نزللك اهووو  باي..
نظرت لحاتم كان غاضب وخرج من الاوضه بغضب..
استنا استنااااا … 
ف الجراچ حاتم بغضب:  نعم نعم عايز اي مني 
نغم:  تيلفونك والمفاتيح 
حاتم:  شكرا انك وصلتي واحد للمستشفي يا مدام .. 
نغم:  انسه لسه مخطوبه انا ن….
حاتم  بغضب شديد :  انتي اي اي.الااي الا انتي ف دا انا مش قادر اصدق انا تعبت من اني اقنع قلبي يكرهك وانتي زي مانتي ارحميني علميني ازاي نستيني كدااا… 
انتي محبتنيش تمم والدك الا اختارني ليكي برضو تمم بس مفيش اي حجه خالص حتي لو شفقه.. انتي
اكتر انسانه انا حبتهااا حتي بعد مفرقتيني وسبتيني وبعدي بحبك بعد سنين بحبك بعد مشاكل بحبك بعد مصايب بحبك وبعد خيانه برضو لسه بحبك…
طب ازاي فهميني ازاي 
نغم ببرا: انت بتحبني 
حاتم: عندك حق مهو الا يحصل ف دا كلو المفروض ميكنش لسه بيحب بس مش عارف ومش قادر انساكي…
دخل حمزه بالعربيه وندا علي نغم…
نظر حاتم عليه بقرف ونظر لهااا.. يلا روحي واحد من الزباين…
نغم: انت بتقول اي 
حاتم: انا مش عايز اتكلم كلامنا لما عمي ابراهيم يكلمنا ويتفق ع الطلاق.؛؛ واهاااا  وعلي فكره انا كمان خطبت سلام…
ركب حاتم عربيته وذهب 
..
وركبت نغم مع حمزه ووصلت البيت ومن غير اي كلمه طلعت علي الاوضه وبدات تعيط ومش عارفه
اي السبب بس كانت تعبانه وموجعه من كلام الشخص دااا…
وارتدت قميص والروب وجلست علي السرير وشعرهاا مبلل وعيونهاا تلمع من الدموع وبدات تتذكر كلام حاتم…
يعني انا بابا عايش ولا دا كان بيخرف طب اي يطلقني دي واي خنته ومين هو اصلا طب حمزه لي قال اهالي ماتووو…
نظرت لكارت ادهم  علي السرير ووقررات تروح بكرااا…
دخل حاتم بيته وراسه كانت مربوطه بالشاش وطلع علي السلم.. 
جاسمين:  اعاا اي دا مالك يا حبيبي 
حاتم: انا تمم عايز انام تصبحي  ع خير… 
دخل وهو مخنوق وحزين وكسر المراياااا وايده بتنزف دم نظر حاتم علي  خاتم  جوزاهم… 
نام وهو بيفكر فيها وف خطيبهااا..
في الصباح لبست بنطلون اسود وتيشرت ابيض وفرت شعرهااا ونزالت وركبت عربيه ووصلت بيت حاتم..
رنت الجرس.وبعد دقايق وبصوت عالي من غرفه شوق..
انت يا عم يا ادهممم افتح الباب يا ادهم..
يوووو لزم اقوم انا يعني دا مين الرخم دااا…
يتبع…..
لقراءة الفصل السابع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!