Uncategorized

رواية خدعتني برائتها الفصل الخامس 5 بقلم روان ريحان

 رواية خدعتني برائتها الفصل الخامس 5 بقلم روان ريحان

رواية خدعتني برائتها الفصل الخامس 5 بقلم روان ريحان

رواية خدعتني برائتها الفصل الخامس 5 بقلم روان ريحان

ندي؛ بس بس ازاي مش فاكره حاجه 
الام؛ لانك فقدتي الذاكره 
ندي؛ ايه ازاي يعني مش فاهمه
الام؛ بصي يا ندي احنا كنا عايشين مع بعض في بيت واحد احنا ساكنين ف الدور الارضي وهما ساكنين في الدور التاني 
وبدات تتكلم بدموع؛ وانا بقيت وحيده ياندي ابوكي مات واسماء كمان ماتت وهما بعدوا عننا مكنتش مصدقه اننا كده خلاص هكون لوحدي 
اخدتك وسوقت العربيه بسرعه عاليه عملت حادثه بيكي ايدي اتكسرت وجالي شويه تشوهات بس بس….
ندي بهدوء؛ بس انا فقدت الذاكره وانتي طبعا استغليتي ده وبدات تحكيلي قصص كذابه 
وبدات تتكلم بصوت عالي؛ وانا بغبائي كنت بصدقها 
الام؛ يا ندي انا انا 
ندس؛ انتي ايه يا ماما انتي ايه انتي خلتيني اكره احمد وقولتيلي انه غدر بيا وسبني وقتل ابويا من اليوم ده وانا بقول اني معنديش قرايب ومستنيا بس اني اشوفه عشان انتقم انا كنت هخسره كل حاجه حرام عليكي ياماما حرااااام عليكي
الام؛ ندي استني 
وندي خرجت وسابت البيت وماشيه دموعها نازله ع وشها وبتفكر احمد لما يعرف حقيقتها هيكرها ولا هيسامحها
‘عند احمد’
احمد دخل مكتبه واتصل بالسكرتيره تيجي 
احمد؛ ابعتي سيف وزين حالا 
مني هزت راسها بمعني ماشي 
سيف وزين دخلوا 
زين؛ ايه يا احمد في ايه شكلك ميطمنش 
احمد؛ سيف معاك نسخه تانيه من التصميمات 
سيف بيبلع ريقه؛ تقصد التصميمات اللي تعبنا فيها شهرين دي صح
احمد؛ اه
سيف؛ لاء انا اخر نسخه اللي انت اخدتها 
زين؛ احمد التصميمات معاك صح
احمد خبط جامد ع المكتب؛ التصميمات اتسرقت 
سيف؛ ايه ايه ايه انت مش قولت انها ع اللاب بتاعك ومحدش بيمسكه غيرك 
احمد؛ ايوه ياعم بس مش عارف اتسرقت ازاي 
زين بيبص لاحمد بنظره شك 
احمد؛ انت بتشك فيا 
زين؛ وليه لاء 
احمد بزعيق؛ انت عبيط دي شركتي وانتوا شركاء معايا فيها اكيد مش هضيع التعب ده كله 
سيف؛ ايوه يا زين احمد معاه حق ايه اللي انت بتقوله ده 
زين؛ خلاص انا اسف والله بس انا مش مصدق ان تعبنا راح ع الفاضي 
احمد؛ زين انت عرفت المنافس بتاعنا مين 
زين؛ اه اسمه الكينج ده اسم الشهره لكن مش عارف الاسم الحقيقي 
احمد اول ماسمع الاسم قال بصدمه؛ ايه   
‘عند ندي’ 
مسحت دموعها وتظاهرت بالقوه وراحت تقابل الكينج
الكينج؛ الفلاشه
ندي؛ لسه مجبتهاش 
الكينج بزعيق؛ يعني ايه 
ندي؛ يعني اللي فهمته وانسي موضوع الفلاشه ده عشان اللعبه كده انتهت 
الكينج؛ انا بس اللي احدد امتي اللعبه تنتهي ومدام دخلتي فيها بإرادتك يبقا مفيش تراجع
ندي؛ اللعبه لسه مابتدتش ودي اول مقابله بينا 
رجالته رفعوا الاسلحه ع ندي 
بس الكينج شورلهم فنزلوها تاني 
ندي كانت خايفه؛….. 
الكينج؛ ليكي مهله يومين الفلاشه تكون عندي والا اقرأي الفتحه ع والدتك وسابها ومشي 
ندي رجعت البيت ملقتش احمد لسه جه فطلعت ع اوضتها وطلعت الفلاشه اللي معاها وبتعيط
لنفسها؛ يعني انا اقول لاحمد الحقيقه واخليه يساعدني ولا اودي الفلاشه للزفت ده عشان ماما ميحصلهاش حاجه ايوه انا متخانقه معاها بس دي امي 
ونامت ع السرير من كتر العياط والتفكير 
‘عند احمد’
سيف؛ انت تعرفه يا احمد
احمد رجع قعد ع الكرسي واتكلم بكل هدوء؛ لاء معرفهوش
زين بغضب؛ ايه البرود اللي انت فيه ده يا اخي انت ايه 
احمد ببرود؛ اطلع بره يازين وخود سيف معاك 
زين كان هيضربه بس سيف مسكه وخرجوا 
احمد بعد ماخرجوا لف بالكرسي ونظراته مش مريحه خالص «الواد ده انا مش مرتحاله» 
احمد راح البيت واول مادخل سأل ع ندي 
الام؛ مش عارفه هي جت من بره كان باين عليها زعلانه وطلعت ع اوضتها ومكلمتش حد 
احمد طلع اوضته غير هدومه وركب كاميرات في اوضته وراح ليها اوضتها خبط محدش رد فدخل 
احمد؛ندي يا ندي يا نداااااا 
ندي قامت بصتله وجريت حضنته وهي بتعيط 
احمد؛ في ايه ندي مالك 
ندي؛…….. 
احمد فضل حضنها ومحدش بيتكلم ودموعها نازله 
ندي بعدت عنه وهي بتتنفض؛ احمد انا انا عايزه اقولك ع حاجه  
احمد؛ هششششش متقوليش حاجه دلوقتي اهدي وحضنها تاني
فندي هديت
احمد؛ ندي 
ندي؛ نعم 
احمد؛ تقبلي تتجوزيني 
ندي مش محدده شعورها؛ ايه بس بس انا انا 
احمد؛ هشششش وقرب منها 
بس هي بعدت عنه وبتفرك في ايديها؛ احمد اسمعني الاول وبعدين قرر 
احمد؛ انا قررت خلاص يا ندي واعملي حسابك عشان الخطوبه بكره
ونزل وعرف والدته والام طبعا مش واثقه في ابنها «الصراحه ولا انا» 
معاد الغداء نزل الكل واتجمعوا والاكل جهز 
ندي نزلت كانت لابسه فستان دهبي قصير وسايبه شعرها
اتغدوا وندي جايه تطلع 
احمد بصوت عالي؛ ندي…. 
يتبع…..
لقراءة الفصل السادس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية حبيبتي مفجوعة للكاتبة روان ريحان

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى