Uncategorized

رواية أحببت زوجة أخي الفصل الخامس 5 بقلم وفاء كامل

 رواية أحببت زوجة أخي الفصل الخامس 5 بقلم وفاء كامل

رواية أحببت زوجة أخي الفصل الخامس 5 بقلم وفاء كامل

رواية أحببت زوجة أخي الفصل الخامس 5 بقلم وفاء كامل

وصلنا الفصل ال فات ع حسام
وهو يبكي .. لااااااااا انا مش هسمحلك تموت ياااحمد
واخذ يهز ف اخاه
اقترب محمد منه ثم صفعه فجأه علي وجهه وتحدث بحزن.. هو ماااات خلاص فوووق بقا احمد ماااااااااااااات????
نظر حسام الي والده ثم الي حنان ثم الي نور
ولم يتحمل اكثر م هذا
ثم جاءت اليه نوبه الالم والاغماء
وفقد وعي ووقع الارض
حنان.. حسااااااااام
خالد.. بسرعه حد ينقله معايا اكشف عليه
نور فاقت م شرودها وهي تصرخ.. حسااااااااااام
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بعد ما دخل صدقه الغرفه ليكشف عليه
طلب من الكل ان يخرجوا
بعد ما كشف خالد على حسام ووضع له المحلول
وطلب م الممرضه ان تاتي اليه بحقنه معينه تخص مرضه
وبعد لحظات افاق حسام وفتح عيونه ببطئ شديد
حسااام بالم .. ااااه احمد احمد
انت لا مموتش صح
وبدا ف البكاء ????
خالد بعصبيه.. اي ال انت بتعمله ف نفسك ده
حرام عليك ارضى بأمر ربنا
حسام بالم وهو يمسك راسه.. صداااااع مش قادر
خالد.. انت اخدت علاجك النهارده
حسام.. لا ولا امبارح كمان
خالد بعصبيه.. انت ازاي كدا
انت كده بتموت نفسك
حساااام بصراخ.. الحقني ياخاااالد انا مش قادر استحمل الصداع خلاص ارجوك اديني اي حاجه ????????
خالد.. انا مش قولتلك بلتش نرفزه وعصبيه ومترهقش نفسك
عجبك ال عامله م الصبح ده
انا مقدر ال انت فيه لانه ذي ما كان اخوك هو بالنسبالي اخويا بردوا
انا موصيك تاخد العلاج مهما حدث
انا مستحيل اشَوفك بتموت قدام عيني
انا هطلع واحكيلهم على كل حاجه
حسام.. ارجوك يا خالد متقولش لحد على حاجه
خالد.. انت لازم تبتدي العلاج الكيميائي الاسبوع الجاي و الا مش هتقدر تخبي اكتر من كده علشان لازم تفضل فالمستشفى
انت بالحاله دي قدامهم
باين اوي انك تعبان وفي حاجه وهيعرفوا لوحدهم
حسام.. حاضر هبنتدي الاسبوع الجاي بس ارجوك دلوقتي اديني اي حاجه للصداع انا حاسس ان دماغي هتنقجر خلاص مش قادرررر اااااااااه اااااااااه ????????
كان الجميع يقفون خارج الغرفه
كلهم كانو قلقانين و بالذات حنان
و فجأه سمعو صوت حسام وهو بيتالم و كلهم كانو بيبصو لبعض مش عارفين يعملو ايه
نور كانت حاسه ان قلبها بيتعصر مع كل مره تسمع حسام و هو بيتالم اما حنان فانفجرت بالبكاء
ومحمد قعد ع الارض ووضع يده ع رأسه يبكي ع فقدان ابنه وعلي صراخ ابنه الاخر ????
مقدرش يمسك نفسه و جري بسرعه على الغرفه و فتح الباب و كلهم راحو معاه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
دخلو الغرفه وشافوا حسام نايم على السرير و خالد كان بيديله حقنه و علامات التعب ظاهره على وجهه
كان عرقان جدا و مش قادر يتكلم
حنان وهي تبكي.. ياحبيبي يا حسام مالك حاسس بايه
حسام لم يستطيع الرد عليهم لان الحقنه المهدئه ال خدها خلتوا ينام ع الطول
محمد كان بيبص ع حسام و مش فاهم اي حاجه
معقوله موت اخوه يعمل فيه كدا يتعبه بالطريقه دي
لا انا حاسس ان ف حاجه تاني
ع رأي حنان هو بقاله فتره متغير ووشه دبلان ولما سافر جاي انسان تاني خالص ضعيف وخاسس وتحت عيونه اسود ووشه اصفر خالص
كان يتالم جدا انه شايف ابنه مرمي على السرير بلا حركه
خالد.. ارجوكم ياريت نتكلم بره
محمد.. طمني يا ابني ف اي
و انت اديتوا اي و هو مالو
انا حاسس الحكايه اكبر م زعله ع اخوه
انا شايفه كدا م فتره
حنان.. ياااما قولتلك يامحمد الواد ف حاجه ????????
بالله عليك ياابني طمني اعمل معروف
ابني ماله
خالد.. اطمنو هو الارهاق والزعل والعصبيه ال عملها ع موت اخوه والصدمه ال سببتله الاغماء و الضاهر انه مبياكلش كويس
محمد بشك.. انت متاكد يا ياابني
خالد.. ارجوكم حاولو انكو متضغطوش عليه ف اي حاجه وانت ياعمي بلاش تجهده ف الشركه
وانتي يا طنط بلاش تجيبوا اسم احمد قدامه
وانتي ياانور
مهمتك صعبه شويه انا عارف انك اكتر واحده فينا تعبانه ومصدومه م وفاه جوزك وانتوا لسه ف شهر العسل
بس معلش حاولي تتماسكي وتؤمني بالله وترضى بامره
احمد كان امانه عندنا وربنا اخدها
ادعيله بالرحمه
وحاولي تقربي م حسام ذي زمان
حاولوا متدوش فرصه انه يتعب
لانه الضاهر انه تعب بزياده النهارده
محمد.. حاضر ياابني
يلا ياحنان خدي نور وروحوا الفيلا
وانا وخالد هنفضل مع حسام وهنخلص اجراءات الدفنه ????
حنان ببكاء.. لا يامحمد انا مش هسيب ابني ????
نور.. خلاص ياماما يلا احنا
وذهبوا هما الاثنين
وذهب محمد لاجراءات الدفنه
وخالد ذهب ليبقا بجوار حسام حتي يستفيق
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ف المساء
محمد وخالد وباقي العائله يقفون لياخذوا بعزاء احمد
والسيدات يجلسون ف الفيلا
يعزون حنان ونور
حنان مميته نفسها ف البكاء
عكس نور خالص
نور كانت ترتدي الاسود والحزن يملأ كل تفاصيل وجهها
ولا تبكي
تنظر ع الحائط وتتجاهل كل م موجود
تتأمل صورة لها معلقه علي الحائط
كانت نور بفستانها الأبيض وبين احضان زوجها احمد ????
تأملت وجهه وتذكرت يوم زفافهم
واحلي ايام عمرها ال قضتها معاه ف الفندق
ثم غرست وجهها بين كفيها لتبكي
واسرعت تجري ع غرفتها هي واحمد تبكي بشده
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
كل م ف العزاء يسألون ع حسام وحزنوا جدا عندما علموا ما حدث له ف المشفي بسبب وفاه اخيه
وبعد لحظات ترك حسام الفراش ولبس بدله سوداء
واقترب م المرأه ليمشط شعره
لكنه تفاجأه بوجهه الشاحب
وجسمه الضعيف
فذهب لياخذ علاجه ونزل الي الحديقه ليحضر العزاء
محمد.. اي ال نزلك يابني كنت ارتاح ف غرفتك
خالد.. نزلت ليه ياحسام انت تعبان
انت مش شايف نفسك
حسام.. ده احمد لازم اخد عزاه بنفسي ????
سكتوا الجميع انهم لا يريدون ان يضغطوا عليه اكثر م كدا
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مرت الايام والشهور ع حزنهم وفقدانهم ل احمد
حنان طول الوقت تفتكر ابنها
وتبكي بشده
محمد ترك الشركه لحسام وطول الوقت يجلس ف مكتبه يتأمل ف صوره ابنه ويبكي ع فقدانه
وهو لسه ف شبابه
نور طول الوقت ف غرفتها تتذكر ايامها مع احمد وتحتضن ملابسه وتبكي
خالد حزين ع صديقه حسام
وكل يوم يحاول يقنعه بان يعمل العمليه لكنه يرفض بشده انه لا يريد ان يعيش وينتظر قدره بشده
حسام اصبح ضعيفا جدا ع ذي قبل
ووجه شاحب وحزين طول الوقت
وبدأ جلسات العلاج الكيميائي
ومن المفترض انه بعد كل جلسه ان يرتاح ف الفراش لمده يومين ع الاقل
لكن بسبب حزن والده ع احمد
فترك له الشركه
ويشتغل بشده ويرجع كل يوم البيت ع 1 بعد منتصف الليل
ولا يعطي لنفسه راحه ان يرتاح
مع ذلك طوال الوقت يشعر بالتعب الشديد
والفسيان ولا ياكل
ودائما دايخ ووجه شاحب وضعيف
وهذه هي اعراج الاعلاج الكيميائي
ربنا ما يكتبها ع حد ابدا
اد اي بيعانوا ويتعذبوا
محدش بيشعر بيه الا ال جرب وعاش التجربه دي وطلع منها بخير وقدر يتحدى نفسه انه هيتعافى
ف ناس كتير بترفض ذلك وتستسلم
لذلك هما محتاجين دعم م الناس ال حواليهم
لازم نعطي لهم امل ف الحياه لكي يعيشوا م اجله
وهذا ما فكرت به حنان
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ف غرفه نور
دخلت اليها حنان ورأتها تحتضن ملابس احمد وتبكي
نظرت لها بحزن وقالت.. انسيه يابنتي
ماينفعش كده ال انتي فيه ده
انتي علي الحال ده بقالك سنه
النهارده سناويه احمد
بلاش كدا
نور .. انساه ازاي يا ماما
احمد مكنش جوزي وبس
احمد كان حياتي كلها????
حنان كان يا بنتي
احمد خلاص مات الله يرحمه
عشان كده انا جايه اتكلم معاكي
نور.. خير يا ماما فيه ايه
ترددت حنان كثيرآ قبل ان تتكلم ولكنها استجمعت قواها لتقول
حنان.. انا …. عايزاكي تتجوزي يابنتي
نور بصدمه.. ايـــــــــــــــــــــــه ????????
يتبع..
لقراءة الفصل السادس : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية ابن الجيران للكاتبة سهيلة سعيد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى