Uncategorized

رواية أمير الممالك الفصل الخامس 5 بقلم أسماء نبيل

 رواية أمير الممالك الفصل الخامس 5 بقلم أسماء نبيل

رواية أمير الممالك الفصل الخامس 5 بقلم أسماء نبيل

رواية أمير الممالك الفصل الخامس 5 بقلم أسماء نبيل

وقفنا ان الجميع الشباب ذهبوا  الي مكان حادث قمر ولكن لم يجدوها هناك بل وجدوا اثار دماء علي الرمال بجانب الطريق كما لقي ادم سلسلةقمر الموصله بجهاز لتحديد الموقع (GSB) لينهار ادم وتضعف قواه.
اكرم،ادم اهدي هنعرف مكنها ان شاء الله متقلقش.
ادم بخوف اخوي ظاهر وتوهان، كنت بخاف ليعرف مكنها عشت عمري كله بحميها واخبيها من الكل كنت بخاف تتعور او دمها يلمس الارض دلوقتي دمها قدامي انا مكتف مش عارف مكنها.
عوض، اكيد دمها استدعاه وهو مش هيفوت الفرصه ده ابدا.
حمدان بامل، لا ممكن ميكنش عرف حاجه ويكون خد لقاها غيره خلونا ندور.
عوض، مستحيل.
احمد، ليه مفيش مستحيل.
ادم، عشان الحامي مش معاها لو الحامي معاها وهو قدمها ميقدرش يقرب ولو الحامي معاها ودمها علي الارض ميقدرش يعمل حاجه لكن الحامي مش موجود.
حازم، طب مش ممكن..
ليقاطعه عوض بشرح، ممكن ايه إذا كان مراد الي على ايده الوشم كان معانا فأكيد دم قمر لما وقع علي الارض استدعى جن الجوكر عرف مكنها منه.
ادم بحذم، الازم نعرف مكنها باي تمن حتي لو التمن ده حياتي فاهم يا اكرم.
اكرم، هقلب الدنيا لحد ما القيها بس انت اهدي.
ادم بصريخ، متقوليش اهدي طول ماهي بعيد ومش عارف عنها حاجه كلم عمر خليه ينزل مصر بسرعه لازم نلاقي قمر بسرعه قبل ما تتاذي.
     (في المستشفى)
يرتفع صوت الاجهزه المتصله بملاك ليدخل الدكتور واثنان من الممرضات. ليمر بعض الوقت وتخرج ممرضه منهم
امير بلهفه، ايه هي ملها
الممرضه، القلب وقف والدكتور نعشه.
تذهب الممرضه وتركت امير المزهول مما قالت والخائف جدا علي ملاكه فهو اعتبرها ملكه منذ ان راها.
ليخرج الدكتور بعد بضع دقائق
امير، طمني يا دكتور.
الدكتور بعمليه، الحمدلله قدرنا نلحقها بس في عملية لازم تعملها في المخ.
أمير، طب ما تعملها مستني ايه.
الدكتور، لازم امضه ولي الأمر فلازم تعرف اهلها مين بعد اذنك. 
ليذهب الدكتور ليباشر عمله ويترك امير يفكر فيما سيفعل ليقطع تفكيره صوت هتفه ليرد عليه. 
مالك، ازيك يا ميرو
امير، كويس 
مالك، فيه ايه مال صوتك. 
امير، ملاك لازم تعمل عمليه في المخ ولازم امضه ولي الأمر. 
مالك بتفكير، طب ممكن امضه جوزها 
امير، هو انت غبي هو انت تعرف اسمها عشان تعرف اسم جوزها. 
مالك بتوضيح، انا اقصد نعمل قسينه جواز رسميه بينك وبنها بالاسم الجديد وانت تمضي وبكده تعمل العمليه. 
أمير، تمام وده هياخد وقت قد ايه 
مالك، مش هي ده المشكلة 
امير باستغراب، امال ايه 
مالك بخبث، انها تكون مجوزه 
امير بسرعه، لا مستحيل 
مالك بسخريه، وانت ايه عرفك 
أمير، اصل يعني هي هي لسه صغيره 
مالك، تمام تمام ساعتين كده واكلمك 
أمير، ماشي سلام 
ليمر الوقت يذهب مالك الي أمير لياخد امضته هو وملاك على الاوراق ليدخل أمير ويحصل علي بصمة ملاك 
مالك، كده تمام هتعمل العمليه هنا 
أمير، لا في المستشفى بتاعتي في القاهره 
مالك، هتسافر اذي كده 
أمير، بطياره طبيه مجهزه
مالك، تمام 
وخلال ساعات تكون ملاك قد نقلت الي القاهره ليتم تجهيزها للعمليه في اليوم التالي تتم عملية ملاك ولكنها لم تفق بعد ليمر يومين لا يحدث بهم جديد غير ان عمر قد جاء الي مصر وادم اصبح عصبي جدا والجميع يحاول معرفه مكان قمر ولكن دون نتيجه. 
(بمنزل حمدان) 
حمدان، يعني ايه مش عارفين توصلولها هي فين انا عاوز حفدتي. 
عوض، في حاجه غلط المفروض كده الفريق كامل بوجود عمر ومراد ليه مش قدرين نحدد مكنها. 
اكرم، هو فين الفريق هو احنا عارفين نلاقي سي زفت. 
حازم، هو انتم متأكدين ان مراد هو الحامي. 
اكرم،الوشم على ايده يبقى هو. 
عمر، بس انا حاسس ان في حاجه غلط. 
عوض بتركيز، قصدك ايه
عمر، من ساعه ما حيت مش عارف اقبله
ادم وهو ينظر الي اكرم، يعني مش انا لوحدي الي ملاحظ ده. 
عمر، تقصد ايه 
اكرم، اصل ادم قال امبارح بليل ان مراد بيهرب من اي مكان يجمعنا احنا التلاته بس انا قلت ليه ان احنا فريق وانه بيتهيأله بسبب خوفه على قمر.
احمد، وده معناه ايه. 
عمر، انه ممكن ميكنش الحامي. 
محمد، طب و الوشم 
ادم، ممكن يعمله بسهوله ولا انت ايه رايك يا عمى عوض 
عوص، والله ممكن فعلا.  
فهد، طب وهنعرف ازي.
ادم، لازم نتجمع بيه كلنا 
اكرم، لو زي ما انتم بتقولوا مش هيجي. 
ادم بتفكير، هكلمه وهقوله ان عمر سافر عشان صفقه مهمه وان احنا محتاجينه عشان ندور على قمر. 
ليكلم ادم مراد لياتي لهم ليصدم عندما يجد عمر بنزل الدرج. 
مراد بصدمه، هو انت مش سافرت 
ادم، وانت عرفت منين ان ده عمر انت عمرك ما شفته. 
مراد وقد بدأ ان يعرق ويظهر عليه التعب، لا انا 
ليغيب مراد عن الوعي……. 
(في المستشفى) 
كان أمير يجلس بجانب ملاك  ليلاحظ يدها التي تتحرك 
أمير بلهفه، الحمدلله شكلها بدأت تفوق يا انسه يا انسه ليري عيونها بدأت ان تبربش قبل ان تفتحها ليقع قلب امير اسير عيونها الزرقاء التي تشبه لون السماء ليفق علي صوتها الخافت وهي تقول، انا فين
أمير، انت كويسة. 
ملاك، انت مين. 
امير وهو يخرج من الغرفه، ثواني هنادي دكتور لياتي امير بعد دقائق بصحبه الدكتور الذي اخذ  يفحص ملاك. 
الدكتور، تمام كدت انت بقيتي ذي الفل حمدلله على سلامتك. 
ملاك بخفوت، الله يسلمك. 
الدكتور، قوليلي بقى اسمك ايه 
لتقطب ملاك جبينها بتعب، مش عارفه. 
لتتسع عين أمير بصدمه شديده لتنتهي صدمته سريعا وهو يراها تمسك راسها بتعب والم 
ملاك بتعب، اه اه راسي بتوجعني اوي
أمير بلهفه، انتي كويسه 
لتضغط ملاك علي راسها بالم، راسي بتوجعني اوي 
ليلتفت أمير قائلا للدكتور بشراسه، ما تعمل حاجه بدل ما انت واقف كده لينادي الدكتور علي الممرضه
الدكتور، جهزي حقنه مهدئه بسرعه. 
لتجهيز له الحقنه ليحقنها بها لتهدآ ثم تغرق في النوم مره اخري ليخرج الدكتور ومعه امير 
أمير، انا مش فاهم حاجه. 
الدكتور، اهدي يا امير بيه 
أمير بغضب، اهدي ايه بس ده مش فاكره حاجه حتى اسمها 
الدكتور بعمليه، ده طبيعي يا أمير بيه سبق وقلت لحضرتك ان الضربه كانت قويه احمد ربنا انها فقت اصلا من الغيبوبه هي حصلها فقدان ذاكره 
امير، طب هي هتفتكر امتي 
الدكتور، ده حاجه في علم الغيب يا أمير بيه ممكن اسبوع او شهر او سنه او ممكن متفتكرش ابدا بعد اذنك. 
ليترك الدكتور امير ليقول، طب انا هعمل ايه دلوقتي في الورطه دي يا رب ليخرج من المستشفى ويعود بعد ثلاث ساعات 
ليدخل الي غرفه ملاك ليجدها تبكي بشده والممرضات والدكتور حولها ليسرع إليها أمير بلهفه، ايه في ايه 
ليجد ملاك تتوقف عن البكاء قليلا ثم ترفع يدها له بمعنى تعالي ليقترب منها امير باستغراب ليصدم عندما يجدها تختبئ به وتحتضنه بشده وفضلت تعيط ذي الطفله الي لقت ابوها ليستغرب نفسه اكثر عندما رفع يديه وضمها اليه وشدد عليها وظل يمسح على شعرها بنعومه ليقول، بقيتي كويسه. 
ليخفق قلبه عندما نظرت له بعيونها الزرقاء المليئه بالدموع 
ملاك بطفوله، انت وحش ليه سبتني لوحدي معاهم مش انت جوزي ليه مشيت وسبني. 
امير بصدمه، جوزك.ثم يقول بجديه، مين الي قالك 
ملاك ببرائه، الممرضه. 
كاد أمير ان يحكي لها الحقيقه ليتذكر كلام الدكتور 
Flash back
الدكتور بعمليه،بس اهم حاجه يا أمير بيه انت لازم تراعي حاله المريضه من الصدمات يعني ما تقولش ليها اي حاجه تصدمها عن حياتها عشان ممكن ساعتها تحصلها مضاعفات احنا في غنا عنها 
أمير بجديه، ان شاء الله. 
Back
ليعود الي الواقع علي صوتها 
ملاك، انت مش بترد ليه. 
لينظر لها امير بتردد
يتبع…..
لقراءة الفصل السادس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية عريس من ديزني للكاتبة ندى حمدي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى