Uncategorized

رواية وتجمعنا الأيام الحلقة الخامسة 5 بقلم رقية محمود

 رواية وتجمعنا الأيام الحلقة الخامسة 5 بقلم رقية محمود 

رواية وتجمعنا الأيام الحلقة الخامسة 5 بقلم رقية محمود 

رواية وتجمعنا الأيام الحلقة الخامسة 5 بقلم رقية محمود 

حد فتح باب اوضه ندي وفضل ماشي براحه لحد م وصلهاا وفضل بااصص ع السلوك والاجهزه وفجأه …

مالك/ ندي انتي .. انتي اى اللى حصلك اناا سمعت الدكتور وهو بيقول انك مش عايزه تقومي ، انتي فعلا هتسيبيني ! يعني انتي مكنتيش قد وعدك ! نسيتي انك قولتيلي انك هتفضلي جنبي لحد م اخف ! مش المفروض انك تكوني هنا قومي ، م صدقت حد يبقي جنبي وارتاحله من تاني ، ليه عايزه تسيبني ! افهم من كده انك قولتي كده بس علشان صعبان عليكي ! كنتي شفقانه علياا ! لو كنتى كده فعلاا ف انا اسف انا مش عايزك تاني ، مش عايزك فتره ف حياتي ، ي تدخلي حياتي وتكملي ي متدخلهااش خالص مش عاااايزك !!! 

قال اخر كلامه وطلع ، طلع وهو من جواه لا مش هتسيبني انا عارف ، هتقوم نظره عينيهاا كانت صدقه مش زيهاا ، كنت حاسس انه من قلبهاا هياا لا مش زيهاا ، قومي ي ندي واثبتيلي انك مش زيهاا ، متسبنيش 

عند فريده وعمر 

عمر / ندي كويسه فاقت 

فريده بحزن / رافضه تقوم كل ده ذنبي ذنبي اني لماا عرفت انهاا مش بتحبهاا خبيت عليهاا وكدبت نفسي وقولت لا بتحبهاا ذنبي لماا عرفت وهياا صغيره مقولتلهااش سبتهاا ف حيرتهاا تسأل نفسهاا هياا عملت اى غلط ، ليه كلو بيبعد عنها ، ليه الكل بيسيبهاا كل ده ذنبي اناا اناا بنتي ف غيبوبه بسببي ????

عمر/ مش ذنبك لوحدك اناا كمان غلط لما قولتلهاا انهاا هيا اللى بعتت الصور ده مش ذنبك ده ذنبي اناا???? 

روفيده / كانت هتعرف ، كانت هتعرف حتي لو مش دلوقتي كانت هتعرف بعدين اللى انت عملته كان الصح بدل م كانت ع عماهاا ربناا يقومك بالسلامه ي بنتي 

عداا شهر ع ندي وهياا رافضه تقوم مش عايزه الدنياا دي مستسلمه مش لاقيه ايد تتمدلهاا حتي مالك سابهاا من يومها مش زارهاا من ساعتهاا بس عمر فضل جمبهاا كان تقريبا بيروحلهاا كل يوم قبل الشغل وبعد الشغل حتي وهو ف الشغل كان كل تفكيره فيهاا ، ف يوم وعمر ف الشغل وروفيده كانت راحت تستريح شويه ف البيت مكنش حد مع ندي ف المستشفي عيون مليانه شر دخلت باب المستشفي تتلفت حواليهاا ومخبيه وشهاا سألت الممرضه فين اوضه ندي قالتها اخر اوضه ف الممر التاني ، طلعت وهياا كلهاا شر دخلت الاوضه ووقفت قدامهاا 

اميره / ايوه اناا ، اى كنتي فكراني مش هجيلك لا ي ندي انا عملك الاسود ومش هسيبك انتي اخدي اكتر من حقك اوى مش هسمحلك تاخدي عمر كمان انا عارفه انه بيحبك وبيتمني رضاكي بس لا عمر ده بتاعي اناا ، اناا وبس ، انتي واحده انانيه ياريتك تموتي وتريحيني منك فاكره نفسك هتقومي من هناا هه ، انتي هتفضلي هناا لحد م تعفني وتموتي وتغوري من الدنياا دي واناا وعمر هنتجوز حتي حبيب القلب بتاعك سابك وهو كمان هيموت موتي ي ندي ، موتي انتي وكل اللى بيحبوكي 

الاجهزه صفرت نبض وقف صوت الاجهزه ملت الاوضه واميره واقفه بتتفرج ومبتسمه 

فجأه دخل عمر / انتي بتعملي اى هنااا عملتلهاا اى ي دكتووووور ي دكتور بسرعه ندي بتمووووت 

اميره بتمثل البكاء / اناا مش عارفه انا معملتش حاجه اناا لسه داخله اصلا كنت جايه اطمن عليهاا وحشتني 

عمر شدهاا من ايديهاا جامد وطلعهاا بره وقرب منهاا وقالهاا بصوت مرعب / ندي لو جرالهاا حاجه مش هرحمك ي اميره 

وفضل واقف ماسك راسه وقلقان / ندي بالله م تسبيني ارجعي تااني ، ندي انا بحبك اوي ونبي م تروحي مني علشان خاطري ارجعي ، ي رب رجعلي روحي من تااني 

الدكتور خرج وبصلهم / هو اى اللى حصل 

اميره ساكته وعمر بيبص عليهاا بتوعد 

عمر/ فااقت !! 

الدكتور / هيا حالا حالتهاا مستقره بس اظاهر ان حد قالهاا حاجه كانت للاسف هتفارق الحيااه بس الحمد الله قدرناا ونرجعلهاا النبض تاني ي ريت تحاولو متتغطوش عليهاا بالكلام عن اذنكوا

عمر بيبص ل اميره بعينه كلهاا شرار / مشوفش وشك هناا تااني سااامعه 

اميره بخضه / حاضر والله   ومشيت 

عمر دخل ل ندي وقعد جنبهاا ع الكرسي 

عمر / الحمد الله انك رجعتي ، ع فكره قلبي ده مش لاقيه ف الشارع علشان كل شويه تخضيني عليكي كده ، وحشتيني ع فكره ، ووحشني هزارك وجغفر اللى جواكي صحيح انا قولتلك قبل كده اني بحب جعفر ! تعرفي انك شبه الملاك وانتي نايمه كده ! بس اناا بحبك اكتر وانتي صاحيه قومي بقاا ي ندي ، قومي ورجعيلي الحيااه من تااني ، هعملك كل حاجه نفسك فيهاا ، عارف انك نفسك تسافرى تركياا ، وانك نفسك تغني والناس كلهاا تسمع صوتك ، وانك نفسك تلعبي تحت المطر ، ونفسك انك تركبي مركب كبير وتعيشي ف جوو البحر ، قومي انتي لسه معملتيش ده كلو ، اوعدك اني هحققلك احلامك كلهاا واني عمري م اقصي عليكي واني هفضل جنبك لحد م وشك يكرمش وايدك تترعش وسنانك تقع بس عارفه ، اناا بحبك ف كل حالاتك ، اناا حبيتك لروحك ي ندي 

فريده دخلت عليه وبصتله / انت هناا ي عمر انت مش المفروض بتخلص شغل ع 8 

عمر/ انا قولت اجي اطمن ع ندي والحمد الله اطمنت اهو وهمشي يلا خلي بالك منهاا 

فريده / ربناا معااك ي ابني 

فضلت فريده مع ندي وعدا يوم والتاني وندي لسه زى م هياا لحد م في يوم جه اللى كانت مستنياه 

مالك/ ازيك ي ندي ، ع فكره مش زعلان منك ، اناا كنت مضايق ساعتهاا ، انا محتاجك اوي ، شعري وقع اهو بس عادي وخسيت يمكن شويه برضو عادي كان ممكن يهون علياا كل ده وجودك ، مش ملاحظه انك طولتي شويه ، ولا يكون مستحليه النومه يااختي ، ندي اناا هعمل عمليه بعد بكره ، انا ضعيف اوي دلوقتي عايزه استقوي بيكي ، قومي بقاا مجعتيش 

ندي / هو اناا الصراحه جوعت بس سيبك انت وحشتني

مالك / وانتي كمان وحشتيني بس قومي 

ندي بتبص ع نفسهاا / انت عبيط ي ابني م اناا قومت اهو اى اقوم اجري 

مالك بصدمه / انتي ي بت صحيتي يخربيتك 

ندي / ليه ي اخ ليه تخرب بيتي قبل م ادخله منك لله ????

مالك / الحمد الله ع السلامه ي لمضه 

ندي/ الله يسلمك عايزه شوكولاته عندي هبوط ي لهوي الحقني ب شويبس اناناس بسرعه 

مالك / اى التناكه دي ي بت انتي صدقتي انك تعبانه قومي انجري امشي من هنا 

ندي / مش اخلاق دي ع فكره ???? 

مالك بيرفع حاجبه/ قصدك اى 

ندي / قصدي يسطاا اى الشياكه دي هو ف تعبان قمر كده بس انت مالك خاسس ليه اناا بقالي هنا كتير 

مالك / لا خالص ده هو شهر واربع اياام وثانيه كده بص ف الساعه واربع ساعات وربع 

ندي / هارسود زمان امي خلصت الجلاش اللى كانت بتعمله 

مالك/ طب م تيجي اعزمك ع جلاش عند سيد 

ندي وهياا بتنط من ع السرير / يلا بينااا 

مالك بيبصلهاا من فوق وتحت / ونبي دي واحده لسه طالعه من غيبوبه ???? 

ندي بتمثيل / اه الحقني ونبي ضهري تقتق اه الحقني اسندني وشلني 

مالك/ طب الحقك ولا اسندك ولا اشيلك التلاته مع بعض ???? 

ندي/ ي شيخ اتلهي انت قادر تسند نفسك 

مالك/ انتي بتترقي عليا اكمني لا ليه لا قريب ولا حبيب 

ندي / لا ي كوكو متزعلش خلاص يلاا علشان نلحق سيد

مالك/ الطفاسه فيناا بس ربناا هادينا يلا يااختي 

جت تمشي راحت اتكعبلت من ع السرير وقعت ع مالك 

فجأه الباب اتفتح 

ندي / عمر !!!!!!????

يتبع..

لقراءة الحلقة السادسة : اضغط هنا 

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا 

نرشح لك أيضاً رواية براءة للكاتبة آية عامر.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!