روايات

رواية عميله سريه الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم جنات بدر

رواية عميله سريه الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم جنات بدر

رواية عميله سريه الجزء الحادي والعشرون

رواية عميله سريه البارت الحادي والعشرون

رواية عميله سريه الحلقة الحادية والعشرون

شريف اتكلم بخيبة امل انتي مش أسيا بنتي ابدا انتي ازي تدفعي عن شخص مجرم ازي تقولي أنو هو برئي ازي
انا مش مصدق نفسي بقيتي تحمي المجرمين
أسيا يابابا سراج برئي هو ملهش ذنب في كل ده هو كان ضحية بس…..
شريف مش عايز اسمع حاجه منك بس انتي خيبتي ظني فيكي
أسيا بابا مع احترامي لك سراج برئي وانا هقف جنبه واساعده مش هسيبه ابدا ….
قطع كلامها قلم نزل على وشها من شريف
الكل اتفزع
خالد يابابا مكنش….
شريف شاور ليه أنو يسكت
رجع بص لي أسيا اللي حطه ايدها على خدها
وقال أنا مش هسمح ليكي تدمري حياتك عشان واحد مجرم وميستحقش غير يقضي حياته في السجن وسط المجرمين
أسيا لا سراج مش مجرم وهو…..
شريف رجع ضربها تاني
وقال بغضب اظاهر أنا أنا معرفتش اربيكي عشان بتردي عليا ببجاحه
وقال بحزن ابوي شكلي غلط عشان سمحت ليكي انك تستلمي القضية دي
أسيا بدموع يابابا…..
شريف قدامك خيارين يا أنا يا المجرم اللي بتدفعي عنه
وسابها ومشى
أسيا دخلت غرفتها بسرعه ورمت نفسها على السرير وبقيت تبكي جامد وبقهر
دخلت امها وخالد وراءها
حضنتها هدي وقالت
اهدي يابنتي بس شريف متعصب شويه وبعدين
هيروق ويهدى ولا كانو حاجه حصلت
خالد خلاص رواية عميله سريه بقلم جنات بدر يا ماما روحي اعملي ليها عصير ليمون عشان اعصابه تهدى وانا معاها
(طلعت هدي قعد خالد جنب أسيا ومسح على شعرها )
اهدي يا سو مش كده
أسيا حضنتها وبقيت تبكي جامد سراج برئي يا خالد اتكلمت من بين شهقاتها أنا عيشت معاها وشفت قد ايه هو إنسان طيب وملهش ذنب في كل ده المسؤول الوحيد هو عامر الديب
والله هو برئي يا خالد هو يستحق فرصه عشان يغير حياته لي الأفضل ويكون إنسان صالح هو حابب يتغير ويكون كده
حرام لو سبناه يا خالد ومحدش هيساعده هيدمر حياتها اكتر
مايستحقش ياخالد فرصه
مسح خالد علي شعرها وضهر طيب بس اهدي كده وروقي
وان شاء الله خير
بعد مرور 6 شهور
سراج خرج من السجن
كانو الشباب وقفين بره
جربوا عليه وحضنوه
سراج كان حضنهم بس كان بيبحث بعينه على حد معين
ماندو وحشتني ياسراج حمدلله على السلامه
سراج طبطب عليه
وانتوا كلكم وحشتوني
وكان بيبص يمين وشمال
ميدو سراج انت مستني حد ولا ايه
سراج ها لا انتوا اخباركم ايه
سليم احنا كلنا بخير انت اخبارك ايه
ماندو يلاه ياسراج عشان ترتاح أنت هتجي عندي
ميدو لا سراج جاي معايا
سليم بس منك ليه سراج جاي معايا أنا كده كده عايش وحدي
سراج فعلا انا هقعد عند سليم لغاية ما ابحث عن شغل وشقه
بس دلوقتي انا عندي مشوار مهم هروح وارجع
وسابهم بدون ميسمع رد منهم
ميدو مالو ده
ماندو هو بيبحث عن أسيا
سليم طيب يلاه نرجع احنا
سراج دخل المسجد
صلى ركعتين
وبعدين قعد ينادي الله
يارب القلوب بين اديك تقلبها كيف تشاء يارب لا توجع قلبي بحبها أنا مش بعرض حكمك بس حبها صعب الوصول ليه الفرق بين كبير لي درجه كبيره يارب لا تعذب قلبي لو مش ملكي ابعدها عني وعن قلب بس بس انا ارتاحت معاها يا الله اجمعني بيها لو مش في الدنيا اجمعني بيها في الآخرة
حط ايده على كتفه الشيخ اللي في الجامع
ربنا يتقبل منك يا ابني ويريح قلبك يارب
سراج يارب يارب ادعيلي يا …
عبدالرحمن عمك عبدالرحمن
مالك يابني احكيلي
سراج وبدا دموعو تنزل أنا ارتكبت جرائم كتير ونفسي ربنا يقبل توبتي وميعقبنش بي الانسانه اللي بحبها أنا خايف اخسرها
الشيخ يابني المهم انك توبت
الحمدلله أنا قطعت علاقتي بي أي شي حرام أنا نفسي اكون إنسان صالح
الشيخ ربنا يطاهر قلبك يابني
ومتخافش إنك تخسر شخص غالي ربنا بيختار ليك الأصلح
انت متعرف الخير فين” اتوكل على الله وسيبه هو يختار ليك واعلم أنو مش كل شي نحبه يكون خيرا لينا يمكن يكون شر وربنا بعده عننا
سراج ونعم بالله
الشيخ ولو رايدها في الحلال ادخل البيت من بابه
سراج يا عمي أنت مش فاهمني الفرق بين كبير اوي احنا مستحيل نتقبل بس….وبعدين سكت بسبب غصه في حلقها
انا إنسان سجلي كله اسود وهي ظابط في الدخلية
يعني شبه مستحيل نلتقي
الشيخ يابني أنت عند الله لسه ورقك ابيض بتبدي من جديد
اذا كان الله بيغفر الذنوب جميعآ ” العبد مش هيغفر
توكل على الله واعلم انو هيختارلك صح روح واطلبها من اهلها
وربنا هيجبر بي خاطرك
سراج شكرا شكرا لي حضرتك
الشيخ مفيش دعي لي الشكر روح يابني ربنا يريح قلبك ويسعدك
طلع سراج من الجامع
اتنهد بارتياح وشعر حمل وانزاح من على صدره
وقرر يروح لي أسيا
كلام الشيخ صح انا هروح اتقدم وربنا يقدم اللي فيه الخير
مشى سراج لي بيت أسيا
أسيا كانت بغرفتها
ياتره خرج دلوقتي طيب ياتره هو فين دلوقتي ياربي والله وحشني موت نفسي اشوفه مشتاقه لي نظراته قلبي هيوقف نفسي اشوفه
ياتره غير أفكاره انو احنا مستحيل نكون مع بعض ولا لسه عند قراره يارب اجمع قلوبنا سوا يارب
شريف انا همشي عشان عندي مشوار مهم ويمكن اتأخر
هدي وهي طالعه معاها ربنا يعينك
شريف طلع وهدي بتبص عليه
وبعدين كان في عربيه جايه سريع وكانت قاصده أنو تدوس شريف…….وكان صوت الخبطة عالي
هدي صرخت جامد شرييييف
أسيا نزلت جري على صوت هدي
وبعدين اتصدمت من منظر الد^م
هدي شريف أنت كويس شريف انا بخير بس بس س سراج
أسيا بصت عليه وقالت سراج مين ق قصدك سراج
وبعدين قربت من الشاب المرمى على الأرض وعدلته كان وشه لي الأرض…..رفعته على رجلها س س سراج أنت كويس رد عليا طمني عليك
سراج بص في عيونها وابتسم بحزن
أسيا ودموعها نزلت تجري س سراج ….ياقلبي رد عليا عشان خاطري…..سراج أنت سمعني أنا أسيا
سراج….. أسيا…
أسياايوه أسياياقلب أسياأنت…..هتكون بخير
شريف جري عليه أنا هطلب الإسعاف
سراج بص لي أسيا وقال أسيا انا انا ب ب
وبعدين سحب ايده من ايدها كانت الامانه رجعت لي صاحبه
أسيا صرخت جامد سراج سراج أنت مستحيل تسيبني رد عليا
(وصلت الإسعاف اخدت الجثه “هدي كانت حضنه أسيا وآسيا منهارة تماما وعمل تصرخ )
شريف راح معاهم المستشفى
أسيا ياماما سراج عايش ياماما هو مستحيل يبعد عني انا كنت مخطط كتير لي رواية عميله سريه بقلم جنات بدر حياتنا سو والله رسمت كتير ياماما
هدي حضنتها جامد وبقيت تبكي على حالة بنتها وكسرت قلبها
أسيا آآآآآآه مش قادره ياماما هموت يااااااااااارب يااااااااااارب
في المستشفى كانو الشباب الأربعه منهارين تماما ميدو حضن ماندو وبيبكي جامد سليم مع الدكاتره لكن لي للأسف مفيش فايده الروح ردت لي اللي خلقها
سليم طلع منهار من الغرفه ومش مصدق صاحبه واخوه لسي كان معاه من شوية معقول ترك الحياة وساب الدنيا بي اللي فيها
مش مصدق جريوا عليه الشباب حضنوه وبيقو يبكو جامد
ماندو سراج سابنا ياسليم سابنا وساب الدنيا كلها
سليم طبطب عليهم وراح عند شريف اللي وقف مصدوم
وقال اتفضل الأجندة دي لي أسيا كاتبها ليها سراج أنا فتحتها لقيت إسمها عليها ياريت تسلمها ليها
شريف خدها منه وقال أنا هستلم الجثه عشان هيدفن عندي
سليم معترضش(كل شريف كل اجرات المستشفى وخالد ساعده وخلصه الدفن والعزاء )
وآسيا مازالت في صدمتها ومش بتنطق غير اسم سراج
شريف قرب منها ومسح على شعرها وقال هو في مكان احسن من هنا ادعي ليه
أسيا…….
شريف الأجندة دي ليكي كانت مع سراج
بعد مرور 5 سنوات
الي من ملكت قلبي وانارت حياتي “بحبك “يا قلب سراج وروحه يمكن الكلام ده مقدرش اقوله وش لي وش ف كتبته ليكي يا حياة سراج وكل دنيته أنا بحبك من اول لحظه شوفتك فيها وانا بحبك يا أسيا بندم أنو حياتي كده ومكنتش شخص شبهك بندم على كل لحظه مكنتيش انتي فيها ياريت العمر يرجع عشان اختار حياة تليق بيكي ياقلبي اسف على حياتي اللي مختارتهاش واسف على عمري اللي ضاع من غيرك
انتي وحشاني موت وبفكر فيكي ديما
بس عارفه أنا اتغيرت اوي يا أسيا بقيت اصلي كل الفروض في وقتها وكمان بختم المصحف أنا اتغيرت تماما
وبديت حياة جديدة حلوه خالي من المعاصي
انا بدعي الله يجمعني بيكي لو مش في الدنيا في الآخرة
وبقولك تاني اسف على حياتي اللي مختارتهاش وحرمتني منك اسف اسف ياقلبي وكنتي انتي نجاتي من المهلكات وكان الفرق اقوي مني ومنك ولكن ستظلي حياتي الجديده بحبك يا أسيا بحبك يا قلب سراج “””
من 5 سنوات وآسيا حياتها وقفت على المذكرة دي وكل يوم تقراء وتبكي ولا بتقراها اول مره
أسيا اتقدم ليها عرسان كتير بس رفضت وقررت تعيش الباقي من عمرها على ذكريات سراج
سليم اتجوز سيدرا (اولادهم “سراج وحور
ميدو ومريم ( أسر وعلياء
ماندو وجنه (اريان
مش كل نهاية سعيدة في كتر بتكون الفرحة قريبه منه وفي لحظه بتختفي بلاش نضيع حياتنا في اللوم والعتاب وده كويس وده لا الحياة قصيره جدا ياريت نعيشها صح

تمت…

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عميله سريه)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى