Uncategorized

رواية عشقني شيطان الفصل الرابع 4 بقلم دنيا رشاد

موقع كتابك في سطور

 رواية عشقني شيطان الفصل الرابع 4 بقلم دنيا رشاد

رواية عشقني شيطان الفصل الرابع 4 بقلم دنيا رشاد

رواية عشقني شيطان الفصل الرابع 4 بقلم دنيا رشاد

وفجأة لقيت حور حد شدها من ايدها ودخلها جو اوضه وحط ايده علي بوقها 
اياد ….اهدي انا اياد يازفته مش عارفني اسكتي هاتفضحينا الجثة في المشرحة لازم نخرجها قبل ماحد 
يشك فينا…
حور….لم تستطيع التنفس ولا تعلم من هو ولا ماذا يريد 
وبدأ اياد يضع يده علي جسد حور بطريق كلها رغبة لها
ضغطت حور بكعب جذمتها علي رجليه …
حور…ابعد عني ياحيوان ياسافل 
اياد..انتي مين انا كنت بحسبك الممرضة 
حور…انت قليل الادب وضربيته بالقلم 
(اياد دكتور في قسم التشريح متزوج من بنت خالته يحبها  ولكنه يعشق النساء الخيانة في طابعه وضميره ميت عنده 28 سنة شكله مقبول )
اياد…انتي بتضربيني وديني لدفعك التمن غالي 
حور…انت فاكر نفسك هاتخوفني وبعدين انا هاوديك في داهية
اياد….مش لو خرجتي من هنا سليمة وضحك ضحكة عالية هههههههه 
وبداء يقرب من حور وحور ترجع للخلف ولكنها تظهر الشجاعة حتي لا يحس بخوفها وفجأة وقعت حور ووقع اياد فوقها 
فهد كان يمر بطرقة المستشفي حتي يغادر فجأة سمع صوت يأتي من غرفة فتح فهد الغرفة وجد حور علي الأرض واياد فوقها 
فهد….ههههههههه مش تقولي ان ده نوعك بتحبي الرمرمة 
حور…دفعت حور اياد بعيدا عنها ووقفت وقالت له انا مش ملزمة ابرا موقفي لأنك متهمنيش ولا يهمني تفهم ايه 
اما بقا بالنسبة للسافل ده فهو من عينتك سافل ومحتل وعديم اخلاق 
فهد…برافو برافو عليكي 
اياد…يافهد باشا دي هي الي جاتلي وانا ماليش ذنب 
حور…انت واطي وعديم شخصية خايف تقول الحقيقة 
وانت يافهد انت بقا بالنسبالي تحت جذمتي حتي جذمتي بعد ماانت تيجي تحتيها مستنضفش البسها عارف ليه لأنها هاتكون فيها ريحتك أو لمستك ودي اكتر حاجة تقرفني 
فهد …مسك فهد حور من يدها بقوة انتي اصلا زبالة وبكرة اجيبك راكعة تحت رجلي وجذمتي تبوسيها يازبالة
حور…هههههه دا بعدك عارف نجوم السما مستحيل نمسكها بايدنا اهو الي انت بتقوله ده ذيها مستحيل ههههه اخرك معايا الجذمة وتركته حور وذهبت وتركت خلفها شعلة موقدة بالنار تكفي أن تشعل العالم 
فهد…يابنت ،،،،، انا هاندمك 
اياد…انا اسف ياباشا تامرني بحاجة 
فهد….مسك فهد اياد من قميصة معاك نص ساعة وتعرف البنت دي كانت بتعمل ايه هنا اخلص بسرعة 
اياد….حاضر ياباشا
ذهب اياد وظل فهد كالنار المشتعلة من تلك التي تسمي حور 
فهد …لو مخلتكيش تندمي ياحور يابنت الهواري مبقاش انا 
بعد نصف ساعة عاد اياد وقال لفهد
اياد…اختها مريضة عندنا بالمستشفي وكمان هي هاتقدم علي وظيفة الممرضين 
فهد…غور من وشي وركز علي شغلك 
ذهب اياد ورفع فهد تلفونه وقال حور مازن الهواري تتعين فورا وقفل الهاتف 
_______________________بقلمي/دنيا رشاد أمام
زين… ايوه يامليكة انتي فين 
مليكة…انا في الطريق خمس دقائق وكون عندك
زين…متتاخريش 
بعد ربع ساعة وصلت مليكة وطلبو الغداء 
مليكة…هانكتب الكتاب أمتي يازين 
زين…؟؟؟؟؟
مليكة…مبتردش ليه
زين…علشان انا زهقت كل منقعد تقوليلي هانكتب امتي الكتاب من المفروض انتي البنت متطلبيش مني وتلحي عليا من المفروض انا الي اعمل كده 
مليكة…انا بعمل كل ده علشان بحبك 
زين….خلاص يامليكة انا ماشي عندي شغل وتركها وذهب الي الشركة…
ذهب زين الي الشركة ودخل مكتبه وفكر في مليكة وقال هي ليه كده كل مقعد معاها تكلمني في موضوع كتب الكتاب اكني هاطير منها مع انها عارفة اني بحبها 
انا مش عايزها كده عايزه ذي اي بنت خجولة بس هي جرئية بس أنا كلمتها بقلة ذوق انهاردة لازم اعتزرلها 
هاكلمها في التليفون 
اتصل زين بمليكة ولكنها لم ترد عليه جرب مرة ومرة أخري ولكنها لم ترد 
زين هي مبتردش ليه شكلها زعلانة مني خلاص هابقي اكلمها بعدين
___________________$$_____بقلمي / دونآ
في نيويورك بامريكا 
الحوار بالانجلش  بس انا هاكتبه بالعربي 
بيلا …مامي جاكلين هاتيجي امتي من مصر
الي…بعد الامتحانات بيلا 
(بيلا …هي اخت جاكلين الصغري تحبها كثيرا تدرس الاعلام بامريكا ولم تزور مصر من قبل تملك من العمر ٢٢ عاما وتصور فيديوهات علي اليوتيوب فتاة جميلة شعرها اصفر وعيونها خضراء )
(الي….ام جاكلين تملك من العمر 50 عاما وتشبة جاكلين بعيون زرقاء وشعر اسود طويل وبشرة بيضاء كالثلج وتمتلك كبري مستشفيات امريكا )
بيلا ….اتصلي بجاكلين يامامي وقوليلها ترجع وحشتني اوي 
الي….اوكي 
__________________________
مر اسبوع واليوم خروج مليكة من المستشفي 
ذهبت حور الي المستشفي ودخلت غرفة مليكة وجدت فهد جالس في غرفة مليكة ومليكة تبكي بشده 
مليكة….ابعد عن اختي يافهد باشا ابوس ايدك انت ليه بتنتقم منها 
فهد…اختك دي انا لازم اردلها القلم الي اخدته منها واهانتها ليا قدام الطلاب والطالبات في الجامعة وكمان اختك المحترمة شوفتها مع واحد شغال في المستشفي 
وعملالي نفسها شريفة …
دخلت حور انت ايه الي جابك هنا اطلع بره اطلع بره 
فهد…صوتك ميعلاش حسابك تقل معايا قوي 
وفجأة يرن صوت جرس منبه حور في الشقة الجديدة 
حور…خير اللهم اجعله خير انا تاني مرة احلم بالزفت ده يارب استرها وابعده عني واكفيني شره ثم ذهبت حور وتوضئت وصلت فرضها ولبست بنطلون اسود وبلوزة باللون الوردي واطلقت العنان لشعرها الذهبي علي ظهرها وارتدت كوتشي وذهبت الي المستشفي 
لتاتي باختها فاليوم موعد خروجها 
وصلت حور الي المستشفي وخافت أن تدخل الغرفة وتجد فهد 
حور في نفسها انتي خائفة من ايه ده مجرد كابوس ياحور فوقي ومتخليش الي اسمه فهد ده يبقي ليه دور في حياتك …
دخلت حور غرفة اختها وجدت مليكة جهزت نفسها 
حور… انتي جهزتي
مليكة…من بدري زهقت من المستشفي دي يالي بينا
حور…يالي ياقلبي
اخذت حور اختها وذهبت الي السيدة زينب حيث يوجد البيت الجديد
مليكة…احنا هانسكن هنا
حور…المكان الوحيد الي نقدر ندفع إيجاره لحد ماربنا يفرجها
مليكة…حلو ياحور انا ماقلتش حاجة
فتحت حور باب الشقة وجدت خيال بالشقة فتحت النور بسرعة 
مليكة….هو في حد في الشقة ولا ايه 
حور…متخفيش ياحببتي هاتلاقي قطة ولا حاجة
دخلت حور ومليكة الي الشقة وحور قلبها ينبض سريعا من الخيال الي شفيته 
دخلت حور واوصلت مليكة الي غرفتها وقالت لها.
حور…انا هانزل علشان بقيلي اسبوع مارحتش الكلية وكمان انهاردة اول يوم شغل في المستشفي 
مليكة…بس أنا خائفة اقعد هنا لوحدي انا كمان هاروح الكلية انا بقيت كويسه ولو حسيت بتعب هارجع علي طول
حور…لا يامليكة مفيش خروج 
مليكة….حور علشان خاطري 
حور…طيب ماشي يالي هاتي كتبك علشان منتاخرش 
اخذت حور مليكة واوصلتها بتاكسي الي كليتها وذهبت حور الي كليتها 
جاكلين..هور (حور) انا زئلانه منك (زعلانه منك)
حور…وانا اقدر ازعل القمر ده كله 
جاكلين…..قمر هههههههه ثانكس يابرنس 
حور…..???????????? جاكلين بتقول يابرنس اتعلمتي الكلام ده فين ياجاكي 
جاكي دلع جاكلين علشان متهوش مني )
جاكلين….من التلفاز (ياهور) انا سمعت فلم مصري
حور….هههههههه فلم مصري والله لو الي امك سمعت الفاظك لترجعك امريكا علي طول
جاكلين ….????????????????
حور…مالك ياجاكي 
جاكي….بيلا ومامي قالو لازم ارجع امريكا 
حور….طيب ياحببتي روحي بعد الامتحانات 
جاكي…ياليي ياهور ( ياحور )علشان المحاضرة 
ذهبت حور وجاكي الي المحاضرة وأثناء سيرهما بدا شاب يعاكس حور واخر يعاكس جاكلين لم يعريهم الفتاتين اي انتباه 
ولكن كان هناك من يشاهد أنه فهد 
عدت حور من جانبه وهي تنظر له بكل احتقار واشمئزاز
دخلت حور المحاضرة ولكن وجدت فهد هو من دخل بدلا من الدكتور الاخر 
قامت حور لتغادر المدرج ولكن فهد قال
فهد….اي حد يفكر يخرج من المدرج يعتبر نفسه شايل المادة
جاكلين…اقعدي ياحور علشان خاطري 
حور….ماشي وقعدت
بدأ فهد كلامه وقال البنات الي ماشين في الجامعة يتعاكسو وفرحانين بنفسيهم يتلموو
وهنا لم تستطيع حور أن تتحمل كلامه الذي يقصدها به 
وقامت وقالت له 
حور…متهيالي يادكتور البنات دي اشرف من أنها تقعد وتسمع الكلام الفارغ ده انت هنا علشان تدرسلنا مش تتفلسف علينا وخصوصا لو كان
فهد . …لو كان ايه ياانسه 
حور…بلاش تلعب معايا يافهد
فهد…فهد من غير دكتور 
حور…انا احتراما للمكان الي انا فيه هاسيبلك المحاضرة ومش هاحاسب حضرتك علي الي كان قصدك تقوله 
وأخذت حور صديقتها جاكلين وغادرو المحاضرة 
جاكلين….حور انا هاسافر امريكا بعد امتحانات الشهر الجاي سافري معايا انتي وماليكة واشتغلي مع مامي بالمستشفي انتي عارفة هي بتحبك قد ايه وعيزاكي تشتغلي معاها علشان انتي شاطرة
حور….لا سافري انتي ياجاكلين 
في كلية الهندسة تجلس مليكة داخل المدرج لكي تتلاقي محاضرتها بدأت المحاضرة وأخذت مليكة المحاضرة وخرجت 
اروي ….مليكة كنتي فين الاسبوع الي فات كله 
(اروي هي صديقة مليكة الوحيدة فتاة بسيطة جدا ذات عيون خضراء هي اخت احمد التؤام الي بيشتغل في فندق الايأت فتاة محجبة وملتزمة جدا وتحب مليكة كثيرا )
مليكة…معلهش يا حببتي كنت تعبانة شوي
اروي…اخص عليكي يامليكة ومتقولليش انا زعلانة منك كنت كل يوم باجي اسال عليكي 
مليكة…ميهونش عليا ازعلك ياعسل 
اروي ….ماشي ياسكر هاتي تلفونك بقا هابعتلك حاجة حلوه خالص 
مليكة…بنيه صافية خدي 
أعطت مليكة لاروي هاتفها وبعد قليل قالت مليكة لاروي تعالي معايا عند دكتور شريف علشان اعتزرله عن الغياب ويحاول يساعدني يشيل الغياب عني 
اروي ….بس أنا هندسة حكومة يعني هاروح معاكي يقولك مين دي 
مليكة …متخافيش تعالي معايا يالي 
ذهبت مليكة واروي الي دكتور شريف وخبطت علي الباب 
الدكتور ….ادخل 
مليكة…صباح الخير يادكتور شريف 
شريف …صباح النور يامليكة ايه اخبارك 
مليكة….الحمد لله 
شريف …كنتي فين بقيلك اسبوع مينفعش كده انتي بنت متفوقة والاولي علي دفعتك مينفعش كده 
اروي….هي كانت تعبانة يادكتور معلهش
شريف …انتي مين
اروي احمر وجهها وكادت أن تفقد وعيها ردت اروي بصعوبة والكسوف يظهر علي وجهها انا اروي انا اسفة 
شريف …بتتاسفي علي ايه 
قبل أن ترد اروي دق الباب ودخل منه زين 
شريف …زين الحديدي عندي في المكتب مش معقول فينك ياراجل ليك واحشه 
زين…الحمد لله بخير انت كمان وحشتني
شريف ….من خطوبتك محدش شافك 
زين….كنت عايزك في موضوع بس شكلك مشغول 
مليكة….انا هاستني حضرتك يادكتور بره 
شريف ….طيب اتفضلي انتي 
خرجت مليكة واروي من مكتب شريف 
شريف قولي بقا موضوع ايه 
زين ….انا عايزك تمسك شركتي الخاصة انت مهندس وهاتعرف تهتم بيها انا هاسافر شوية 
شريف ….مالك يازين ايه الي حصل 
حكي له زين ماحدث معه بالتفصيل 
شريف …معلهش ياصاحبي في كتيير من النوع ده شد حيلك وانا تحت امرك هامسكلك الشركة ….
زين….شكرا ياشريف وفهد ميعرفش حاجة 
شريف….فهد مين ده ياعم اسكت انااصلا انا وهو مبنتفقش مع بعض 
زين ….تمام 
وفجاءة سمعو صوت نغمة غريبة تدوي في المكان 
شريف ….ايه ده 
زين…..ههههههههه مش معقول الي انا سامعه 
شريف …استني كده الصوت جي من هنا 
ذهب شريف الي الشنطه الموضوعة علي الكنبة وفتحها 
هههههه دي نغمة تلفون من الطفل الي حاطط نغمة ذي دي هههههه دي بتاع البنت الي مع مليكة تقريبا كانت في أيدها 
فتح شريف الباب وهو يضحك اتفضلي يامليكة شنطة صحبتك وضحك ضحكة عالية 
اروي …هو ماله بيضحك ليه كل ده علشان نسيت الشنطة 
اخذت اروي الشنطة وزين وشريف يضحكو عليها وفجاءة نفس النغمة رنت مرة أخري ولكن علي صوت مليكة
مليكة…أية النغمة دي
اروي….افتحي شنطتك مهي دي المفاجأة الي انا عملهالك 
مليكة….يخربيتك ايه الي انتي عملتيه ده بس انتي عسل كنت هاموت واجيب النغمة دي ميرسي ياعسل 
اروي…متقوليش كده يامليكة كله الا شركة المرعبين المحدوده اشطا عليكي ياموزه 
كل هذا حدث أمام زين وشريف ومليكة واروي نسيو أن هما واقفين 
شريف…ايه الي انتي بتعمليه ده يامليكة 
زين…هو انتي اسمك مليكة
مليكة…انا اسفة يادكتور نسيت أن حضرتك واقف واه يااستاذ انا اسمي مليكة وانا كنت جايه لحضرتك يادكتور شريف علشان اقولك اني كنت في المستشفي وتعبانه علشان كده كنت غايبة سلام عليكم 
وسحبت يد اروي وذهبت سريعا فكانو في غاية كسوفهم 
شريف….مليكة اتجننت ولا البنت التانية دي وضرب كف علي كف 
مالك يازين دا مجرد اسم متحطش في دماغك 
زين …انا ماشي يلا سلام
ذهب زين حتي يخرج خارج الكلية ولكن وجد مليكة واروي يمرحون سويا كانت مليكة جميلة والرياح تعبث بشعرها يمينا ويسارا وهي تحاول أن تبعد خصلات شعرها عن عينيها سرح زين فيها قليلا وفي بحر عيونها الازرق وذهب 
_________________بقلمي / دنيا رشاد أمام (دونآ).
في المستشفي 
دخلت حور الي المستشفي لكي تستلم شغلها الجديد 
فلاش باك 
بعد أن تركت حور فهد واياد داخل الغرفة وذهبت التقت بممرضة
حور…لو سمحتي انا كنت جاية علشان كنتو ناشرين انكم محتاجين ممرضين 
الممرضة…اطلعي الدور الرابع عند الاستاذ محمود 
ذهبت حور كما قالت لها الممرضة وانقبلت حور وهي لاتعرف أن فهد هو من أمر بذالك…
باك…
دخلت حور وارتدت زي الممرضات وابتدت عملها 
حور….ازيك ياطنط عاملة ايه ازي صحتك انهاردة
المريضة….انا تعبانة اوي يابنتي 
حور…بعد الشر عنك اطلعت حور علي التقارير بتاع المريضة واتضح لها أن هناك نوع دواء لا يصلح لحالاتها.وانه يمكن أن يتعبها 
حور….انا هاغيرلك الدواء حالا وهاتبقي كويسه 
المريضة ….ربنا يخليكي يابنتي وينور طريقك
حور…الله علي احلي دعوة علي الصبح تسلميلي 
بصي بقا ياطنط انا اسمي حور لو عوزتي اي حاجة انا تحت امرك
المريضة…اسمك حلو ياحور 
حور…مش احلي منك ياقمراية واستاذنت حور منها وذهبت…
اثناء ذهاب حور في ممر المستشفي سمعت شخص يناديها …
لو سمحتي 
حور …لفت حور إليه وقالت له نعم 
الدكتور…انت دكتور وسيم وحضرتك كتبتي تغير للعلاج للمريضة الي في غرفة ٢٠٢ 
حور . …ايوه انا عملت كده حضرتك مع احترامي ليك الدواء مينفعش خالص مع حالة المريضة ممكن يعملها مضاعفات 
وسيم ….انتي دكتورة
حور….انت بدرس بكلية الطب آخر سنة وبشتغل هنا ممرضة 
وسيم…تمام موضوع انك تغيري دواء انا كاتبة ممنوع تغيره بدون ازني 
الممرضة …يادكتور يادكتور في حالة في الطوارئ صعبةحالتها 
وسيم…انا جاي حالا
ذهب وسيم وذهبت حور وراءة حتي تنظر علي الحالة 
وسيم….اتصلو بدكتور مخ واعصاب حالا 
الممرضة…الدكتور مسافر وحاليا مفيش دكاترة مخ واعصاب 
وسيم …يعني هانسيب الراجل يموت 
الممرضة…هانعمله ايه 
وسيم…ده لازم يدخل العمليات حالا والا هايموت 
حور….جهزو العمليات بسرعة 
وأخذت حور الحالة سريعا وقالت العمليات تجهز والفريق الطبي 
بعد نصف ساعة كانت حور داخل غرفة العمليات مع فريق طبي وهي الدكتورة التي تقوم بالعملية 
بعد عدة ساعات خرجت حور وقالت
حور….المريض يدخل العناية ومفيش اي زيارات ليه 
في هذا الوقت كانت عائلة المريض وصلت 
حور…العملية نجحت بس محتاج راحة وتركتهم وذهب 
وسيم…انتي ازاي تعملي كده 
حور…امال كنت عايزني اشوف مريض بيموت قدامي من غير ماساعده 
وسيم …انتي متحوله للتحقيق 
حور… نظرت له نظرت اشمئزاز وتركته وذهبت …
__________________$$$$________
جاء الليل وذهبت حور الي شقتها فمعاد اختها لم يحين بعد أمامها وقت لكي ترجع من كليتها …
دخلت حور وجدت الانوار منطفئة خافت حور فهي تحس بشئ غريب في هذه الشقة 
دخلت حور وحاولت فتح الانوار ولكنها لم تنجح فجاءة وجدت حور احد يضع يده علي كتفها ويده باردة كالثلج…
حور..اااااااااه انت مين اااااااه 
لم يرد احد عليها دارت حور وجهها لم تجد أحد 
حور….بسم الله الرحمن الرحيم في قلبها 
بدأت الانوار تضيئ وتنطفئ خافت حور كثيرا وبدأت تسمع أصوات ضحك عالية لاطفال 
حور….ااااااااااه 
وفجأة تقع حور فاقدة وعيها … 
يتبع..
لقراءة الفصل الخامس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية عشقت قوتها للكاتبة مريم مصطفى

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى