Uncategorized

رواية نيروز والظابط الحلقة الرابعة 4 بقلم سماح أبو داغر

 رواية نيروز والظابط الحلقة الرابعة 4 بقلم سماح أبو داغر 

رواية نيروز والظابط الحلقة الرابعة 4 بقلم سماح أبو داغر 

رواية نيروز والظابط الحلقة الرابعة 4 بقلم سماح أبو داغر 

عند نيروز يلا ي دكتور انا جاهزه وقلبها رافض بس مش مهم اهم حاجه صحت ولدتها 

 ‏ ‏راحت مع الدكتور ومشيو مسافه كبيره كل ده وهي سرحانه وبعيد عنه وفاقت ع كلامه وهو بيقولها ي انسه اتفضلي  وكان مصرها بشع فهي وقعت في وسط غابه وحووش لا ترحم خدت العلاج وحست بحاجه مش طبيعيه وفجاءه وهي ماشيه انصدمت وكان جسمها كلوو اتشل ومش قادره أنها تتتحرك أو تنطق والخوف تملك من قلبها وفجاءه ظهر قدامها 

 ‏نيروز انت نادر ايو ي قطه انا ولسه بيقرب منها وقرب جامد ونيروز رجعت ع حيطه وهو قرب منها جامد أنفسهم كانت متقابله نيروز زقته جامد وقع ع الأرض أيده اجرحت وجريت قام من ع الأرض وأيده  الاتنين بتنزف 

 ‏تيب انا هوريكي مين نادر السيوفي  وجري وراها نيروز جريت وهي مش عارفه هي جريت فين بس المهم تتخلص من الوحش نادر وفجاءه وقعت ع وشها ع الأرض  جامد وفجاءه نادر ظهر 

 هههههههه اي ي قطه مش هتقدري تهربي مني  تاني  هههه فاكره انك لما تتديني القلم هسمحك لا انا هوريكي نيروز بتبص حوليها لاقت أنها دخلت مكان عامل زي الأوضه  كده مظلم داخله ضوء خفيف من القمر مش عارفه اعمل اي هي وقعت في الفخ وليست لها مخرج نادر بدء يقرب منها جامد وبقي يتنفس هوها ونيروز ضربته بالقلم تاني ابعد عني ي حيوان وبدأت تصرخ  تقاومه بس هو اقوي منها مقاومتها منفعتش انا هعرفك مين الي حيوان  بدء يقطع البلاوزه الي لابساه وحده وحده ونيروز دموعها كالشلال فهي في أيدي وحش غول فطبع بوسه ع خدها أفقدتها الوعي(( وانتهك عذرتها )) مفيش اي حاجه في أيدها هي بنت ضعيفه وجسمها من قلت الاكل ضعيف وبعد ساعتين فاقت وهي مرهقه ومش بتتحرك  وفجاءه تزكرت الي حصل وبدأت تعيط جامد وتصوت  بكل قوتها وبتبص للدم الي نازل منها وهدومها الي متقطعه وبدأت تحاوط نفسها وداري بقيت جسمها وبدأت تتحرك لحد موصلت مكان شبه جراش عربيات  ومن حسن حظها

 ‏جراش العربيات في واحد بيحرصه شبه الغفير كبير في السن شافها صعبت عليه وبدأ يمشي نحيتها تعالي ي بنتي انتي اي الي خرجك في الوقت ده نيروز بتبكي بشده وحرقه  ونيروز بتشوفه  لاقته عمو عبده عمو عبدو وبدأت تعيط جامد عمو عبدو خدها ودها لمراته لبستها من عندها واكلتها ونيروز حضنتها وفضلت تعيط مراته اهدي ي بنتي متعمليش في نفسك كده اهدي بس قوليلي مالك نيروز مش عاوزه تقولها الي حصل واني الحاجه الي بتمتلكها اي بنت ضاعت منها وقالتلها اني ولدتها تعبانه ولازم تمشي وصممت انها تمشي عشان ولدتها نيروز مشيت  ((( عمو عبدو ده صاحب والد نيروز وكان معاهم في نفس الشارع وهو الي كان واقف جنبها في موت باباها  وكانت بتجري عليه وهي طفله تستخبي فيه كبير في السن وهو الي شغلها في المطعم لانهعارف صاحب المطعم والمكان محترم واضطر انو ينقل عشان شغله وهو كبير في السن يعني حراصت العربيات دي شغله كويسه ليه ولم يرزق باي اولاد ))))

 إن الأب مثل الروح عندما تخرج يموت الجسد????????مفيش حد سند غير الاب 

The father is like the soul. When it comes out, the body dies????????

****★*********★

وطلعت ع المكان الي بترتاح فيه وهو البحر قاعدت ع البحر وفضلت تعيط وتقول ي رب ساعدني صووت عيطها شهيقها عالي و سمعه احمد وانتبه انها موجوده في المكان وقرب منها احمد ياه دي هي نيروز بتبص لاقته هو انتا احمد اسف لو خضيتك نيروز لا عادي ولا يهمك  احمد ممكن اعرف هو انتي بتعيطي ليه نيروز وانتا مالك هو ده تخصصك احمد لا بس ممكن اساعدك نيروز لا شكرا مش عاوزه حاجه احمد هو انتي عنيده كده ليه نيروز وانتا مالك احمد اتعصب من أسلوبها وتنرفز وعروقه بانت نيروز اسفه متخدش ع كلام طفله احمد طريقتها وخوفها ضحك ههههه ???? قلبتي كتكوت مبلول ليه كده  اول مره يضحك كده من قلبه من ساعت الي حصله وموت ولده الي كان متعلق بيه نيروز دموعها نزلت لوحدها احمد قرب منها وحضنها وميعرفش هو عمل كده ليه نيروز محتاجه الحضن ده فعلا محتاجه حاجه تتخبي فيها  اول مره تحس بالدفاء والحنان من وفات باباها احمد حس انو هي جذبته ومكنش قادر يبعدها وفضلو ثاواني وأحمد لاحظ احم احم انتي ختي ع كده ولا اي نيروز قلبت طماطم واتحرجت جامد وطلعت من حضنت انتا ازاي تعمل كده وبترفع صبعا في وشه احمد مسك صبعها ونزله علفكره انتي الي حضنتيني نيروز اتحرجت جامد علفكرع انتا قليل الادب ???? احمد طب تعالي اعزمك ع اي حاجه نيروز لا انا هروح احمد شدها من أيدها انا مبحبش اكرر كلامي كتتير نيروز خافت وراحت معاه دخلو مطعم اتعشو وبعدين راحو كافيه وتعرفو احمد احكيلي بقي انتي اي حصلك مخلي عيونك ملاينه حزن كده وفي نفسه وانتي عينك حلوه كده نيروز كانت محتاجه اتكلم مع حد فعلا وبدأت تحكيله عن الوحش وفقد عزرتها وعن امها وعنها وبتعيط جامد وهو بيحاول يهديها لانه صعب ع بنت يحصلها كده 

 ‏وهو كان هيعيط عشانها لانه مر بنفس الفقر وفجاءه احمد نيروز تتجوزيني  نيروز انصدمت نعمم بتقول اي احمد مبحبش اقرر كلامي كتتير تتجوزيني نيروز لا ي أستاذ اه انا فقد اغلي حاجه عندي بس انك تعطف عليا وتتديني حسنه لا وانا هعرف اخد حقي منه وكما دائن تدان وربنا مش هيسبلي حقي احمد اهدي اهدي كده هو عارف انو صعب عليها وقفل معاها ومسك أيدها وخدها راحو يشمو هوا ويكلو دره وحمص وجبالها جزمه بدل الي كانت لابساه بس هي هترجعاله تاني وفضلو يضحكو لحد منهار بدء يشقشا 

 ‏هو حاول يطلعها من الي هيا فيه شويه وصلها البيت وصمم انو يشوف ولدتها ودخل معاها البيت وطمن ع ولدتها حور مين ده ي نيروز لوليا مين ده 

 ‏نيروز مش عارفه ترد احمد طالعها من الاحراج ده انا زميلها في الشغل وكنت معدي وشوفتها ولوليا لمحت الجزمه الي في رجل نيروز بس متكلمتش احمد ساب الكرت بتاعه مع نيروز لو عازت حاجه ومشي لوليا ده باين عليه غني جدا وشهم كده وعسل اووووي يلهوي والبيع وعضلاته يلعووووي ده عسل اوووي حور لوليا لامي نفسك لتحدي انو زميل نيروز اعملي ليها احترام لوليا هو انا غلط يعني ده يهبل دانا من اول مره كنت هموت عليه 

 ‏نيروز دخلت اوضتها بعد مطمنت ع ولدتها وافتكرت أنها لازم ترجعله الجزمه بتاعتنا وراحت في ثبات عميق من النوم

 ‏*****★********★********★***

 ‏عند احمد كان سعيد اول مره يبقي سعيد كده من ساعت ما ولده مات حسرتا ع ولدته الي خنته مع ولد زميله

 ‏وافتكر الماضي وقتها وهو ببكره الستات جداا بس هو ازاي عمل كده مع نيروز تعاطف معها ومع حالها ولا هو ده بجد 

 ‏وفضل محتار لحد مراح في ثبات عميق 

 ‏عدي ايام ع ابطلنا نيروز جليسه نفسها في أوضتها ولا بتاكل ولا بتشرب وكل متفتكر بتعيط لحد مجالها حاله نفسيه

 ‏وكل متفتكر احمد وقتها بتبتسم تلقائيا ❤️ ????

 ‏احمد الي بيروح شركته وبقي مهتم بيها اكتر  وساب المعسكر 

 ‏وفي يوم نيروز بدور في أوضاعا ع حاجه ليها اشافت الجزمه وافتكرت أنها لازم ترجعها نيروز اي ده اودهاله ازاي دي وافتكرت انو ساب كارت له وارقام تلفونتاته وعنوان شركته 

 ‏وكانت هترن عليه بس احسن اني اودهاله واشكره 

 ‏نيروز لبست وخرجت من أوضاعا وخدت تاكسي ووصلت للمكان نيروز ي الاله اي الجمال ده شركه دي ولا قصر 

بس اسكتي ي هبله انتي جايه هنا وهتمشي تاني 

ودخلت الشركه وسالت ع مكتبه 

السكرتيره الدور التاني ي فندم نيروز ابتسمت لها شكرا 

ولسه هتركب الاسنسير وركبت وملحظتش انو حد معاها في نفس الاسنسير لانه منتبه في ملفات في أيده 

 وفجاءه بتبص جنبها لاقته احمد بص ليها وعلمات الدهشه عليه ولسه هيتكلم الاسنسير عطل وبدأت تصرخ لأنها  بتتخنق من الاماكن المغلقه احمد لاحظ

احمد ……..

يتبع..

لقراءة الحلقة الخامسة : اضغط هنا 

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا 

نرشح لك أيضاً رواية حوري للكاتبة شيماء محروس.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!