رواية حياة فرحات الفصل الرابع 4 الجزء الثاني بقلم إسلام عبدالعزيز
رواية حياة فرحات الفصل الرابع 4 الجزء الثاني بقلم إسلام عبدالعزيز |
رواية حياة فرحات الفصل الرابع 4 الجزء الثاني بقلم إسلام عبدالعزيز
ايمان عينيها دمعت شوية : طب ايه اللي حصلك ساعتها ؟!! ……ليه عملت ده كله ؟؟؟؟!!!!
فرحات الممرضين خدوه لاوضة وركبوله محاليل وفاق بعد نص ساعة ….شاف قدامه ممرضةو باضطراب وصدمة : ااااااا….اااا …انا فين ؟!
الممرضة : انت في المستشفي ايه اللي حصلك ..في ايه ؟؟
فرحات : ااا …لا….مف.. يش …مفيش .
الممرضة : لازم تحكي وتقول عشان نعرف ايه الحالة اللي عندك !!
فرحات بيبصلها جامد وبيقرب منها وهو مصدوم : نعم …..
لا مفيش حاجة …اااا اااااانا …همااااا….مش عا..رف .
الممرضة : بعد اذنك اهدي وقول ايه اللي حصل بالظبط ؟! وبسبب ايه ؟! …يعني حد مات او حد زعلك او كده ولا ايه ؟؟
فرحات بصدمة ومش في وعيه وعنده اندهاش رهيب ومتماسك دموعه جدا : ااايه ….اهاااا ….انا ….انا ….هماا….اااااا…مش عاارف …بس تقريبا ..انا السبب …انا اللي…. غلطان …..فاستاهل ده ….مش عارف بقا….
الممرضة : طب قولي ايه اللي حصل هما مين ؟!
فرحات بيبصلها ومش عارف يتكلم ولا قادر يعيط : اااانا …انااا …قلبي …وجعني ….اهااا …عشان ستي قالتلي زمان ان الدكاترة قالوا ان قلبي ضعيف …
فعشان كده ….يعني اتاثرت …شوية …طلعت حسااس …بس مش عارف انا مش حساس …لاني عملت ….حاجات …غلط ..ممكن او صح …مش عااارف دماغي وجعاني ….ممكن تخليني انااام عشان …تعبت .؟!! …ممكن .؟!/
الممرضة : حاضر …جابتله حقنة مهدئة ونام ع اثرها.
ايمان : فرحاات ….لو مكنتش قابلت حياة ومروحتش الفرح …وسيبت البيت وحياتك انتهت كنت هتعمل ايه ….كنت مخطط لايه ؟!
فرحات ابتسم ابتسامة حزينة : كنت هروحلها برضوا …
ايمان استغربت : بقووولك …لو مكنتش قابلتها ؟؟
فرحات: ايوه كنت هروح للحب القديم نورا…اللي فضلت جوايا اكتر من ٥ سنين …ومش قادر انساها ولا ابطل احلم بيها…واللي قدرت تنسهالي هي حياة .
ايمان : طب كنت هتعمل ايه بالظبط ؟؟؟!
فرحات: كنت حاطط الخطة احتياطي ….اني كده كده ضايع …انا عارف بيتها….كنت هروحلها واخطفها وطبعا هتقوليلي ازاي وبسهولة كده ؟؟ …ديه ليها علاقة بذكائي وبطريقتي …وكان في حل تاني بس ملوش لزمة .
ايمان : كنت هتعمل ايه لما تخطفها هتكسر عينيها زي حياة ؟؟!!!
فرحات بابتسامة : هو ….ماشي ماعلينا من ده …بس نورا كان صعب امد ايدي عليها حتي …كل اما اشوفها او اتخيلها بكون عاجز وندماان جدا ..اني ضيعتها مني بسبب غبائي ….هي …اديتني بدل الفرصة الف …وانا ضيعتهم كلهم بغبائي لحد ماوصلت في مرحلة …اني بتمني اني اكلمها ولو لنص ساعة بس ….معرفش كنت هقول فيهم ايه …بس كان نفسي اشوفها واسمع صوتها اللي وحشني …انت بتفكريني ليه ،؟؟؟؟!
ايمان : ده انت فلة يافرحااات …كمل .
فرحات : طب يلا عالسرير .
تاني يوم حياة فاقت ومصدومة من اللي حصل وساكتة تماما مش بتتكلم ..
عصمت : حمدلله ع السلامة يابنتي ….ليه كده تعملي في نفسك كده ؟؟!!! ….ليه كل ده …انا مسامحك …فقوليلي مضايقة من ايه تاني ؟؟!
حياة ساكتة .
فرحات فااق وافتكر ان حياة هتفوق دلوقتي …وعايز يطمن عليها هي الامل اللي جواه هي طوق النجااة ..فقام من السرير بسرعة والممرضة وقفته : انت رايح فين ؟؟؟؟ .
فرحات زقها بعيد وراح لاوضة حياة ….
اول اما دخل …شافها .
فرحات قرب : انت كوي…
حياة انفجرت في الصريخ : ااااااطلع برااااااا ….يازباااااالة …..انااااااا هقتلك ….ودخلت في نوبة عياط …وآلم عظيم .
فرحات بيبصلها ودموعه مالية عينه وجواه قلبه بيتحرق ….بيلتهب …من شدة الوجع .
خرج وراح اوضته ونام مستسلم لاحزانه ودموعه وقهره وشيطانه .
بليل .
والد فرحات : هو مجاااش ليه ؟؟
عصمت : تعب …واتحجز في المستشفي ..
والد فرحات : ليه حصله ايه …؟؟!
عصمت : جاتله حالة نفسية …..بص يا احمد …الموضوع بااظ …انا بنتي اتكسرت انا مش هقتل ولا هحارب و لا هعمل حاجة هما يتجوزوا ويتحملوا بعض بقا …اصل لو قتلت ابنك هقتل بنتي وانت كذلك …فمن الاحسن نصلح الغلطة بكده ونكتم اللي جوانا عشان الامور تعدي …خصوصا ان الاتنين بيضيعوا نفسهم دلوقتي.
والد فرحات : لما يفوق خليه يكلمني …
عصمت : احمد …كفااااية …كده هيموت من كلامك …فبراحة عليه معلش ده ابنك برضوا …
والد فرحات اتنهد : ماشي …بس لما يفوق خليه يكلمني .
حياة فاقت وقاعدة تعيط ….فرحات فاق وبيفكر …هيعمل ايه .؟!
عصمت شافه : خد ابوك عايز يكلمك ؟!
فرحات بصله بنااار ..وهو بيبلع ريقه بالعافية : مش عاااايز اكلم حد ….
عصمت : هو قالي لما تصحي خليه يكلمني …كلمه يمكن يجبر بخاطرك المرة ديه .
فرحات هدي شوية وقال ممكن فعلا : ماشي اتصل بيه .
فرحات : الو يابابا .
والده : ايه اللي حصلك يابيضة …ايه اللي حصلك …شوف ربنا عمل فيك ايه ؟!
فرحات غمض عينه ومش عارف يعمل ايه …: بابا ….انت عايز ايه فهمني ممكن افهم ؟؟؟؟
والده : تيجيلي ياروح امك الببت بكرة ولو مجتش انا هجيلك وهخلي ايامك سودة .
فرحات اتعصب وقفل السكة .
عصمت خد التلفون وخرج ….
بعد ساعتين ..
فرحات قام وراح لاوضة حياة ودخلها وهي نايمة و دموعها جفت تحت عينيها واثار الزعل حوالين عينيها : انا ….دلوقتي …مش عارف اقولك ايه …بس سامحيني …..سامحيني بجد …..بس انا يهمني انك تخرجي من هنا الاول وبعدين هنشوف هنعمل ايه ..بس لازم تعرفي ….اتنهد ….اني عايش عليكي انت بس ….انت اللي هترجعيلي روحي …انا ميت…لكن املي في الحياة هو انت …..سامحيني …و …حاولي تحتويني يا حياة ….انا لو حكيتلك كل اللي جوايا ١٠ سنين ….برضوا مش هيكفي …ومش هقول كل حاجة بس علاج ده انك تحتويني. …عارف اني كسرتك لكن غصب عني …ويمكن لما نبقا في بيت واحد هتعرفي ده .
حياة دموعها بتنزل وهي مغمضة عينيها ….وبعدها فتحت وقامت وفرحات حس بارتياحية شوية : انا مش عاوزة اعيش مع واحد مريض نفسي…واحد مش بيهمه غير نفسه وبس …واحد بشرب خمرا وبيرا ….واحد ضايع واحد كسرني هتجوزه ليه وازااااي؟؟؟؟؟؟
فرحات بنبرة صوت هادية : مش يمكن يلاقي نفسه معاكي ….مش يمكن يبقا كويس بسببك …مش يمكن تكوني انت فاهمة غلط …؟!
حياة استغربت : فاهمة غلط ازاي ان شاء الله ؟!!
فرحات اضطرب : بكرة …او بعده فرحنا هيكون اتعمل وبقينا في بيت واحد …ده امر لا محالة منه …الموت مش هينقذك مني …انا قدر لازم تتقبليه….
ومتعيطيش مش هيفيد بحاجة ….انا عيط كتييير ومحدش هون عليا ٢٠ سنة ع كده .
حياة سكتت وبعدين استغربت وقالت : انت عندك ٢٠ سنة ؟؟!!!!!!!
فرحات بعد اما كان هيخرج نسي انه مخبي عنها …بس كده كده كانت هتعرف في كتب الكتاااب : اها ياحياة.
حياة بفزعة : انا اكبر منك !!!!!!!!! انا عندي ٢٣ سنة ….احنا ده كله مفكرينك داخل ع التلاتينات ؟!!!!!!!!!.
فرحات اتصدم هو كمان واتنهد : برضوا هنتجوز يعني هنتجوز .
حياة : انت عبييييط ؟؟!!! ….انا اكبر منك يعني انت بالنسبة لي عيل .
فرحات بصلها : حياة ….انت شكلك فوقتي مش كده …يعني لو ضغطت عليكي شوية كمان في الكلام مش هتعيطي وتكشي …زي كل مرة .
حياة : لااااا كده كتييييييييير …….قامت من عالسرير ..
فرحات وقفها : رايحة فين ؟؟!!
حياة : انت مالك انت …ابعد ؟!!.
فرحات مسكها من دراعها : انت مش هتروحي في حتة كده كده هيعرفوا في كتب الكتاب وهيكونوا قدام الامر الواقع ولازم يتقبلوه غصب عنهم ……
حياة بتبصله من فوق لتحت : سيب ايدي …سيب ايدي بقولك .
ولاااااااااااااااااااااااااااااا ……????.
يتبع..
لقراءة الفصل الخامس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية صبر عاشقة للكاتبة روما