روايات

سكريبت أحببته معاقاً الفصل الرابع 4 بقلم تسنيم هشام

 سكريبت أحببته معاقاً الفصل الرابع 4 بقلم تسنيم هشام

سكريبت أحببته معاقاً الفصل الرابع 4 بقلم تسنيم هشام

سكريبت أحببته معاقاً الفصل الرابع 4 بقلم تسنيم هشام

وصلت رحمه الي الشركه و دلفت إليها وجدتها كبيره من الداخل للغايه .. ذهبت الي موظفه الاستقبال  و قالت : لو سمحتي انا المفروض عني مقابله عشان انتو كنتو طالبين مهندسه ديكور المفروض اروح فين بقى
نظرت إليها الفتاه بابتسامه قائله : حضرتك هتطلعي للدور الرابع عند مستر ريان صاحب الشركه
شكرتها رحمه و صعدت الي الطابق الرابع و انتظرت دورها حتى تدخل …..
السكرتيره بصوت عالي : انسه رحمه محمد
رفعت رحمه يدها و قالت لها الفتاه أن تدخل
دخلت و هي تمشي بثقه شديده ثم جلست على الكرسي الذي بجانب المكتب ….. نظرت و لم تجد أي احد حتى سمعت صوت يأتي من عند شباك المكتب فخمنت أنه المدير يتحدث بالهاتف
كان ريان يتحدث في الهاتف مع تلك التي من المفترض أن تكون خطيبته : يا ليلى انا قلت كلمه خلاص الفستان اللي مش بيغطي حاجه ده مش هيتلبس فاهمه و سلام دلوقتي عشان ورايا شغل و اغلق الخط بوجهها
ثم سار و جلس على كرسي المكتب و قال بجديه: يا انسه
انتبهت إليه و رفعت وجهها و صدمت عندما وجدته هو نفس الشخص الذي صدمته بسيارتها
نظر إليها بغضب عندما عرف من هي ثم محى نظره الغضب تلك بمهاره و احتلت مكانها نظره خبيثه و ماكره قال و هو يقرأ السي في الخاص بها : اممممم اسمك رحمه محمد عندك تمانيه و عشرين سنه خبره خمس سنين في مجال هندسه الديكور طيب كويس اعتبري نفسك اتوظفتي يا رحمه و تيجي بكره الساعه سته الصبح و بلاش تأخير و تعدي على السكرتيره بتاعتي قبل ما تمشي عشان توريكي مكتبك و تفهمك طبيعه شغلك
جذبت حقيبتها و وقفت ثم قالت بجديه : تمام يا فندم عن اذنك و رحلت
اما هو فجلس و هو يردد اسمها باستمتاع
_______________________★*★*★*★
كان كلا من اسد و حبيبه يجلسان بعياده الطبيب ينتظران دورهم
أمسكت هي يده و قالت بتشجيع : عارف انت قدها عشان انت مش اي حد انت اسد الالفي مش هتخلي اي حاجه تتغلب عليك يا اسد حتى لو العمليه منفعتش انا هفضل جنبك علطول يا اسد
نظر إليها بحب و عشق نابع من فؤاده قائلا : ربنا يخليكي ليا يا حبيبه مش عارف من غيرك كنت هعمل ايه
قطع حديثهم صوت الممرضه و هي تقول إن دورهم قد جاء
دلفوا الي غرفه الكشف
الدكتور ببسمه قائلا بعد أن أجرى الفحوصات اللازمه له : طيب يا سيدي اسبوع كده و تعمل العمليه ان شاء الله و بعديها هتمشي على علاج طبيعي لحد ما تتعافى خالص و ان شاء الله تبقى احسن من الاول
شكرته حبيبه و خرجوا
قال اسد و هما بالسياره : هنطلع على القصر بتاع العيله يا بيبو عشان قرايه فتحه احمد و يمنى بالليل
اومات برأسها دليلا على الموافقه و ذهبوا في طريقهما للقصر
______________★*★*★**
استيقظت مريم على رائحه حريق نفاذه بشده ثم هرولت الي الخارج وجدت المطبخ كله مغطى بالدخان و زين واقف و وجهه و ملابسه ملطخان بالصلصه
نظرت مريم بصدمه الكارثه التي حولها ثم قالت بعدم تصديق : ايه ده يا زين
نظر إليها بتوتر و قال : والله يا روما انا كنت بحاول اعمل مكرونه بس الصلصه اتحرقت و طرطشت في كل حته بصي انا طلبت اوردر اكل من بره و خلاص يعني و المطبخ هنضفه حالا
دلفت الي المطبخ و فتحت النوافذ حتى يخرج الدخان و قالت له : انا هعمله انا يا زين مش هياخد وقت
نظر إليها باستسلام هو مضطر أن يوافقها فهو حقا لا يعلم ماذا يفعل و خرج
بعد مده خرجت هي بعد أن أعادت كل شئ مكانه و رتبت المطبخ و نظفته
وجدت أن الطعام قد جاء و أنه جلب طعامها المفضل فصفقت بحماس قائله : الله يا زين انت جبتلي ماك هيييييه و جلست تاكل بشراهه
نظر إليها بصدمه و فمه مفتوح و قال بعدم تصديق : مريم بالراحه يا حببتي مش كده سيبيلي حته طيب
نظرت إليه بغضب قائله : لا انا باكل لاتنين و الوجبتين بتوعي مليش فيه
قال بنبره راجيه : طب اي حاجه طيب أن شالله حتى لقمه فينو
ضمت الطعام ناحيتها و حركت رأسها بالنفي
طلب هو طعام آخر له و لكن من مطعم هي لا تحبه حتى لا تزعجه عندما ياكل
انتهى كلا منهما من طعامه
فجلست مريم في أحضانه على الكنبه قائلا : زينو هنسمي البيبي ايه
عبث بشعرها و قال بابتسامه : مش عارف يا روحي لما نعرف الاول ولد ولا بنت
قالت بحماس : لو بنت هسميها ندى لو ولد هسميه فارس
قال: ماشي يا روحي اللي تحبيه تعالي نتفرج على التيلفزيون شويه الفيلم اللي انتي بتحبيه شغال
________******
وصل اسد و حبيبه الي القصر و عندما دخلوا
وجدت هي فتاه ذات شعر اشقر مصبوغ و عينان زرقاوتان بسبب العدسات اللاصقه و ملابس فاضحه بشده فكانت ترتدي شورت قصير و بدي حمالات …تأتي مهروله الي اسد و احتضنته و قالت بصوت متلهف و لكن يحمل بداخله الخبث و المكر : اسد حبيبي وحشتني اوي اوي اخبارك ايه يا عمري
دفعها اسد بحده و قال بصوت عالي : انتي ازاي تعملي كده يا ملك بقولك ايه شغل السهوكه و القرف ده مش بياكل معايا و خلي بالك لو بتعمل كده عشان تخلي حبيبه تشك أن في حاجه بينا احب اقولك ان مراتي بتثق فيا يا هانم
نظرت إليه بغيظ شديد ثم صعدت الي الأعلى بسرعه
دخل اسد و سلم هو و حبيبه على عائلته
احمد : واحشني اوي يا اسد
ابتسم اسد بحنان و قال : و انت كمان يا حبيبي
ثم تنهد بثقل و نظر للعائله قائلا : انا هعمل العمليه كمان اسبوع
نظر إليه جده بفرحه قائلا : بجد يا اسد
قال : بجد يا جدي
بعد أن دعوا له أن تتم تلك الجارحه على خير جلسوا ليتناولوا طعام الغداء
كانت حبيبه جالسه بجانب اسد و تاكل بهدوء
مدت ملك يدها بقطعه طعام لاسد قائله بدلع: خد يا اسد من ايدي
أمسكت حبيبه يدها الممدوده بقسوه قائله بغضب : اسمه البشمهندس اسد يا انسه يا محترمه و ياريت تحترمي نفسك شويه و تبعدي عن جوزي بدل ما اوريكي وشي التاني و هتزعلي مني جامد اوي جوزي لو عايز يأكل انا هاكله مش مستنيين منك حاجه و تركت يدها و أكملت طعامها بهدوء
كان اسد يطالعها بحب كبير و امسك كف يدها و قبله بعمق
______★***★****★
جلس احمد امام عمه و جده و كان اسد بجانبه  حمحم اسد و قال : احم يا عمي انا كنت عايز اطلب ايد يمنى لاحمد
نظر عمه إليه بحب قائلا : يا بني هو انا هلاقي فين عريس احسن من أحمد ليمنى موافق طبعا بس لازم رأيها برضو
قال أحمد سريعا : هي اكيد موافقه يا عمي يعني و نخلي الخطوبه الاسبوع الجاي
ضحك عمه عليه قائلا : طيب يا بني زي ما تحب بس انا هسالها برضو و ارد عليك
قال الآخر بفرحه : ماشي يا عمي اللي تشوفه
                                 ______
انتهى اليوم و الجميع تغمره الفرحه
و مرت الايام حتى جاء يوم عمليه اسد …..
يتبع…….
لقراءة الفصل الخامس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الاسكريبت : اضغط هنا

‫14 تعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى