Uncategorized

رواية كبرياء الريحانة الفصل الرابع 4 بقلم روان محمد

 رواية كبرياء الريحانة الفصل الرابع 4 بقلم روان محمد

رواية كبرياء الريحانة الفصل الرابع 4 بقلم روان محمد

رواية كبرياء الريحانة الفصل الرابع 4 بقلم روان محمد

أنا عمر اي اتفزعتي كده ليه 
لا متفزعتش ولا حاجه بس رقمك مش متسجل وكمان من ساعة ما كنت مع باباك هنا لا  اتصلت ولا أي حاجة فاستغربت، وبعدين أنت عارف الساعه كام!!
آه الساعة ١ 
امم طيب تصدق مكنتش اعرف. عاوز اي يعمر 
لا مفيش لقيت نفسي فاضي قلت أتصل أتغزل بسيادتك شويه 
في سرها:ظريف أوي…
انا بكلمك عشان اقولك هعدي عليكي بكرة الساعه 3 كده هنروح نشتري الدهب 
دهب؟!
أه دهب ولا مش عاوزه شبكة 
أنا مش فاهمه انت ليه بتعاملني كأني عدوة ليك أنا حتى متأكدة أنك متعرفش شكلي كويس 
لا خالص أنتي مش عدوتي انتي اسوأ.. وانجزي عشان عاوز أنام الساعه 3بكرة تكوني جاهزه 
ريحانة مقدرتش ترد فقفلت السكة بهدوء 
_______
هو بيعاملني كده ليه، ، واتفتحت في العياط..  يارب أنا مليش غيرك قويني ،يارتني ما وافقت 
عقلها:طب ما ترفضي م الفرصه لسه في ايدك
لا مقدرش عشان بابا عالأقل 
طيب لما تقابليه بكرة فهميه 
مهو عمو حلفني انا خلاص تعبت تعبت ومش قادرة أقاوم 
____
تاني يوم 
بابا عمر قالك انه هيعدي عليا 
اه ي حبيبتي عبد الحكيم اتصل بيا هتروحي معاه وهيوصلك 
نزلت لقيته مستني قدام العربية 
هو هو حلو وقمور بس عينه مخبيه حاجه 
احم هتطلعي ازاي بالكرسي ، تعالي هسندك 
لا شكرا 
مسمعش كلامها وشالها من عالكرسي 
ي خبر انا قلبي بيدق كده ليه.. ممكن تنزلني 
عمر كان باصص في عنيها وسرحان لأول مرة يبقى قريب منها كده ويلاحظ ملامحها 
احم اه طبعا قعدها على الكرسي اللي قدام جنبه وحطلها الحزام. 
طول الطريق كانو ساكتين كان بيخطف النظر ليها من غير ما تاخد بالها. 
وصلنا. 
نزلها وقعدها عالكرسي ودخلو المحل 
اتفضل ي فندم تحب أساعدك 
ورينا أحلى حاجة عندك 
بص حضرتك دي دبلتين couple  مكتوب جواهم love 
اي رأيك وبيبص لريحانة 
احم أي حاجة 
طيب قيسيها كده 
لبستها وكأنها اتفصلت لصباعها وطلب سلسلة على شكل قلب. 
وجابلها توينز،  ده هدية بابا ليكي. 
ابتسمت مكنش فيه داعي يتعب نفسه 
عمر ابتسم على ابتسامتها وبعدين رجع كشر تاني.. طب يلا بينا عشان اتأخرنا 
وصلها للبيت جت تنزل 
ريحانة 
نعم 
اي سبب الحادثة 
مش جاهزة أحكيلك دلوقتي ممكن نأجلها 
تمام. 
____
طلعت البيت وأنا مرتاحة،  يا ترى هيتغير معايا،  مش قادرة أفهمه بجد 
انتي جيتي ي ريحانة 
اه ي بابا هغير هدومي وجاية 
اتعشيت 
لا ي حبيبتي مستنيكي 
ليه بس ي بابا مش عشان الدوا بتاعك 
 شفت عمر جابلي اي، وعمو عبد الحكيم 
ربنا يسعدك ي بنتي، مبسوطة ي ريحانة 
اه ي بابا الحمد لله 
______
الشهر عدا بسرعه كثفت جلسات العلاج الطبيعي والحمد لله كان في تحسن ملحوظ في حالتي الدكتور قالي كده 
عضلات رجلي رجعت تقوى تاني وممكن ابدأ استندعلى عكاز بس كمان كم جلسه يعني، ، عمر كان بيتصل بيا ساعات،  ي يطمن على بابا.. ي يقولي على معاد حاجه كده يعني،.
____
فاضل على فرحي يومين! 
فرحي وأنا لوحدي تماما محدش حتى اتصل بيا 
ألو ازيك يا عمر
تمام الحمد لله انتي اخبارك ايه 
انا تمام اي في حاجه ولا اي
هو لازم يكون في حاجه عشان أكلمك 
لا والله مش قصدي 
طيب ي ستي، أنا كنت بجهز قائمة المعازيم وعاوز اعرف لو الأسماء اللي عندك عشان احطهم 
عينها دمعت..وبصوت يكاد يكون منعدم.. مفيش حد 
اي مش سامع معلش 
احم بقولك مفيش حد 
ازاي!  زمايلك صحابك 
انا مليش صحاب. 
احم طيب أنا هنام تصبحي على خير 
وانت بخير 
______
اليوميين عدوا والمفروض مستنيه عمر هيوصلني للكوافير 
الباب بيخبط اكيد هو 
اي ده انتي 
ازيك ي ريحانة 
اي فكرك بيا ي ي صاحبه عمري 
انا اسفه والله طب مش هتدخليني 
عمر انت اللي جبتها 
اه ندخل نتكلم جوه ممكن 
انا اسفه ي ريحانة انا بعدت عنك غصب عنى والله، ، بس عمر خطيبك هو اللي جالي شكله بيحبك اوي 
ها خلصتو ولا اي في قاعه وكده 
اه انا وريحانة جايين أهو 
يلا ي ريري وحشتيني اوي هتبقي أحلى عروسة 
خلصت الكوافير واسراء مسابتنيش ولا لحظة كنت فعلا مفتقدة حد يقف جنبي  حتى لو بشكل مؤقت اتعلمت اني أستمتع باللحظة حتى لو هتضيع مني بعد كده مش مشكلة. 
رنيت على عمر عشان يجي ياخدني
اي القمر ده 
احم آنا 
هو في غيرنا 
ياترى من قلبك
طبعا 
اي غيرك 
يووه أرجع عصبي يعني هنكد يوم الفرح في سره اصبري عليا بس اما وريتك وقلبه بيقوله حرام عليك هي اي ذنبها بلاش قسوة
____
دخلنا القاعه من هنا عشان الكل ينفجر ضحك وهمهمه ونظرات كلها تحرق القلب ،، مسكت نفسي عن العياط بالعافية 
اسراء مسكت ايدي جامد تبت فيها وكأني طفل بيستخبى في أمه 
عمر كان واقف ملامحه مش مفهومه استنيت يتكلم استنيت اي رد فعل دخلنا عالكوشه على طول 
كنا ساكتين لحد ما الدي جي قال وقت الرقصة الslow 
أنا وعمر بصينا لبعض بسرعه وكأننا مكناش مخططين لكده 
طيب ما تلغوها انت مش شايف العروسه عامله ازاي ههههههه كانت كلمة من حد من المعازيم 
وفجأة عمر اي ده …. 
يتبع …
لقراءة الفصل الخامس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية عشق أولاد القناوي للكاتبة شهد رفعت.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى