Uncategorized

رواية أولاد عمي الفصل السادس والأربعون 46 بقلم منة وائل

 رواية أولاد عمي الفصل السادس والأربعون 46 بقلم منة وائل

رواية أولاد عمي الفصل السادس والأربعون 46 بقلم منة وائل

رواية أولاد عمي الفصل السادس والأربعون 46 بقلم منة وائل

ناديه :يارب استر، البت اتجننت، طدانا هعمل اي بقا هفضل قاعده كده اما اروح اشوفها المجنونه دي
دب دب
ناديه وهي تفاح الباب بدون نقاب :ايوا،!!!
عصام :ناديه!!!، ااا، طب ازاي،…. انا، قلبي كان حاسس والله قلبي كان حاسس
ناديه بخوف :عصام انا……
………..
رعد :الله يبارك فيك يا فندم في انتظارك، لا يا فندم تمم مع السلامه
سميره :رعد بيه
رعد :خير يا سميره
سميره :فيه واحد اسمه ايمن بيه بيقول انه ظابط مستني حضرتك في الصالون
رعد :اي، ايمن، دخلي المكتب بتاعي بسرعه وهاتيلوا القهوه يلا
سميره :حاضر يا رعد بيه
رعد :غريبه، دا كان بيتصل عليا بليل وانا اقول عاوز اي، شكلها حاجه مهمه اما اشوف
شروق :حسام ماشوفتش رعد
حسام :لا ماشوفتهوش بصراحه 
شروق :يا نورهان ما شوفتيش رعد 
نورهان :كان واقف هما من شويه 
معاذ :ايوا ودخل مكتب كدا مع واحد 
شروق :مكتب 
عبد الرحمن :يابنتي انتي نزلتي ليه، اطلعي يلا والبنات جايين وراكي على ما البنات بتوع الميكاب يجوا 
شروق:ايوا يا جدو بس انا….
وائل:بس انتي اي بس يلا يا بنتي الله يهديكي مفيش وقت 
شروق :يا جماعه استنوا بس انا عاوزه….. 
نورهان :يلا يا شروق بقا يلا 
شروق بجيبه امل :حاضر 
              بقلمي منه وائل 
❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️
           في غرفه مشيره
سحر :يابنتي ما تغلبنيش بقا، اومال هتلبسي اي في الفرح 
مشيره :مش هلبس ومش نازله
سحر :يالهوي يااما منك، في أي يا بت كل دا عشان نادر مجاش معاكي تجيبوا الفستان
مشيره بدموع :الفكره مش في كده خالص يا ماما، لما جوزي اللي المفروض مكتوب كتابنا كذا مره يتخانق معايا عشان خاطر مواضيع ملهاش لازمه وضربني بالقلم مره وعديتها وبدل ما يصلحني لا بيزعقلي عشان طلبت منه بس انه يجي ينقى الفستان معايا لا واي مش موافق ان ابن اونكل عزت يجي معايا، يبقا دا حرام والا حلال، وانا عشان بحبه بسمع كلامه، انا تعبت يا ماما والله تعبت
سحر :يا حبيبتي يا بنتي انتي بتعيطي، والله نادر طيب بس مش عارفه هو حصله اي
مشيره :نادر مبقاش يحبني يا ماما
سحر :ماشي يا نادر انا هوريك استنى انتي هنا
وعندما كانت سحر ذاهبه لنادر، وجدته يصعد الدرج
سحر :تعالالي، تعالالي ياللي خيبت ظني
نادر وهو ينظر حوله :الكلام دا ليا انا
سحر :اومال لأمي الله يرحمها اللي ماتت
نادر :اهدي بس يا عمتو في أي مالك
سحر:بلا عمتو بلا قرف دي الامانه اللي سيبهالك، بقا دا نادر اللي كنت متوقعه منه غير كدا وقال انا اللي كنت خايفه من حسام، صحيح اللي تحسبه موسى يطلع فرعون
نادر :انا مش فاهم حاجه يا عمتو موسى وفرعون اي بس
سحر :استهبل يالا استهبل، بقا دي مشيره اللي كانت على طول بتضحك، انا حقيقي اول مره اشوف بنتي مكسوره كدا
نادر :مشيره، حصلها اي، قلقتني
سحر :بتخاف عليها اوي ياض، بص يا نادر ادخل شوفها كدا لو هانت عليك منظرها كدا، انا هانزه بنتي تطلق النهارده امين
ثم رحلت سحر وتركته في دهشه
نادر :هو حصل اي، إما اروح اشوف في أييارب 
مشيره وهي تبكي :يارب انا بحبه والله، مش عاوزه ابعد عنه بس مش عارفه هو بيعمل معايا كدا ليه، انا تعبت والله العظيم
نادر وقد احس بالذنب وكان غصه وقفت في حلقه :انتي بتعيطي يا مشيره، انا السبب في كل دا، انتي بتشتكي مني لربنا، انا اسف اوي مش عارف اقول اي، انا لو كنت مره مديت ايدي عليكي كان وقت عصبيه وكانت تتقطع ايدي يارب قبل ما امدها عليكي، انا مابحبش ولا حبيت ولا هحب قدك، انا فعلا قصرت معاكي اوي حقيقي انا مش عارف اعمل اي، وبالنسبه للفستان، انا جبتلك الفستان وكل حاجه يارب يعجبك، بس ابوس ايدك سامحني وبلاش الطلاق اللي ماما بتقول عليه دا، انا غلطت وهصلح غلطتي
مشيره وقد امتلئت عيونها بالدموع :مين قالك اني عاوزه اطلق انا بحبك
نادر :يعني مش هتسبني
مشيره :مقدرش، اموت بعدها
ذهب إليها نادر مسرعا ثم قام باءحتضانها وقال :بعد الشر عليكي انتي مش عارفه انك الرئتين اللي بتنفس بيهم، انتي قلبي اللي بينبض انتي كل حاجه ليا حقك عليا يا ملكه البنات
مشيره وهي تشتد من احتضانه كانها أمسكت بطوق نجاه :بحبك
نادر :وانا بعشقك يا حبيبت نادر
دب دب
نادر :يا نهار اسود لو جدو اللي برا يبقا ليلتنا سودا، قولي مين بسرعه
مشيره :حاضر، مين
نورهان :انا نورهان يا مشيره يلا عشان الميكاب وشروق
مشيره :حاضر روحي وانا جايه وراكي
نورهان :ماشي
نادر بارتياح :الحمدلله، حدي يلا الفستان والحاجه وروحي
مشيره :حاضر هتوحشني
نادر:وانتي كمان يلا
               بقلمي منه وائل
❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️
                في الأسفل
عبد الرحمن :هو رعد فين
معاذ :مش عارف والله يا جدي بس، سميره بتقول انه مع حد جوا
عبد الرحمن :حد؟، حد مين دا
معاذ :مش عارف والله يا جدو
رعد :تمم يا ايمن معلش تعبتك معايا
ايمن :لا عيب ماتقولش كدا انت تؤمر 
عبد الرحمن :رعد اي يابني كنت فين ومين دا؟ 
رعد :ها، لا دا شغل يا جدو 
عبد الرحمن :شغل اي يابني يوم فرحك بس 
رعد :معلش كان كام حاجه كدا بس خلاص خلصوا، فين شروق؟ 
معاذ :فوق مع البنات عشان الميكاب جات 
رعد:تمم 
معاذ :يلا احتا عشان نجهز 
رعد :يلا 
معتز : والله يا بطه مش قادر اقولك انا جعان قد اي 
فاطمه :طب وحد حايشك ما تاكل 
معتز :لا منا بجوع نفسي عشان البوفيه بليل 
فاطمه :ااااااه، يا لئيم 
معتز وهو يشير الي راسه باصبعه:خليكي ذكيه اومال 
فاطمه :ماشي ياعم الذكي يلا روح اجهز مع اخواتك 
معتز :حاضر بس ماتزقوش الله 
فاطمه :اي الواد المجنون دا 
              بقلمي منه وائل 
❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️
              في غرقه ناديه 
ناديه :عصام انا…… 
عصام :انتي اي بس يا ناديه انتي اي؟ بقا انتي جنبي طول المده دي وانا معرفش، انا قلبي كان حاسس لو غلطت في الناس كلها مش هغلط في صوتك ولا عينك، ليه يا ناديه ليه خبيتي عليا 
ناديه:عشان انا وبنتك كنا خايفين، كنا خايفين يقتلونا مش دا اخوك اللي كان عاوز يسقطني، اه اللي كان عاوز يسقطني فيه مات، مات بسبب الاهمال، مات عشان ابوه مكنش جنبه، امير راح مني بسبب اهلك 
عصام بدموع :انا طول السنين دي مقاطع اهلي عشانكم ونزلت ادور عليكم ماتعرفيش كنت كل يوم بتقطع ازاي، عارفه انا روحتلكم البيت القديم بس كنتوا مشيتوا ومش قادر اقولك اول ما عرفت موت ابني كنت عامل ازاي، انا كل يوم كنت بموت وانتي موجوده جنبي ومش راضيه تقولي 
ناديه :اقول اي ها، اقول اي انا، اقول اني ناديه ودي شروق اللي فضالالي، عشان اخوك يموتنا صح 
عصام :بابا ندم على أنه سمع كلام وائل وفضل يدور عليكم بردو، و وائل  ربنا اداله من عقابه ومراته طالبه الطلاق بسبب وساخته وه. ندمان ونفسه يشوفك عشان تسامحي 
ناديه :اسامحه ههههههه اسامحه عل ياي والا اي، اسامحه على رميتي في الشارع وانا حامل في عز البرد، اسامحه على بعدي عن جوزي وحبيبي ١٨ سنه، اسامحه على أن بنتي اتربت على الكره من ناحيه ابوها عشان كانت فكراه معاهم، اسامحه اي بس 
عصام :طب وانا، انا ذنبي اي ماصعبتش عليكي وانا بموت ونفسي اشوفكم واخدكم في حضني ماصعبتش عليكي، وياتري لسه بتحبني فعلا والا بتكرهني زي بنتب
ناديه :بنتك مش بتكرهك هي بس كانت واخده موقف 
عصام :طب تقدري تقوليلي هتتجوز رعد ازاي بالكدبه دي 
ناديه :هي كانت هتقوله بس مش عارفه ليه سكتت 
عصام :انا لازم اقول لبابا 
ناديه :لا يا عصام ونبي بلاش تبوظ فرحتها دي بتحب رعد اوي، مكنتش تعرف انها هتحبه كدا 
عصام :طب هيتكتب كتابها ازاي يا ناديه باسم تاني، كدا الجواز باطل 
ناديه :معرفش بس سيبها هي اللي تتصرف 
عصام :ربنا يستر 
ثم نظر الي ناديه وقام باءحتضانها كأنه يروي عطشه من الاشتياق، كم اشتقت لكي حبيبتي؟ كم طال البعد بيننا؟ كم كنت اتمنى الموت في بعدك، والان اريد ان أحيا؟ 
وحشتني اوي، انا مش عارف اوصف شعوري اي دلوقتي 
ناديه وهي تبكي :انت كمان وحشتني اوي، مكنتش عارفه اعيش من غيرك كنت حاسه اني بضيع 
عصام :مش هبعد عنك تاني، اوعدك 
دب دب 
فاطمه :ست ناديه يا ست ناديه 
ناديه :يالهوي 
عصام :بس اهدي ردي عليها يلا 
ناديه :اا ايوا يا ست فاطمه 
فاطمه :انتي هتفضلي في الاوضه والا اي اوعي تكوني لسه ماجهزتيش 
ناديه :لا لا خلاص قربت اهو روحي انتي 
فاطمه :ماشي يا حبيبتي 
عصام:يلا خلصي لبسك وانا هنزل على اما نشوف هيحصل اي 
ناديه :ماشي 
                بقلمي منه وائل 
❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️
               في فيلا سليمان
سليمان :انتي بتلبسي ورايحه فين كدا
حياه وهي تصفف شعرها :رايحه فرح رعد
سليمان :نعم انتي اتجننتي والا اي
حياه :اتجننتي ليه؟ هو فيها حاجه لما اروح فرح رعد، مش كان بردو خطيبي
سليمان :لا انتي شكلك اتجننتي فعلا
ألقت حياه فرشاه الشعر من يدها بعنف، ثم قالت:اي في أي اتجننتي عشان رايحه اخد حقي، بقولك اي يا بابا لو وقفتي في طريقي انا هولع في نفسي واريحك مني تمم عن اءذنك، اه ناولني الانفتيشن اللي هناك دي.
نظر سليمان له لغضب ثم تركها ورحل
حياه :ماله ده، يلا انا الحف اليوم من أوله
                 بقلمي منه وائل
❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️
               في قصر العرباوي
عبد الرحمن :يا عاصم يا بني انا خايف 
عاصم :مش عارف بقا حتى رعد تصرفه عجيب فوق وهو بيجهز 
عبد الرحمن :ازاي 
عاصم :تايهه ومش بيرد على حد، تفتكر هيعمل اي 
عبد الرحمن :وربنا مااعرف، عصام كنت فين يابني. 
عصام :كنت بجهز شويه حاجات كدا المهم رعد خلص 
عاصم:انا طلعت اشوفه، قالوا انه قرب يخلص  
وائل :اهو نزل اهو 
فاطمه :لللللللوي، ياحبيبي زي القمر الله اكبر، الف مبروك ياحبيبي 
رعد :الله يبارك فيكي يا ماما 
عبد الرحمن :انت كويس يا رعد 
رعد باءبتسامه :طبعا مش النهارده أجمل يوم في حياتي، ماما اطلعي ونبي شوفي شروق خلصت جدا والا لسه 
فاطمه :حاضر يا حبيبي 
نادر : مالك يا رعد 
رعد :في أي مالي يعني 
نادر :مش عارف حاسس في حاجه. رعد :يا بني مفيش حاجه، المهم صلحت مشيره 
نادر:اه الحمدلله 
رعد :اهي روقيه ورامي اهم 
نادر :اهلا اهلا اهلا، رامي باشا وطيبته ست روقيه، منورين الدنيا والله 
روقيه :ههههههههه، انتصوتم عللى كدا ليه ياض، اتلم بقا 
نادر :اي بقا انا احضرلك امبارح خطوبتك وانتي تيجي تحضري فرح اخويا، امتا بقا ليلتكم الكبيره 
روقيه :ان شاء الله بعد شهرين 
نادر :يلا على ٩ير اتفضلوا يلا اتفضلوا 
…………………. 
نورهان :مالك يا شروق بس 
فيكي اي 
ناديه :تلاقيها بس متوتره يابنات 
مشيره:متوتره من اي بس فوقي يلا 
فاطمه :لللللللوي ماشاءالله ماشاءالله قمر ١٤ يلا مش خلصتوا بقا 
شروق:اه خلصنا 
فاطمه :طب يلا بقا 
عصام وهو معلق عينيه على شروق :انا اللي هنزل بيها، هسلمها لرعد 
فاطمه :ليه هو انت ابوها المفروض عمي اللي ينزل بيها 
عصام :لا معلش سيبني 
فاطمه :ماشي يلا 
عصام :كبرتي يا حبيبتي وبقيتي عروسه الف مبروك يا قلبي 
شروق وهي تنظر لناديه 
ناديه تشير لها براسها انه يعلم 
أسرعت شروق باءحتضانه وكانت على وشك البكاء 
عصام بهمس :اهدي عشان محدش ياخد باله
فاطمه :سبحان الله ولا كأنها بنتك فعلا يا عصام 
عصام :مش بس بنتي دي حبيبتي، يلا يا حبيبتي 
شروق :حاضر 
……………… 
معاذ :شكلك قمر اوي 
ساره بخجل :ميرسي 
معاذ :بس الفستان دا عريان اوي 
ساره:عريان؟ عريان فين يا معاذ؟ وبعدين منا قايلالك عليه قبل ما اجي 
معاذ :اه منا عارف، بس انتي محلياه اوي عن الصوره 
ساره :ههههههههههههههه لا والله
معاذ :ههه اه والله
معتز :شوفتي بقا الفستان حلو عليكي ازاي 
حور بخجل :بجد. 
معتز:والله زي القمر 
سحر :العروسه اهي لللللللوي
عبد الرحمن :ماشاء الله قمر ربنا يحفظها
عصام :خالي بالك منها يا رعد
رعد وهو ينظر لشروق :دي في عينيا
فاطمه :لللللللوي
رعد :مبروك ياقلب رعد
شروق بتوتر :الله يبارك فيك، رعد انا كنت عاوزه
رعد:عاوزه اي
فاطمه :قوموا سلموا على الناس، دي طنط سوزان بنت خالتي  يا رعد
رعد :اهلا وسهلا
سوزان :الف مبروك يا حبيبي
رعد :الل يبارك في حضرتك
عصام :هو ماله شكله مضايق ليه كدا
ناديه :مش عارفه
حسام :انا حاسس ان في حاجه غلط
عاصم :جدو فين الماذون.
عبد الرحمن :موجود يابني بس خايف من لحظه كتب الكتاب دي
عاصم :اهي كدا كدا هتحصل، يلا بقا. عبد الرحمن :معاك حق يلا يا مولانا
الماذون :على البركه
عبد الرحمن :رعد يلا يابني عشان تكتب الكتاب
رعد :ماشي
عصام :ربنا يستر
ناديه:قلبي مش مرتاح
نظر لها رعد ثم قال بعلو صوته، هاتي يا شروق بطاقته
شروق :ااا….
رعد :اي يا شروق مالك
شروق :رعد انا… انا اكون 
رعد :بنت عمي مش كدا، شروق عصام عبدالرحمن حسن العرباوي بنت عمي عصام وحيده عبد الرحمن العرباوي، اللي المفروض كانت شغاله عندي سكرتيره واسمها شروق عصام حسن رزق مش كدا والا اي يابنت عمي 
شروق :……………. َ
يتبع..
لقراءة الفصل السابع والأربعون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية الخادمة والأمير للكاتب محمود حماد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى