Uncategorized

رواية أولاد عمي الفصل الخامس والأربعون 45 بقلم منة وائل

 رواية أولاد عمي الفصل الخامس والأربعون 45 بقلم منة وائل

رواية أولاد عمي الفصل الخامس والأربعون 45 بقلم منة وائل

رواية أولاد عمي الفصل الخامس والأربعون 45 بقلم منة وائل

تنظر ساره لمعاذ بتأمل وهو نائم :تعرف اني بحبك اوي، بحبك اكتر من اي حاجه، نفسي تكون صاحي وتسمع اللي بقوله، لأن مش بقدر اقول الكلام دا وانت صاحي 
وأثناء ما كانت ساره تتحدث فتح معاذ عينيه ونظر لها 
ساره :يالهوي 
معاذ باءبتسامه :وانا سمعت كل حاجه 
نظرت له ساره بخجل شديد واحمرت وجنتيه 
معاذ :اهدي بس في أي، على فكره انا كمان بحبك 
اتسعت عين ساره بذهول واصبحت لا تستطيع التحدث وتعرقت كثيرا 
معاذ بضحك :هتفضلي ساكته كتير كدا 
ساره: اااا…. انت 
معاذ :اها انا، كنت لسه هقولك بس انتي سبقتني 
ساره بخجل :ها اصل اصل 
معاذ :هههههه خلاص اهدي، بصي ياستي انا بحبك اوي ومن اول ماشوفتك أعجبت بيكي، بس كنت بكدب شعوري دا بس دلوقتي اتاكدت، انا بحبك يا ساره 
ساره بدموع :انا َ…… انا انا مبسوطه اوي 
معاذ وهو يمسح على وجهها :لا لا بللش الدموع دي بقا 
ساره :انا بحبك اوي 
معاذ وهو يحتضنها :وانا كمان بحبك اوي 
ميرفت بفرح :قالتله يا فارس قالتله، وهو كمان قالها 
فارس :كنت عارف والله 
ميرفت :انا مبسوطه اوي يارب فرحهم يارب 
فارس :طيب بالمناسبه دي وانك فرحانه، تتجوزيني؟ 
ميرفت بصدمه :اي 
فارس :تتجوزيني؟ 
ميرفت :اااا….. انت بتهزر صح 
فارس :هههههه لا مش بهزر، حددلي معاد مع السيد الوالد، اصل شكلي كدا وقعت وحبيتك 
ميرفت بخجل :حبتني 
فارس :اه يا ستي قولتي اي موافقه والا ارمي نفسي من فوق الكبري واقول انك اللي رمتني 
ميرفت :هههههههههه لا خلاص موافقه موافقه 
فارس :ايوا كدا ، بحبك 
ميرفت :وانا كمان 
              بقلمي منه وائل 
❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️
            في المستشفى 
رامي :روقيه!!، هي فين انا عاوز اشوفها وحشتني اوي، زمانها قالت عليا اني سبتها، انا ماسبتهاش والله بس لولا الحادثه كان زمانها بقت مراتي
نادر :اهدي هي جنبك هنا
رامي :جنبي انا فين، هنا في المستشفى
نادر :ايوا
رامي :انا عاوز اروحلها اوعوا لما اروحلها
رعد :لا تروحلها فين ياعم انت ما تقولوا
نادر :والدها هناك ولو شافك وانت واقف معاها مش بعيد يفطسها دلوقتي
رامي :طب انا عاوز اطلبها من والدها
نادر :ماشي ما قولناش حاجه لما تقف بس على حيلك كدا، انا بس هروح افهمها اللي حصل معاك عشان قلبها يرتاح
رامي :ماشي بس لو ينفع من غير ما والدها ياخد باله بس، ينفع اشوفها
رعد وهو يهمس لنادر:دا شكله بيحبها اوي، خلي يشوفها
نادر:ماشي تعالي بس نحاول نحلي ابوها دا يتلهي في أي حاجه
رعد :تمم، طيب احنا هنتصرف وهنخليك تشوفها
رامي :بجد
نادر :ايوا، خليك زي ما انت وانا هجبهالك
رامي :ماشي
          بقلمي منه وائل
❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️
        في قصر العرباوي
عبد الرحمن :ما تهدي يا فاطمه يا بنتي انتي اللي رعبك كدا هو في حد اتصل عليكي وقالك حاجه
فاطمه:لا بس قلبي حاسس
تن تن
سميره:حاضر
عبد الرحمن :انا عارف ان احساس الام مش بيكدب بس اقدر اقولك ان مش ديما بيكون صح
فاطمه :يارب ما يطلع صح
معاذ :السلام عليكم
عبد الرحمن :عليكم السلام
فاطمه وهي تجري سريعا الي معاذ، ابني حبيبي انت كويس اي اللي في رأسك دا
معاذ :لا ياأمي ماتخافيش دي خبطه بسيطه
فاطمه :مش قولتلكم ابني في حاجه
عبد الرحمن :يابنتي ماتقلقيش دي خبطه بسيطه، بس منين دي يا معاذ
معاذ :ولا حاجه اتخبطت وانا على السلم
وائل :الف سلامه عليك ياحبيبي ابقا خالي بالك بعد كدا
معاذ :الله يسلمك يا بابا، حاضر
         بقلمي منه وائل
❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️
 في الصباح في المستشفى عند معتز
معتز :انا زهقت من قاعده المستشفى دي
حور :طب عاوز اي
معتز :تيجي نمشي
حور :بس الدكتور ما كتبلكش على خروج لسه
معتز :ياستي سيبك من الدكتور انا عاوز امشي زهقت
حور :طب انادي الدكتور ثواني
معتز :استنى هنا، دكتور اي اللي تنادي
حور :ايوا عشان يكتبلك خروج
معتز وهو يمسك يدها بخوف :لا ماتمشيش انا هنادي على الممرضه تجيبه اقعدي هنا جنبي
حور :حاضر، بس مالك فيك اي
معتز وهو ينظر في عينيها:مش عاوزك تبعدي عني عاوزك تفضلي جنبي كدا وابص عليكي
حور بخجل :ها، منا جنبك اهو
معتز :لا خليكي جنبي اوي ماتبعديش
حور :حاضر، يلا نادي الممرضه
معتز :حاضر
ترن ترن
الممرضه :ايوا يافندم
معتز :انا عاوز الدكتور
الممرضه :ليه انت تعبت والا اي
معتز :لا مفيش حاجه انا كويس، بس كنت عاوز الدكتور
الممرضه :حاضر
الدكتور :خير يا معتز باشا
معتز :عاوز امشي
الدكتور :مش لما نطمن عليك الأول
معتز :انا كويس ومش تعبان ولو تعبت هبقا اجيلك بس اكتبي على خروج عشان مخنوق والله
الدكتور:خلاص تمم، وانا هبقا اجي انضفلك الجرح
معتز :خلاص ماشي، يلا يا حور لمى حاجتي عشان هنمشي
حور :حاضر
            بقلمي منه وائل
❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️
         في قصر العرباوي
رعد :صباح الخير يا جدو
عبد الرحمن :صباح النور، جيتوا امتا امبارح
رعد :يعني على ١٢ كدا
عبد الرحمن :والبنت مين بات معاها
رعد :والدها
عبد الرحمن :تمم، المهم مش هتروح تجيب باقيه حاجتك انت وشروق والا اي مافضلش الا يومين على الفرح
رعد :ما شروق نازله وهنروح اهو
عبد الرحمن :طب اتفقت مع العمال يجوا امتا
رعد :اه بكرا الساعه تسعه
عبد الرحمن :طب اتفقت مع مهندس الديكور اللي هيظبط جناحك
رعد :ايوا وهو جاي النهارده على الضهر كدا عشان ياخد المقاسات
عبد الرحمن :تمم، بقولك يا رعد يابني كان في حاجه عاوز اقواك عليها
رعد :خير ياجدو
شروق وهي تقطع حديثهم :صباح الخير على الجميع، صباح الخير يا جدو
عبد الرحمن :صباح النور يا حبيبتي، فين بوسه جدو
رعد :اي يا جدو، مش معنى انك كبير يعني بنات العيله تبوسك عادي
عبد الرحمن :بس يالا. بقا انا كبرت يا حيوان فشر، دا انا لسه في عز شبابي
شروق:ههههههه، حصل يا جدو
عبد الرحمن :اهو شوفت بقا
رعد :طب دي بتجاملك عشان خطيبت حفيدك، إنما أنا حفيدك مش هجاملك يعني
عبد الرحمن :امشي ياض من هنا يلا
رعد :ههههههه خلاص ياعم ماتزقش
عبد الرحمن :روح استناها برا
رعد: حاضر يا جدي
عبد الرحمن :عاوز اقولك على حاجه يابنتي
شروق :خير يا جدو
عبد الرحمن :لو فيه حاجه عاوزه تقوليهالي يا بنتي، قولي، انا مش بردو جدك
شروق :حاجه اي اللي هخبيها يا جدو
عبد الرحمن :انا اللي، بسألك وانا يعني هعرف اي اللي مهبيها، يعني قعدتك لوحدك وعلى طول ساكته كانك بتفكري في حاجه فا يابنتي لو في حاجه عاوزه تقوليها، قوليها، حتى لو مش ليا قولي لرعد، ده برضو هيبقا جوزك، وتقولي قبل فوات الأوان يا شروق فهماني يابنتي
شروق وقد انقبض قلبها لذلك الكلام، ماالذي يعلمه هذا الراجل؟ ، هل يعلم كل شئ؟ ام انها صدفه حقا؟ الكثير من الاسئله تدور في راس شروق لم تستيقظ الا على صوت الجد وهو يقول:يا شروق يا بنتي انتي كويسه
شروق :اه يا جدو كويسه، انا هقوم الحق رعد عشان مش نتأخر، باي
عبد الرحمن :مع السلامه يابنتي، شروق
شروق وهي تلتفت براسها :خير يا جدو
عبد الرحمن :قبل فوات الأوان يابنتي ماتنسيش
نظرت له شروق بخوف الجم لسانها وقذف في قلبها الرعب ثم هزت براسها له ورحلت
عبد الرحمن :استرها يارب
معاذ :صباح الخير يا جدو
عبد الرحمن :صباح الخير يا حبييي
معاذ :كنت عاوز اكلم حضرتك في حاجه كدا يا جدو
عبد الرحمن :خير يابني
معاذ :جدو انا عاوز اتجوز
نظر له عبد الرحمن بفرح ثم قام باءحتضانه وقال :مكنش فاضل الا انت وكنت متأكد انها هتوقعك
معاذ باءستغراب :يا سلام وهي مين دي ان شاء الله اللي انت متأكد انها هتوقعني اوي كدا
عبد الرحمن بضحكه رجوليه :ههههههه ساره بنت اللوا رضواننظر له معاذ بدهشه ثم ضحك وقال :هههههههه وانت عرفت منين بقا يا جدو يا شقى
عبد الرحمن :يابني هو انا لوحدي اللي اعرف دا البيت كله، اصلك مكنتش شايف نفسك لما قومت من على السرير زي المجنون لما عرفت انها َقعت على السلم، وماشوفتش نفسك بردو لما عرفت انهم جايين يزروك، ياض، ياض انا مش دق عصافير، انت بتحبها بس كنت بتكابر
معاذ :اي يا جدو دا يا جدو خبير وكتاب الله خبير يا راجل
عبد الرحمن :عشان تعرف بس
معاذ وهو يقوم بمداعبته :يا راجل دا انت غلبت الشباب ياعسل انت يا بتاع الحب
عبد الرحمن وهو يقفز:بس ياض بغير اتلم بقا الله
معاذ :هههههههههههه، ماشي ياعم ماشي، طيب بعد كل الفرهده دي رايك اي؟
عبد الرحمن :انا موافق يا حبيبي بس لما نخلص من جوازه رعد الأول
معاذ :تمم مفيش مشكله
نادر :صباح الخير
عبد الرحمن :صباح الفل يا حبيبي، ها عملت اي في موضوع البنت صاحبتك دي
نادر :مااحنا لاقينا الواد والنهارده هخليهم يتقابلوا ويطلبها من ابوها
عبد الرحمن:على خيره الله، مالك يا مشيره يا بنتي مبوزه ليه
مشيره :عشان نادر مش راضي يجي معايا نختار الفستان بتاعي اللي هحضر بيه فرح رعد وشروق
عبد الرحمن :مش عاوز تروح معاها ليه يابني
نادر :يا جدو انا دلوقتي ورايا شغل قد كده بنهي صفقات السنه،حتى اسأل عاصم عشان احنا الاتنين شركه
عبد الرحمن :طب وبليل؟
مشيره :ها رد عليه
نادر :بليل يا جدو رايح المستشفى لروقيه عشان رامي هيكلم ابوها
مشيره:شايف يا جدو على طول شايل هم الناس وناسي نفسه ونسيني معاه، يا شيخ قرفتني عن اءذنكم
نادر :شايف يا جدو
عبد الرحمن :شايف يا جدو اي بس ماهي معاها حق، اومال متجوزة ليه هي ناقصه وجع قلب
نادر :ويعني عشان متجوزاني لازم اكون معاها وهي بتشتري حاجتها
حسام :ايوا يا اخي طب وفيها اي، والا واحد تاني اللي يروح معاها
نادر :مين دا اللي يروح معاها دا انا ادفنه
نورهان بمكر :اصل احمد ابن خالو عزت عرض عليها انه يروح معاها
نادر بغضب:نعم، طب وهي قالتله اي
نورهان :قالتله هروح مع نادر، ولو نادر ما راحش هيروح معاها
نادر :دا على جثتي لو راحت معاه
عبد الرحمن :يعني لا بترحم ولا بتخلي رجمه ربنا تنزل
نادر :مش هتروح مع حد هي، تاخد بنت صاحبتها اي حد، غير كدا لا، عن اءذنكم
نورهان :هو بيعمل كدا ليه
حسام :مش عارف والله
تن تن 
سميره :ايوا حاضر، سي معتز ياالف نهار ابيض حمدالله بالسلامه 
معتز :الله يسلمك يا سميره، اخبارك اي 
سميره :الحمدلله والله في نعمه 
حور بهمس : دي بقا سميره ها 
معتز وهو يكتم ضحكته :ايوا هي
عبد الرحمن :اي دا يابني انت خرجت من المستشفى امتا وازاي
معتز :لسه النهارده
حسام :مش المفروض معاد خروجك بكره
معتز :لا منا زهقت فخليت الدكتور كتبلي خروج
عبد الرحمن :حمدالله على سلامتك يابني 
معتز :الله يسلمك يا جدو 
عبد الرحمن :منوره يا حور يا بنتي 
حور :نورك يا جدو 
عبد الرحمن :يلا يا ولاد تعالوا افطروا 
معتز:لا فطرنا قبل مانيجي 
عبد الرحمن :انت مالك انت، انت مش جعان ماشي، إنما القمر دي تعالي يا حبيبتي جنب جدو تعالي 
معتز :اي دا في أي؟ 
حسام :لااا خد من دا كتير جدك لأمك البنات حواليه 
عبد الرحمن :عندك مانع ولا حاجه 
معتز :لا يا حبيبي براحتك 
فاطمه :يا حبيبي 
معتز :يا بطه ياقمر انتي عامله اي. 
فاطمه :انا الحمدلله ياحبيبي وانت اخبارك اي وحشتني اوي، انت كويس 
معتز :ماتقلقيش انا كويس، بس هموت وانام 
فاطمه :تعالي اي حبيبي الاوضه بتاعه نضيفه تعالي 
معتز :ماشي حور انا طالع انام. 
عبد الرحمن :ملكش دعوه بحور، حور قاعده معايا مش كدا يا قلب جدو 
حور :طبعا ياجدو 
معتز :بقا كدا ماشي، ماشي يا جدو 
        بقلمي منه وائل 
❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️
في فيلا سليمان المحلاوي
حياه:ايوا شوفتهم، تمم، فاضل كام يوم كدا اه خلاص اول ما يخلصوا تخطفها تمم، يلا سلام انت 
سليمان :بتعملي اي يا حياه
حياه :اي يا بابا فاضل يومين انت نسيت والا اي
سليمان:يا حياه قولتلك ملكيش دعوه انا هتصرف
حياه :مش هسكت يا بابا وسبني في حالي بقا
سليمان :انتي خلاص بقتي مجنونه يا حياه
حياه :ايوا مجنونه، مجنونه لرعد، رعد اللي كسرني، اللي شوهني، وديني ما هرحمك يا رعد
       قلمي منه وائل
❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️
          في المول
رعد :خدي دا ودا كمان
شروق :يارعد في أي كفايا كدا بقا
رعد :يا حبيبتي انبي عروسه مينفعش يكون ناقصك حاجه
شروق :ايوا بس انا تعبت وعاوزه اقعد بقا، عشان عاوزاك في موضوع
امسك رعد بيدها ثم قاموا بالجلوس على مقاعد ثم قال :ها يا روحي خير
شروق بتوتر :ها، اصل يعني كنت عاوزه اقول
رعد:ها عاوزه تقولي اي. شروق :اني اكون
رعد :انك تكوني قلبي مش كدا
شروق :يا رعد بقا الله
رعد :ههههه خلاص خلاص قولي يلا
ساره :انا………..
       بقلمي منه وائل
❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️
        في المستشفى
نادر :وبس كدا يا حاج هو بس يخف وان شاء الله نفرح بيهم
ابو روقيه :طب وديه يعرفها منين
نادر :زميلها في الشغل يا حاج
ابو روقيه :اه فهمت
نادر :تعالي بقا يا حاج عشان عاوزك
ابو روقيه :مين اني؟ .
 نادر :ايوا اومال انا يعني يا حاج اتفضل
ابو روقيه :ماشي يا ولدي
رامي وهو يجلس على طرف الفراش :وحشاني اوي
روقيه :وانت كمان، اي بس اللي قومك من على السرير
رامي :كام لازم اقوم اشوفك. وبعدين انا خفيت خلاص وان شاء الله هتتجوز، كنت فكراني هربت صح، وبعدت عنك، انا ابعد عنك اه بس في حاله وانا جثه
 روقيه بلهفه :بعد الشر عليك
رامي :بحبك اوي
روقيه :وانا كمان بحبك.
…………
نادر :خلاص يا حاج فهمت
ابو روقيه :خلاص يا ولدي فهمت، بس خليه يوخلص اجده ماعاوزشي تضيع وجت
نادر :ماشي يا حاج تخرجوا بس من المستشفى
ابو روقيه :ماشي يا ولدي على خيره الله
       بقلمي منه وائل
❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️
          في القسم
رضا :اوعي كدا بقا بوشك دا
معاذ :قومي بسرعه
ساره :حاضر
العسكري :ادخلي بجا بدل ما الوحك
رضا :براحه يا اخويا على نفسك لا البواسير تتحزق عندك
معاذ :اي في أي حصل اي يا عبد القوي
العسكري :البت دهيا عامله نصيبه َمرضياش تنخرس
رضا :لا ما اتخرسشي انا انا مااتخرسشي
معاذ :يخربيتك رضا، اي اللي جابك هنا يابت تاني
رضا :ههه باشا واحشني والله، مفيش دا صاحب القهوه اللي قدامي قل أدبه عملت معاه الواجب. 
معاذ :تاني يا رضا
رضا :يا باشا ما هما اللي بيجبوا لنفسهم، فاكر اني بت بقا وهيقدر عليا بس هو ميعرفش
معاذ :يا رضا ارحمي الناس من شرك بقا.
رضا :انا، دا انا غلبانه والله
معاذ :ماشي يا رضا روح يابني انت.
العسكري :حاضر يا باشا
رضا :بس اي يا باشا القمر اللي جنبك دي ما شاء الله قمر قمر يعني.
معاذ :يا بت اتلمي بقا، دي الرائد ساره رضوان
رضا :العب ظابطه، تعرفي كان نفسي اكون ظابطه بردو بس اهو الزمن بقا
معاذ :يا شيخه قولي كلام غير دا، اتلم واعقلي بقا يا رضا، انا هعديهالك المره دي مفهموم
رضا :مفهوم يا باشا
معاذ :يلا بالسلامه
رضا :مع السلامه يا سعاده الباشا، مع السلامه يا قشطه
ساره :ههههههههههه لذيذه اوي البنت دي
معاذ :اه هي فعلا لذيذه بس بت بميه راجل بتشتغل اكتر من شغلانه
ساره :ربنا معاها يارب
معاذ :يارب، يلا بينا نتغدى
ساره :ماشي يلا
      بقلمي منه وائل
❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️
          في المول
رعد :يا شروق في أي بقالك ساعه عماله تقولي انا هو وهي وانتم، اي دا دي ضمائر الغائب دي
وعندما كانت شروق ستتحدث قطع حديثها صوت مراءه تبكي
المراءه:والله العظيم ما كنت اقصد انا اسفه
الراجل :ابعدي عني انت كذابه وانا عايش معاكي كل دا على كذبه، ياريتك ماقولتلي، روحي وانتي طالق
المراءه:لا لااااااا ونبي عاااا
رعد :يا حول الله يارب الناس سايبها بيوتها وبتتخانق في الشوارع، عا يابنتي قوليها كنت بقولك 
شروق برعب : ها كنت بقولك هو احنا هنعيش في القصر والا في شقه
رعد :يعني يا شروق مقعداني كل دا عشان السؤال دا، ياستي هنعيش في القصر
شروق:تمم ماشي
رعد :قومي يا شروق يلا
        بقلمي منه وائل
❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️
بعد مرور يومين في قصر العرباوي
عبد الرحمن :يابني هات دي كدا ارحمني
العامل :حاضر يا فندم
عبد الرحمن :يالهوي مش هنا. 
وائل :اهدي يا بابا مالك في أي
عبد الرحمن :الواد بقالي ساعه عمال اقوله هنا هنا وهو مسر يحطها هنا
وائل :خلاص معلش اقعد وانا هتصرف
نادر :نورهان هي مشيره فين
نورهان :في اوضتها حزينه
نادر :اي دا ليه
نورهان :من ساعه ما قولتلها مش رايح معاها تجيب الفستان وهي ولا بتنزل ولا حتى اشترت الفستان
نادر :والله، طيب انا هتصرف
حسام :يابنتي قولتلك نادر هيتصرف
نورهان :اما نشوف
معتز :يا حور اسمعي الكلام بقا الله
حور :انا مش عاوزه هلبس الفستان دا وخلاص
معتز :يا حبيبتي انتي مراتي خدي الفستان بقا
ام حور :يابنتي في أي
معتز :احضرينا يا طنط دلوقتي مش انا جوزها، وجبتلها فستان مش راضيه تلبسه مكسوفه.
ام حور :انتي هبله يا بت خدي من جوزك الفستان وروحي يلا، يلا
معتز : الله عليكي يا حماتي فينك من زمان 
ام حور :هههههههههه بت هبله 
معاذ :ايوا يا ساره لا منا هخلص وهاجي اخدك، خلاث ماشي باي 
رعد :اي يابني م شناوي تعملها بقا
معاذ :بعدك ان شاء الله 
رعد :العب يا ميزو ههههه 
معاذ :هههههههههه 
……………….
شروق :ياربي اعمل اي بس اقوله والا لا، طب ماهو انا هعمل اي في كتب الكتاب، ومستر غاصم
فين مجاش ليه لحد دلوقت
ناديه :يابنتي اقعد بقا الله
شروق:انا هتجنن يا ماما هتجنن
ناديه :ماانتي اللي فضلتي ساكته، عماله اقولك يا بنتي قوليلهم وخلصينا. شروق :منا معرفش امي كنت هحبه كدا يا ماما، لا انا مش مرتاحه انا هقوم اقوله واللي يحصل يحصل
ناديه:يارب استر، البت اتجننت، طب انا هعمل اي بقا هفضل قاعده كده اما اروح اشوفها المجنونه دي
دب دب
ناديه وهي تفتح الباب بدون نقاب :ايوا،، ااا
عصام :ناديه!!!
يتبع..
لقراءة الفصل السادس والأربعون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية الخادمة والأمير للكاتب محمود حماد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى