Uncategorized

رواية زواج إجباري الفصل الثالث 3 بقلم آية عبدالمجيد

 رواية زواج إجباري الفصل الثالث 3 بقلم آية عبدالمجيد

رواية زواج إجباري الفصل الثالث 3 بقلم آية عبدالمجيد

رواية زواج إجباري الفصل الثالث 3 بقلم آية عبدالمجيد

وقع اغمى عليه و الفتاه خافت و جريت اما عند ميرنا ف اتصلت بوالده 
ميرنا : الو يا عمى 
محمد بقلق: ايوه يا ميرنا في حاجه ولا ايه 
ميرنا : لحظه اتاكد 
نزلت لتجس نبضه 
ميرنا : الحمد لله عايش 
محمد : مين اللى لسه عايش 
ميرنا : عمى تعالى وحضرتك هتعرف ابنك عمل ايه و انا عملت ايه 
محمد : شكلكو عملته مصيبه ربنا يستر انا جاى 
كان ياسر  الدم بينزل من دماغه هى دخلت الى المطبخ اتت و معها طبقه في مياه و علبه البن 
حطت على الجرح بن بعض ثوانى كبت عليه المياه 
افاق ياسر: اه يدماغى 
ميرنا بهدوء : بصلي انت شايفنى كويس ولا مزغلله قدامك 
ياسر  بعض تركيز : شايفك زى القرده اهو 
ميرنا : قرده …اتاكد برده طب انا اسمى ايه 
ياسر : ميرنا ام اربعه و اربعين 
ميرنا بارتياح : الحمد لله ..خليك زى ما انت اوعى تتحرك 
راحت جابت علبه اسعافات الاوليه 
ياسر : انتى بتعملى ايه  
ميرنا : تعرف تسكت …اسكت 
ياسر : حاضر 
عقمت جرح دماغه  عندما انتهت جاء محمد و هو يتصنع عدم معرفه ما حصل 
 محمد : ايه في ايه يا ميرنا 
حكت له كل حاجه 
محمد : يستاهل اكتر من كدا …..ثم وجه كلامه لياسر : وانا معرفتش اربيك 
ياسر : ولله يا بابا انا من الشركه لهنا من هنا لشركه و كمان انت اللى قولتلى انها عايزه اول حد يشوفنى 
محمد : ايوه و هى قالتلى انها عايزه تشوف مراتك 
ميرنا : لحظه كدا انا تهت انا مش فهمه حاجه هو مفرض يجيب مين 
ياسر : انا جبتها بالفعل البت اللى كانت معايه …اومال هى فين 
محمد : قعده برا خايفه تدخل 
ياسر : اكيد من اللى حصل 
ميرنا باحراج : يعنى انا فهمت غلط 
ياسر : ايوه يا ختى ياريت ياشيخه كنت مت في ايدك عشان تتحبسي 
ميرنا : ولله انت تستاهل اساسا و كمان انت لو كنت فهمتنى براحه و مضربتنيش مكنش حصل كل ده 
محمد : اسكتو بقى انتو الاتنين انا هخرج اجيبها اجى الايكم ساكتين مفهوم 
ميرنا و ياسر : حاضر 
خرج محمد 
ميرنا : اسمع بقى احنا لسه بدري معانه اوى عقبال منتطلق يعنى لسه فاضل ١١شهر و ٣اسابيع يعنى عقبال ما نتطلق و فضلنا على الحال ده هنكون لاما في الترب تحت التراب  لاما في العنايه المركزه  احنا نبقى صحاب عشان المركب تمشي و انا عرفه انك هترفض و هتقول ….
ياسر : انا موافق يا ام اربعه و اربعين 
ميرنا : اشطا يا ابو الصحاب …هىاسمها ايه اختك 
ياسر : نانسي 
ميرنا : واو اسمها حلو 
دخل محمد و معه نانسي 
محمد : نانسي دى ميرنا مرات ياسر لكن ذي ما قولتلك و اللى شوفتى ده كان عادى خالص 
نانسي : كدا ياسر اخويا هيكون في الرعايه 
ميرنا : مش هو لوحده بصي ايده لحد دلوقى معلمه في وشه 
ياسر و هو ينحنى لها : و انتى كنتى هتموتينى يا ام اربعه و اربعين 
ميرنا : بس انت اللى بدات على فكرا 
ياسر : و انتى بطلى لسان الطويل ده 
محمد : بااااااااااس بقى على العموم في حفله هتكون في بيتى هيكون فيها رجال اعمال و ناس مهمه الاسبوع الجاى و لازم تكونه موجود 
ياسر : بابا معلش ممكن كلمه لوحدنا 
ذهبه بعيد عن ميرنا  
ياسر : بابا انت عارف ان ميرنا فقيره حتى هى عرضت اننا نكون صحاب انا وافقت عشان اريح دماغى منها  لكن انا …
محمد : ياسر انسي كلمه فقيره دى ..انت عارف يا ياسر انا جوزتهالك ليه عشان محترمه و انا كنت فاكرها بتبص للفلوس زى بقيت البنات لكن هى لا انا لما قابلتها قولتلها تجوزك مقابل ٢مليون جنيه عارف هى عملت ايه لمت عليه امه لا اله الله و اضربت ساعتها و اتكلمت معاها و وريتها الفلوس كمان لكن برده موافقتش ابوها اديته مليون بس و وافق  …انا عرفت انها واحده مش بتبص للفلوس و انا ملاحظ انك كل شويه بتعايرها بالفقيره و هى سكته محدش بيختار مستوى حط نفسك مكانها يا ياسر انت لو كنت فقير و هى غنيه شوف بقى لو حد قالك يا فقير هتعمل ايه 
ياسر :……. 
محمد : فكر في كلامى كويس انسى الكلمه دى و صاحبه اعتبرها جارتك شاركها في الكلام ناقشه اتكلم معاها بدل ما تعيرها فرحها على الاقل سيب زكرى الصحوبيا 
عند ميرنا و نانسي كانه يتكلمه و يضحكون مع بعضهم 
ميرنا : انا حبيتك اوى ..تعرفى انك مش زى اخوكى انتى عسليا 
نانسي : و انى كمان … اخويه لو تعرفى هتلاقى طيب جدا
ميرنا : ده عبيط كل شويه بيقولى يا فقيره و انا بقوله ماشي يا غنى 
نانسي : بارد و انا لو مكانك كنت قتلته 
ياسر : يلا يا رغايه يا ام اربعه و اربعين عشان هنروح ڤيلا بابا
ميرنا : اشطا يلا يسطا 
يتبع..
لقراءة الفصل الرابع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية صديقي المفضل للكاتبة مريم سمير

‫6 تعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى