Uncategorized

رواية زواج إجباري الحلقة الثالثة 3 بقلم إنجي صابر

 رواية زواج إجباري الحلقة الثالثة 3 بقلم إنجي صابر

رواية زواج إجباري الحلقة الثالثة 3 بقلم إنجي صابر

رواية زواج إجباري الحلقة الثالثة 3 بقلم إنجي صابر

((من الحلقه السابقه ????))
همس محستش بنفسه و هزت راسه بمعنا حاضر و فجاه الاسانسر اشتغل و سليم بعد عن همس قبل ما تبدا و الاتنين مشو و همس وافقت ان سليم. يوصله علي اول الطريق بعد فين وفين
نزلت همس من العربيه
همس: شكرا
ومشيت و سليم كان عايزه تفضل جنبه بس هوا مش بنسباله اي حاجه عشان يطلب منه كدا
راح سليم الشركه واول مدخل الكل وقف احترم ليه وسليم مديهم وش البرود و التكبر عليهم
وهمسات الموظفين ديما مبتخلصش بسبب وسامت سليم ورغم بروده بس مديه جذابه اكتر
عمر: اي يابني فينك كل ده وليه خلتني الغي الاجتماع واخليه بكرا انت كويس
استوووووووب (نوضح بقا و نقول شخصيات همس و سليم و بقيت الاشخاص هنتعرف عليه مع بعض في الحلقات القدمه باذن الله / همس عنده 23سنه وشغله في مطعم راقي و عيونه زرقه تمتلك بشره بيضه ك بياض القمر ومحجبه وشعره طويل جدا لونه اسود رغم من انها قصيره بس ده ماقلش من جمال شكله او جسمه بالعكس ذاده جمال /سليم عنده 28سنه صاحب اكبر شريكات عيونه عسلي فاتح كعيون الفهد شعره ناعم حرير و وسيم و دقنه مديه وسامه و جذبيا اكتر جسم مفتول العضلات طويل جدا وقاسي القلب و مغرور رغم انو ما كنش كدا زمان بس هنعرف مع الوقت سبب تغيره ده /عمر عنده 28سنه صاحب سليم من الطفوله يعرف عنه كل حاجه هوا اقصر من سليم بشويه و عيونه بني وسيم فرفوش عكس صديقه و بيحب يهزر ديما )
سليم: حصل حاجات كتير اوي
عمر بي قلق علي صحبه: مالك بس ياصحبي احكيلي
سليم قال كل الي حصل ل عمر بي الحرف
عمر بصدمه: بقا كل ده حصل ومقلتليش
سليم: اومال انا بحكي لمين دلوقتي
عمر بخث: بس بين ان همس حلوه اوي متجوزهلي
سليم بعصبيه: اتلم يا عمر بدل ما ادفنك مطرح ما انت اعد
عمر ضحك لانه عرف جنون صحبه وانو يقدر يعمله لما حد يحاول يفكر بس يلمس ممتلكاته وفرح انو اتاكد ان قلب صحبه بدا تاني يتفتح اخير
عمر: لالا ياعم خلاص انا مشي قبل ما تعمله عرفك مجنون لو حد قال حاجه عن المزه????
سليم كان بيدور علي اي حاجه جنبه يحدفه علي صحبه
جري عمر وقفل الباب
سليم فضل طول اليوم مش عرف يخرجك همس من دماغه عيونه الي سحرته
عند همس
دخلت البيت بعد ما اخته اتصلت بيه من عند عم إبراهيم البقال (معنا البقال العمو الي بي يبيع كرتيه وحاجات حلوه)
هم:انا جيت
ياسمين : ضلمتي يا هانم ابقي قبل متقولي حاجه ابقي شوفي هتقدري تنفذيه ولا لا
همس كنت لسه هتتكلم وتقول انها عملت حدثه بس محبتش اخته تقلق عليه فا حكت ليه الي حصل بس ما قلتش كذا حاجه عشان عرفه اخته
ياسمين بزهول: ده ولا كانه مسلسل تركي
همس: امممم عندك حق
ياسمين بخبث: وانتي يا همس يا حبيبتي الواد حلو ولا مز اوي عشان وشك يحمر وانتي هناك
همس افتكرت ملمحه و ابتسمت بخجل
همس : سيبك منه ده قرد المهم انتي كلتي ولا لسه انا ميته من الجوع و عايزه انام
ياسمين عرفت ان اخته بتغير الموضوع: لا لسه هاكل هناكل اي بقا ????
همس: بصي بما اني بعرف اطبخ كويس جدا هعملك احلي و اجمل اندومي ????
ياسمين ????و ده اكل ده اي عيل عنده 4سنين بيعرف يعمله انتي اكيد زمان ناس خطفتك و سرقو دماغك و حطو بدله بطيخ اقرع
همس:خلاص خلاص تعالي نطلب من برا و امري لله
عند سليم خلص شغل و روح البيت الي اشبه بي اقصر الحكيات الف ليله وليله
منال الداده: تحب احضرلك العشاء يابني
سليم بي ابتسامه لي منال الداده الي ربته بعد ما مامته توفت بقاله 17سنه بيعمله ك امه لانها حناينه اوي عليه: لا شكرا يا داده انا هطلع انام و ابقي صحيني بكرا
منال: عيوني
(منال امرأة في منتصف الخمسين عام معندهش اولاد وطيبه و بتحب سليم زي ابنه الي مجبتوش و رغم سنه الكبير عثوله)
طلع سليم قلع الجاكت البدله و اخد شور خرج ودخل اوضت الملابس الي مدموجه في اوضت النوم بتاعته
ونام ع السرير و اول ما غمض عينه شاف همس و حضن المخده وقال: عملتي فيا اي بس يا همس ياتره. هعرف اشوفك تاني ولا لا
عدا اليوم علي ابطالنا و عدا كذا يوم علي ابطالنا وكل واحد بيفكر في التاني وبعد مرور اسبوعين وسليم مشالش همس من تفكيره
عمر: اخير خدنا الصفقه دي زمان عاصي باشا مكسر مكتبه????
سليم: طول عمرنا يصحبي محدش يقدر يقف قصدنا عشان الي يفكر بس هيشوف وش مش هيعجب حد
عمر: ماشي ياعم الشبح انا عزمك في مطعم تحفه و هيعجبك اوي
سليم: لا مش عايز اروح في حته
عمر: قوم بس بلاش كسل هجيب مفتاح عربيتي واجي
عند همس
احمد: مالك سرحانه في اي
همس: ها لا مفيش حاجه
احمد: طيب روحي شوفي طربيزه رقم اتنين وخلي بالك منهم عشان ناس مهما و اول مره ياجو عندنا
همس: طيب
راحت همس و منزله راسه ومسكه القلم عشان تكتب طلباته
همس: تحبو تطلبو اي يا فندم
سليم عرف صوته علي طول و رافع راسه وقال: انتي
همس استغربت من طلبه ورفعت راسه????: انت
عمر طبعا مش فهم حاجه
عمر بيحاول يفهم ولسه كان هيتكلم شاف عيون صحبه فيه لمعه وكانه بيقوله كنتي فين
عمر: انتم تعرفو بعض
همس و سليم في نفس الواقت
همس: لا
سليم: اه
عمر ضحك: وقال تمم انا هاخد واحد اسبريسو
وانت يا سليم
سليم: زيك
همس: احم تمم يافندم بعد اذنك
مشيت همس وسليم فضل طول الاعده مش مع صحبه نهائي وعنيه كان مع الي خطفت قلبه من غير ميحس
عند ياسمين
ميس هند بحنان: برفو عليكي يا ياسمين انا فخوره بيكي اوي يا حبيبتي
طبعا في الي غار من ياسمين والي فرح عشانه
ياسمين شطوره اوي في المدرسه وديما بتطلع من الاول في المحفظه كله مش بس المدرسه
كان في بنات وقفه وغيرانين اوي من ياسمين وديما مبيحبوش الخير ليها
بنت 1:انتي هتسكتي عليه ولا اي
بنت3:لا طبعا بقا انا بابي مدير المدرسه اطلع التانيه ودي تطلع الاولي
بنت2:اهدي بس يا شاهي ما انتي يبختك بتنجحي بسبب بابكي اصلا انما انا لازم اذاكر عشان ماما مش تمنعي من السفر مع خالو اصيف
شاهي.: قصدك اي ياست مني
ساره: اهدو يا جماعه في اي انتم هتتخانقو
مني: انا مقصدش حاجه و يلاه عشان الحصه بدات
شاهي بحقد: حسبك تقل اوي يا ياسمين
ياسمين كنت فرحانه انه خدت المركز الاول لي رابع مره
خلص اليوم في المدرسه و كنت ياسمين خرجه من الفصل لاقت ادم
ادم: ازيك يا ياسمين
ياسمين ببرود: تمم ولسه هتمشي لاقت ادم بينده عليه
ادم:بصراحه يا ياسمين انا معجبب بكي اي ريك نرتبط
ياسمين اتعصبت جامد اوي و قربت منه:اسمع يا ادم انا مش محتاجه اقولك اني طفله بس دماغي اكبر منك ومن اهلك وبعدين ارتبط اي و زفت اي يابني انا عندي 12سنه وانت 14 ده انت لسه بتعمله علي نفسك انت مجنون يلاه بقولك اي اقسم بالله لو ما اتلمت لالمك وانت شكلك متعرفش ياسمين كويس
ادم مصدوم من تحول ياسمين:اا انا اسف مقصدش بس انا مقصدش حاجه ما كل الولاد بيعملو كدا
ياسمين بعصبيه اكتر و مشيت و سبته لانه كانت ممكن تقتله
(حبه اقول حاجه بقيت شايفه كتير اوي اليومين دول وانا حبه اقولكم رايي وقوليلي ريكم انا صح ولا غلط/الارتباط يا بنات حرام بس في ناس بتفهم غلط وبتقول الحب مش حرام وكلام كتير بس انا حبه اقولك ان هوا لو بيحبك هياجي يتقدم من باب بتكم وكمان غلط تتخطبي قبل سن 18سنه لان قبل كدا بيكون مش حب بيكون اعجاب و بيروح مع الواقت و غلط كبير الامهات تدلع بناته ذياده عن اللوزم لازم تعرفيه اي الصح و الغلط لان محدش يعرف هيعش بكرا ولا لا فا لازم نعلم بنتنا ان مش اي حد يقولنا حاجه نصدقه و نقرب منهم خليكم صحاب ومش تخليه تخاف منك بالعكس خليه اول ما تخاف تجري عليكي تحكيلك وانت لو بتحبه اتقدم ليه ولو ليك نصيب سوا مهما حصل هيحصل الي ربنا كتبه لان كما تدين تدان لو معندكش اخوات بنات هتترد في بنتك يارب تكونو فهمين قصدي ربنا يسترها علينا جميعا) نرجع لي رويتنا????
عند سليم و عمر
سليم بغضب:مفكرني هسبه دي تبقا بتحلم هيا متعرفش انا مين ولا اي ازاي تعمل الي عملته ده ورحمت امي لوريه
عمر:هدا بس يا صحبي هيا متقصدش حاجه خلي قلبك ابيض
سليم كان بركان و هينفجر
عدا اليوم علي ابطالنا وجه الليل بهدوء المعتاد
همس اعده سرحانه ازاي سليم عرف مكانه واعده و بتوهم نفسه انه صدفه والي سمعته ده غلط
ياسمين ببرود:همس عايزه اقولك حاجه
همس فاقت من السرحان و بصت لي ياسمين وعرفت ان اختها فيه حاجه لانه مش من عويده تقول همس غير لما تكون مخنوقه
همس بهدوء:ايوه يحبيبتي معكي حصل حاجه
ياسمين بتوتر:ايون ادم قال انو معجب بيا
همس بهدوء وعقل:مين ادم ده ليكون نفس الوالد الي ديما بتقولي انو بيديقك
ياسمين:ايون هوا ده وحصل…….وحكت ياسمين كل الي حصل
همس بحنان:وانتي عملتي اي
ياسمين: اكيد طبعا مسحت بكرمته الارض عيب عليكي ده انتي الي مربيني ولا عشان عندي12سنه مفكرني عيله هصدق الهبل ده
همس بفجر من تصرف اخته الي ديما بتاكد ليها ان هيا كبيره و فاهمه العالم ده كويس وان السن ده رقم وخلاص: انا فخورة بيكي يا حبيبتي واكيد ماما و بابا شايفينك و فرحنين من الي انتي عملته وانتي مش صغيره انتي كبيره و فاهمه الصح من الغلط
ياسمين بي ارتيح:ايون عرفه وكمان انتي عرفه اني مبحبش اخبي حاجه عنك لاني بحس اني قتله قتيل
وانتي يا ست همس حصل اي النهارده معكي يشفيكي سرحانه
همس لسه هتتكلم لاقت الباب بيخبط
همس خافت هيا و ياسمين لان كان الوقت12بليل مين ده الي بيخبط جامد و هما مفيش حد بيجلهم وووو……
يتبع..
لقراءة الحلقة الرابعة : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية الساحر للكاتبة ياسمينا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى