Uncategorized

رواية جبروت امرأة الفصل الثالث 3 بقلم ألاء صبري

 رواية جبروت امرأة الفصل الثالث 3 بقلم ألاء صبري

رواية جبروت امرأة الفصل الثالث 3 بقلم ألاء صبري

رواية جبروت امرأة الفصل الثالث 3 بقلم ألاء صبري

دخل الى المدرج بطالته الخاطفه للانظار ، تجول بنظره عليها حتى لمحها تجلس مع صديقتها ولكن لمح بعيونها نظره حزن ولكن كل مايفكر به سوى الإنتقام الذى سيدمره 
بدأ في الشرح بحرافيه وعيونه لا تفارقها ابدأ حتى أنهى الشرح ورائها تخرج حتى ذهب ورائها حتى يبدأ انتقامه 
ليث بتصنع الإهتمام / لحظه يا انسه لو سمحتى 
ساره باستغراب لاهتمامه/ خير يا دكتور محتاج حاجه 
ليث بابتسامه مصطنعه نجح فى رسمها/ ايوه انا جديد هنا ومحتاج اسأل عن طريق المكتبه وقولت أسألك 
ساره ببرائه/ طبعا اتفضل اوريهالك 
ذهب معها وعلى وجهه ابتسامه خبيثه 
************************************
فى ايطاليا 
يجلس في الشركه وعيونه تحاوطها الغموض الذى يرهب كل من نظر إليها حتى قطع من بحر أفكاره 
السكرتيره بعمليه/ غيث بيه يوجد شخص بالخارج يريد روئيتك
غيث بعيون كالصقر/ دعيه يدخل 
السكرتيره/ امرك سيدى 
دخل الشخص والذى أثار غضب غيث ولكن اخفاه بمهاره 
غيث ببرود/ جالك الجراه اللى تخليك تيجى لحد مكتبى وتقف ادامى ومش خايف
الشخص بتصنع الشجاعه/ فى حقايق كتير مخفيه ولكن مش هنكر بعملتى بس هقلك حاجه واحده بس الحق ابن عمك قبل فوات الأوان 
ثم خرج وترك غيث يفكرفي حديثه ماذا يعنى انه الحق ابن عمك ؟؟؟؟؟؟
أمر حراسه بمراقبته ولكن لم يلاحظ شئ لأن ليث ذكى 
**********************************
فى القصر الجارحى 
تجلس ويبدوا على وجهها الحزن عشقه يتغلل بداخله ولكن لم يبادلها الحب ، تنهدت بصعوبه كأنها تخرج كبت ووجع الذى بداخلها حتى دخلت يارا 
يارا بحب لرفيقتها فهى تعلم بعشقها لاخيه / انسيه يا ملاك 
ملاك والدموع تتلألأ بعيونها/ مش هقدر يا يارا لما اتجوز قبل كده واتحدى الجميع علشانها كان بيوجعنى بس الحب مش بأيدينا ولا النسيان بسهوله ولما ماتت سافر علشان يكون جنبها مش قادره والله 
يارا بتفاول/ تفائلى واكيد هيرجع وقريب كمان بس اصبرى 
دخلت عليهم ميرا 
ميرا بمرح لتخفيف التوتر/ بقولكوا ايه انتوا هتقلبوها غم تعالوا نخرج 
ملاك بتهكم/ اه ياختى هو حد قدك سي عز هيموت عليكى وانتى جبله مبتحثيش 
يارا/ اه بقى انتوا الاتنين بتشقطوا اخواتى قدامى قومى يابت انتى وهى نخرج 
********************************
فى الصاله الرياضيه 
عز بحزن على اخوه وابن عمه / العيله بتتفرق يا أدهم 
أدهم بحزن هو الآخر/ ولاد اعمامك الإنتقام هيوجعهم اوى 
عز/ ليث اخذ طريق مش طريقه 
أدهم بحيره/ انا مش فاهم مين اللى قتل ومين اللى بينتقم 
عز لتغيير الموضوع/ عامل ايه مع يارا 
أدهم بغضب/ انت عارف انى بحبها بس طريقه عمتك دى متنفعش بتبعدنا عن بعض 
عز بغيظ/ انت بتقول فيها ربنا يسترها 
واكملوا اللعب على الاجهزه 
****************************
فى الجامعه 
ليث/ شكرا يا انسه ٠٠ حضرتك اسمك ايه 
ساره بابتسامه/ ساره اسمى ساره 
ليث بابتسامه/ تشرفنا يا انسه ساره ولو احتجتى حاجه انا موجود 
ساره ببرائه/ اكيد شكرا لحضرتك 
ذهبت وهى تشعر بشئ مختلف ، بالراحه والأمان ولم تعلم انه سيكون كابوسها 
ذهب ليث الى القصر وبداخله حرب بين عقله وقلبه 
عقل يصورله أن والدها السبب في قتل عائلته 
قلبه يريد الخضوع اليها وضمها 
ولكن غلبه عقله ليستحوذ تفكيره ثم ينام من كتر التفكير 
*******************************
كان يتطلع للسقف بشرود واشتياق لذكراها 
فلاش باك 
غيث/ انتى مين ياانسه 
مريم/ انا مريم وجديده هنا علشان اتدرب 
غيث ببرود/ ومتدربيش فى شركه والدك ليه 
مريم بغضب طفولى / ميخصكش وملكش دعوه ماشى 
ذهبت وهى تدب بقدمها الارض مثل الاطفال 
ابتسم غيث ابتسامه جذابه على طفولتها التى اسرته من المره الأولى 
باك 
غيث بألم/ ربنا يرحمك يا حبيبتى وهجيبلك حقك ياريت تسامحينى لانى ملقتش اهلك 
غلبه النوم وهو يفكر بها ولكن هل سيسمح لقلبه أن يعشق غيرها ؟؟؟؟
****************************
فى غرفه فريده 
كانت تتحدث على الهاتف بغضب 
فريده بغضب/ يعنى ايه مش عارف تراقبه 
الشخص بخوف/ مش بيدى فرصه لحد يمشى وراه
فريده/ غيث لو شم خبر باللى ليث بيعمله هيقلب الدنيا على دماغ الكل متسبهوش لحظه 
الشخص بخوف/ أمرك يافندم 
اغلقت الهاتف فى وجهه 
فريده/ مش هسمحلك تهد كل اللى بعمله يا غيث مش هسمح ..
يتبع..
لقراءة الفصل الرابع : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية جحر العقرب للكاتبة نور الشامي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!