Uncategorized

رواية أحببت زوجة أخي الفصل الثالث 3 بقلم وفاء كامل

 رواية أحببت زوجة أخي الفصل الثالث 3 بقلم وفاء كامل

رواية أحببت زوجة أخي الفصل الثالث 3 بقلم وفاء كامل

رواية أحببت زوجة أخي الفصل الثالث 3 بقلم وفاء كامل

وصلنا الفصل ال فات ع حسام
قام ليبدل ملابسه ويذهب للشركه
وعندما نزل الي الاسفل راته حنان ونظرت له بخوف
حنان.. اي ده انت لابس كدا وخارج ع فين
حسام.. ع الشركه
حنان.. لا طبعا انت لازم تستريح انت تعبان الدنيا مش هطير يابني
حسام اقترب منها وقبل راسها.. متقلقيش عليا ياست الكل
انا بخير
حنان.. لو عايز تريح قلبي روح للدكتَور وبعدين روح لاي مكان براحتك
حسام.. حاضر ياامي
وقبل يدها وذهب للخارج
وركب سيارته ليتجه الي المشفي ذي ما وعدها
وعندما وصل خرج م سارته
وتوجه للدكتور
وعندما دخل اليه تفااااجئ مما رأى ????
حسام بصدمه.. مش معقول
الدكتور.. حساااااام يخربيتك عامل اي واحشني اوي
حسام.. الحمدالله ياخالد ان عامل اي وحشني ياراجل
كنت فين ف ٣ السنين ال فاتوا دول
خالد.. انا سافرت اعمل دكتوراه ورجعت م شهر
حسام.. الف مبروك والله فرحت اوي
( خالد صديق حسام منذ الطفوله ف ايام الدراسه ف مرحله الابتدائيه والاعدادي والثانوي وافترقوا ف التعليم بعد ذلك
لان خالد مجموعه دخله طب
اما حسام مجموعه دخله تجاره انجلش
ورغم ذلك ظلوا متواصلين مع بعض
وبعد ان تخرجوا م الكليه
محمد اخذ ابنه ليشتغل معه ف الشركه ومع الوقت والانشغال
اصبح التواصل بينهم ضعيف
هو مشغول ف الشركه وخالد مشغول ف الرساله ال بيحضرها
وفي يوم اتصل حسام به لكن هاتفه دائما مغلق
ولا يعلم انه سافر للخارج
ان الرابط بينهم مش اصدقاء فقط
لا كانهم اخوات )
خالد.. الله يبارك فيك ياحبيبي
اي بقا اتجوزت
حسام بحزن.. لا بس احمد اتجوز
خالد بفرحه.. بجد لا انا لازم اباركله
هو اتجوز مين
حسام بالم .. نور
خالد بصدمه.. نور بنت مرات ابوك ال انت…..
قاطعه حسام بحزن.. خلاص ياخالد هي بتحبه وهو بيحبها م زمان وهي اختارت
مينفعش نتكلم عليها هي دلوقتي تبقي زوجه اخويا ????
خالد.. طيب انت قواتلها مشاعرك
حسام.. لا
خالد بعصبيه.. انت هتجنني يابني انا قولتلك اي م ٣ سنين ع الموضوع ده
وكاد ان يرد عليه لكنه احس بصداع شديد واخذ يمسك راسه ويتالم
ولان الالم لم يعد يتحمله فصرخ.. اااااااااه
اسرع اليه خالد.. مالك ياحسام
حسام بالم.. مش عارف صداع فظيع
طلب خالد الممرضه وكشف ع حسام واعطاه مسكن وعمل له الفحوصات اللازمه
وهو ممتد ع السرير.. ااااه هو اي ال حصل
خالد.. انت تعبت شويه بس خير الحمدالله
حسام.. انا مش عارفه مالي الايام دي
خالد.. حسام م امتي وانت بتحس بالاعراض دي
حسام.. م اسبوع تقريبا والنهارده الصبح فقد وعي ووقعت ع الارض م شده الالم
وحكي له ما حصل
خالد بحزن.. ف حاجه انا شاكك فيها بس مش هقدر اشخص حالتك دلوقتي غير لما نتيجه التحاليل تطلع
حسام.. عادي مش فارقه
خالد.. اي التشاؤم ده
انساها يااحسام وعيش حياتك
حسام.. مش قادر ياخالد حولت ومش عارف
انا حتي قررت اسيب الفيلا
مش هقدر اقعد معاهم واشوفهم مع بعض كدا
خالد.. طيب تحب تسافر معايا انا عندي مؤتمر ف لندن لشهرين
حسام.. خلاص ماشي
بعد فتره قام حسام وصافح صديقه واعطاه رقمه الجديد
ثم ذهب الي الشركه
ودخل مكتبه وهو متعب جدا
اخرج صورتها وجلس وارجع راسه للوراء بالم
ثم نظر لصورتها بحب وقال.. يوم ما دخلتلي بيتنا
كنت مبسوط اووي مكنتش فرحان
حسيت انك نادره جدا انك ذي الحوريات وفعلا خطفتي قلبي من اول نظره
ولكن للاسف
كنت مبسوط انك هتعيشي جنبي وفضلت اجيبلك شيكولاته من ال بتحبيهم
ااااه يا نور ????
خلاص هتروحي من بين ايدي النصيب هيفرقنا يا ضي عينى
واكمل بكسره وقال.. بس فرحه عيونك بالدنيا انا هبعد يا نوري المهم سعادتك ????????
تنهد حسام بالم قبل ان تنزل دموعه واخفي الصوره
لم يستطع حسام العمل فقرر العوده للفيلا وفتح الباب بهدوء فانتبهت حنان له
حنان .. حسام حبيبي جيت بدري خير في حاجه
حسام .. لا يا ماما مفيش تعبان شويه بس
حنان بلهفه.. مالك يا حبيبي اي تعبك بس
انت تعبت تاني ياحسام مروحتش للدكتور ????
احمد بالم وقال لنفسه.. وجعي صعب دواه يا امي????????
ولكنه تنهد وقال.. لا والله انا روحت زي ما انتي قولتي
انا بس مصدع شويه بس بعد اذنك هدخل انام
حنان.. طيب طمني قالك اي
حسام.. لسه نتيجه التحاليل لما تظهر وذهب لغرفته اما حنان فوقفت حائره من تصرف ابنها فهو في العاده مشاغب يحب الضحك ولكنه من فتره ليس علي عادته ماذا به
دخل الي غرفته بخطوه ثقيله واستلقي علي الفراش ووضع يده علي وجهه
حسام بالم.. مش قادر يا نوري مش قادر الفكره هتموتني
انك خلتص بقيتي لحد غيري ليه حتي لو اخويا
ليه تحبي حد غيري دا انا بعشقك????
وتذكر الماضي
????فلاش باك ????
دخل احمد الي شقيقه حسام و كان سعيدآ للغايه
احمد.. باركلي يا حسام قولي مبروك
حسام بعد فهم.. مبروك يا حبيبي بس علي ايه
احمد بسعاده.. اخيرآ نور وافقت تتجوزني
صدم حسام مما يسمع وقال بصدمه ..
احمد.. تصور بقالها ٥ سنين مدوخاني ورافضه اننا نتخطب الا لما تخلص جامعتها
بس الحمد لله وافقت اننا نتخطب دلوقتي ونتجوز ف سنه الاخيره م كليتها
ياااااه
هستحمل سنه كمان قبل الجواز????
كان حسام يستمع الي كلمات اخيه وهو مازال تحت تأثير الصدمه فنظر احمد اليه قائلآ..
جرا ايه يا حسام
انت مش فرحانلي ولا ايه
استوعب حسام الامر ونظر اليه وهو يحاول ارتسام الضحكه علي شفتاه رغمآ عنه قائلآ ..
ازاي بقي يا حماده
طبعآ فرحانلك الف الف مبروك يا حبيبي ربنا يتمملك علي خير
ثم ضم شقيقه الي احضانه في محاوله لأخفاء الضعف الذي في عيناه …..
بااااك…..
أول مره ابقى خايف كده
أحساس إنك لوحدك صعب جداً
وفكرة إنك هتموت لوحدك زي ما عيشت طول عمرك لوحدك مُرعبه وكفيلة تموتك مـ الخوف
كان نفسي تبقي جنبي تحسي بيا تفهميني
اقولك أنا محتاجلك
حسيت اني ضعيف لقيتني بكلمك عشان عارف انك الوحيده ال هتعرف تقويني
قد ايه ضهرك مكسور وانت عارف إنك معندكش الشخص اللي لو كلمتُه وقولت إنك تعبان هيسيب كل حاجه في ايدُه ويجيلك
شكلك قُدام نفسك لمُجرد إنك تفتكر ضيعت عُمرك على مفيش
سنين م عمري راحت وانا بحبها بجنون
وفي الاخر اتركنت ع الرف
وحبت غيري
عمرها ما حست بيا باهتمامي بخوفي عليها
ظل يتألم للغايه يتألم لوجعه منها
لم تلاحظ مره اهتمامه بها
لماذا لماذا كل هذا الألم لأنه عشقها واحبها
يااااا اد اي العشق ملعون
عندما يكون ممزوج بحب وعطاء من طرف واحد والاخر لا ????
شعر حسام بالاختناق فذهب للشرفه
ليستنشق الهواء فاحس ببعض الراحه
ونظر بجانبه لشرفه غرفه نور وشعر بالحزن الشديد
واخذ يتذكرها عندما كانت تقف ف الشرفه وشعرها يتطاير مع نسمات الهواء
فذهبت بسرعه للداخل وامسك هاتفه
وكاد ان يتصل بها ليطمأن عليها
لكن كيف وهي زوجه اخي الان
شعر بالحزن الشديد ووضع هاتفه جانبه وتطلعت لسقف الغرفه ل الفراغ ولاشي
حتي غاص ف النوم ودموعه ع خده????????
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بعد مرور اسبوع
ف الفندق
نور.. حبيبي مش كفايه كدا
ماما وحشتني اوي
احمد يتصنع الحزن.. للدرجه دي زهقتي مني
نور.. قديمه العب غيرها ????
لا بجد انا وحشتني ماما وبابا وكمان حسام
دانا حتي زعلانه اوي منه وواخده ع خاطري جامد
احمد.. ليه بس ياحبيبتي
نور.. م يوم ما اتجوزنا هو الوحيده ال مباركلناش ولا حتي كلمني يطمن علينا
احمد.. تلاقيه بس مشغول انا سايب الحمل كبير عليه وضغط الشغل
نور.. ولو هو عمره ما انشغل عني كان دايما جمبي
احمد.. خلاص متزعليش وحضري نفسك بقا ياجميل عشان هنروحلهم بليل
نور بفرحه.. بجد يااحمد
احمد.. مكنت اعرف انك عايزه تخلصي مني اوي كدا
نور بضحك.. انا اقدر اخلص منك يا حمودي ????
احمد.. يالهوي عليا وعلي حمودي دي
ماتيجي اقولك كلمه سره جوه
نور بضحك.. ااااااحمد????
احمد.. ياعيون احمد وقلب احمد????????
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
كان حسام يقود سيارته وهو تائه يشعر بالام يغزو قلبه كان احدهم انتزع جزء منه لا بل انتزعه كله فاوقف السياره
احمد بالم.. لا بقا انا لازم انسي
واخرج صوره نور ونظر لها بالم وكاد ان يمزقها لكن قلبه لم يطاوعه وغلبته دموعه ????????
احمد ببكاء.. خلاص خادوكي مني يا نوري ???? ميعرفوش انهم خدوا حياتي مني
تعرفي علي قد ما وجعني انك اتجوزتي غيري بس موجعنيش قد فرحتك بااحمد
ياااه باين انك بتحبيه يا نوري
سامحيني مكنتش اعرف????
واكمل بالم بس حبيتك يا نوري
حبيت الطفله ال بجيب ليها شيكولاته
الطفله ال اتربت معانا علي ايدي
خلاص يا نوري بقيتي لغيري
واغمض عينيه بالم ولكن انتبه للهاتف يرن
حسام .. الو
خالد.. انت فين
حسام.. انا ف طريقي للشركه
خالد.. لا تعالى حالا
حسام بقلق.. ف اي ياخالد
خالد.. لما تيجي هتعرف
حسام بهدوء.. انا جاي حالا
واغلق الهاتف ونظر لصوره نور بحزن ووضعها مكانها وقاد سيارته لوجهته للمشفي
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ف المشفي
حسام.. خير ياخالد ف اي
خالد.. قبل اي حاجه انت تعبان دلوقتي او حاسس باي حاجه
حسام.. يعني شويه صداع والم ف راسي
خالد.. طيب احنا هنسافر النهارده بعد ساعه
حسام بصدمه.. اي ????
خالد.. لازم مافيش وقت
حسام.. ع ايه انا مش فاهم
هو مؤتمر بتاعك النهارده ومتاخر عليه
خالد.. لا ياحسام احنا رايحين لسبب تاني
حسام.. اي هو
ما تتكلم ياخالد ف اي
خالد.. هتعرف كل حاجه ف المطار المهم يلا بسرعه روح حضر شنطتك
كاد ان يعترض لاكن خالد صرخ ف وجه.. بسرررررررعه يابني ادم فاضل ساعه ع الطياره
حسام.. حاضر حاضر
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ف الفيلا
حنان بصدمه.. حسام انت بتعمل اي????
التفت لها حسام ونظر لها بحزن وذهب وضمها بسرعه واغلق عينه بالم فزادت صدمتها ????
حنان .. في اي يا حبيبي وليه الشنطه دي
حسام .. انا مسافر يا امي
حنان .. نعم بتقول اي لا طبعا????
نزلت دمعه من عين حسام فمسحها بسرعه وابتعد عن والدته ونظر لها وقال .. حبيبتي غصب عني في صاحبي خالد اكيد عرفاه قابلته م اسبوع وهو ال كشف عليا واقترح عليا اني اروح معاه مؤتمر ف لندن وابقا جمبه وانا مقدرش اقوله لا ولازم اسافر وهما شهرين بس????
حنان بحزن.. لا مش هتسافر وتسبني
حسام وهو يقبل جبينها.. يا حبيبتي بقولك شهرين بس
حنان .. طب حته اصبر لما تشوف اخوك ونور هما جاين النهارده
حسام بوجع.. مقدرش لازم اسافر الطياره بعد ساعه
بكت حنان بشده فاحتضنها حسام ????????
حسام .. عشان خاطري كفايا دموع????
حنان .. حاضر بس طمني عليك دايما
حسام .. حاضر وقبل خدها وذهب واغلق حقيبته وحملها وعانق والدته ورحل
فجلست حنان علي فراشه تبكي بشده ????????????????
اما حساك فنزل ع السلم ونظر لغرفته
وقال في نفسه.. سامحيني يا امي اني كدبت عليكي وفهمتك انه بسبب خالد بس انا لازم امشي م البيت ده مش هقدر اشوفهم مع بعض ابدا ????
ايوه لازم امشي مش هستحمل صدقيني لو شوفتهم هاموت فيها
وتنهد بالم وكسره وخرج متوجها للمطار
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ف المطار
خالد.. ايه كل ده تاخير
حسام.. خلاص اهو
خالد.. يلا بسرعه نلحق الطياره
وصعدوا الي الطياره وتم اقلاع الطائره
نظر حسام الي خالد.. ها اي السبب اننا نسافر بسرعه كدا
الموزه هناك وحشاك ????
تنهد خالد بحزن.. لا ياحسام احنا هنروح هناك عشانك
حسام.. عشاني انا ليه
خالد.. ف دكتور هنا عايز يشوفك
حسام بعدم فهم.. ليه
خالد بحزن.. عشان…….
حسام.. ف ايه ياابني
ما تقول
خالد بحزن.. اصل…. انت…. عندك ورم ف المخ???? والورم منتشرر ولو معملتش عمليه ف اسرع وقت……. هتمووووووت ????
حسام بصدمه.. ايــــــــــــــــــــــه ????
يتبع..
لقراءة الفصل الرابع : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية ابن الجيران للكاتبة سهيلة سعيد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى