Uncategorized

رواية زوجتي المجهولة الحلقة الثالثة 3 بقلم إيمان شلبي

 رواية زوجتي المجهولة الحلقة الثالثة 3 بقلم إيمان شلبي 

رواية زوجتي المجهولة الحلقة الثالثة 3 بقلم إيمان شلبي 

رواية زوجتي المجهولة الحلقة الثالثة 3 بقلم إيمان شلبي 

في فيله النجعاوي وخاصه في غرفه رعد ومريم كانت مريم تنام بعمق وخصلات شعرها تتناثر علي وجهها والغريبه انها تحتضن رعد بقوه استيقظ رعد علي صوت المنبه ليجد شيئ ما يكبل خصره ليلتفت ويجدها مريم ولكن توقفت جميع حواسه عندما وجدها بهيئتها تلك وخصلاتها تتناثر علي وجهها ليقترب منها ويزيح خصلاتها برقه ويجد دموعها مازالت من الامس ليتذكر ما حدث 

فلاش بااك 

عندما طال انتظار رعد لمريم جن جنونه فهي من ساعه في المرحاض توجه نحو باب المرحاض ودق الباب بقوه

رعد:هتفضلي في الحمام للصبح اياك ولا اي

مريم ببكاء:ايوه هفضل للصبح ملكش صالح بيا 

رعد بغضب:افتحي الباب ده بدل ما اكسره علي نفوخك 

مريم بعناد :لاه مش هفتحه جولتلك ملكش صالح بيا انا عاوزه اروح لعيلتي انا مش عاوزاه اتجوز طلجني 

رعد بجنون:لاه ده انتي اتجننتي بجي ليبتعد خطوه واحده وفي اقل من ثانيه كان داخل المرحاض لدفعه الباب بقوه صرخت مريم بذعر لتجده يقف بهيئه مرعبه ويقترب منها وهي تبتعد ليجذبها فجأه من خصرها بقوه ويهمس بصوت مرعب:بصي يابت الناس شغل الدلع ده معحبهوش انتي مرتي ومهطلجيش خلاص انتي اتكتبتي علي اسم رعد النجعاوي وهو مبيسبش حاجه ملكه واصل فاهمه ياجطه ولا تحبي افهمك بطريجتي 

مريم وهي ترتعش :لاه مش فاهمه بعد عني انا مهطجش ريحتك اياك انا اتجوزتك عشان ننهي التار شهر وتطلجني 

ضغط رعد اكثر علي خصرها:بعينك يابت البحراوي جولتلك مبطلجش ثم ابتعد عنها ليجدها كما هي بفستان الزفاف 

رعد بغضب وانفاسه الحاده تلفح وجهها:واه مغيرتيش فستانك كمان هتفضلي اكده للصبح ثم قال بغضب اشد:انا هخرج وخمس دجايج لو مغيرتيش خلجاتك وخرجتي هتشوفي مني وش معتحبهوش واصل ثم خرج وتركها لتنفذ هي كلامه خوفا منه خرجت لتجمد هو مكانه من كتله الجمال التي امامه حيث كانت ترتدي مريم منامه ستان بيضاء اللون وكات وتطلق لشعرها الاصفر الذي يصل الي منتصف خصرها العنان وما يزيدها جمال هذه الدموع التي تجعل وجهها احمر اللون يجعلك تفقد النطق من جمالها ولكنه اتضح عكس ذلك ليقول بصوت حاد:يالا ناكل توجهت هي الي طاوله الطعام بصمت فهي ليست بحاله جيده للجدال لتبدأ في تناول الطعام ودموعها لن تجف وهو ينظر لها بين كل حين والاخر حتي انهتهت وهو ايضا ليقف هو فجأه ويتجه نحوها ببطئ شديد ارعبها 

مريم وهي تنهض:ب بتجرب مني لي 

رعد بخبث:الليله ليلتنا ياعروسه ولا ناسيه اياك 

مريم بذعر:لاه لاه متجربش لاه الله يخليك متجربش 

استغرب رعد كل هذا الخوف ليقترب اكثر وهي مع كل خطوه تصرخ بهستريه حتي وصل امامها ليضع كف يديه علي فمها وعينيه تطلق شرارات من النار وعروقه بارزه ووجهه احمر

رعد بصوت حاد :اخرسي اياك لهجتلك 

مريم وهي تهز رأسها بهستريه وتصرخ بصوت مكتوم وتضربه بقبضتها الصغيره علي صدره لتبدأ في الهدوء وقد وضعت يديها علي رأسها لتسقط فاقده الوعي بين ذراعيه ليحملها هو بين ذراعيه ويضعها علي الفراش وظل فتره ينظر الي وجهها حتي ذهب في ثبات عميق 

باااااك

رعد وهو ينظر لها:ياتري حكايتك اي يابت البحراوي ليبعد يديها التي تكبل خصره ببطئ كي لا تستيقظ لينجح اخيرا وينهض من الفراش ليتجه نحو المرحاض

#ايمان_شلبي

…………………………………………………………………….

في فيله البحراوي كانت تجلس اريج امام التلفاز فاليوم عطله لتجد سالم يدلف من باب الفيله ويتوجه نحو الاريكه

سالم:كيفك يابتي 

اريج:الحمد لله ياعمي انت كيفك عملتوا اي في المصيبه ديه

سالم بارتياح:الحمد لله يابتي اتطمني انا روحت الصبح اتطمن علي مريم وقالولي انهم لسه نايمين وانا بجي جولتلهم ان بتهم سافرت القاهره مع مالك زعلوا طبعا لان احنا مكناش متفجين علي اكده بس انا جولتلهم انها كانت رغبه ليال عشان تكمل تعليمها هناك وتدخل كليه الحجوج زي مالك وهخليها تزورهم كل اسبع وعدت علي خير الحمد لله 

اريج بارتياح:طب الحمد لله ياعمي ربنا يهديهم يارب وليال تعرف تخلي مالك يحبها 

سالم:ان شاء الله اريج يابتي انا كنت عايز اتحدد وياكي في موضوع اكده 

اريج:اتفضل ياعمي 

سالم:انتي اتجدملك عريس يابتي شافك امبارح في الفرح وعجبتيه واتجدم لعدي 

اريج بقهر:وعدي وافج 

سالم:هو شايف انه مناسب ليكي وجاله انه موافج بس ياخد رأيك الاول 

اريج وقد كان قلبها ينزف وكادت دموعها ان تسقط ولكنها قالت:بس انا لسه بتعلم ياعمي معوزاش اتجوز دلوج 

سالم:يابتي انتي في3ث يعني سنه وهتدخلي كليه وبعدين مين جال انك هتتجوزيه دلوج انتي هتتخطبيلوا اتفاهمتوا كان بها متفاهمتوش كل واحد يروح لحاله 

السلام عليكوا 

التفت الجميع ليجدوا عدي قد دلف 

سالم:وعليكوا من السلام وصلت مرت اخوك ياولدي 

عدي وهو يجلس علي الاريكه بجانب اريج:ايوا يابوي وصلتها 

سالم:طب الحمد لله ربنا يهدي سرهم صحيح انا كنت لسه بتكلم مع اريج بت عمك علي العريس اللي متجدملها 

عدي:انا عن نفسي شايف انه مناسب وخساره ترفضيه 

نظرت اليه اريج بصدمه ممزوجه بقهر واحتقار لتقول بصوت مبحوح:انت شايف اكده

عدي وهو ينظر لها ببرود:اه 

اريج وهي تنظر داخل عينيه بتحدي:وانا موافجه 

…………………………………………………………………….

في القاهره وخاصه في منزل ليال كانت تقف امام المرآه وتمثل وكأنها تتحدث مع احد 

ليال:ازي حضرتك انا اسفه لو ازعجتك بس انا لسه ساكنه هنا  جديد وكنت محتاجه حد يركبلي الانبوبه ديه لاني مش بعرف لتبتسم بفخر :ايوون حلو اوي لتتجه الي الخروج وهي صدرها يعلو ويهبط بعنف وخوف وحب ايضا فرغم ما فعله الا انه تحب بل تعشقه(عشان مهزقه ????????????)طرقت ليال الباب لتستمع الي صوته يطلب منها الانتظار دقائق حتي فتح ليطل بهيئته التي تسلب روحها وتزيل عقلها تماما 

اما مالك فعندما فتح تصنم في مكانه فمن هذه الملاك ذات العيون الخضراء الساحره والوجه الطفولي لتيقف هكذا فتره كلا منهما حتي حمحمت ليال ليفيق مالك اخيرا 

مالك:مين حضرتك 

ليال بصوت يكاد ان يكون مسموع:ا ازي حضرتك اسفه جدا لو ازعجتك ب بس انا ساكنه هنا في الشقه اللي جمب حضرتك جديد و و كنت محتاجه حد يركبلي الانبوبه لاني مش بعرف 

مالك بهيمان :ياسلام عيوني ثانيه بس هعمل حاجه وهاجي لحضرتك

ليال برقه:اوك لتذهب الي الشقه ويغلق هو الباب ويستند عليه

مالك لنفسه:يخربيت كده هو في جمال بالشكل ده يخربيت جمال امك اهي ديه الستات ولا بلاش مش الغفر اللي عندنا في الصعيد انا مشوفتهاش بس متأكد انها غفر ولا عين خضرا ولا شعر اصفر زي ما امي بتقول يابوووي علي الجمال 

……………………………………………………………………..

طبعا الكل هيقولي ازي ليال عارفه تتكلم عادي بما انها متعلمه وكانت بتقرأ كتب كتير فهي قدرت تتعلم اللغه وتتكلم بيها ????

يابوي ديه ليال شكلها هتنفخك يامالك????????????????????

يتبع..

لقراءة الحلقة الرابعة : اضغط هنا 

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا 

نرشح لك أيضاً رواية عشق من الماضي للكاتبة إيمان شلبي.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!