روايات

رواية معاناة مليكة الفصل السادس 6 بقلم ملك شريف

رواية معاناة مليكة الفصل السادس 6 بقلم ملك شريف

رواية معاناة مليكة الجزء السادس

رواية معاناة مليكة البارت السادس

رواية معاناة مليكة الحلقة السادسة

*الصبر عند المصائب يسمى إيمانآ…فلهذا اصبر ليس إيمانآ بك…ولكن إيمانآ برحمة الله ويقينآ بسبحانه…*
_________________________________________
“ثم لكمه فى وجههُ بقوة وأمسك بيده وأخرجه من الغرفة واردف بغضب…”
-حبيبت دى مالقيتش غيرها وتحبها…؟!
“نظر له باستغراب واردف”
-ومالها مليكة فيها ايه يعنى ما ينفعش تتحب…!؟؟
“وضع يده على رأسه بغضب ثم أردف”
-انا مش قصدى اهين مليكة مليكة كل الرجالة بتتمنى أنها تختاروا شريك لحياتها انا كل اللى اقصُده أن هى فى الحالة دى بسببك وكمان ما تنساش من وهى صغيرة وهى بتعانى تيجى انت تزود المُعاناة أضعاف اللى موجود في قلبها خلاص طالما قالت مش بحبك سيبها…؟!
“رفع له حاجبيه واردف”
-انا بحب مليكة من وهى صغيرة وانت عارف كده…!؟
“زفر بضيق وأخبره”
-لأ يا سليم ما تستعبطش انت قولت بتحب اه لكن ما قولتش أنها مليكة وخلاص عرفت انها مش عايزاك شريك حياتها يبقى سيبك منها وحب غيرها مليكة متعقدة من الرجالة وانت فكرتها بيوسف…؟!
“زفر بضيق وذهب ليرى مليكة أوقفه الدكتور وأخبره”
-بأن الانسة مليكة عندها ارتجاج بسيط فى المخ انا هكتبلها علاج علشان هتحس بصداع فى بعض الأوقات وكمان هكتبلها دواء علشان ما تحسش بألم فى رجليها وايديها ومع العلاج الطبيعي هتبقى كويسة أن شاء الله والعلاج ده هيبقى لمدة أسبوع وهنبعتلكم ممرضة من المستشفى علشان علاجها الطبيعى وخلال اسبوع هتخف ايديها ورجليها بس اهم حاجة الانفعال غلط عليها…؟!
“تركهم وغادر ثم دلف سليم ومعه مراد ليطمأنوا على مليكة أردف سليم بلُطف…”
-لوكى حبيبتى عاملة ايه…؟؟؟
“رمقته بغضب ثم نظرت وجدت مراد نظرت له بعتاب وأخبرته بتعب…”
-حتى انت يا مراد كونت عارف باللى سليم هيعمله فيا…؟!
“نظر لها بصدمة وقبل أن يردف قاطعه سليم واردف لمليكة”
-لأ يا مليكة ما تظلميش سليم هو مالوش دخل انا ما قولتش لحد حتى ده اتعصب لما عرف اللى عملته…؟!
“هدءت مليكة قليلاً ثم أردف مراد”
-انا قلقت عليكى وكمان كل اللى فى القصر كانوا قلقانين انا نزلت مصر علشان اشوفك وأشوف حبيبة سليم…؟؟!
” أردف هذا الكلام وهو ينظر لسليم بعتاب بينما مليكة فهمت مقصده واردفت بحده”
-انا مش حبيبة حد انا مش بحبه فهموا كده علشان باين انو مش بيفهم…؟!!
“رفع سليم حاجبيه بسخرية وقبل أن يردف قاطعه مراد واردف”
-انا فعلاً عرفت من سليم انك مش بتحبيه وهو هيبعد عنك وهينسى صح يا سليم…؟!!
“رمقه بغضب وادرف بجدية”
-لأ مش صح يا مارو انا مش هنساها ولما تخف هنتجوز…؟!!!
“رمقه الاثنين بغضب وحاولت مليكة أن تنهضت لكن تألمت وشعرت أن هناك شئ غريب فى قدميها واردفت…”
-انا مش قادرة احرك رجلى ليه وكمان الدكتور قالك ايه عنى…؟!!
“نظروا الاثنين إليها بتوتر من ثم أردف مراد”
-كان فى كسر فى ايديك بس اتعمل عمليه الحمدالله العملية نجحت وايديك متجبسة وكمان الدكتور قال إن فى ارتجاج بسيط فى المخ و و…؟!!
“تلجلج فى الكلام وهى بانتظار انا يُكمل حينها تشجع وأخبارها ببعض الخوف…”
-فى شلل بسيط فى رجلك اليمين…؟!!
“نظرت لهُ بصدمة لكن اسرع مراد فى تصحيح الأمر واردف بسرعة”
-ما تقلقيش ده شلل بسيط ومع الدواء والعلاج الطبيعي هتبقى كويس هو اسبوع وهتخفى…!؟
“رمقتهم بصمت تحاول أن لا تغضب أغمضت عينيها بوجع تحاول انا لا تدمع عينيها لكن فرت دمعة من عينيها عندما لاحظوا ذلك أخبر مراد سليم من يذهب من الغرف ليحاول تهدئتها وبالفعل فعل ذلك واردف مراد بحزن يحاول أن يخفيه”
-مليكة ما تقلقيش انا معاكى ومش هخليه يتعرضلك…!!؟
“رمقته مليكة بهدوء وأخبرته”
-انا عايزة امشى من هنا…؟!!
“أردف بهدوء”
-لأ يا مليكة مش هينفع انتى لسه تعبانة…؟!
“رمقته بغضب واردفت”
-انا لو ما فضلت قاعدة اكتر من كده صدقنى هموت نفسى…؟!!
“اضطر أن يوافق لانه يعلم مليكة مجنونة ويمكنها أن تفعلها…وبالفعل أخبر الدكتور وأقنعه بصعوبه وأخبره الدكتور انا أى تعب سيحصل لها سيكون مسؤوليتهم هم وليست مسؤولية المستشفى وذهب ليخبرها”
-الدكتور وافق يا مليكة انا جبتلك هدوم علشان نمشى…!؟
“كانت الملابس عبارة عن فستان باللون البينك كت وواصل لحد الرُكبة وصندل باللون البيج وارتدت الملابس بمساعدة الممرضة وخرجوا…”
®®®®®®®®®®®®®®®®®®®®®®®
°مساءً فى تركيا°
“أردف احمد بفرح”
-مراد بعتلى مسدج وقالى أن مليكة كويسة وقال إن روما كان عندها حق وهى كانت قافلة التليفون علشان تريح أعصابها شوية…!؟!؟
“فرح الجميع من ثم سألت اية بتفكير”
-ما قالش هيرجعوا امتى…؟!
-لأ بس قال أول ما نفسيتها تتحسن هيرجعوا…
®®®®®®®®®®®®®®®®®®®®®®®
°مساءً فى فيلا الشيخ زايد°
“اردفت مليكة بهدوء لمراد”
-انت حكيت لأصحابنا اللى عملوا سليم أو عن حالتى…؟؟؟
-لأ ما تقلقيش قولت أن اعصابك تعبانة وهنرجع لما اعصابك تهدى…!؟!
“رمقته بهدوء واردفت”
-انت ليه مش مبسوط من اللى سليم عملوا…؟!
“رمقها باستغراب ثم أردف”
-انا مش معنى انو قريبى واخويا فى الرضاعة هشجعوا على الغلط سيبك من سيرتُه دلوقتى قوليلى انتى مش بتحبيه ليه…؟؟
“رفعت حاجبيها واردفت بهدوء…”
-الحقيقة عمرى ما فكرت فيه غير اخ وهو مش مقدر كده والصراحة بعد اللى عمله فكرنى بتصرفات يوسف الساد*ية…؟!
“رمقها لدقائق ثم أردف بتردد”
-طب وانا شايفانى بالنسبالك ايه…؟!
“رمقته بتوتر ثم اقتحم سليم الغرفة واردف بمرح”
-ليكة حبيبتى بقيتى عاملة ايه…؟!⬅️ليكة دلع مليكة
“رمقته بغضب واردفت بغضب”
-كونت كويسه بس لما شوفتك بقيت زف*ت…؟!
“رفع حاجبيه واردف باستفزاز”
-لوكى عيب ما تقوليش كده انتى قمر…!!؟
“رمقه مراد بغضب وكذلك مليكة ثم اردف مراد”
-سليم اسكُت بقى انت مش شايف حالتها عاملة ازاى وكلو بسببك…؟!
“زفر سليم بضيق من ثم أردف مُوجه كلامه لمليكة ومراد”
-انا هتجوزها يعنى هتجوزها حتى لو مش موافقة هتجوزك غصب والحب يبقى يجى بعد الجواز…؟؟!
“أردف كلامه وخرج من الغرفة بينما رمقت مليكة مراد بخوف نظر لها مراد باطمئنان لكى لا تقلق…”
®®®®®®®®®®®®®®
®®®®®®®®®
°بعد مرور اسبوع تعافت مليكة تماماً واردفت مليكة ل مراد وسليم الجالسين فى غرفتها”
-انا مش هينفع ارجع تركيا معاكوا…؟؟؟
“رمقها مراد باستغراب يحاول ان يفهم ما يدور فى عقلها أما سليم انفعل واردف…”
-وده ليه أن شاء الله لازمن ترجعى علشان ترتيبات الخطوبة…؟!!
“رمقته مليكة بغضب وقالت فى عقلها أنه مجنون أم ماذا ثم اردفت بغضب”
-بقولك ايه انا مش هرجع تركيا بسببك أصلاً مش هرجع عليها خالص وهصفى شغلى اللى هناك وهستقر فى بلد تانيه…”
“رمقها سليم بجنون بينما أردف مراد بزعل”
-يعنى كده يا مليكة عايزة تسيبينا بعد 12سنة واحنا مع بعض كلنا هتسيبينا علشان خاطر الزف*ت ده…؟!؟
“رمقه سليم بغضب من حديثه ولم يُبالى بنظراته وأكمل حديثه…”
-سليم انا بقول تنساها أو هخلى مليكة تقعد فى تركيا بس مش فى القصر اللى احنا قاعدين فيه لأ فى مكان بعيد عنك…؟!؟
“رفع حاجبيه بسخرية واردف”
-على الأساس انى مش هعرف اوصلها مليكة لو استخبت تحت الأرض هجيبها…؟!؟
“رمقه مراد بغضب بينما مليكة اردفت”
-افهم يا اخى انا بكرهك بقى انت ايه ما بتفهمش حتى حب الإخوة راح خلاص واتبخر…؟!
“تركتهم مليكة بينما ذهب خلفها مراد واردف محاولاً تهدئتها…”
-مليكة هو مش هيقدر يعملك حاجة انتى هتبقى فى حمايتى…؟؟
“اردفت بغضب وبكاء شديد”
-انا مش عايزة ابقى فى حماية حد انا هروح أى دولة غير تركيا وهبقى وزى ما اتعودت عليكم هنساكم…؟!؟
“ظل يفكر ماذا يفعل ليحاول تهدئتها واردف”
-شوفى يا مليكة انا هعمل خطة بس مش هقولك هنا علشان سليم ما يسمعش اطلعى غيرى هدومك ونروح كافيه وهحكيلك…؟!
“صعدت مليكة لغرفتها وقررت أن تسمع ما يريد قوله ربما يكون حل ينهى مُعانتها”
®®®®®®®®®®®®®®®®®®®®®®®
°بعد ربع ساعة نزلت مليكة وهى ترتدى فستان لونه اخضر قط مفتوح من الجانبين من عند ناحية وسطها وصندل اسود وشنطة سوداء وميكاب خفيف يدارى التعب الذى على وجهها عندما رأها مراد شرد قليلاً أفاق شروده صوت سليم الغليظ عند أردف باستفزاز لمليكة…”
-ايه يا لوكى الجمال ده كل رايحة فين على كده…؟!
“ثم اقترب وحسس على وجهها بطريقة باتت لها مقززة كانت ستبعد يديها لكن فى هذه اللحظة شد مراد سليم بغضب واردف…”
-ما تلمسش مليكة كده تانى احسنلك…؟!!
“رفع حاجبيه باستنكار ثم أردف بسخرية”
-وهتعملى ايه أن شاء الله…؟؟؟
“مسح مراد يده على وجههُ بغضب ثم لاحظ اختفاء مليكة خرجت مليكة من الحمام وأثر التعب عليها حينها أردف مراد بقلق ولهفة”
-مالك يا مليكة فى حاجة وجعاكى اجيبلك الدكتور…؟!
“اردفت بتعب”
-لما لمس وشى حسيت بتقزز وروحت على الحمام وجبت كل اللى بطنى لامساته ليا بتقرفنى…؟!؟
“رمقها سليم بحزن وقال فى عقلها لهذه الدرجة تنفُر منه ثم تركهم ورحل بينما رحل مليكة ومراد…”
®®®®®®®®®®®®®®®®®®®®®®®
°فى الكافيه°
“رمقته مليكة بتوتر تريد أن تعلم ما يفكر فيه مراد واردفت”
-مراد احكى الخطة بتاعتك…؟!!
“اوماء لها مراد واردف”
-بوصى انا هعمل………..
©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية معاناة مليكة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى