رواية غرام الرعد الفصل الحادي والثلاثون 31 بقلم رحمة أشرف
رواية غرام الرعد الفصل الحادي والثلاثون 31 بقلم رحمة أشرف |
رواية غرام الرعد الفصل الحادي والثلاثون 31 بقلم رحمة أشرف
في بيت رحمه
الام دخلت من الباب ورحمه وزهراء وريوان وراها بعد ما رجعو سليمان وصابرين تاني
رحمه ضحكت .. والله كان يوم حكايه …. لاكن تنصدم بصقعه قويه علي وجهها من ساره
رحمه بصدمه ودموع ..ماما
زهراء بصدمه .ماما في ايه
ريوان مسكت رحمه . في ايه يا ماما ليه كده
ساره بعصبيه قربت من رحمه .. مين الي كنتي نازله من عربيته ده
البنات انصدمو
رحمه بدموع. ماما انا .. قطعها صفعه اقويه من ساره ..
ساره بعصبية… متكذبيش .. انا شفتك وانتي نازله من عربيته ….
ريوان ورحمه وزهراء بصو لبعض بخوف وتوتر
ساره بعصبية .. ايه بتبصو لبعض ليه. ولا انتو كنتو متفقين
رحمه بتسرع وطلعت لقدام خطوه ..لا …. هم ميعرفوش حاجه. انا انا الي غلط
زهراء.. بس
رحمه بصت لها وهزت راسها بلا
زهراء وريوان سكتوا وحطو رأسهم في الأرض
الام تنظر لها بعصبية وتصفعها بكل قوتها لتقع رحمه علي الارض
ساره بمراره .. كنت بقول انك اه مجنونه بس مش قليلت ادب. .. بكره هتعقلي.. وطيتي راسي .. هقول ايه لابوكي..أقوله تعالي شاف بنتك.. جيه في نص الليل مع واحد بعربيته.. منك الله يا رحمه يا بنت بطني ..ودخلت جوه الاوضه فضلت تعيط لوحدها .. علي الي حصل ..
رحمه بيخبط علي الباب بانهيار ..ماما انا اسفه… والله اسفه … ماما علشان خاطري والله اسفه ..
خرجت الام ودفعت رحمه بعيد .. انت تدخلي اوضتك.. لا فيه مدرسه ولا زفت. وهكلم ابوكي وهنسفرله .. بدل ما تفضحيني هنا ..فاهمه
رحمه بدموع . بس مش عايزه امشي. هنا حياتي كلها. وريتاج .. مش هقدر
الام وهي تمسك بشعرها وتضغط عليه بشده .. انتي بعد الي عملتيه .. ده المفروض ميبقاش ليكي عين تتكلمي ..اسمعي الكلام وادخلي .. اوضتك..
رحمه جريت للاوضه لاكن وقفها قوت ساره . استني
رحمه بصتلها بانهيار . نعم
ساره بعصبية..هاتي موبايلك قبل ما تدخلي
رحمه طلعت تلفونها وادته لساره ودخلت وهي منهاره جدا ..غيرت ودومها
ساره بعصبية . انتو الاتنين لو عرفت انكم زيها وربنا لا قايله لابوكم منك ليها وهو يتصور ما انا مش هشيل الهم ده لوحدي … ادخلوا اتخمدو .يلا
زهراء وريوان دخلو لرحمه لقوها قاعده في الزاويه بتعيط بانهيار قعدو جنبيها .. هنعمل ايه
ريوان بتفكير ..مش عارفه ..
زهراء .. انا من رأي واحده فينا ترن علي رعد وهو يتصرف ..
ريوان بصت لرحمه رحمه تنظر إلي الفراغ ودموعها تنزل بلا توقف و ينتفض جسدها ..
ريوان بهدوء .. وانا رأي كده برضو
زهراء طلعت موبايلها و رنت علي مروان .
????،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،????
في بيت الجارحي
رعد قاعد بياكل بكل برود وهو مسبت مروان ومراد واسامه بالمسدس الي معاه
مروان بضحك .طيب اكلنا معاكي حتي.
اسامه . يابني انا رجلي وجعاني من الوقفه في اخر مهمه ليا. ارحمني ..
مراد بابتسامه .. بين كده قدامنا للصبح
رن تلفون مروان برقم زهراء .
رعد شورله بايده . لا …سيب التلفون
مروان .. ياخي اقعد بقا… دي العشق
مراد واسامه. هههههههههه
رعد اخد التلفون بعصبية ووضعه علي السفره ولم يرد علي زهراء التي لم تبطل رن
مروان بقلق .. رعد مبهزرش. زهراء عمرها ما رنت كتير كده الي لم يكون فيه حاجه…. سبني ارد عليها
رعد هز رأسه بلا وهو بياكل بكل برود
مراد بابتسامه… ياخي يخربيت برودك .
اسامه بتفهم .رعد سيبه يرد..افرض كان حصل حاجه مع… قال بخبث. مع رحمه مثلا
رعد بصله بعصبية واخد التلفون ووقف قدام مروان وفتح علي الزهراء المكالمه وفتح الاسبيكر
مروان بابتسامه. ايه يا حبيتي
زهراء بدموع وصوت مبحوح .. مروان بقالي ساعه برن عليك
مروان باستغراب من صوتها. زهراء انتي كويسه … مالك يا حبيبتي
زهراء بصت لرحمه بدموع ..رعد عندك
رعد بص لمروان بخوف ومروان اتكلم بتوتر. اه يا روحي موجود ليه في حاجه
زهراء بدموع . ماما شافت رحمه وهي نازله من عربية رعد .. و
رعد بخضه…. و ايه
زهراء بدموع .. زعقت وضربت رحمه. وقالت أننا هنمشي نسافر لبابا
مروان بخضه هو الآخر. طيب انتي كويسه
زهراء بدموع. ايوه .. رحمه هي الي مش كويسه خالص
رعد طلع لفوق بسرعه دخل الغرفه اخد هدوم من الدولاب ودخل المرحاض .ليبدل ثيابه .. وخرج اخد تلفونه و مفتيح السياره وجرا لتحت
مروان باستغراب..انت رايح فين
رعد وهو يخرج .. رايح أصله الغلط الي حصل .. بسببي .. وركب سيارته وساق باقصي سرعه
مروان بص لاسامه ومراد .. هيبوظ الدنيا ولا ايه
مراد واسامه .. هيبوظ الدنيا
رن هاتف اسامه برقم غريب .. ليقوم برد عليه
اسامه . الو
بتوتر … حضرت الظابط اسامه ماهر
اسامه باستغراب. ايوه انا مين
بتوتر اكتر … ريتاج
اسامه بص في التلفون بصدمه ورجع حطه علي أذنه .. ايوه يا انسه ريتاج في حاجه
ريتاج بتوتر. لا بس حبيت اقولك. اني اسفه علي الكلام الي قلته اخر مره. اسفه لحضرتك اوي .. مكنش قصدي. بس كان فيه مشكله في البيت علشان كده كنت متوتره انا اسفه
اسامه بابتسامه . لو سمحت. متتجاوزش حدودك معايا…..انا مش عارفه ليه كل بيدخل في الي ملوش فيه ..
ريتاج بعصبية. طيب انا غلطانه سلام
اسامه ضحك. استني بس خلاص يا ستي مفيش حاجه. … سامحتك علشان انا قلبي ابيض
ريتاج بنرفزه .. طيب سلام يا ابو قلب ابيض وفصلت
اسامه بضحك ..ربنا البت دي هبله. وبص الاتجاه التاني لقا مراد في وجهه مبتسم انخض بص الاتجاه الآخر لقا مروان مبتسم انخض اكتر. في ايه يا جماعه مش كده يعني.
مراد بغمزه. قلتلك ايه
مروان بابتسامه.. اه اه قول .. قالت ايه
اسامه بتوتر. هي مين دي
مراد بابتسامه . ها انت هتضحك علينا … الي بتقول عليها هبله
اسامه مسك المسدس الي كان مع رعد وضرب بيه في السقف مطلعش منه رصاص ضغط علي الزيناد تاني فارغ من الرصاص بصو لبعض بصدمه … بقالهم ساعتان خايفين من مسدس فارغ
اسامه ومروان ومراد ..ههههههههه
????،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،????
في بيت رحمه
دق دق ..
زهراء كانت خارجه علشان تفتح ساره وقفتها .. استني عندك. ادخلي وانا هفتح ..
زهراء بهدوء .حاضر
ساره فتحت الباب لتجد رجل غريب . ايوه مين حضرتك
رعد بابتسامه .. مدام ساره طارق
ساره باستغراب. ايوه انا
رعد بابتسامه.. انا البش مهندس رعد الجارحي
ساره بصدمه. البش مهندس رعد ..
رعد بابتسامه. ايوه انا ..هنتكلم واحنا علي الباب كده
ساره .. اسفه. اتفضل يا بني .. ايوه ايوه من هنا
رعد دخل قعد في الصاله قصاد غرفة رحمه وزهراء ..
زهراء بصدمه بعد ما شافت رعد .. رعد
رحمه وريوان. ايه
زهراء بتوتر وصدمه. رعد رعد بره
رحمه طلعت تجري علي الباب وبصت من فتحه صغيره ..
رحمه بصدمه. هو بيعمل ايه هنا
في الصاله
ساره بعصبية. يعني انت الي رحمه كانت نازله من عربيته
رعد بهدوء . ممكن تهدي. و تقعدي .. نتكلم بهدوء
ساره بعصبية وصوت عالي .. نتكلم في ايه…. انت ليك عين تيجي هنا
رعد وقف بعصبيه بس اتحكم فيها .. بصي يا مدام ساره…. انا اعترف أن الي حصل ده غلط وغلط كبير… كمان بس الغلط عليا انا مش هي … اتفضلي حضرتك اقعدي علشان تفهمي
ساره قعدت . اتفضل ..
رعد قعد بهدوء .. انا بقولك أهو انا مشوفتك في احترام بنتك .انا بحبها .. وكنت هاجي اتقدم
ساره .. مادما بتحبها . مجتش ليه
رعد اتنهد .. علشان فرق السن الي بينا .. وكمان انا راجل اعمال كبير وكنت مشغول … انا جيت اول ما عرفت الي حصل … وسبت شنطتي.. لاني مسافر بكره في شغل ..وكنت هاجي بعد السفر اتقدم .. بس الظروف الي مسمحتش
ساره باستغراب ..انا برضو مش فاهمه فرق سن ايه .. ليه هو انت عندك كان سنه
رعد بابتسامه ..30 سنه
ساره استغربت جامد .ايه .. طيب طيب.. ده مش مبرر .. وبعدين انت كبير علي انك تعمل غلط زي ده .. واكيد عارف الصح من الاغلط ولا ايه
رعد بابتسامه .. عارف .. وعارف أن ده غلط من الاول. بس اظن ان الانسان بيغلط .. ومفيش حد مبيغلطش … بصي.هعرفك علي نفسي من الاول .لاني حسيتك امي .. علشان انا مليش ام. تتصوري اني مش فاكر اسمها حتي ..
ساره بعصبية..انا مش امك.ماشي
رعد بهدوء. تمام انتي تحبيه ..
ساره باستغراب. مش فاكر اسم امك ليه
رعد بابتسامه. ماتت وانا عندي 6 سنين ماتت هي وابويا قدام عيني. في حادث. وانا الي طلعت منه بخير ..بس هم الاتنين ماتو ..
ساره بفضول .. ومين اي اهتم بيك .كان ليك عم أو خاله
رعد بهدوء عكس الوجع الي جواه .. في ميتم ما مكنش ليا حد خالص .. لا ام ولا اب ولا عم ولا اي حد خالص. عمي كان عايش هو وبنته ومراته بره البلد ومفكرش فيا .. جه شريك ابويا حطني في ميتم واخد كل شركات ابويا ….. كنت وحيد جدا لحد ما ظهرت رحمه
ساره باستغراب..رحمه بس رحمه لسه صغيره علي انها تعوض الاب والام
رعد بصلها بحزن شديد و مقاطعه… لو قلتلك أن الطفله دي الي هي عوضتني عن كل ده ام واب وكل عيلتي..منكرش اني غلط اني مجتش من الاول اطلبها …. بس احنا فيها وهو انا طالب ايديها للجواز….
خرجت رحمه بسرعه وعصبيه. انت جي ليه…
رعد والام بصولها
رحمه بعصبية مصتنعه.. رعد لو سمحت امشي وانسي ..كل حاجه. خلاص ماما مش موافقه .وانا مش هزعلها مني تاني ..ابدا ابدا
رعد كان بيبصلها بعشق كبير وده شافته ساره في عنيه ليها
ساره بعصبية ..ادخلي يا جزمه جوه ولم انديكي تيجي فاهمه
رحمه . حاضر يا امومه و جت تدخل شافت رعد بيهمسلها .. بحبك ..انكسفت جامد ودخلت جوه
رعد بص لساره . قلتي ايه
ساره بهدوء ..مش انا الي اقول ابوها الي يقول
رعد بابتسامه ..عارف ان الأستاذ طارق مسافر بره .. وانا طيارتي بره
ساره بهدوء وتفهم … هتغيب قد ايه
رعد بابتسامه .. شهر علي الاقل
ساره بأمر..يبقا بعد شهر من دلوقتي. لو مجتش تطلبها من ابوها . اعتبر أن اتفاقني ملغي .. تمام
رعد باستغراب. اتفاق ايه
ساره بهدوء..احنا نقرأ الفاتحه دلوقتي… علي ما مدت سفرك تنتهي .. وتيجي تطلبها من ابوها تمام
رعد بابتسامه فرح. موافق.
وفعلا رعد وساره قرأوا الفاتحه
رعد بإخراج .طيب ممكن أشوفها قبل ما امشي
ساره .. ماشي. بس في خلال شهر ده لا فون ولا غيره .. مفيش اي تواصل بينكم تمام
رعد باستغراب ..ليه
ساره بشرح. رحمه دلوقتي في مرحلة مراهقه و المرحله دي الشخص مبيعرفش يحدد اذا كان الحب ده حقيقي ولا اعجاب وبس. وانا عايزه اشوف بنتي . إذا كانت بتحب بجد ولا اعجاب… وانت شايف شكلك عامل ازاي..غير انك بش مهندس كبير. وممكن اي بنت تعجب بيك يا رب تكون فهمتي
رعد بابتسامه .. وانا موافق علي كل ده بس أشوفها قبل ما امشي …
ساره .. تعرف انا كان ممكن اخد التلفون من زهراء برضو بس قلت لا علشان اكيد هترن علي الي كان في العربيه… وساعتها اشوفه بيحب بنتي ولا بيلعب بيها .و مجيك لحد هنا .. كفيل يخليكي اعرف انك بتحبها …. ومشكلتك.انك كنت مفتقد ونس وحب في حياتك … ورحمه من كلامك قدرت تملأ المكان الناقص ده….. والإنسان في الوقت زي ده بينسى اذا كان ده صح ولا غلط ……
رعد بيبصلها بإعجاب من تفكيرها فهي قدرت تحلل الموضوع زي ما هو عايز يوصله بالظبط ..
ساره بابتسامه. لسه عند كلمتك
رعد باستغراب . كلمة ايه ..
ساره بابتسامه حنون. انك حستني امك
رعد ابتسم بفرح. اكيد
ساره بابتسامه حنون .وانا معنديش مانع اني اكون امك ..
رعد قام وقف .. طيب ممكن احضنك بقا
ساره .. استغلال من اولها .. مش حلو لصالحك
رعد ضحك ودي تاني مره يضحك من قلبه .. خلاص اسف .. ممكن اشوف حبيبتي بقا
ساره .. اتلم انا واقفه .. زهراء زهراء .
زهراء نعم يا ماما
ساره .. قولي للبت الي جوه دي أن رعد هيدخل يشوفها خمس دقائق .. ويمشي
زهراء بابتسامه.. حاضر. ودخلت
????????????????????????????????????????????????????
عند مروان واسامه ومراد
مروان . ياترا عمل ايه
مراد بدعاء. يارب ما يبوظ الدنيا. أكتر ما هيا …
اسامه كان سرحان في ريتاج ..
مراد بصوت عالي. انت يا عم عندليب انت . سرحان في ايه
اسامه كان سرحان ومبتسم كمان
مروان . يا روميوووو انت يا اخ .
اسامه بخضه. في ايه
مراد بغمزه. مين الي واكل عقلك
اسامه بابتسامه حب…شكلي كده وقعت ولا ايه
مروان بتريقه. قال انا اسامه ماهر ابصلها. .. دي بت شايفه نفسها كده
اسامه رما عليه المخده .. بس يا مستفز
رن هاتف مروان يعلن عن وصول رساله جديده
مروان فتح الرساله وكانت
…. هستناك في البيت يا بيبي متتاخرش والي هروح لزهرة حبك وقولها علي كل حاجه. سلام يا حبيب قلبي
مروان قام بتوتر .. طيب انا هروح مشوار صغير كده وجي
مراد باستغراب ….علي فين
مروان . ها لا مفيش هروح بس علي الشركه ادي الملف بتاع الصفقه لكريم يوصله للفادي باشا. علشان نسيت. سلام. وجرت لبره
مراد باستغراب. فهمت حاجه
اسامه باستغارب اكبر . يا ام الواد ده عبيط .يا ام عبيط
مراد بابتسامه..تعلب بليس تيشن
اسامه . هقطعك
مراد بابتسامه. وريني يا خويا
و جريو علشان يلعبو
????????????????????????????????????????????????????
عند رعد دخل لرحمه
رحمه اول ما زهراء قفلت الباب جريت عليه وحضنته جامد . رعد
رعد بعدها بهدوء عنه وبصلها .. انا اتكلمت مامتك .. و حلية الموضوع … يعني مكنش لازم الكلام الي قلته ..
رحمه بحزن .. رعد انت زعلت .. والله مكنش قصدي ..
رعد بهدوء اكتر وهو يداري ابتسامته .. انا همشي دلوقتي . و مسافر بكره بليل .. خلي بالك من نفسك .. وجه يمشي رحمه مسكت في دراعه
رحمه بعيون زي القطط .. رعد .. استني …. مكنش قصدي والله يا حبيبي
رعد لف ليها ومسح دموعها بيده وهو مبتسم .. طيب متعيطيش
رحمه بدموع ما هو انت زعلان مني
رعد بابتسامه عاشق. عمري ما ازعل منك ابدا ..
رحمه حضنته بعفويه حطت راسها علي صدره … كنت بحسبك مش هتيجي .. كنت هزعل اوي. لو مجيتش يا رعد
رعد شدد عليها في حضنه .. عمري ما اعرف انك عيزاني ومكنش جنبك يا عيون رعد
رحمه ابتسمت وهي لاتزال في حضنه ..
رعد بهمس .امك لو دخلت وشفتنا كده .والله هتحلف طلاق تلاته ما هي مجوزانا
رحمه بعدت عن رعد .لا وعلي ايه.
رعد ضحك وقال بصوت واطي ..بعشقك يا ري ري
رحمه شورتله ينزل لمستواها. فقام رعد رافعها من خصرها لحضنه ..نعم
رحمه بكسوف. انا قلت انزل مش تشيلني
رعد بابتسامه. قولي وانتي كده
رحمه بكسوف وهمس..بحبك … مش هقول من اول نظره علشان مفيش حب من اول نظره ده بيبقا اعجاب مش اكتر. …. بحبك من يوم ما فتحتلي قلبك و قلتلي علي كل حاجه حصلت معاك .بحبك من ساعة ما وقفت في وش الراجل الشرير ده وقلت دي مراتي دي مرات البش مهندس رعد الجارحي. بحبك من يوميها .. ودلوقتي . بقيت بعشقك .. يلا نتجوز بقا
رعد ضحك علي طفلته الصغيره… التي أصبحت تتحدث عن الحب .. وتعرف أن تقول كلام في الحب.
رعد بصلها بعشق . قريب اوي .. يا غرام الرعد .. قريب ..
رحمه حضنت عنقه وهو يرفعها عن الأرض ..
انتبهوا لصوت الباب ..فتبتعد رحمه عنه
ساره دخلت … تعالي عايزه اتكلم معاك في حاجه نسيتها ..وطلعت
رعد بص لرحمه .. دي اول مره حد يكلمني بأمر…
رحمه بابتسامه .. معلش … استحملها علشان خاطري
رعد بابتسامه عاشق .. كله علشان الجميل يبقا في حضني … وقبل خدها وخرج
????????????????????????????????????????????????????
عند مروان
دخل الي عماره ليصعد الي الدور الثاني ويطرق علي أحدا الابواب
.. كنت عارفه انك جي
مروان بعصبية. عايزه يا يا جميله
جميله بابتسامه. عايزاك .يا مروان انت حبيبي انا ..
مروان زقها لجوه ودخل .. جميله .. انتي زي اختي. خلاص
جميله مسكت أيده. كنا بنحب بعض. ايه الي جدد يا روحي
مروان ابتسم . بصي طيب وانا كمان بحبك … بس ارتاحي انتي دلوقتي
جميله . هتفضل معايا
مروان بابتسامه . ايوه يا حبيبتي. .. يلا علي النوم بقا
جميله . تعالا نام جنبي
مروان حط ايده علي خدها بابتسامه ..مش هينفع يا عمري . لم نتجوز أن شاءالله
جميله بابتسامه ماشي..هروح انام بقا ..تصبح علي خير يا حياتي
مروان . وانت في قلبي يا حبيتي ..
دخلت جميله علشان تستريح ومروان فضل قاعد في الصاله
????????????????????????????????????????????????????
عند رعد
ساره. رحمه مينفعش تعرف علي الاتفاق. الي بينا. وعلي انك متتواصلش معاها خلال الشهر ده
رعد بتفهم..تمام وانا مقلتش حاجه….
ساره بابتسامه. شكرا انك مخلتش ببنتي
رعد بابتسامه حب .. بنت دي حبيبتي مستحيل اتخلا عنها في يوم من الايام …. يلا استأذن انا
ساره بابتسامه..اتفضل يا بني
رعد خرج وقبل ما يخرج بص علي معشوقته لآخر مره … فلا يعلم هل سيراها مره ثانيه ام لا
رواية جميلة