Uncategorized

سكريبت حبيبي الزين الفصل الثاني 2 بقلم فاطمة وجيه

 سكريبت حبيبي الزين الفصل الثاني 2 بقلم فاطمة وجيه

سكريبت حبيبي الزين الفصل الثاني 2 بقلم فاطمة وجيه

سكريبت حبيبي الزين الفصل الثاني 2 بقلم فاطمة وجيه

فاطمه قاعد بالفستان بتبص لي نفسه في المرايه وتسرح
فلاش باك
زين قام وقف:اسف انا مش هخطب
شاديه برقت:هو في حاجه ولا اي
فاطمه بصتلو بخوف
زين ابتسم:انا هتجوز علطول مالكم
شاديه:لا انا بنتي محلتيش غيرها لازم افرح بيه
زين:هعملها فرح كبير بس انا مستعجل لاني مسافر شهرين حلوين
باااك
امنيه:اي يا بنتي سرحتي في اي
فاطمه تلف ليها:حسه اني ورطت نفسي انا مش مستعدة ل الجواز
امنيه:نعم بعد كل ده مش مستعدة وامك
فاطمه بضيق:معرفش بقا
شاديه دخلت:يلا يا بنتي عشان زين وصل اي القمر ده وحضنت فاطمه
فاطمه بحزن:يعني خلاص هتجوزيني
شاديه مسكت خدودها بضحك:سنت الحياه يا بنتي يلا
غطت وشها بطرحه ونزلت
زين وقف مخنوق”ياتره الي بعملو ده صح حاسس اني مش مرتاح لي”
وقفت قدامه وهي متوتره
زين رفع الطرحه وسرح فيها:مكنتش اعرف انك حلوه كده
رفعت وشها لي وفضلت بصالو
وصله القاعه
زين بهمس:ابتسمي شويه ده شكل عروسه
فاطمه بضيق:مبحبش الزحمه
زين بصلها وسكت
بعد شويه فاطمه عقدت حاجبه:هي القاعه ستات بس ولا انا بيتهيقلي
زين ببرود:لا ستات بس الراجل في قاعه تانيه ولا انتي كنتي مستني تشوفي حد
بصتلو بضيق وسكتت
زين:واه مفيش اغاني ومتقوليش نرقص عشان مفيش رقص لو مش عشانك عشان النونه انا رايح قاعة الرجاله
فاطمه بغيظ:انا بكره ال بني ادم ده و تبص ل الخاتم الي في ايديها وتسرح
فلاش باك
زين:اخترتي اي
فاطمه بغيظ:ده
شاديه:بس انتي مبتحبيش الحاجات دي وهمستلها ده غالي
فاطمه بعناد:لا هو ده بقا
زين:براحتها هات ده
فاطمه كنت بتبص لخاتم رقيق وكان نفسها تقول ده بس سكتت وراحت بعيد
زين:وده كمان هاتو بص ل الخاتم الي اخترتو وبصلها وهي وقفه بعيد
فاطمه رجعت ملقتش الخاتم بصت بحزن ل البترينه وطلعت برا
زين طلع واره:طلعتي لي فاطمه بضيق:مفيش
زين ابتسم:يعني مطلعتيش عشان ده وطلعها الخاتم
فاطمه برقت:انت عرفت منين
باااك
بعد سعتين
زين:ادخلي برجل اليمين
دخلت وبصتلو:انت مش محتاج تمثل احنا خلاص لوحدينا
زين يقرب منها:انتي شايفه اني بمثل
بصتلو وهي بترجع لي وره:انا مش شايفه كده انت فعلن بتمثل
زين:ماشي وانا هوقف تمثيل ويقرب منها
ترجع لي وره وهي بصالو بخوف:انت بتعمل اي
مردش عليها
رجعت لي حد متخبطت في الحيطه وترفع صباعها في وشه:بص ابعد عني
زين يسند علي الحيطه بايد ويبصلها:انا مش محتاج امثل وبص لي صباعه وطي باسو فجاه
سحبت صباعها بصدمه وهي متنحه
زين:انا هنان في اوضت الاطفال وانتي نامي في اﻷوضه التانيه
فاطمه:مسالتنيش عن حملي
زين كور ايدو:انتي عايزه تقولي
فاطمه بستفزاز:لا
زين:يبقا تصبحي علي خير
دخلت اوضتها وطلعت بجامه وطلعت علي السرير
فاطمه بضيق:اخلص منك امته
فجاه وصل مسج”ملحقتش اقولك مبروك”
فاطمه بحزن:اصل زين حجز قاعتين
:مقولتليش انك هنجوزي!!
فاطمه:اقولك لي هو يهمك
:لا يعني كنت اقولك مبروك
فاطمه كنت عايزه تصرخ في وشه:اديك قولت ومسحت المحدثه وفصلت الفون ورمته وقاعد تعيط مبروك هو ده الي ربنا قدرو عليه
بعد شويه سمعت دوشه برا عقدت حاجبه وطلعت
زين كان في المطبخ ورابط اشرب علي شعرو وخصلات نزله علي عينو ولبس مريلت المطبخ وتقريب كان بيرقص لحظه بيرقص
وقفه في الصاله وعماله تضحك:اييي ده
زين ضحك:مز مش كده
فاطمه قربت منه:انت بتعمل اي
شالها فجاه من وسطها حطها علي الرخامه:تعرفي انك جميلة اوي
فاطمه تغير الموضوع:بتعمل اي
زين:سندوتشات
فاطمه ربعت:انا عايزه كبده بطحينه مروة مش احسن مني
زين:مروة مين
فاطمه بضحك:مروة واسلام بتوع رجال من التجمع ونساء من بولاق معقوله متعرفهمش
زين:لا والله بتوع اي دول
 فاطمه:شكلك مبتحبش الروايات ده اسلام اتجوز مروة الي بتحب واحد تاني وهي مبتحبوش وتقعد تقرف في عشان تخلص منو و
زين يقاطعه:زاي انا وانتي كده
فاطمه:انت عمرك مهتكون اسلام
زين:وانتي عميه البصر والقلب ممم مبيحبكش علي فكرة
فاطمه تنزل من علي الرخامه بغضب:وانت بقا الي بتحبني
زين بصلها وبعدين بص ل الاكل الي بيعملو:السوال ده تسالي ل نفسك هل انتي تتحبي
فاطمه سبتو دخلت اوضتها وقاعدت علي السرير تعيط:هو لي محدش بيحبني هي الروايات ضحكت علينا لا لا اكيد هيجي حد يحبني
زين خلص الاكل وعمل طبق سندوتشات وخبط وحطه قدامه
فاطمه بعيط:والله مرد عليك ولا اعبرك ياقاسي
زين شال الطبق وفتح الباب
فاطمه:انت اي دخلك هنا
زين قرب منها وحط الطبق علي السرير:انتي بتعيطي بسببي
فاطمه بنفعال:انا مبعيطش اطلع برا
زين مسح دموعها:حقك عليا مكنش قصدي ودي راسك ابوسها وباس راسها
فاطمه ضحكت:خلاص رضيت
زين ابتسم:قلبك ابيض اوي
فاطمه بغرور:عارفه عارف بس لحظه اي جابك
زين:اتكسغت اكل لواحدي وانتي جعانه حد ياكل وقلبه جعان
فاطمه:انت قولت اي
زين:احم ناكل انا عملك كبده زي مطلبتي علي الله ابقي زاي اسلام عندك
فاطمه بضحك:هات وعقدت حاجبه اي ده
زين ضحك:شوفي انتي
فاطمه تشيل الورقه الي علي السندوتش”يوما ما ستلتقي بشخص يعوضكي عن قسوة هذا العالم” ابتسمت
زين:ضحكتي يبقا قلبك مال
فاطمه:مبيملش
زين بثقه:هيميل
فاطمه بعناد:مبيملش
زين:نتراهن
فاطمه:اوك نتراهن
الفجر اذن
زين:انا اتنزلت عن اننا نصلي ركعتين الجواز مش هتنازل ائم بيكي
فاطمه ابتسمت:طيب هتوضي
اتوضت وخرجت صلي بيها وخلصو
فاطمه:هنام تصبح علي خير
زين:وانتي من اهلي
فاطمه نامت ببتسامه مش عارفه السبب بس مرتاحه
زين بيخبط جامد:بت انتي يا بنت قومي امك جي
فاطمه:طا متيجي سبني انام
زين بصوت عالي:اصحي ياغيبوبه هتخربي بيتنا
فاطمه تقع من علي اسرير:ماشي قومت هووف
في اللحظه دي الباب يخبط يعدل زين شعرو بتوتر ويفتح
زين ببتسامه:اي مش بدري يا جماعه
شاديه وهي بتدخل:بدري من عمرك ولا اي يا سرين
سرين بضحك:احنا قطعنه عليكم ولا اي
زين بسخريه:والله هو بتر جملته
لما خرجت وهي لبسه كعب عالي وفستان فوق الركبه وطويل من وره وقط ورشه بيرفيوم وحطه ميك اب هادي
فاطمه ببتسامه وهي بتجري علي امها:منورة ياشاديه
سرين بضحك:مالك مبلم لي اكنها ملبستش ليك كده
زين بيبص ل فاطمه بسرحان:لا بنت الجزمه ملبستش وبعدين لحق نفسو اقصد كنت من غير هدوم
فاطمه برقت 
زين بصلها بخوف:اقصد كنت لبس بس هدومي تقريبا
شاديه وسرين ضحكه:مالك يواد مش مجمع
فاطمه تمسك ايدو وتبتسم:معلش منمش كويس وتضغط علي ايد
زين بهيام:خد امسكي دي كمان
ضربته في بطنه
زين بالم:اه
سرين بخضه:مالك
زين بضحك:ها شد عضل
زين يقعد وتقعد علي ايد اكرسي بتاعو وتمايل عليه وهي سنده علي كتفه
شاديه بضحك:يابني رقبتك تتلوح
زين ولسه بصص عليها:تتلوح وبعدين ركز قاعد كويس معلش سرحت
سرين بضحك:انا بقول نمشي ونسبهم
زين:لا لا خليكم
فاطمه تمسك ايدو:سبهم علي رحتهم
شاديه تقوم:كويس اني اطمنت عليكي يا حببتي وسبتهم ومشيو
كنت دخله تغير 
زين مسك ايديها:علي فكره احنا مرقصنش سولو
فاطمه برفع حاجب:مانت مكنتش عايز
يشدها لي وبداء يرقص بيها:مممم عشان بغير مثلا
فاطمه:بتغير!!
زين:دماغك مترحش ل بعيد بغير عليكي كونك مراتي
فاطمه:بس
زين وهو بيرقص:عايزها تكون ل حاجه تاني
فاطمه تبص ل الفراغ:لا
زين:بتحبي لسه
فاطمه في سره:اكدب عليك لو قولتلك لسه في ليله اتشقلب حالي صح سبحان مقلب القلوب
زين بحزن:اعتبر سكوتك ده اه
فاطمه:انت عارف اصلن بحب مين
زين:ممم ابن خالتك
بصتلو بصدمه وجت توقف رقص
زين:تؤ عايز ارقص
فاطمه:عرفت منين
زين بحزن وهو بيلفها:نظراتك سرحانك بوستاتك ويشدها تاني تخبط فيه
فاطمه بحزن:بس هو مبيحبكش
زين بغموض:والي بيحبك مبتحبهوش مش منصفه الدنيا مش كده
فاطمه تسرح في ملامحه اول مره تشوفه عن قرب ملامحه يمكن مش جميله حد الفتنه بس تلمس قلبك ببرئتها وضحكته الحلوه
زين ابتسم:بتبصلي كده لي
فاطمه بسرحانه:ملامحك حلوه عن قرب وركزت لي نفسه بعدت عن ودخلت اوضتها
زين:هو لي الحلو مبيكملش وقاعد يرقص مع نفسه
فاطمه بصالو من بعيد ومبتسمه
دخلت تغير وبعدين غيرت رايها هي كده حلوه ودخلت تعمل الاكل
زين دخل المطبخ يشرب بصلها وبتسم:اول مره اشوف قمر بيطبخ
ابتسمت وسكتت
فجاه في تلفون رن
فاطمه وهي بتقلب الاكل:اكيد شاديه ممكن ترد وتقولها بعمل الاكل
زين بمرح:ماشي بشرط
فاطمه خافت الاكل يتحرق:موافقه لحظه اي هو
زين ضحك:لا انت وفقتي هاتي بوسه
بصتلو بصدمه:نعم
زين بستفزاز:انتي مش قد كلامك ولا اي
فاطمه بضيق:هات خدك
زين ابتسم:تؤ هنا وهو بيشاور علي راسو
(اي افتكرتم في صفو النيه ????)
فاطمه:طيب بس رد الاول
زين ابتسم:طيب راح اوضت النوم ولقي الفون علي السرير لسه هيفتح لقي الاسم قلبي زين ضغط علي الفون وعنيه احمرت فتح ومردش
:انا بتصل من بدري انتي مش بتردي لي طبعا اتجوزتي ونستيني مانتي كنتي بتردي عليا امبارح عادي اي غيرك ها متردي سكته ل يا هانم
زين حسه انو اتخنق حدف الفون في الحيطه كسرو
فاطمه كنت في المطبخ وسمعت الخبطه وطت علي الاكل وراحت الاوضه:زين في اي
زين غمض عينه”مش قادر اسمع صوتها بيخلي جروح تنزف لييي احب حد اعمي زيها
فاطمه بتبص ل الفون الي اتكسر دمعت وراحت ل الفون:لي كده لو مكنتش عايز ترد كنت قولتلي
 كلامهو بيكرار في ودانه كنت بكلمتي امبارح
زين شدها من دراعها:ل الدرجه دي مش عملالي حساب ولغياني
فاطمه:اه يا زين درعي مالك
زين بعصبيه:انتي لي بتعملي في كده لحد دلوقتي انا بتنزل انتي ايييي جبروت بتكلمي حبيبك في يوم فراحنا يجحودك يا شيخه
فاطمه تشد درعها بعصبيه اكبر:انا مطلبتش منك تتنازل عشان انت الي اتقدمتلي من الاول وانت عارف اني بحب غيرك معشمتكش ولا ضحكت عليك مكنتش رضيلك بوجع القلب من الاول وقولتلك انت تستهل الاحسن صممت تجوزني رغم كونك عارف عارف انت ولا مش عارف
زين يبصلها:يعني دي غلطتي
فاطمه بنفعال:اه غلطتك انا مطلبتش منك تقرب مني او تاخد بايدي انت عملت كنت من نفسك متعلقش فشل تجربتك عليا بتقول اني كلمته قبل متزعق وتهلل مكلمتهش انا لقيته بعت رساله انو مبركليش قولتله ان زين عمل قاعه ل الرجل عشان كده مشفتنيش انت مش بركتلي شكرا ومسحت المحدثه لكن لو في حاجه كنتش خليتك ابدا تمسك تلفوني وسبتو وخرجت
دخلت اوضت الاطفال وقفلت علي نفسها رمت نفسها علي السرير وقاعدة تعيط متنكرش انها غلطانه غلطت اصلن انها ردت عليه بس تعمل لي قلبها كان بيوجعها اتاذت من كلمه لوهله حست انها بدات تحبه بس خلاص لازم تنهي كل حاجه الحياه بنهم مستحيله 
خرج زين طفي علي الاكل وحط ورق علي الحله وخرج ورزع الباب
فاطمه خرجت تطفي علي الاكل وتخش تلم هدومها لقت ورقه علي الحله شلتها وقراتها”انا طفيت الاكل بس مقدرتش اطفي النار الي جوايا لما سمعت كلامه مش عارف بعتذر ل المره الكام هل هتعزريني!؟ طب اجبلك اكل جاهز وتسمحيني
ابتسمت لا ارديا:لا وكمان بيعتذر وبحزن لا مش هسمحو ده ايفون وجديد كمان
دخلت اوضتها وقفلت الباب الواضح انها اجلت فكرت انها تمشي
فاطمه:هو انا لي شمه ريحت شاورما
سمعت خبط علي الباب
فاطمه بسخريه:هه قال هفتحلك يعني
الخبط زاد جامد
قامت فتحت بعصبيه ولسه هتزعق ملقتش حد جت تخرج رجليها خبطت في حاجه علي الارض غقدت حاجبه وقاعدة علي ركبته لقت تلت بوكسات فوق بعض
شات اول بوكس وفتحت كان فيه شاورما كتير ملفوفه بورق اظهر مكتوب عليه وورقه فقيها مسكتها”يزعلك زين وترضيك الشورما عارف انك بتحبيها كده بطنك هتسمحني اني سيبك كل ده من غير اكل اه سيبلك في كل سندوتش اقتباس هتحبي ونبي لتحبني معاه”
ضحكت وفتحت التاني لقته ايفون اخو الي اتكسر وفي خط فوقيه وورقها شلتها”عارف ان ال ايفون جديد جيبه من الجمعيه الاخير وذمنك دعيتي عليا السبع دعاوي بصي مكنش قصدي انا انفعلت لا تسالي المحب لما تغار” ابتسمت وحطتو علي جنب
وفتحت التالت بس الغريبه لقته فاضي عقدت حاجبه وهي بدور فيه لقت ورقه شلتها”علي فكره الصندوق مش فاضي ترجع تبص تاني في الصندوق وتبوز لا بقا فاضي وترجع تقراه لا بقولك مش فاضي الصندوق ده في قلبي الي مش هاين عليه زعلك مع انك عارفه ومتاكده انك غلطانه بس انا الي برضيكي عشان مها كان مين غلطان بنا يستحيل انيمك زعلان بس ده ميمنعش هنكد عليك الصبح اسف”
فاطمه دمعت
زين قرب منها وهو ماسك ورد بنفسجي:اسف ل المره الي مش هاين فيها عليا زعلك
فاطمه تقوم من علي الارض وتبص ل الورد:ده ليا
زين ابتسم وهو بيمدو ليها:اربعين ورده
فاطمه ضحكت:انت عدتهم
زين ابتسم:لا لميت اشباهك ال 40وجبتهملك
فاطمه ابتسمت:ناكل شاورما
زين:انا هاكل الاحله
فاطمه:في احله من الشاورما
زين يمسك ايديها وهو بيخدها ل المطبخ:في طبخك انا جعان سخنيلي
فاطمه بضحك:ترفس الشاورما عشان طبيخ
زين وقف وره وسند راسو علي كتفها:ارفس اي حاجه في سبيلك
فاطمه بتوتر:طب روح غير عقبال مخلص
زين ابتسم:ماشي
 راح غير وجاب علبة الشورما حطها قدام فاطمه:يﻷ كلي
 فاطمه:لا هاكل معاك
زين:لا ياختي انا دفع فيها دم قلبي كلي وكل اقتباس اقري بصوت عالي اشطا
فاطمه بمرح:اشطا
قاعدو ياكلو وفاطمه مش مبطله رغي ويمكن بتقول الحاجه تلت اربع مرات وزين بصصلها لهتمام وكانها بتقول حاجه مهما
فاطمه بصت ل اول ورقه:احببتك وساظل احبك كما احببتك اول مره لحظه اول مره
زين ابتسم:والي بعدها
فاطمه:اريد يدك لحمل قلبي هل تقبلين؟ تضحك لي هو نونو
زين حط ايدو تحت خدو وبتسم:امممم نونو الي بعدو
فاطمه ابتسمت:طلبت من الحياه شي لطيف واتيتي انتي احبك وبصت ل زين
زين بهمس:بحبك زي وكاني محبتش حد من قبل قلبي ل قلبك ميملش منو
فاطمه يصت ل التربيزه وسكتت
زين بحزن:تصبحي علي خير
فاطمه بصتلو بحزن:انا
زين بجمود:مش محتاجه تقولي حاجه وسابه ودخل اوضت الاطفال
فاطمه قاعد مكانها تعيط يبدو ان السعاده مش بدوم
قامت بعد سعتين دخلت اوضت زين لقيتو نايم ووشه نحيت الباب قربت من السرير وقعده قدامه
فاطمه بهمس باكي:انا اسفه مقدرتش اقولك وانا كمان بحبك ايو بحبك في اليومين دول ورتني يعني اي حب بس مكنتش هتصدقني اني بحبك او تفتكرني اني بقول اي كلم انا اسفه ومنستش كلمي ليك بس مش هدهالك في راسك ايو انا محدش يمشي كلمو عليا سوري
وقربت من شفايف زين وبستو بعمق وبتسمت:وانت من اهلي وقامت عشان تروح تنام
اتخضت لما حد سحبها ووقعت عليه
زين فتح عينيه:قوليلي اني مش بحلم
فاطمه برقت وبعدين غمضت عينيها جامد
زين بضحك:كده مش شايفك يعني
فاطمه بتلعثم:انا بس انا
زين ابتسم بخبث:قول انك بتحبيني بقا وميته فيا وبتبوسيني الاه الشاورما مفعولها سحري
فاطمه بضحك:يعني ده من الشاورما
زين قربها منه:تعرفي ان ضحكتك حلوه خطفت قلبي
فاطمه:متبعد كده
زين بضحك:قال ابعد بعد الي قولتي ده
 الي هيحصل ده كلام كفار ملناش دعوه بي نيجي ليهم الصبح
زين مبتسم وبصص عليها
فاطمه تفتح عينيها وتبصلو:بصصلي كده لي
زين:اصل في واحده قالتلي انها غلطت وحامل وانا قلبي انخلع
فاطمه بكسوف وضحك:قلبك ايبض يا زينو
زين بضحك:الاه احنا بندلع بقا
اسبوعين عدو وحياتهم بقت احله وكل يوم يقربه من بعض
فاطمه:حسه بطني وجعني وعلطول برجع الاكل
زين حضنها:الله هجبيلي نونو
فاطمه بضحك:بجد قول ياه 
زين بضحك:نروح المستشفي و
فجاه مسكت بطنها وقعدت تصرخ وزين قلبه انخلع
زين بخوف:اي ياحببتي
فاطمه بعيط:بطني يازين بتتقطع الحقني
شالها زين ونزل جري بيها وراحه المستشفي
زين بخوف:طمني يا دكتور
الدكتور بحزن:ل الاسف ده….
يتبع……
لقراءة الفصل الثالث والأخير : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الاسكريبت : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية ملاك أوقع شيطان للكاتبة ريم محمد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى