Uncategorized

رواية حدوتة هنا الفصل الثاني 2 بقلم جهاد عوض

 رواية حدوتة هنا الفصل الثاني 2 بقلم جهاد عوض

رواية حدوتة هنا الفصل الثاني 2 بقلم جهاد عوض

رواية حدوتة هنا الفصل الثاني 2 بقلم جهاد عوض

وقفنا البارت اللي فاات علي ان هناا اغمي عليهاا 
” في المستشفي ” 
عمتي : طمناا ي دكتور لو سمحت 
الدكتور : المدام عندهاا نقص في المناعه كبير ومن الواضح انهاا اتعرضت لصغط عصبي ودا غلط عليهاا خصوصاا في شهور الحمل الاولي ياريت يبقا في راحه تامه الفتره الجاايه علشان منفقدش الجنين 
سااره : تمام ي دكتور ينفع ندخلهاا 
الدكتور : اه طبعاا ولو عوزين تخدوها النهاارده اتفضلوا عن اذنكم
عمتي ( بحزن ): يحبيبتي يبنتي ملحقتيش تفرحي بجوازك ولا بحملك حظك صغير في الدنياا 
سااره : اتماسكي ي ماما لو سمحتي مش كداا لازم نبقاا اقوي علشان خااطر هناا 
” في الاوضه ” 
سااره : هناا حبيبتي نتي معاياا 
هناا ( بتعب ) : ااه 
عمتي : نتي كويسه ي هناا عااوزه حااجه نجيبهالك نجبلك الدكتور 
هناا  : لا ي عمتوا ناا عااوزه اخرج من المستشفي ممكن 
عمتي : ممكن يحبيبتي هنكلم الدكتور ونخرجكك
” في مكاان اخر ” 
واقف متعصب وعمال يكسر كل حااجه في الشقه والكل حوليه وعمال يهديه 
الام : اهدي يبني مش كداا هي ولا تسوي 
سيف ( بعصبيه ): خلاص كفااايه اي انتي ازي ام كفاايه اللي نتي عملتيه كنتي هتموتي حفيدك شفتي وصلتي ابنك لاي هطلق هطلق حب حيااتي واكتر واحده حبتني وخاافت علياا علشاان خااطر غرورك غرور ام وانهاا مش قابله ان بنت اختها ابنهاا ميتجوزهااش ويسبهاا حراام عليكي ي امي هطر اطلق بسببك علشان متتسجنيش وبسببك بردو مش هشوف ابني وهو بيكبر ولا هكون معااه وهو بيتولد سيبيني ي امي لو سمحتي سيبيتي
” بعد لما خرجت ” 
سيف : ياارب ناا عاارف اني غلطت في حق هناا ياارب ناا مش عااوز اتحرم من ابني ياارب انا بحبهم هما الاتنين ياارب ساعدني 
” عند هناا ” 
اسر : خالتواا خالتو 
هناا ( ببتساامه ): اي يحبيب خالتوا 
اسر : عااوز اكل ايس كريم ممكن توديني 
هناا : هنسال ماما ونروح 
اسر ( بوشوشه ): ماما مش هترضي 
هناا ( ببتسامه علي برائته ): ناا هخليهاا ترضي اي رئيك 
اسر : هيهيي بحبك اووي اوي يخالتوا
هنا : ونا بحبك اوي يروح خالتوا فين بوسه خالتوا 
هنا  : الله احلؤ اسر 
” بره في الصاله ” 
هنا : سااره هااخد اسر وننزل اجيبلوا ايس كريم 
سااره ( بستغراب ): هتخديه وتنزلي غريبه 
هناا : اي اللي غريب ي سرسور دا اسوره حبيب خالتوا تبجي معانا 
عمتي : روحي ي سااره بظل منتي بتيجي من الشغل تقعدي شبه القنفد في البيت 
هناا : ههههه اه ولله عمتوا معاهاا حق 
سااره : اتريقوا اتريقوا طب راعوا برستيجي قدام الوااد حتي 
هنا : يالا ي مامي سااره 
سااره : يالا يختي
نزلناا نا وسااره وجيبناا ايس كريم لاسر وقعدناا علي الشط شويه 
سااره : هتعملي اي ي هناا في حياتك الجاايه 
هناا ( بشرود ): ولا حااجه هرجع اشتغل تااني وهعيش في البيت القديم 
سااره : هتتعبي لوحدك ي هنا 
هنا : متقلقيش ي سااره المهم اني امسك ورقه طلاقي علشاان احس اني بقيت حره ومفيش خطر بيهدد حيااتي 
ساره : اللي تشوفيه ي هناا ونا جمبك ديماا ونتي عاارفه 
هناا : طبعاا يالا نروح بق علشان اناام عندي يوم طويل بكره 
ساره : يالا بينا
تااني يوم صحيت ونزلت رجعت البيت وقررت اني هنزل اشتغل تااني في وادور علي شغل في المستشفي بعد لماا كنت سيبتهاا لماا اتجوزت سيف كلمت وااحده صحبتي علشان تشوفلي مكان فااضي لدكتوره اطفال في مستشفي 
هنا  : الو ازيك ي مي 
مي : ازيك ي هناا اي يبنتي مبنسمعش صوتك لي 
هنا  : الانشغالات بق ي مي معلشي 
مي : ولا يهمك يحبيبتي 
هنا : بقولك ي مي متعرفيش مستشفي محتاجهه دكتوره اطفال 
مي : مش عاارفه ولله ي هناا بس هسالك واقولك 
هنا : بس تكون قريبه من بيتي القديم 
مي : بيتك القديم ازي امال سيف فين 
هنا : يوووه موضوع طويل لما تيجلي زياره هحكيهولك 
مي : تمام في اقرب وقت هكون عندك
” بعد يومين في بيت هنا ” 
” صوت جرس الباب ” 
هناا : ايوه مين 
امااني : الانسه كانت عوزاكي يهنا وبتسال علي شقتك 
هنا : تمام ي طنط شكراا  اتفضلي ي مي 
مي : دوخت يبنتي علي موصلتاك كنت نسيت العنوان 
هنا ( بمزاج ودحك : متثلتيش لي ي زفته 
مي ( ببتسامه): قلت اعملهالك مفاجاه بقالي كتير مشفتكيش من سااعه مسيبتي الشغل عامله اي احكيلي 
هنا : نا تمام الحمدلله 
مي : نتي اتطلقتي نتي وسيف 
هنا ( بملامح حزن ): مش با الظبط بس قربناا 
مي : ازي يبنتي بعد قصه الحباللي بينكوا دي 
هناا : هحكيلك …………… وبس يستي هددتوا لو مطلقش هسحن مامتوا نا اكيد مش هعمل كدا دا تهديد مش اكتر وهو ظابط وفاهم المده اللي ممكن مامتوا تاخدهاا
مي : يااه ي هناا شاايله دا كلوا لوحدك 
هنا : هنعمل اي بق انا اهم حااجه با النسبه لياا دلوقتي اخلص من العلاقه اللي خت من عمري كتير دي واقف علي رجلي من تاني علشان خاطر البيبي 
مي : ونا يستي عندي خبر حلو 
هنا : هاا لقيتي مكان فااضي 
مي : ايوه واحد صديق خطيبي عندو مركز كامل لجميع التخصصات ومحتاج دكتوره اطفال 
هنا ( بفرحه ): بجد مش عاارفه اشكرك ازيطب مكان المركز فين 
مي : قريب من هنا في (*****) 
هنا : طب تمام اوي شكرا ي مي 
مي : لا شكر علي واجبهمشي نا بق علشان عندي شغل 
هنا : ملحقتيش تقعدي 
مي : مره تانيه 
هناا : طيب يحبيبتي تنوري 
مي : متنسيش تروحي بكره 
هنا : لا لا مش هنسي 
مي : يالا بااي 
هنا : بااي
” تاني يوم صحيت لبست وجهزت روحت المركز المكان نضيف اوي وشكلوا مركز محترم 
هنا : لو سمحتي دكتور احمد موجود 
السكرتيره : مدير المركز يفندم 
هنا : ايوه نا دكتوره الاطفال الجديده 
السكرتيره : اتفضلي معايا اوديكي مكتبوا 
” بعد فتره ” 
السكرتيره : دكتور احمد دكتوره الاطفال الجديده جت 
احمد : خليهاا تتفضل
السكرتيره : اتفضلي ي دكتوره 
هنا : دكتوره هناا 
احمد : تشرفناا الحقيقه حساام اكدلي انك دكتوره ممتاذه في شغلك ونا حبيت اجرب 
هنا : ان سااء الله هكون عند حسن ظنك 
احمد ( ببتساامه ): اتفضلي هتلقي حد بره يوديكي اوضه الكشف بتاعتك 
هنا ( ببتساامه ): تمام 
” وفعلا خرجت لقيت بنوته باين عليهاا انهاا من سني 
هناا : ازبك انا هناا 
البنت : ونا رنيم سكرتيره دكتور احمد ( كملت بوشوشه ): واختوا 
هنا ( بضحك علي طريقه كلمهاا ): ومالك بتتوشوشي كدا 
رنيم : اصلوا قيلي مقولش لحد بس نا ارتحتلك فا قولتلك 
هنا : اشطاا سرك في بير 
رنيم : دي الاوضه لو احتجتي حااجه تعالي نتي عرفتي مكني ي هنون 
هنا : هنون 
رنيم ( ببتسامه ): مش هنبقا صحااب وكداا 
هنا : ااه طبعاا 
” في اوضه احمد ” 
احمد ( بشرود ): ياربي ناا شفتها فين قبل كداا مهو مستحيل ابق بتخبل مثلا اكيد شفتها في حته 
” عدت الاياام وبقا المرطز بيتي التاني وحبيت الشغل هناك جداا وحسيت براحه كدا ورنيم هونت علياا كتير بعفويتها وطريقتها في الكلام لحد ما فيوم طنت في البيت وسمعت جىس الباب وروحت افتح 
هنا : ايوه مين 
__ نتي مدام هنا محمد 
هنا  : ايوه 
__ اتفصلي دي …..
يتبع…..
لقراءة الفصل الثالث : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية عريس من ديزني للكاتبة ندى حمدي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى