روايات

رواية ليالي السهر في الجحيم الحلقة الثانية 2 بقلم مريم حسني

 رواية ليالي السهر في الجحيم الحلقة الثانية 2 بقلم مريم حسني

رواية ليالي السهر في الجحيم الحلقة الثانية 2 بقلم مريم حسني

رواية ليالي السهر في الجحيم الحلقة الثانية 2 بقلم مريم حسني

في الوقت الحاضر

صحي من النوم مفزوع وبينهج بص لالساعة اللي جنب السرير لقي الساعة لسه اربعه الفجر

قاسم اتنهد بتعب نفسي انام يا سهر ولو ساعتين بس نفسي انام قام من عل السرير ونزل اوضه المكتب المفقوله ودخل جواها وقفل الباب تاني وراه قعد عل المكتب وفتح الدرج وطلع الأجندة واتنهد بحزن ورجعها تاني لازم يتاكد كل يوم انها موجودة

وفضل قاعد يعيط وقت محسبوش لقي الباب خبط واتفتح

سهر يلا يا قاسم الساعة 6 يلا

قاسم حاضر هقوم اهو

………

صوت الاغنية صحه من النوم الاغنيه اللي لو مسمعهاش يومه كله يبوظ ومزاجه يتعكر ويبقي يوم اللي حوليه اسود قام من عل السرير بنشاط

نزل السلم بتاع الفيلا وصوت الاغنيه بيعالي

ياي ياي ياي يا سهر الليالي ياي ياي ياي يا حلوه عل بالي غني اااه عني اااه غني عل الطرقات نزل قله بابا قاعد بيشرب القهوه بتاعته ويسمع الاغنيه زي كل يوم

ساهر صباح الخير يا بابا

……

ساهر بصوت اعالي يا قاسم بيه صباح الخير

قاسم بابتسامة حنونه صباح الخير يابني

ساهر ايه يا عم سرحان في ايه

قاسم ولا حاجه

ساهر امممممم طب صاحي بدري اوي كده ليه الساعه سته

قاسم عادي فوقت بدري

ساهر انت من اول مخلفتني يا بابا وانا مبشوفكش بتنام تقريبا غير ساعين تلاته بالكتير

قاسم ابتسم أبتسامة حزينه وسكت

ساهر عموما كويس انك شغلت الاغنيه عشان اصحي انا هطلع البس بقي واروح الكتب عشان متاخرش

قاسم بصرامه افطر الاول

ساهر ضحك حاضر يا بابا هفطر الاول وسابه وطلع اوضته

سهر جت من ورا قاسم امممم تيجي نعمله احنا الفطار

قاسم ابتسم يلا

……………………………………

خمسه وعشرين سنه لورا

شاهي باعجاب شكلك زي القمر يا سهر

سهر بابتسامة خفيفه مرسي يا شاهي

شاهي مالك يا سهر شكلك مدايق ليه

سهر لا ابدا يلا بينا جلال وصل تحت يلا

نبيله  دخلت الاوضه تزغرط يلا يا سهر جلال جيه يلا يا حبيبتي مبروك

سهر ابتسمت بسخرية وقالت في نفسها هانت خانت يا سهر خلاص ساعتين وترتاحي ومنشوفيش وشهم تاني اووووف يلا ونزلوا وجلال اول ما شافها باس ايدها

جلال بحب مبروك يا حبيبتي اخيرا هنتجوز

سهر ابتسم بخفه الله يبارك فيك يلا

جلال اه يا حبيبتي يلا وركبوا وراحوا القاعه

…………

قاسم انا هاجي معاكوا

الراجل بارتباك ه هتيجي معانا يا باشا

قاسم اه عاوز اتفرج بصراحة يلا

الراجل امرك يا باشا

…………

 جلال بعصبية يعني ايه المأذون لسه مجاش

معتز ببرود اغتزر وقال هيتاخر شويه

سهر خلاص بقي يا جلال هيجي كمان شويه اكيد

جلال بضيق استغفر الله العظيم طيب ماشي يا سهر خلاص طب تعالي نرقص شويه

سهر ابتسمت اه يلا

شو كانت حلوة الليالي والهوا يبقي نطرنا وتيجي تلقيني وياخدنا بعيد هدير الماي والليالي

كان عندنا طاحون عل نبع الماي ادامه سحات مزروعه في وجدي كان يطحن بالحي قمح وزهريات ويبقوا الناس في ها الساحات شي معهم اكياس شي عربيات ريحين جيين عا طول الطريق تهدر عنيات

اااااه يا سهر الليالي ااااه يا حلوه عل بالي غني ااااه غني اههه غني عل الطرقااات

ياي ياي ياي يا سهر الليالي ياي ياي ياي يا حلوه عل بالي غني اااه عني اااه غني عل الطرقات

وراحت الايام وشوي شوي سكت الطحون عكيت بالماي وجدي صار طحون الذكريات يطحن شمس وفييييي يا سهر الليالي ااااه يا حلوه عل بالي غني اااااه غني ااااااه غني عل الطرقااااات

سهر ابتسمت مرسي

جلال عل ايه انا عارف انك بتحبي الاغنيه دي

سهر اه بحبها اوي

جلال عقبالي اما تحبيني اوي

سهر ابتسمت وسكتت وفجأة سمعوا صوت الناس بتصوت

سهر بقلق هو في ايه لقلت ناس دخلوا القاعه وكتفوا الناس ولقت واحد جي عليها وناس ضربوا جلال عل وبعدها محستش بحاجة

…………

فاقت وحاسه ان دماغها وجعها اوي سمعت صوت

قاسم ايه ده كل ده نوم بس وماله اصلك مش هتنامي بعد النهارده

سهر بخوف ااا انت مين وانا بعمل ايه هنا

قاسم تؤ تؤ تؤ لا يا سهر خلي الخوف ده لبعدين مش وقته دلوقتي اتقلي شويه انا مين كابوس حياتك قاسم الالفي بتعملي ايه هنا قرب منها بهدوء مخيف اسمها انا هيتعمل فيا ايه هنا

سهر بخوف انت انت اللي خطفتني من فرحي اا ليه انا معرفكش وانت تعرفني منين اصلا

قاسم خطفتك من فرحك ليه لا دي انا بس ببدا اللعبة زي اللي اخوكي بداها عل اختي

سهر لعبه ايه واخويا مين انا معنديش اخوات

قاسم بسخريه لا ياشيخه معندكيش اخوات و معتز ده ايه وفجأه مسكها من شعرها بقسوه انتي عارفه اخوكي عمل ف اختي ايه عارفه الوس* عمل فيها ايه ضحك عليها وفضحها ابن ال*** و عارفة انو كان السبب في انتحرها اختي انا اخت قاسم الالفي حتت عيل متني زي ده يعمل فيها كده بس ماشي انتي بقي جيتي تحت ايدي اشربي بقي يا سهر.

سهر بدموع طب انا ذنبي ايه متعمل فيه هو اللي انت عاوزه

قاسم تؤ انا بقي عاوزك انتي

سهر بدموع من فضلك انا مليش دعوه فعلا سيبني امشي

قاسم بصي بقي انسي انك تشوفي الشارع تاني او تخرجي من هنا انتي هتخرجي فعلا من هنا بس عل قبرك فاهمه واسمعي بقي الفيلا دي بتعتي مفيهاش حد غيرنا بس البيت ده مسؤليتك انتي هنا اقل من انك خدامه هتشتغلي هنا كل حاجة والاوضه دي اوضته وشاور عل الارض وده سريرك لو سيبتك تنامي اساس ومن الاخر بقي انتي هنا عشان اتسلي عليكي وانا بقي مبتسلاش اي تسليه لا تسليه هتعجبك اوي

سهر حولت تزق ايده وزعقت اوعي انت فاكرني خايفه من واحد مريض زيك اوعي كده احسنلك

قاسم بص لايدها وابتسم بشر ومسك صوبعها الصغير وكسره في ثانيه سهر صوتت وعيطت بهستريه من الوجع

قاسم ابتسم برضا دي اول تسليه يلا قومي نضفي البيت ده عاوزه بيبرق مش عاوز اشوف ذره تراب واحده ولا اكمل بقيت الايد معاكي ساعه واحده وارجع وسابها ومشي

……………

قاسم 35 سنه الالفي محامي مشهور جدا بس للاسف كل قضايه فاسده شخصية ساديه لابعد الحدود بيصتنع البرود ومستفز وسريع الغصب عنيه سوده زي سواد الليل وبشره بيضه وشعر اسود داكن طويل جدا وعنده عضلات بجسم ضخم الكل بيخاف منه

سهر 19 سنه في كليه تجاره بنت بريقه جدا وملامحها هاديه وشعر بني وعيون بني حياتها حزينه بشكل مش طبيعي كان حلمها الوحيد انها تخرج من بيتها او زي ماهي مسميه الزنزانة

يتبع..

لقراءة الحلقة الثالثة : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى