Uncategorized

رواية هامون في منزل صعيدي الفصل الثاني 2 بقلم فاطمة بدران

 رواية هامون في منزل صعيدي الفصل الثاني 2 بقلم فاطمة بدران

رواية هامون في منزل صعيدي الفصل الثاني 2 بقلم فاطمة بدران

رواية هامون في منزل صعيدي الفصل الثاني 2 بقلم فاطمة بدران

قاسم بشك :- اوعى تكونى بتفكرى انك عاوزه تطلعى معاهم انا اكسر رجلك ورقبتك قبل ما تخطى باب البيت 
أثر بخوف :- لا يا قاسم أفكر فى اية 
قاسم :- حيث كده الوكل خلص ولا بيت عمك جين اليوم وبن عمك هشام هيكون وياهم يا ويلك لو لقيت بتكلمى معاه سامعه 
أثر بضحكه :- هو انا بطيقه ابن فوزيه العمشه ده
قاسم هو وبيضحك :- هههههههه عاد لو يسمعك بتقولى كده عليه كان جاب خبرك 
أثر :- وه وزيت الرجال قاعد معايا ويقدر يمسنى 
قاسم :- بس يفكر يبصلك بس عشان امحيه خالص من الدنيا 
أثر :- اخويا البطل 
قاسم :- بطلى حتيتك ده وساعدى امك 
أثر :- تامر يا باشا
ذهب أثر لكى تحضر الطعام مع والدتها 
بهيه :- بت يا اثر  
أثر :- نعم يا مايتى  
بهية :- شوفى الاكل اللى فى الفرن استوى ولا عاوز شويه 
أثر :- حاضر 
قاسم :- انا شاكك فيكى يا اثر بتقولى حاضر من غير ما تعاندى 
أثر :- ووه  يا قاسم يعنى عاوزنى مسمعش كلام امايتى 
قاسم هو وبيضح :- ههههه لا اسمعى 
أثر هى وبتوكل قاسم :- قاسم هو ابوكى جاى امتى 
قاسم هو وبياكل :- ناقص ملح جاى بليل  لما يجوا بيت عمك عاوزه حاجه منه 
أثر برتباك :- ها ولا حاجة لما يجى بقا ابقا اكلمه 
قاسم بشك :- ماشى يا اثر انا طالع اقعد مع الشباب بره سلام 
أثر :- سلام  اوووووووف اخير نجيت منه هيحصل ايه لو بت أسبوع بره البيت هو انا رايح الف على حل شعرى دى رحله علمية 
بهيه :- ووه يا اثر بتحددى نفسك يا بنتى اتخبلتى ولا ايه حكاية اشويه اتكلمى البهايم وشويه تكلمى نفسك وبصدمه تكون مرات عمك الحربايه عملالك عمل  يا مرك يا بهية  فوزيه عاوزه بتك تقعد جمبى ومتجوزش ماشى يا فوزيه انا هروح اشوف شيخ يفكلك السحر 
أثر كانت واقفه مصدومه من كلام امها  :- هو عملت ايه عشان تقولى الكلام ده كله يا مايتى وسحر ايه اللى مرات عمى تعمله ليا يا امايتى الكلام ده بطل وحرام 
بهيه  :- خلكى انتى كده هبله طول حياتك انا عارفه مصلحتك اكتر منك وبكره هروح لشيخ 
أثر عشان تخلص من الموضوع وهى عارفه ان امها مش هتغير رايها :- اللى تشفيه يا امايتى اعمليه انتى كده كده هتعملى اللى فى راسك 
بهيه بزعل :- يعنى غلطانه يا بنت رمضان عشان عاوزه مصلحتك 
أثر :-لا يا امايتى بس انتى عارفه انا مش بامن بالحاجات دى خالص 
بهيه :- يا حبيبتى السحر مذكور فى القرآن ولازم ناخد خزرنا منه 
أثر :- ماشى يا مايتى انا خلصت الاوكل هطلع اذاكر شويه 
بهيه :-طيب انتى وطالع عدى البهايهم شفيهم عاوزين يشربوا 
أثر :- حاضر  
ذهبت أثر إلى حظيره المنزل وقامت بتغير  الماء لجميع البهائم  ثم ذهبت إلى عزيزه لتكمل باقى الحديث معها 
أثر ببسمه :- اهو وعدتك وجيت عشان اكمل معاكى باقى الحلم 
أثر :- لا اقديه هزعل يا عزيزه اضحكى شويه بقا 
أثر بضحكه :- ايوووه كده خلى  الشمس تطلع  
أثر :- بصى يا ستى بعد ما هامون أمر ان انزل إلى السجن السفلى حصل ايه 
اخذ الحارسان أثر إلى السجن السفلى كان السجن فى الدور العشرون تحت الارض كلنا نزلوا إلى دور كان الظلم يكثر وكل دور مخيف أكثر من الذى قبله حيث كان المكان يشبه المقبره او البيت المسكن  
وصل الحارسان بأثر إلى السجن السفلى وكان عباره عن غرفه مساحتها ٤ × ٤  ويحيط بها مجموعه من الغرف كانت الغرفه الاوله يوجد بها مجموعه من الأسود التى تنظر الفرصه لكى تنقض على فريستها 
والغرفه الثانيه :- مجموعه من النمور وهى لا تقل شي عن الاسود بل كانت أخطر من الأسود 
وفى الغرفه الثالثه مجموعه من الضباع وآخره ذئاب وآخره ثعالب 
وكان أخطر تلك الغرف التى تحتوى على كائنات خرافيه لا يصدق  العقل انها موجوده كانت تحتوى على ثلاث كائنات خرافيه 
وغير ذالك الغرفه نفسها تحتوى على الفأران والجرزان فحق كانت مخيفه فقد تحتاج لنصف ساعه لوحد فى هذا المكان حتى تموت من الخوف من شكلها 
أثر بخوف وكان جسدها يرتعش بشده من هذا المنظر :- احق سوف تتركونى فى هذا المكان 
الحارسان :- نعم هذه أوامر الملك لا نستطيع أن نفعل شئ لك اذا ارتى الخروج من هذا المكان عليكى ان تخبرينا ماذا تفعلين هنا 
أثر بخوف وبكاء شديد :- قلت لكم انا لا اعرف شئ انا لستوا من هذا العالم لماذا لم يصدقنى انا فقط لا عارف ماذا حدث لى لكى أتى إلى هذا العالم 
الحارسان :- وهل تظنين أننا سوف نصدق تلك الخرفات سوف نترك هنا وناتى الليكى فى الغد لكى تقولى الحقيقه 
أثر ببكاء زايد :- أرجوك انا لا استطيع ان أجلس هنا لو تركتونى هنا سوف أموت 
الحارسان :- أذان قولى الحقيقه 
أثر :- صدقانى انا اقول الحقيقه 
خنوم هو يحدث خنسو :- اظن انها لا تعرف شئ وأنها مظلومه
خنسو :-وانا اظن ذلك ولكن ماذا نفعل هذا أمر من الملك لا نستطيع فعل شئ 
خنوم :- ماذا يا خنسو سوف نتركها هنا أشد الرجال لم تستطع أن تكمل أسبوع فى هذا المكان أخاف الا ياتى عليها الصباح وهى فى هذا الوضع 
خنسو :- سوف احدث العزيز ان يحدث الملك مره آخر 
خنوم :- لا اظن ان العزيز سوف يفعل شئ ولكن لنجرب حظنا 
فى مكان تانى بعيد بعيد جدا عن مملكه  الاصماعيون حيث تحتاج إلى أسبوع كامل حتى تصل إلى هذا المكان 
دخل الى القصر مسرعه ثم إلى ساحه المصارعه حيث يوجد شاب فى منتصف الثلاثون من عمره 
كان يرتى بنطال قصير ولا يرتدى شئ آخر وكان فى وضع الاستعداد لمصارعه لم تعدى أكثر من خمس دقائق حتى خرج من إحدى البويات نمر كبير الحجم انقضى على الشاب وبداء العراك بين الاثنين 
الحارس  :- موالى 
خرستو :- انتظر لا تشتت انتباهي 
الحارس :- امرك مولالى 
بداء خرستو فى مصارعة النمر  وكان النمر يهاجم بكل شراسه وخرستو يرد كل الهجامات ولكن فى لحظه استطاع النمر ان ينقض على سانو 
الحارس بخضه :- مولاى احترس 
خرستو :- سانو اخرص لكى ركز 
سانو :- حاضر مولالى 
خرستو رجع كل انتباه إلى النمر مره آخر وفى لحظه قبل ان ينقض النمر على خرستو استطاع أن يجلسه على الارض … ثم بعد ذلك نادى على الحارس حتى يدخلوه الى القفص مره اخره
خرستو بنزعاج من سانو :- ماذا تريد لماذا كل هذا الكلام 
سانو :- مولاى لقد علمت اخبار جديده عن مملكه الاصماعيون
فى هذه الحظه اندفعت فتاه فى العشرين من عمرها وبلهفه عند سماعه كلمه الاصماعيون :- ماذا يا سانو ماذا حدث بسرعه 
سانو :- قد وصلت اى بعض الأخبار  ان الملك هامون يحتجز فتاه فى القصر يظن البعض انها دجاله يا مولاى 
خرستو بستغراب :- ماذا تقول يا سانو من هذه الفتاه 
سانو :- مولاى لا احد يعلم من هى حتى الان 
خرستو :-سانو فى الحال ابعث الجواسيس لكى من هى تلك الفتاه  
سانو :- فى الحال مولاى 
تيتا وهى اخت الملك خرستو :- خرستو اتظن ان هذه الفتاه سوف تساعدنا فى الانتقام من هامون 
خرستو :- لا اعرف تيتا  من هى هذه الفتاه حتى أعرف فى استطاعتها ان تساعدنا 
تيتا بغضب  :- متى يا أخى سوف نتخلص من المدعو هامون 
خرستو هو يحضن تيتا :- قريبا جدا يا اختا قريبا 
بهيه بخضه :- ينيلك يا اثر انتى رجعتى تكلمى  تانى 
أثر فاقت على صوت امها  :- عاااااااا فى ايه يا امايتى كده كنتى هتوقفى قلبى 
بهيه :- مش قلتك بلاش حديدك الماسخ ده مع الباهيم الناس لو عرفت تقول علينا ايه 
أثر :- وووه يا مايتى هو حرام ولا عيب دى عزيزه قلبى من جوه صح يا عزيزه 
عزيزه :- اعععععععع 
أثر بضحكه  :- ههههههههههههه حتى عزيزه مايدانى 
بهيه :- أثر دى اخر مره هقلك بلاش الموضوع ده والحقى خلصى مذاكرتك عشان بيت عمك قدامهم ساعتين ويوصلوا 
أثر  :- حاضر يا مايتى أثر طلعت على اوضتها وبدأت تذاكر خلصت مذاكره وكان قاعد ربع ساعه وبيت  عمها يوصلوا  
بهيه :- خلصتى مذاكرتك يا قمر 
أثر :- ايوه خلصت فى حاجه اساعدك فيها 
بهيه :- لما يوصلوا هنسخن بس 
أثر :- خلاص انتى اقعدى معاهم وانا هحضر كل حاجه 
بهيه :- ربنا يبارك فيكى يا اثر واشوف عروسه 
أثر :- امين يارب 
قاسم من وراهم :- ووه يا اثر عاوزه تجوزى وتسيبى البيت 
أثر بخضه :- عاااااااا انت بتطلع من فين 
قاسم هو وبيضحك  :- بطلع من الباب 
أثر :- طيب بيت عمك فين مش المفروض يجوا 
قاسم :- كنت عندهم قاعد الست هاله تخلص لبس 
أثر  :- ااااه اذا كان كده إبداء اسخن الوكل 
قاسم :- أثر بحزرك اهو تانى لو شفتك بتكلمى مع هشام 
أثر :- من امتى وانا بتكلم مع هشام يا قاسم 
قاسم :- عارف بس حبيت احزرك 
وأثناء الكلام سمعوا جرس الباب ليخبرهم عن قدوم بيت عمهم 
فوزيه بقرف :- هو مفيش حد فى البيت ولا ايه
استووووووووووب 
___________________________
مين خرستو واختوه تيتا 
وايه حكاية العداوه اللى بينهم وبين هامون 
أثر هتقدر تقعد فى السجن السفلى و ده بس كل الموجود ولا فى مخاوف تانى فى السجن 
هامون هيسمع من العزيز حابى ولا 
يتبع….
لقراءة الفصل الثالث : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية مالك القدر للكاتبة علياء عبدالله

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى