Uncategorized

رواية معشوقة قلبي الحلقة الثانية 2 بقلم روفيدة السيد

 رواية معشوقة قلبي الحلقة الثانية 2 بقلم روفيدة السيد 

رواية معشوقة قلبي الحلقة الثانية 2 بقلم روفيدة السيد 

رواية معشوقة قلبي الحلقة الثانية 2 بقلم روفيدة السيد 

 سالي ــــ بضحك  اي يبنتي هو   هيقتلك يعني

روفان ــــ اصلك متعرفيش انا  قولتله اي ????????‍♀️ اعتبريني ساقطه السنه دي 

 فهد ـــــ …  بدا شرح  ووقف في  نص الشرح  عشان  يسال  شويه 

فهد ـــــ عايز حد يشرح الللي انا قولته  ده  ….  ماشي  انتي يالي هناك  قومي  اشرحي 

روفان ــــ  …  كانت  مش  مركزه خالص معاه  كانت بتفكر  انه ممكن يساقطها  في الماده بتعته عشان ينتقم منها ع اللي عملته معاه. 

فهد ـــــ…  بمكر لانه عارف انها مكنتش مركزه معاه. 

.. انتي يا بنتي   لا كويس  كمان مش مركزه معايا 

روفان ــــ.. اخدت بالها  انه بيكلمها  …  انا حضرتك 

فهد ـــــ…  ايو انتي  يلا  يا استاذه  اشرحي اللي كانت بقوله 

روفان ــــ..  فضلت ساكته  . وهتتكلم  تقول اي ماهي اصلا مكنتش مركزه معاه  

فهد ـــــ استغل الفرصه عشان  يحرجها  قدام كل الطلبه…  ما تتكلمي  .. 

روفان ــــ.. اصلاا انا حضرتك مكنتش مركزه معاك وانت بتشرح

فهد ـــــ… نعم….  ممكن اعرف حضرتك كانتي مركزه مع  اي 

روفان ــــ… انا انا كنت

فهد ـــــ.. شكلك واحده فاشله ودخلتي هندسه غلط.

 جايه تضيعي وقت   انتي واحده ملكيش في التعليم  يا خساره اهلك مفكرينك جايه تتعلمي.

اتفضلي اطلعي بره   يا استاذه ولما تعرفي تركزي  ابقا احضري المحاضره بتعتي

روفان ــــ…  بدموع  انه اهناها قدام الكل  لمة حاجاتها وطلعت  ولعنت الحظه اللي شفته فيها  

سالي ــــ… قامت ورا روفان 

 فهد ـــــ..  شافها خرجت قدامه بتعيط 

 حاسس  بندم ع اللي عمله معاهاا ( لا انت زعلان عليها ليه تستاهل. وبعدين هي مكنتش مركزه 

ومنها انتقمت ع اللي عملتو فيك)

 روفان ــــ..  طلعت من الجامعه كله وهي  بتعيط

سالي ــــ… ياروفان استنى انا جايه معاكي 

..بس ملحقتهاش 

….

 روفان ــــ.. رجعت البيت

الام ـــــ… بت يا روفان مالك في اي 

روفان ــــ… حاولت تبان  انها كويسه   عشان متزعلش  مامتها  مفيش حاجه  يا زوزو وبعدين اي الحلوه دي  والله لو نزلتي معايا لا يقولو انك اختي مش امي 

الام ـــــ… بس ابت انتي.مبخدش منك غير طولت لسان بس 

 روفان ــــ… بس.طولت السان دي علي قلبك زاي العسل يا زوزو…

وبعدين  متخدنيش في دوكه  انا جعانه  ازوزو

الام ـــــ…  انتي علطول  جعانه  ابت  وياريت بيبان فيكي

روفان ــــ… يلهوي احسديني بقااا  والله ماحدا هيجبني الارض غيرك انتي  والبت سالي ام صورم 

الام ـــــ انا عارفه اني مش هاخد  معاكي حق ولا باطل ف يلا ادخلي غيري  عبال مااحط الغدا 

 روفان ــــ… اشي يا زوزو… دخلت  اوضتها   . وهي بتفكر في كلام فهد. انها  فاشله  

  الحيوان ده ازي يقول عليا كده.انا فاشله ده انا بطلع الاولي كل سنه  ويجي هو يقولي فاشله ومليش في التعليم بس انا اللي غلطانه مكنش لازم اسكتله.

……..

عند فهد ـــــ.. وهو   سايق العربيه وبيفكر في.. روفان واللي عمله معاهاا.  بيفكر في ملامحها ولون عيونها اللي زاي لون السماء

هو مينكرش انه اعجب بيها وقت ما شافها وهي  حاطه الهندفري وبتغني…. قطع تفكيره مكالمه..

.

شخص… الووو.يا فهد انت فين 

فهد ـ… لسه خارج من الجامعه وفي الطريق 

خير في حاجه 

شخص ــــ…  لا كانت بتطمن عليك بس 

.

فهد ــــ… تمام يلا سلام عشان سايق العربيه 

شخص ــــ… سلام…  اتقل  براحتك يا فهد. 

……..

عند روفان.. نامت من كتر التفكير في اللي حصل معاها في الجامعه 

وفجأة تلفونها ران.   قامت من النوم  شافت الفون وابتسمت 

الشخص..ــــ… روفي  حبيبت  قلبي عامله اي 

روفان ــــ.. بخير يا روحي انت اللي عامل اي وحشتني جدا نفسي اشوفك واحكيلك حاجات كتيره 

الشخص ــــ…  مالك يا روحي صوتك مش عاجبني  احكيلي  

روفان ــــ… مفيش ي قلبي المهم طمني عليك

الشخص ــــ… سيبك منيي  متحوليش تهربي من الكلام مش هسيبك غير لما اعرف مالك 

روفان ــــ  ياااا… يا بابا  انت الوحيد  اللي بتعرف اذ كانت زعلانه ولا فرحانه  مجرد  ما تسمع صوتي

(ملحوظة..  ابو روفان  مسافر  بره البلد  في السعودية  هو واخوها  عمر..  وبرغم  انه بعيد  عنها مش  بيخليها  تحس  ببعده عنها  . وهو اقرب ليها من امها بتحكيلو كل اللي بيحصل معهاا.) 

الاب ـــــ…  انتي عارفه  انك مش بنتي بس ده انتي حته منيي  يلا احكي  بقا. مين مزعلك. 

روفان ــــ  ابتسمت ع كلام  ابوها  اللي  دايما  بيخفف عنها  …  وبدأت  تحكيلو  ..  

 بس يا بابا هو ده كل اللي حصل بس والله لو كانت اعرف انه الدكتور مكنتش طولت لساني عليه

 الاب ـــــ…. وده اللي مزعلك. بصي ياا روفي.. انتيي  غلطي لما   قلية ادبك عليه  . وكمان هو مكنش غلطان  . وكمان غلطانه انك سراحتي في المحاضره.. وبكده هو اخد عنك فكره وحشه. هو اها غلط لما  زعقلك قدام الطلبه.. بس بسبب الا كام موقف اللي  حصلم مابينكم  .   انتي بقا ان شاءالله تسبتيلو انك مش فاشله وانك جايه تتعلمي  وكمان تروحي تعتذري منه ع الكلام اللي قولتيه ليه  وبس كده 

 روفان ـــ… عارفه والله اني غلطانه اني شتمته من غير سبب بس كانت مضايقه وايجت فيه هو  . وبعدين مش عشان شتمته مراتين يعمل معايا كده قدام السكشن كله..  بس تصدق اني لازم اعتذر منه 

الاب ــــ… انتي كده بنتي روفان اللي انا رابته ع انها تعمل الصح.دايما وتعتذر لو كانت غلطانه.. عارفه يا روفي انك. كده.  هتسبتيله انك متربيه  كويس  لازم تبيني ده كمان من مذاكرتك. ساعتها هيعرف انه غلطان وهيعتذر منك كمان 

روفان ــــ… بجد شكرا يا بابا انك في حياتي.. بحبك

الاب ــــ.. بضحك ده واجبي.يا قلب ابوكي وناكمان بحبك  يلا بقا تصبحي علي خير 

……

تاني يوم في الجامعه 

سالي ــــ.. انتي يا زفته برن عليكي  من امبارح  عشان  اطمن عليكي  مبترديش ليه  

روفان ـــ  ..  اهاا اسفه  شكله فصل شحن  بعد ما كلمت بابا  

سالي ــــ  ..  اها عند  بابا  ما بيفصلش  وعندي  انا بيفصل  وبعدين  كده  تكلمي ابوكي  وجوزي المستقبلي من غيري  

روفان ــــ  بتصنع الصدمه…   اااااااي. جوز مين انتي اتجوزتي 

سالي ــــ  اينعم  ابوكي   ي روحي ????  ما انا بتحيل عليكي واقولك جوووووزيني ابوكي  انتحر يعني عشان ترضي

روفان ــــ  وجع  في قلبك  ده بعينك  .  وبعدين يلاا ناكل  عشان نحضر المحاضرت

سالي ــــ… يلاااا يا كسره قلبي.يا مفجوعه

روفان ــــ…يلااا اكلو….. وحضرو المحاضرت  وفاضل  المحاضره  بتاعت فهد

سالي ــــ.. كده خلصنا وباقي محاضرات دكتور فهد 

روفان  ـــــ.. سمعت اسمه قلبه دق جامد مش عارفه ليه 

بس فكرت في كلام ابوها وقرارت تنفذه

سالي ــــ… يلا بينا يا روفي كفايه اللي حصل امبارح 

روفان ــــ… يلاه

… 

دخلو وقعدوا.وبعد خمس دقايق دخل فهد وعيونه بدور علي روفان كان خايف لا متحضرش وابتسم بعد ما شافها قاعده جنب  سالي 

. بدا. فهد ــــ… شرح وعيونه ع روفان 

روفان ــــ.. المرادي مركزه  مع كل كلامه فهد بيقوله 

فهد ــــ… خالص شرح..  والكل طلع وفهد بيلم في حاجاته 

سالي ــــ.. يلا  يا روفي 

روفان ــــ.. ثواني بس وجايه. راحت  عند فهد. احم لو سمحت..

فهد ـــــ.. استغرب وفرحه  انها واقفه قدامه  بس مش مبين عليه… خير نعم مش فاهمه حاجه عوزني افهمك

روفان ــــ… لا انا بس حابه اعتذر من حضرتك ع اول موقف حصل بينا لما خبط فيك  وكمان  لما كان في الكفتريا  انا طولت لساني عليك  ف لازم اعتذر

… بس دهه مش عشان اني ضعيفه ولا حاجه ولا عشان خايفه انك تساقطني  انا  يا دكتور من يوم ما دخلت الجامعه وانا بطلع الاولي والايام تسبتلكـ اني مش فاشله زاي ما حضرتك  قولت.

..  بعداذنك

فهد ـــــ.. كان واقف ومستغراب من جراتها  والثقه اللي بتتكلم بيها  . وابتسم  ومشي وراها

روفان

روفان ــــ.. بصت  لقيته. فهد

نعم حضرتك عوز حاجه 

فهد ــــ.. مكنش عارف يقول اي كل اللي عارفه انه عوز يفضل باصص في عنيها وبس…

  انا  كمان عاوز اعتذر منك  ع اللي حصل منيي  في السكشن امبارح….  انا اسف

روفان ــــ.. فرحت انه اعتذر منها  وقالت ولا يهمك حصل خير انا كمان كانت غلطانه كان لازم اركز  اكتر 

فهد بفضول ــــ…. ممكن اعرف كانتي بتفكري في ايه

روفان ــــ… اتحرجت   عاوز الحق ولا ابن عمه  

فهد ـــــ… بضحك  ابن عمه 

روفان ـــ بصراحه كانت بفكر انك ممكن تساقطني في الماده بتعتك  وانك شرير وكده 

 فهد ـــــ… ينهاار ضحك انتي لحقتي فكرتي في ده كله  انا مش شرير خالص عفكره  

 روفان ــــ.. معلش بقا انا خيالي واسع حبه 

 فهد ـــــ… روفان ممكن نبقا اصدقاء  لو تحبي   .. بس ده بعيد.اني دكتور اللي بيدرس  ليكي في الجامعه 

روفان ــــ… اكيد ده شئ يشرفني اني اكون صديقت حضرتك

فهد ـــــ..  حضرتك بدايه مبشره   اولأ اسمي فهد  الدمنهوري  وعندي شركاتي الخاصه  ودي من اكبر الشركات المعماريه في العالم…بدون غرور

روفان ــــ…  اها عارفه في حد ميعرفهاش

…….

 عند سالي.. 

 كانت مستنيه روفان بره 

شخص… لو سمحتي 

سالي ــــ… هااا  وسرحت في عيونه ( يخربيت كدا اي الجمال ده  يخربيت عيونك الخضراء ولا العضلات انا كده هقع من طولي والله????

 الشخص… يااا بنتي   طب يا حجة

سالي ــــ…  يا قلب الحجه.. هااا  قصدي بتقول حاجه

 الشخص.. ابتسم… لا شكلك مش هنا خالص  .  فين مكتب دكتور…

سالي ــــ اها في….

………

نرجع لفهد و روفان. 

فهد ــــ… عرفيني بنفسك بقا يا ستي 

انا معرفش غير اسمك 

 روفان.ــــ.. انا روفان  المنشاوي. بابا شغال في السعودية مدير شركة بترول 

 فهد ـــ ربنا معاه. ويخليكي ليا 

روفان ــــ….هاااا قصدك يخليني لي بابا 

فهد ــــ… هااا اها  

 وفجأة جاه صوت من ورا فهد 

والله عال العال يا دكتور فهد  سايب محاضراتك  وقاعد تتكلم مع البت دي   

يتبع..

لقراءة الحلقة الثالثة : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية بريق الحب للكاتبة إيمان المهدي.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!