Uncategorized

رواية بريق الحب الحلقة الثانية 2 بقلم إيمان المهدي

 رواية بريق الحب الحلقة الثانية 2 بقلم إيمان المهدي 

رواية بريق الحب الحلقة الثانية 2 بقلم إيمان المهدي 

رواية بريق الحب الحلقة الثانية 2 بقلم إيمان المهدي 

تطرق بريق باب المكتب

المدير. بصوت مرتفع ادخلى

بريق. بإبتسامه صباح الخير 

المدير أنا عايزة افهم أنا مش قولتلك ورايا اتأخرتى ليه

بريق أنا متأخرتش أنا بس مستر آدم كان بيفهمنى قد ايه انت حد طيوب 

المدير   لاياشيخة.  لا دا انت هبله اتهدى شويه واقفلى بوقك دا نفسى افهم بتضحكى على ايه 

بريق. بضحك عليك 

نعم يا أختى 

بريق. مقصدش أنا بضحك عشان دى طبيعتى 

المدير. تغيرها ياشاطرة

بريق. بإبتسامه نفسى أفهم بس انت متعصب ليه 

دى الدقيقة ال بتقضيها متعصب بتخسر فيها ستين ثانيه من السعادة

 اللهم طولك يارووح انت مين يابنت انتى

بريق.  أنا بريق أملك

المدير بإستغراب نعم بريق أملى

بريق. أقصد. إسمى بريق 

المدير. وكأنه يتذكر شئ بسماعالإسم

 اسمك بريق.  اسمك مميز مين سماكى الإسم دا 

بريق.  ماما الله يرحمها وانت بقا اسمك ايه

 لاياشيخة احنا هنهزر. 

بريق. لا ابدا بس عشان اعرف اناديلك مستر ايه

المدير شغاله فى شركه مش عارفة اسم صاحبها 

 يهمنى فى ايه أعرفه اهو اسم والسلام

 طيب اخفى من قدامى احسنلك وهتيلى أوراق آخر مناقصة 

بريق. دقايق ويكون عندك ياباشا

 تعالى هنا. شكلك نهايتك على ايدى ايه باشا دى. أنا إسمى  مستر جاسر 

بريق. بهيام جاسر وكمان جاسر دى شكلها هتحلو 

جاسر هيموت ويضحك على طريقتها بس ازاى يموت لو ضحك

 جاسر بهدوء خلصت هيام وسرحان روحى يا أختى هاتى الأوراق

بريق تخرج من المكتب حتى التفت لجاسر مسرعة مستر جاسر بقولك لتتفاجئ بجاسر يضحك بصوت منخفض 

بريق. ايه دا ايه دا انت بتعرف تضحك اهو وسنانك جميلة ياشيخ فكرت مخلعهم فخايف تضحك لتنكشف

جاسر  وقد شعر بنفسه وحديثها. عارفة ان ممشتيش من قدامى والله هرميكى من هنا انت عارفة احنا فى الدور الكام وبصوت اعلى قولتلك اخفى

بريق. بكل هدوء (باردة بعيد عنكم) ماشيه ياعمهم بس متزوقش وأكملت وهى تخرج بصوت منخفض تقلد جاسر والله هرميكى من هنا ليه كنت كيس جوافة

جاسر.   دى مجنونه  مش عارفة أنا مين وممكن أعمل معاها ايه بس ازاى ما خفتش منى أول بنت تقف قدامى متكنش خايفه منى ومرعوبه 

وأول حد خلانى أعرف أضحك أنا آخر مرة ضحكت من 15سنه وكان بسبب بريق بردوا بس ازاي أكيد مش دى بريقى  أميرتى الصغيرة.  لازم أتأكد ان مش هيا

ويتصل جاسر بمكتب آدم. 

جاسر الووو آدم 

آدم.  ايوه ياجاسر

جاسر  سكرتيرتى الخاصة. اسمها ايه بالكامل 

آدم. بريق هيا عملت ايه والله دى بنت طيبه 

جاسر  آدم انجز اسمها ايه

آدم.  حاضر اسمها بريق رضوان صالح

جاسر متأكد ان دا اسمها

آدم ااه طبعا دى بقالها اكتر من سنتين معانا 

جاسر خلاص ماشى مطلعتش هيا أحسن بردوا بس والله لأربيها على طولة لسانها

بريق تخبط على الباب بطريقتها الخاصه

جاسر لم يتمالك ضحكته ولكن حاول يظهر غير ذلك 

جاسر بعصبيه  ادخلى يازفته

بريق. بضحك زفته. اسمى بريق يامستر 

جاسر. يابت انت جيتيلى من أنهى مصيبه 

بريق. جيتلك من عند المصيبه مسترآدم هو ال. عينى سكرتيرك الخاصة

جاسر يضحك بشدة على كلامها

بريق.  بسرحان يخربيت دا انت قمر  لأ قمر ايه دا انت عشرة خمستاشر حاجة كدا أستغفر الله العظيم اتلمى يابريق انت عايزة تشيلى ذنوب 

جاسر يسمعها ويقرب عليها وهيا ترجع للخلف 

بريق  فيه ايه مالك ماانت كنت حلو وطيب

جاسر ما اهو انا مش دايما هبقى حلو وطيب وقولت بما أن عجبك اقرب عشان تشوفنى أوضح

بريق. ااااه بس من بعيد شويه أنا شويه وهلزق فى الحيطة ياعمهم

جاسر. لم يتمالك نفسه بعد عنها وظل يضحك بشدة

عمهم جاسر الشهاوى يتقاله ياعمهم

بريق شوفت انك لما بتضحك بتبقى اجمل بكتير

جاسر.  طيب ياشاطرة لحد دلوقتي مش عايز أذيكى

اتصلى بالرقم ال ف الكارت دا قوليله يحضر كل حاجة بليل

بريق. على فكرة انت متقدرش تأذينى  فى حد يأذى بريقه 

جاسر.  هتخفى من وشى دلوقتى ولا تشوفى اذيتك اخرجى برا واتصلى على الشخص ال قولتلك عليه

بريق. حاضر حاضر متتعصبش كدا خليك فرى انا طالعة الطيب احسن سلام مستر جاسور

(انا نفسى مش فاهمه هيا جايبه برودها دا منين بس لازم يكون شخص في حياتنا بارد يستحمل تقل دمنا )

جاسر  لا كدا كتير دى مجنونه رسمى وايه جاسور دى كمان صبرنى يارب عليها ومقتلهاش

بريق  الوووو ايوه يافندم انا سكرتيره مستر جاسر الخاصة هو بيطلب من حضرتك تحضرله المطلوب النهاردة بليل

الشخص.  طيب ممكن أعرف محتاج كام بنت للسهرة 

بريق. باستغراب  بنات ايه ال بتتكلم عليهم

هيكونوا بنات ايه يعنى بنات ليل ياشاطرة ولا مديرك مش فهمك 

بريق. انت اكيد فاهم غلط خليك معايا ثوانى

تدخل المكتب دون استأذان مستر جاسر

جاسر بعصبية انتى طلعتى مبتفهميش فى الذوق كمان باب المكتب دا لزمته ايه انت داخله زريبه

بريق.  بزعل أنا آسفة يامستر (وأخيراً زعلت ) بس المجنون ال قولتله أكلمه يحضرلك الطلبيه بتاعتك بليل 

بيقولى أسألك محتاج كام بنت

جاسر وفيها ايه يعنى

بريق.  يامستر دا بيتكلم عن بنات ليل وسهرة وكدا 

جاسر. طيب ما انا عارف وانا طالبهم 

بريق. انت طالب بنات ليل وسهرة ومنكر وكدا طيب هتعمل بيهم ايه

جاسر  انت مجنونه يابنتى هكون طالبهم ليه مثلا وبعدين لو عايزة تعرفى ابقى تعالى بليل 

بريق. اجى فين بس يامستر وحد الله وبعدين ال بتعمله دا حرام بلاش عشان عقاب ربنا شديد انا مش هسمحلك بكدا 

جاسر  مش هتسمحيلى ازاي يعني هتمنعينى مثلا

بريق. اااه

جاسر موافق بس بشرط

بريق. ايه هو

جاسر تيجى بدالهم وتعملى ال كانوا هيعملوه مع انك مش ذوووقى بس مش مهم

بريق  ????انت مجنون انت عايزنى بدالهم

ن

جاسر أنت هبله يابت هو مين مجنون  اطلعى برا وقوليله  يحضرلى بنتين ويبعتهم على الفيلا

وخدى الأوراق دى تخلصيها فى خلال ساعه  

بريق.  بس دوول كتير اوى مش هلحق اخلصهم فى ساعة

جاسر  مش مشكلتى اتصرفى وقهوتى تيجيلى دلوقتى

 بريق. بس دى مش وظيفتى أن اعملك قهوة

جاسر انت سكرترتى الخاصة وانا ال اقول تعملى ايه ومتعمليش ايه إن كان عاجبك يا اما مشفكيش فى شركتى تانى ومش هتعرفى  تشتغلى فى أي مكان تانى

بريق بكسرة حاضر يا مستر  هيا تعلم ان الوظيفه مصدر دخلها الوحيد  وصعب تسيب الشغل

جاسر شوفتى بتبقى شاطرة ازاي وانتى  بتسمعى الكلام

خرجت بريق وبعد وقت رجعت بالملفات 

مستر جاسر انا خلصت كل الأوراق

جاسر للدرجاتى خايفة على شغلك

بريق. لو سمحت يامستر انا وقت شغلى انتهى استأذن اروح

جاسر طيب روحى دلوقتى من بدرى تكونى فى الشركة

بريق. من بدرى ازاى بس يافندم فيه حاجة لازم اقولك عليها

جاسر. وهو يخرج من مكتبه مش وقته انا اتأخرت 

بريق. بس يامستر وذهبت وراء جاسرمسرعة يامستر 

جاسر يدخل المصعد تدخل بريق وراءه يامستر لو سمحت اسمعنى

جاسر. قولتلك مش وقته واخرجى قبل ما الاسانسير يقفل 

بريق يافندم بس

جاسر. اهو اتقفل مبسوطه انت كدا

بريق. طبعا لأ وكمان ان مش بتسمعنى 

 وهو ازاى يتفقل عليا انا بتخنق من الأماكن الضيقه ارجوك افتحه يامستر ارجوك

جاسر يضغط على الأزرار ولكنه فشل فى وقف الاسانسير ليتعطل وهم داخله

بريق. ارجوك. انا بتخنق حاول تفتحه

جاسر  انا بحاول بس تقريبا اتعطل

بريق تتعلق بيد جاسر.بصوت ضعيف ارجوك افتحه ياجاسر ويغمى عليها

جاسر. بفزع عليها بريق 

يتبع..

لقراءة الحلقة الثالثة : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية أحببت ظابطة للكاتبة شروق عبدالقوي.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى