Uncategorized

رواية أولاد عمي الفصل التاسع والعشرون 29 بقلم منة وائل

 رواية أولاد عمي الفصل التاسع والعشرون 29 بقلم منة وائل

رواية أولاد عمي الفصل التاسع والعشرون 29 بقلم منة وائل

رواية أولاد عمي الفصل التاسع والعشرون 29 بقلم منة وائل

عصام :هل انتي متأكده من ذلك يا جوليانا؟
جوليانا :اقسم لك انا الشرطي قال لي انه هذا المنزل
عصام :حسنا
تن تن
عصام :هو نادين حسنين عطيه هنا؟
ام هشام :لا والله يابيه دا البيت اللي جنبي
عصام :يعني هي اساسا ساكنه في المكان دا
ام هشام :كانوا يا بيه من يوم جنازه الولا امير الله يارحمه وهما مشيوا مع البهوات اللي جم هنا
عصام :جنازه مين، وبعدين الست ناديه كان معاها مين بظبط
ام هشام :يا بيه جنازه تمير ابنها أصلها كان معاها ولد بنت البكريه ياعين امها طالع عينها هي اللي كانت شايله البيت امير بقا الصغير الله يرحمه مات ما بقالوش اسبوعين
نظر لها عصام بصدمه ثم نظر له جوليانا وبكي، بكا بكاء الاب المحروق قلبه على أولاده بكا بكاء الطفل الصغير التائه من أمه ظل يبكي
جوليانا :تمهل يا صديقي لما البكاء؟ 
عصام ببكاء :ابني مات جوليانا لقد توفي انا لم أراه حتى انني لم أراه عند ولادته كنت انتظره كنت انتظر ان أراه هو وشقيقته لكن هذا عقاب الله لأنني تركتهم ورحلت استسلمت لأمر والدي وشقيقي
ماركل :انه ذهب عند الله لما البكاء لاتبكي انه يراك ويحبك كثيرا وانه يسامحك الان أين زوجتك وابنتك المتبقين
عصام بدموع :تقول انهم ذهبوا مع رجلان لا تعلم عنهم شئ
جوليانا وهي توجه حديثها للسيده :سيدتي لا تعرفين أين ذهبوا
ام هشام :معلش يا بيه هي بتقول اي مش فاهمه
عصام :بتقولك ماتعرفش الرجاله دول اخدوهم فين
ام هشام :لا يا بيه والله
عصام :طب مش معاكي اي رقم ليهم
ام هشام :ها لا مش معايا
عصام :طيب شكرا ليكي
ام هشام :بالسلامه يابيه
هشام :انتي كذبتي ليه وما قولتلهمش انك معاهم رقم تليفونك
ام هشام :واحنا مالنا وبعدين دول شكلهم بوليس انت ما شوفتش عربيه الظابط اللي تحت اللي معاهم دي، افرض هما عاملين عمله ولا حاجه نلبس احنا
هشام :عمله اي بس يا اما
ام هشام :ملكش دعوه انت ادخل ذاكر وملكش دعوه باي حاجه يلا
هشام وهو يزفر :اوف انا مش فاهم انتي بتعملي حاجات عجيبه
ام هشام :ملكش دعوه يلا غور
…………..
جوليانا :لا تقلق عصام سوف نجدهم لا بأس
الظابط :ماذا جوليانا هل وجدتموهم
جوليانا :هذا هو منزلهم لكنهم راحلوا من هنا والجيران لا يعرفون شئ عنهم
الظابط:اه، لا تقلقوا سوف ابحث عنهم في جميع المناطق لا تقلقوا
عصام بحزن : بأسرع وقت يا حضره الظابط هستنا اي تاني لما البنت تموت زي اخوها، ربنا يرحمك يابني مالحقتش اشوفك
الظابط :ربنا يرحمه هتقبله في الجنه ان شاء الله
ماركل :هيا بينا
جوليانا :حسنا
         بقلمي منه وائل
❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️
            في المطعم
رعد :هو انتي ماحبتنيش يا شروق
نظرت له شروق فتره ثم قالت :اكدب لو قولت اه انا لسه معرفكش انا وافقت عشان، عشان حسيت انك حبتني بس حقيقي انا لسه ما حبتكش
رعد :ليكي حق طب ممكن بقا تسبيلي نفسك خالص عشان تعرفني اكتر وتحبني ممكن؟
شروق لنفسها :هو ماله دا؟
رعد وهو يمد لها يده :شروق؟
شروق :ماشي، بس احنا رايحين فين
رعد :مكان هتحبي اوي
شروق :ماشي
        بقلمي منه وائل
❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️
        في قصر العرباوي
عبد الرحمن :هو عصام راح فين بدري كدا يا فاطمه
فاطمه :هو ماقالكش يا عمي
عبد الرحمن :لا ماقاليش
فاطمه :صاحبته الاجنبيه دي بتقول انهم لاقوا ناديه والولاد
عبد الرحمن :انتي بتقولي اي بجد طب هما فين
فاطمه :اهدي يا عمي لسه مانعرفش حاجه حتى عصام مش بيرد على التليفون
عبد الرحمن بسعاده :يااااااا من ١٨ سنه يا فاطمه انت ازاي كنت قاسي كدا نفسي أحدهم في حضني انا ندمان اوي
سحر :طب وحضرتك عملت كده ليه طلما بتحبهم
عبد الرحمن بحزن :الزن على الودان يا بنتي
فاطمه وهي مطئطئ راسها:انا و وائل السبب يا سحر احنا اللي دخلنا افكار مش حقيقيه في رأسه حقيقي ناديه عمرها ما عملت حاجه وحشه لحد فينا بس تقولي اي بقا الشيطان عماني
سحر :بص يا بابا احنا لازم نلاقيهم ونعوضهم عن السنين دي بس تفتكر البنت بقت كان سنه دلوقتي
عبد الرحمن :٢٥ انا مش قادر انسى نظرتها ليا كانت طفله ٧سنين وفاهمه كل حاجه بصتلي باصه كأنها بتقولي رجعالك
سحر:ماعتقدش انها تكون لسه فكراك يا بابا دي ٧ سنين بس ممكن تكون مامتها حكتلها 
عبد الرحمن :لا يابنتي السن دا بيفتكر كل حاجه حتى لو عدي كام سنه ممكن تكون راجعه تنتقم مني
فاطمه :ربنا يستر
………….
نادر :اهو ياستي اختاري اللي انتي عاوزاه كله
مشيره :لا مش هختار حاجه
نادر :ليه بس
مشيره :اختار معايا
نادر :حاضر بس قومي قيسي واحد واحد كده
مشيره :امممم ماشي
نورهان :ههههههههه البس يا عسل مش عاوز تتجوز عاوز تتجوز اتجوز
نادر :بش يابت انتي تدلع براحتها واجبلها كل اللي هي عاوزاه وانا عندي كام مشمش
َمشيره وهي تخرج لسانها :اتغاظي  بقا
نورهان :ههههههههه والله ما عارفه مين فينا الكبير
مشيره:بصوا كدا
نورهان :واو ده جنان
نادر بغضب :لا طبعا دا عريان اوي وجسمك كله باين
نورهان :ماانت اللي جايبه وبعدين دا جنان
نادر :بس يا صايعه وبعدين انا ماشوفتهمش كلهم يعني اقلعي يابت انتي البتاع دا انتي هتتجوزي قرني
مشيره :خلاص حاضر بس ماتتعصبش
نورهان :حمش ياض
نادر :بت انتي هتسكتي والا اخبط الجبيره اللي في رجلك دي برجلي
نورهان برعب :لا ونبي خلاص مش ناقصه هي
مشيره :طب ودا
نورهان :لا بقا لا بقا انا كدا اقوم أقف على حيلي اي الفساتين الجنان دي
نادر :الله يخربيتك يا اسلام اي الفساتين دي حد قالك اني ديوث
مشيره :في أي بس يا حبيبي ما اهو حلو اهو
نادر :مشيره بقولك اي مش هتلبسي ولا واحد فيهم اقلعي انتي هتحضري باءسدال وانا هوريك يا اسلام يا الكلب
نورهان :احييه إسدال
مشيره :يعني اي يعني إسدال ده اي انت اتجننت.
 نادر:ماانتي شايفه 
مشيره:وانا مالي ماانت اللي جايبهم 
نادر وهو ياخذ الفساتين :صح انتي صح انا حيوان وربنا ولا واحد فيهم هتلبسي
نورهان :ايوا بعدين هي هتعمل اي
نادر :اقعدي كدا والبنات اللي هتعملك الحاجات دي وصلت اهي وانا اللي هجبلك الفستان
نورهان بسخريه :هههه البسي يا شوشو نادر هيلبسك شكاره
نادر :وربنا لهكسرلك رجلك التانيه
نورهان :خلاص ونبي خلاص ونبي
نادر :اكتمي بقا، مشمش حبيبتي انا هجبلك حته فستان جنان اصبري بس
مشيره :ماشي اما نشوف
نورهان :ايوا اما نشوف، يالهوي الحقني
نادر:هحدفك بالجزمه في وشك
مشيره :هههههه خلاص بقا روح
نادر :ماشي عشان خاطرك بس
        بقلمي منه وائل
❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️
       في شركه العرباوي
حسام :ها في حاجه اتاخدت
الامن:لا يافندم كل حاجه موجوده زي ماهي
حسام :متأكد
الأمن :ايوا يافندم
حسام :فتشت شنطتها
الأمن :ايوا يا فندم
انجي ببكاء :انا مش فاهمه لي يعني كل دا ما هو قالك اني ماسرقتش حاجه
حسام :طب تقدري تقوليلي كنتي بتعملي اي في المكتب
نظرت انجي لوائل ثم نظرت للارض….
حسام :ها، مفيش اجابه شكرا، اتفضلي لمى كل اللي يخصك في مكتبك وروحي على المدير المالي خلصي حسابك وخدي ملفك ومع الف سلامه
انجي :نعم
وائل :انت اي اللي بقوله دا يا حسام انت اتجننت
حسام :لا مااتجننتش ولا حاجه بس دا الصح واتفضلي يلا
انجي ببكاء :حضرتك بتقول اي بس انا ماسرقتش حاجه والله. حسام :منا عارف انك ماسرقتيش بس خلاص استغنينا عن خداماتك اتفضلي
وائل :حسام دي السكرتير بتاعتي وانا محتاجها
نظر حسام لوالده وقال :اديك قولت بتاعتك يعني ملهاش اي علاقه بمكتب رعد والا انت شايف اي، و اه لو هتتكلم في أمر اني مش رئيس مجلس الاداره، فرعد قايل ان اي حد شايف ان في حاجه بتهدد مصلحه الشركه وهو مش موجود واجب على حد فينا يتصرف والبنت دي من النهارده ملهاش علاقه بالشركه اظن كلامي وصل عن اءدنكم
انجي :وائل اعمل اي حاجه شوف ابنك بيعمل فيا اي
وائل :معلش اهدي بس امشي دلوقتي عشان مايحصلش مشكله لو رعد جه وانا هرجعك تاني ماتقلقيش 
انجي ببكاء :ماشي يا وائل ماشي 
حسام لنفسه:ههه فكراني عبيط 
فلاش باك
عصام :بابا عاوز اقول لحضرتك على حاجه
عبد الرحمن :خير يابني
عصام :لافي المكتب
عبد الرحمن :تعالي استر يارب
حسام :جدو لوسم….
عبد الرحمن :اي انا بتقول اي يا عصام اخوك ازاي متجوز السكرتيره
عصام : والله زي ما بقولك يا بابا والصور اتبعت وانا اللي شوفتها مع الشغالات
عبد الرحمن :انا هعرف اتصرف معاه
حسام :بقا كده يا بابا بتخون ماما ومع الشحاته دي ماشي
باك
حسام :هي اللي حطت نفسها في دايره الغلط واديكي وقعتي من اول فوره اشربي يا حلوه انما انت بقا يابابا  انا هعرف اتصرف معاك 
         بقلمي منه وائل 
❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️
              في الملاهي
شروق :انت جايبني هنا ليه
رعد :عشان متاكد انك عمرك ماعشتي طفولتك زي ما هتعشيها دلوقتي
شروق بحزن:هه على رأيك انا اساسا نست طفولتي دي من زمان اوي من ١٨سنه
رعد :انا هرجعهالك تاني، تعالي
شروق :استنا بس
رعد :يلا بقا اركبي
شروق :لا هقع
رعد :ماتخافيش انا معاكي يلا اركبي بس كده
شروق :وانت هتركب فين
رعد :هركب هنا وهمسكك كده عشان ماتقعيش زي مايكون راكب موتوسيكل ومركب بنت اختي ههههههههه
شروق :هههههههههههه
رعد :يلا ١ ٢ ٣
شروق :عاااااااااااااا الا لا لا نزلوني
رعد :ههههههه ماتخافيش انا معاكي اهو
شروق وهي تمسك بيديه بتشبس وتحتضنه جيدا :ابوس ايدك يا رعد نازلني ونبي
رعد :لا اهدي بقا وخليكي ماسكه فيا كده ماتخافيش
شروق :ماشي
          بقلمي منه وائل
❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️
            في اسكندريه
معاذ :هي راحت فين بس
فارس:تفتكر رجعت مصر
معاذ :لا دي تبقا اتجننت بقا كده هنكمل العمليه ازاي
فارس :مكنتش زعقتلها يا معاذ بالشكل دا
معاذ :ياحول الله يارب انا عملت حاجه منا كنت خايف يعمل فيها حاجه
ميرفت :اهي دي قاعده عند البسين اهي يا معاذ باشا
معاذ بلهفه :فين
ميرفت :اهي
معاذ :بص اهي الهانم اهي احنا هنا هناكل في نفسنا وهي مستمتعه بالهوا انا نازلها
فارس :معاذ عشان خاطري بلاش قلق
معاذ :مش هعملها حاجه هشوفها بتعمل اي
فارس :ربنا يستر
ميرفت :انا خايفه يعملها حاجه
فارس :لا مش للدرجه دي هو مش سفاح يعني تعالي نش ف هيعملوا اي
………………
ساره:يا بابا هو اللي على طول يزعق انا ما عملتش حاجه، طيب يابابا مع السلامه
سليم :صباح الخير
ساره :صباح النور
سليم :اي صاحيه من امتا
ساره :يعني من ١٠
سليم :اه فطرتي
ساره :اه الحمدلله
سليم :تمم، المهم كنت عاوزك انتي وأحمد بليل عشان في بضاعه جديده نازله وهتتوزع في الفندق هنا فلو كده يعني تشوفوها
ساره :اه طب وهي نزلت والا لسه
سليم :نزلت في المخازن
ساره :اه طب كويس
سليم :وادي اخوكي جه اهو
ساره بلغبطه:معاذ
سليم  :معاذ مين
ساره :…………..
يتبع..
لقراءة الفصل الثلاثون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية الخادمة والأمير للكاتب محمود حماد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!