Uncategorized

رواية روح فهد الفصل التاسع والعشرون 29 بقلم آية رمضان

 رواية روح فهد الفصل التاسع والعشرون 29 بقلم آية رمضان

رواية روح فهد الفصل التاسع والعشرون 29 بقلم آية رمضان

رواية روح فهد الفصل التاسع والعشرون 29 بقلم آية رمضان

فهد بغضب / روح اللي ف بطنك ده لازم ينزل 
روح بصدمه / ايه، انت بتقول ايه يا فهد انت اتجننت، انا موش هنزل ابني، انت فاهم 
فهد بغضب / هتنزليه و رجلك فوق رقبتك 
روح و لأول مرة تقف قدام فهد ف حاجة، قامت بكل غضب وقفت قدام فهد و قالت 
روح بغضب / انا موش هنزل ابني يا فهد و شوف انت هتعمل 
فهد بغضب ضرب روح بالقلم ضرب قويه وقعته على السرير و روح انصدمت عمره ما كانت تتخيل أن فهدها يعمل كده ابدا 
فهد بغضب قومها من علي السرير و زقه بعنف و جرجره لحد العربيه و طلع بالعربيه وقف قدام مستشفي 
روح اول ما شافت المستشفي اترعبت و قالت ل فهد بصوت مهزوز 
روح بخوف / فهد انت جايبني هنا ليه 
فهد بغضب / علشان هتنزلي اللي ف بطنك يا روح
________&&&&&_________
عند سوسن و محمد :
محمد رجع بعد ما وراه اهله الملايه اللي عليه الدم و اشتعلت الزغاريط في جميع أنحاء البيت
سوسن فهمت محمد عمل كده ليه و قالت ف نفسه ان هو طيب جدا و احترامته جدا و قطع تفكيره دخوله الي الغرفه و هي عينيه بتابعه و هو بينزع القماشه اللي علي جارحه اللي مليائه بالدم و بان عليه الوجع و سوسن لاحظت، جرت عليه و قعدت قصاده تدويله جرحه، لم تعرف هذه الغبيه ان جرح قلبه اعمق من هذا الجرح و ان هي الوحيدة التي تقدر تدوي جرحه و لا للقدر راي اخر
قعد يتأمل فيه و نسي جرحه اللي هي قاعده تداويه و لوهله فكر ياخده في حضنه لكن اترجع ل تفهمه غلط
_________&&&&_______
رامي و مريم لسه قاعدين فب في حضن بعض و مريم هديت شويه و بعد كده قالت ل رامي و هي سانده رأسه على كتفها
مريم بدموع / انا تعبت يا رامي تعبت اوي
رامي بحزن / عارف يا مريم عارف والله بس هتعملي ايه لازم تتلاقي حل، لازم تروحي و تواجهي حازم، لازم تقوليله انشالله يتجوزك و بعدين تتطلقوا، المهم لازم يكتب عليكي يا مريم
مريم انفجرت في العييط و رامي ضمه اكتر و اكتر و قاله
رامي / مريم انا زي اخوكي ف اسمعي كلامي و قومي واجهي حازم موش يمكن احنا ظالمينه و اللي حصل ده علشان ضعف و بيحبك
مريم بانفعال / و القرف اللي كان بيعمله مع اختي ده تسميه ايه، حب بردك
رامي / موش عارف يا مريم بس اسمعي كلامي و اعملي اللي انا بقولك عليه و قومي واجهي حازم
مريم قعدت تفكر في كلام رامي و قعدت تدورها ف دماغه و لاقت ان كلامه صح
________&&&&_________
زين بغضب / حازززززززم
حازم شاف زين و غير نظراته فورا و قال لاسيل
حازم بمكر / موش تحسبي يا اسو كنت هتوقعي
اسيل بعفويه / اسفه يا ابيه حازم
حازم في نفسه / ابيه دانتي اللي ابيه موش هرتاح يا اسيل اما اجيبك على سريري و ساعته هتشوفي الابيه اللي علي حق و ساعته اعمل فيكي زي ما عملت في مريم هي حبايه واحده و هتخلص كل اللي نفسي فيه
زين قرب و قطع تفكير حازم القذر، و حازم راح و حضنه و زين حضنها بقرف، زين قرب من ودان حازم بحيث اسيل ما تسمعش و همس و قاله
زين بغضب / نطراتك القذره دي لو اتلقيتك بتبصله مره تانيه بيه صدقني انت اللي هطلع عينيك بإيدي، انا و انت عارفين بعض كويس و عارفين ماضيك كمان ف متنساش نفسك يا حازم احسنلك
زين خرج من حضن حازم و ابتسم ابتسامه مزيفة و قاله بكذب
زين / حازم وحشتني اوي اخبارك ايه
حازم موش طايق زين و رد عليها من غير نفس و قاله
حازم / ازيك انت يا زين اخبارك ايه، غريبه يعني من زمان مجتش هنا يعني من زمان، ايه اللي جابك دلوقتي
زين بص ل حازم بتحدي و قاله
زين / انا جيت يا حازم علشان اصلاح كل حاجة وحشة هنا و اللي بيحاول يلعب و يخطط ابوظله مخططها كله
حازم فهم زين و قصده علي ايه و بصوا لبعض الاتنين بتحدي و حازم مشي من قدام زين و اسيل بغضب و ارتباك
راح اوضته و خبط ايديه في الحيطه لانه عارف ان زين ذكي و ممكن يبوظله مخططها كله ف لازم يفكر ف حل يبعد زين عن البيت هنا
قطع تفكيره خبط على الباب و دخلت و هو قال بغضب
حازم / انتي، ايه اللي جابك هنا
_________&&&&_________
زين و اسيل لسه واقفين بره و هي قربت علي زين و قالتله
اسيل / ممكن اسأل سؤال؟
زين باستغراب / اتفضلي اسألي
أسيل بإنتباه / ليه حسيت ان انت و ابيه حازم بتتحدوا بعض و ان كلامكوا مع بعض غامض شويه
زين عجبه ذكاءً أسيل و انه دقيقه الملاحظه و قرب منه و قاله
زين بمدح و رخامه / بعترف انك ذكيه و بعترف انك دقيقه الملاحظه بس بردك تخينه
اسيل بغيظ ضربت رجليه في الارض و سابته و مشيت من قدامه بكل غضب و هو ضحك عليه و علي طريقته الطفوليه
و بعديه شاف حاجة غريبه اوي قدامه لكن ابتسم بغموض بعدها
__________:_______:________>
فهد دخل المستشفي و بعد ساعه بالظبط خرج منه شايل روح و هي مغمي عليه
دخلها العربيه و ربطله الحزام و ساق علي القصر
وصل و فك ل روح الحزام و اشتاله و دخلها اوضته و نايمها على السرير و هي فاقت بس لسه دايخه جدا وكمان موجوعه جدا
فتحت عينيها و بصت ل فهد بغضب و قالتله
روح بغضب / بكرهك يا فهد بكرهك
فهد بغضب / حوش انا اللي واقع في دباديبك اوي، اسمعي كويس انتي هنا للتسلية موش اكتر انت هنا علشان تكيفي مزاجي، فاهمه ولا لا
روح بتعب و دوخه / حرام عليك بتعمل فيا كده ليه دانا حبيتك و اعتبرتك دنيتي ليه بتعمل فيا كده
فهد بغضب / علشان انا مبحبش الا يارا و موش هخلف الا من يارا، سامعه انا بكرهك يا روح مبحبكيش و لا عمري حبيتك فاهمه
سابها بكل غضب و خرج و هي قعدت تعيط جامد علي حاله و علي الدنيا كل اما تضحكله ترجع تحزنه تاني نامت من كتر التعب و العيياط و هي صممت تعذب فهد زي ما هو عذابها و حرامه من هي تبق ام
_________&&&&&_________
خرج عن الاوضة و كان الغضب متملكه قابلته مريم و قالتله بحزن
مريم بحزن / ابيه فهد حباه اكلم معاك
فهد بعصبيه / بعدين يا مريم بعدين
سابها و مشي راح مكان هادي جدا ووقف بالعربيه و نزل منه و بمجرد ما بقا لوحده القناع المزيف اللي كان راسمه راح و القوه اللي كان بيتكلم بيه قدام روح اتبخرت و قعد علي و يبكي بقوه علي اللي عمله ف روحه و قعد يصرخ كأنه طفل صغير بينادي على امه
فهد بدموع / اسف يا روح اسف يا حبيبتي والله العظيم غصبا عني كان لازم اعمل كده انا أسف
و فجأه اتلق حد حط ايديه علي كتفه و بيص وراه و اتلقه
بيبص وراه و اتلاقه رحيم ، فهد قام و حضن رحيم جامد و رحيم بادله الحضن  و قعد يهديه
فهد بعييط جامد / تعبت اوي يا رحيم، انا ضربته و اذيتها جامد يا رحيم هي مفكره ان انا دلوقتي اجهضت ابننا، متعرفش يا رحيم ان هو لسه في بطنه
فجأة و رحيم و فهد واقفين و مهمش اخدين بالهم، جت عربيه عليهم و سايقه بسرعه و هتدوس رحيم و فهد، و فجأه بوووووووم
يتبع……
لقراة الفصل الثلاثون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية امرأة بطعم الوجع للكاتبة أماني عنان

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى