روايات

رواية عشق ياسين الفصل العاشر 10 بقلم سما

رواية عشق ياسين الفصل العاشر 10 بقلم سما

رواية عشق ياسين الجزء العاشر

رواية عشق ياسين البارت العاشر

رواية عشق ياسين الحلقة العاشرة

الفصل العاشر
ف من سرايا عائلة القوي تجاوزه الساعه الثانيه عشر كانت ثنيه عينها لا تفارق الدرج تنتظر نزول ابنها وتلك الفتاه التي تدعه زوجته هي لا تعلم لاما لا تحبها لما لم تتقبله ….
ثنيه: هي فاكره انها لسه ف البندك اياك لاه احنا اهنه ف الصعيد المفروض تصحه من الفجريه مش عظهر اكده هي فاكره نفسيها عروسه اياك….
صفيه وهي تنظر لها: ومين جال اكده بس احنا مش ف البندر وماعنصحاش بدري ياثنيه وحتي لو عنصحه بدري يا خيتي فا حجها اتنام لاانها مش متعودا ع عوايدنا اهنه…
ثنيه: حتي لو اني هروح اصحيهم ابنفسي…..
نواره : اجعدي يابت عمي وما عيبجاش عجلك اصغير اكده..
نظرت لها نسمه وقاله وهي تضحك: ههههه دا انتي يا عمتي ما عملتيش امعايه اكده واني عروسه عتغيري ع ياسين من مرته….
ثنيه : احنا فيها يا بت راضي وععملها معاكي والنهارده حسين عينام عندي ف التوضه واوعي من وشي عشان اروح اصحي ال عملينلي فيها عرسان دول….
ام محمود: بكفياكي يا ثنيه عاد ل تكوني صح زي ما بتجول نسمه وعتغيري ع ولدك منيها…
ثنيه : ايوا عغير ع ولدي منيها اني من ساعة ما شفتها واني ما طيجهاش واصل اكده….
ضحك جميع الموجودين ع حديثها ف تلك الاثناء دخلت هبه
التي ما ان راتهم هكذا حتي قالت : عتضحكو ع ايه جلولي عشان اضحك وياكم اصلا اني ليه كنير ما عضحكش…
نظرت نسمه ل صفا التي قالت بمكر: دا انتي هيغمن عليكي من كتر الضحك اول لمه تعرفي..
نظرت لهم ثنيه كي يصمتو وقالت: جاي ليه يا بت اخوي…
هبه وهي تصتنع الحزن : اكده يا عمتي بجا جايه ازورك اتجوليلي اكده….
ثنيه وهي تعرف هذه التمثيليه : جولي جايه ليه انتي من يومين كنتي اهنه مايصحش تطلعي وتدخلي كتير وانتي برضك واحده مطلجه يا بت اخوي…
هبه: من اخر اكده جاي اتحدت واي ياسين عشان يرجعني اني اتعلمت الدرس ومعكدبش عليه تاني واصل وععامل الكل اهنه كيف امي واخواي بس انتوم اوجفو جنبي…..
نواره: ما عدش ينفع يا نضري اصل ياسين خلاص ات…
ثنيه وهي تقاطعها: اجفلي خشمك يانواره عاد…
صفيه : ليه يا ثنيه اولها من تانيها هي عتعرف ليه عتخبي عنيها وبعدين كي جسمه ونصيب يابت عمي هي نصيبها مع ولدك خلص لحد اكده وهي لزمن تعرف…..
هبه وهي تنظر ل ثنيه : اعرف ايه ياعمتي ما تجولو ف ايه ليكون ولدك عاوز يخطب ياعمتي داني اطربجها ف دماغكم…
نسمه بغضب : لمي لسانك ياهبه ياسين مش عيخطب… ارتاحت ل ثواني وكادت بلا حديث حين اكملت الاخره حديثها وهي تنظر لها… ياسين اتجوز وهو دلوك ويا مرته ف اوضتهم فوج يا بت عمي…..
الصدمه الجمت لسانها جعلتها لا تقدر ع الحديث بينما كلامنهم تنظر الي الاخره منتظرين ردت فعلها طال الصمت لفتره ولكن قطعته الجده ام محمود : دا نصيب يا بتي زاي ما جالك عمتك صفيه وياسين ما كانش عيرجعك حتي لو ما كانش اتجوز…..
هبه :هي فين عاوزه اشوفها خطافت الرجاله دي ومين ال تجراة ووافجت انها تتجوز جوزي…..
ثنيه بغضب منها : ده مش جوزك يابت اخوي ده طليجك…
هبه :حتي انتي ياعمتي عتجوليلي اكده…..
ثنيه : عشان دي الحجيجه يابت اخوي….
هبه: واني عاوزه اعرف بت مين دي ال ولدكاتجوزها من بعدي يا عمتي….
صفا بتسرع : هي مش من البلد اهنه دي من البندر وانتي بذات نفسك شوفتيها وبكفياكي لحد اكده عماله ترخصي ف نفسك وهو ولا سال فيكي خلي عنديكي اشويه دم من الحمر ده سمعتي عنيه جبل اكده اكيد لاه وال معيكونش ده حالك ….
هبه نظرت لهم ببرود وقالت : الواجب بيجول اني اروح ابارك للعرسان مش اكده وكمني مش غريبه عيكم وعنيه هطلع لا حد اوضته اباركله بنفسي….
ما ان انهت كلمها حتي تحركه وخرجه من الصالون متوجها الي ذالك الدرج كادت ثنيه بلحاق بها ولكن اوقفها صوت الجده ام محمود وهي تقول : سبيها بت اخوكي محتاجه تتربه شوي وياسين عيجوم بلاواجب بعد ال هي عتعمله فوج……
ثنيه : بس يامرت عمي ده ولدي واني عرفاه مش، عيتحملها جنانها وعميلها …
نواره : سبيها هي ال جابته ل روحها وتستاهل ال عيتعمل فيها….
ثنيه : بس لو ياسبن عمل فيها حاجه اجول ايه ل قاسم اخوي هو ومرته….
صفيه : ما حدش مجويها ع عميلها دي غير قاسم ومرته هو لو اخوكي كان وجفلها من لول ما كنتش جدرت تعمل ال بتعمل ده بت اخوكي محتاجه تتربه مش كفايه ان ياسين ستر عليها وماعيزش يجول ل جده ول لينا هو ليه طلجها عاوزه تعرف ليه ولدك طلجها مش عشان كدبه لا….
نسمه : امه كفايه حسين امحلفك ما تجوليش حاجه….
صفيه : بس لزمن حماتك تعرف بعمايل بت اخوه ال عتدافع عنيه وتعرف ان ولد عمي معرف يربي بته زين….
ام محمود: صفيه كفياكي وبلاش منيه حديتك الماصخ ده…
صفيه: ليه يامرت عملي عشان بوعي بت عمي وبجولها ما تجيش ع ولدها عشان بت اخوها يبجا حديتي ماصخ لمه اخولها ع عمايل بت اخوي الشينه يبجا حديتي ماصح هي فاكرنا عنكرهو هبه عشان عتكدب ولا عشان عتتبلا علينا بحجات ماحصلتش منينا لا عشان ماعطيجش حد فينا لا ياثنيه احنا عنعملها اكده بسبب الفضيحه ال كانت عتعملها ياسين ولدك وافج انه يتجوزها عشان كانت رايده تهرب مع واحد لهو من دينه ولا من بلدها اخوكي جه لحد اهنه وهو مكسور من عمايل بته وخلي عمي يلحج النصيبه دي جبل ما بته تعملها وتهرب جلنا عتعجل لمه تتجوز ياسين ال عتجول انها عتحبه ورايداه بس ال فيه خصله يا بت عمي عمرها متروح بعد جوازها ب سنه حسين شافها مع واحد ف أسيوط فاكره ال يوم ال جالة انها عتروح ل دكتوره تكشف وعتاخد امها امعاها كان عتجابل واحد وجاعده وياه فمطعم ومش بس اكده لا دي كانت عتنحدت وياه ع اسمه ايه دا الفيس بوك ولا التاني واس اب ده ولمه ولدك عرف طلجها عرفتي ليه احنا ما عيزينش نحكي سبب طلاجها عشان عمي ما يزعلش انه وجه واد ولده ف واحده زاي اكده ياسين ولدك يستحج ست البنات مش واحده كيف بت اخوكي اهي اشوي ع والد وحبي مرت ولدك الجديده يا بت عمي….
غادره صفيه الي المطبخ كي تعد طعام الغداء ولحقة بها كلا من نسمه وصفا ونواره…
ثنيه وهي تتطلع للجده ام محمود: كلهم عرفين واني ماحدش عاوز يجولي حاجه ليه يمرت عمي اني لمه كنت عجربها من ولدي كنت جاصده بت اصول وبت ناس واني عرفاها تصون ولدي وتحفظه طلعت غلطانه وعوجعه وجعه سوده مع واحده كيف دي….
ام محمود: هو نصيبه انه يتجوزها يابتي وادي ولدك ربنا عوضه بواحده كيف الجمر ادعي انتي بس تكون زاي شكلها وتطلع حلوه من بره ومن جوه يابتي…..
&&&&&&&_&&&&&&&_&&&&&&&_&&&&&&&
ف غرفة ياسين قبل صعود هبه بمده ليست ب قصيره
خرجه سيلي من الحمام بعدما اخدت دش وابدلت ثيابها وقفت امام مراءه الزينه وهي تمشط شعرها بينما هو ينظر لها ف صمت الي ان قالت هي : هتفضل تبصلي كدا كتير حضرتك…..
ياسين وهو يبتسم : وهو ف حد عاقل يبقا قدامه الجمال الطبيعه ده كله وما يبصلوش…
ياسين يصبح شخص اخر غير نفسه بوجودها يصبح رقبق ولطيف الي ابعد الحدود حنون غيور رومانسي كل هذا معها حتي نبرة صوته تتغير معها هي فقط هي التي ملكت قلبه وعقله وروحه هي عشقه الاول والاخير ف هذه الدنيا.. لم ينتبه لها عندما وضعت حجبها ال وهي تقول بسخافه : طيب اسيبك انا مع الجمال الطبيعي ال ف الاوضه….
كادت بلا مغادره عندما امسكها ياسين من يدها وجعلها تقف امامه وقال : وحضرت الدكتوره لابسه كدا ورايحه ع فين..
سيلي وهي تتنهد بغضب : انا مش مطره اقولك رايحه فين لا ان الاتفاق ال مبينا مايسمحش بكدا بس هقول علشان اخلص
رايحه العياده بتاعة انكل حسن…
ياسين : اولا انا متفقتش معاكي ع حاجه وثانيه لو تعبانه اجبلك دكتوره هنا مش محتاجه تتعبي نفسك وتروحي عيادة دكتور حسن دا…..
سيلي: انا بشتغل مع انكل حسن ف العيادة بتاعته….
ياسين : حيث كدا بقا مافيش عيادة تاني انتي دلوقتي مراتي مرات ياسين القوي يعني انتي مش محتاجه لشغل…
سيلي: بقولك ايه ياسين العبه دي مش هتخلص بقا….
ياسين :يعني ايه….
سيلي: يعني انا مابقتش بحبك يا ياسين واول ما الشهر دا يخلص هطلق لا ومش وبس هرجع ل خطيبي ال مستنيني عشان نحدد معاد الفرح ….
هي يعلم بان ما تقوله كذب ولكن مجرد ذكر انها تكون ل شخص اخر غيره يغضبه وبشده : انا عارف ان كلامك مش صح بس جربي تقولي كدا مره تاني وشوفي انا هعمل ايه….
سيلي بعند : هتعمل ايه يعني يا ياسين……
ياسين : هعمل كدا…. ما ان انها جملته حتي اللتهم شفتيها بقبله عاصبه لمشاعر كليهما حاولت سيلي ابعاده ومقاومة قبلته تلك التي لا طبخط كل المشاعر داخلها ابتعب عنها قليل حين سيطر ع نفسه وقال : علشان تعرفي انك ملك لي مش لحد تاني يا سيلي وانك مراتي وطلاق مش هطلق انا اصلا ما صدقة قليتك ومش بس كدا دا انتي جيتي لحد عندي بنفسك وبقيتي مراتي وانا مش ممكن اسيبك او ابعد عنك حتي لو فيها موتي ياسيلي….
حاول الاقتراب منها مره اخر كان يود ان يحتضنها بين زراعيه ولكن هي بسبب هذا العند لا تسمح له بذالك..
سيلي: ابعد عني يا ياسين احسلك انا النهارده هكلم جدو علي ومش هقعد معاك ف اوضه واحده وهنقعد انا وانت وهو وهنتفق من تاني وهو اكيد هينفز كلامه ليه…..
ياسين : والله ما انا سايبك يا سيلي ووريني هتعملي ايه…
وابتدا هي تركض ف الغرفه وهو خلفها
سيلي : اعقل يا ياسين مش حرام عليك ما فيشة حته ف الاوضة استخبه منك فيه اعقل يا مجنون….
ياسين : اعقل هو انتي خليتي فيه عقل اصلا يا بنت عمران….
عند هذه الكلمه وتوقفت عن الركض مما جعله هو ايضاََ يتوقف وينظر لها لما تسمرت محلها هكذا بينما هو ينظر كانت هي شارده ف تلك النقطه التي نسيتها عندما رات ياسين نست من هي وماذا تفعلا اصلا ف هذا البيت ولما اتات الي هذا البلد نطقت اسمه وهي المره فتحت عينيها بصدمه مما عرفته اذا هذا هو ياسين ابن والدها محمود الذي كان دائم التحدث عنه اذا من احبته كان ترا انه سةوف يكون اخاها الاكبر من تزوجته هو نفسه من احبته وهو ايضا ابن محمود ماذا سوف تقول له ماذا ان عرف ياسين بانها ابنت المراه التي تزوجها والدهم وتركهم انها هي نفس الفتاه التي رباها اباه الذي من المفترض ان يكون معهم انها هي نفس الفتاه الذي قال ف احد المراة بانه يحقد عليها لا انها اخذت والده هي ووالدتها فا ماذا ان عرف ياسين من تكون هي عليها ان تجد حل……
ياسين : سيلي ياسيلي مالك…..
سيلي: ها مافيش انا كويس ممكن بس ان…
ف هذه اللحظه كان الباب يدق بعنف ومن بلاخارج يحاول ان يفتح باب الغرفه ولكنه لم يفتح مما جعلها تدق بعنف وغضب هو الان متزوج هو الان بين احضان زوجته كان عقلها يرفض هذه الفكره دفعت الباب بقدمها وهي تقول : افتح الباد ده اني تتجوز غير افتح الزفت ده…
مما جعل ياسين يفتح الباب ع مصرعه وهو غاضب بشده من تلك الحمقاء التي تطارده حتي بعد طلقها : عاوزه ايه ياهبه وايه ال جابك عصبح يا بت خالي……
هبه : جايه اشوف راجلي ال تجوز عليا جايه اشوف مرته بت البندر خطافت الرجاله هي فين…..
ياسين وهو يغمض يده من شدة غضبه الذي يحاول السيطره عليه كي لا يفعل شئ يندم عليه: انتي ليه ماعيزاش تفهمي اني مطلجك من سنه ونص واني ماعتش راجلك يابت خالي حلي عني اني جولتهالك جبل سابج وعجولهالك من تاني ما عيزكيش ياهبه واني متجوزتش عليكي….
هبه: ولمه انت ما عوزنيش ليه جعدت طول الفتره دي من غير ماتتجوز اني فاهمه انك عاوز تربني من جديد واني اتربيت وماعهملش ال عملته جبل سابج اني عحبك ياود عمتي طيب لو انت عاوز ال اتجوزته دي خليها ع زمتك بس ردني ف عصمتك والشرع عيحللك اربع واني جابله جولت ايه ياود عمتي…
ف هذه اللحظه نظر ياسين ل سيلي التي تقف خلفه وما ان رات وجهه وهو يتطلع لها ابتسمت وقالت: رد عليها يا ياسين بيه وانا نزله ل جده تحت علشان نتفق….
كادت بلا مغادره حين سمعت صوته بلهجه الصعيديه الغاضبه
: اجعدي مطرحك و ما تتحركيش من اهنه….. ثم نظر ل هبه التي تبتسم وقال…. وانتي اتحركي جدامي…. ولكنها نظرت ل سيلي بمكر واقتربت من ياسين جدا وهي تلعب بازرار جلبابه وقالت بدلل: جولت ايه ياولد عمتي عترجعني مش اكده……
ياسين وهو ينظر لها بغضب وينفض يدها من عليه ويصفعها صفعه قويه جعلة شفتيها تنزف دم وقال : غوري من جدامي احسلك وما تعتبيش السرايا ديطول مااني اهنه عشان كل ما عشوفك بفتكرا اكبر غلطه اعملتها وهي اني اتجوزة واحده زيك ف يوم من ل يام غوري من وشي…..
هبه : انت عتجول الحديت ده ليه اني يا ياسين والله ل كون جاليله ل جدي علي وهي عيتصرف وياك……
ياسين : هههههه اجولك روحي جولي ل امي عشان تيجي تاخدلك حجك مني ويلا غوري من جدامي……
غادرة هبه وهي غاضبه جدا كان لديها امل كبير جدا بان ترجع له من جديد عاردة وهي تتوعد له بينما هو دخل الغرفه ونظر لتلك التي تبتسم بطريقه. جذابه جعلته يبتسم لها دون شعور منه بذالك فا هو كي ما يهمه الان انها بجواره وهذا ما يهم…..
************************************
عادة هبه الي منزلها استقبلتها امها بزغريت ظنن منها ان كل شئ ع مايرام وانها تحدثة مع ياسين وانه سو يعيدها ل عصمته ولكن حين رات وجهها وعليه علامات الغضب تيقنة بانه لم يحدث..
والدت هبه : شكلك اكده ماعرفتيش تجنعيه يا خايبه…..
هبه: سبيني دلوك ياامه البيه طلع منتجوز وجايب ال متجوزها امعاه ف السرايا وال جهرني انها دكتوره وزي الجمر لا والبيه طرني وماعيزش يشوف وشي وعيجولي ما روحش السرايا طول ما هو موجود اهناك…..
والدت هبه: يعني اكده ما عنطلعش منيه بحاجه يامه جولتلك اكسبيه بس انتي لا فاكره انه رايدك…
هبه: مش انتي ال جعدتي تجوليلي انه عيعمل اكده عشان يربيني ويعلمني الادب اشوي……
ام هبه: بس ما جولتلكيش تعملي ال عملتيه ده وتتصرمحي ع حل شعرك وتحلمي رجاله وتخرجي معاهم وانتي ع زمة زينة شباب البلد وتخلي سمعت العيله ولولا ال عمله ياسين كان زمان ابوكي مات بحصرته من عميلك السوده.
هبه ب صوت عالي: بكفياكي عاد هاتفضلي تجتميني لحد ميتا بس اني مش هسكت واصل…….
ام هبه: استني اشوي وخليكي هاديه وسبيني اني احللك الموضوع ده وهروح اتكلم ويا عمتك بس بعد ما فرح علي يخلص ومش عنسكت غير لمه يرجعه…

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشق ياسين)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!