Uncategorized

رواية في طريقي إلى العشق الفصل السادس والعشرون 26 بقلم ملك ابراهيم

 رواية في طريقي إلى العشق الفصل السادس والعشرون 26 بقلم ملك ابراهيم

رواية في طريقي إلى العشق الفصل السادس والعشرون 26 بقلم ملك ابراهيم

رواية في طريقي إلى العشق الفصل السادس والعشرون 26 بقلم ملك ابراهيم

نظرت نانو بصدمه الي شاكر الملقي علي الارض فاقد الوعي والدماء تنزف من رأسه 
نظرت له ملك بخوف وتحدثت الي نانو بصدق
” غصب عني كان عايز يعتدي عليا انا كمان
نظرت لها نانو وتحدثت وهي تبكي 
” أنا أسفه أنا السبب
ضمتها ملك واخذتها الي باب الشقه
وصل أدم وخلفه الحارس اماما الشقه وقبل ان يضع يده علي جرس الباب وجد الباب يفتح 
فتحت ملك الباب لتخرج هي ونانو ووجدت أدم يقف امامها وينظر اليها بصدمه
تحدثت ملك الي أدم وهي تبكي
” أنا قتلته يا أدم
نظر لها أدم بصدمه واتجه الي الداخل سريعا وصدم عندما رأى شاكر ملقى علي الأرض والدماء تنزف من رأسه
اقترب منه أدم سريعا وهو يضع يده علي نبضه ووجده مازال حي
اعتدل أدم في وقفته واخرج هاتفه سريعا وقام بالاتصال بالاسعاف 
نظر لهم الحارس بصدمه وذهب سريعا وقام بالاتصال بالشرطه
___________________________
وصل فارس امام منزل ملك ودق عليه بعنف
فتحت له إيمان ونظرت له بقلق
تحدث اليها فارس بحده
” ملك فين
ردت عليه إيمان بقلق
” ملك خرجت بسرعه ومقلتش رايحه فين واحنا قلقنين عليها وكلمتها كتير مش بترد وكلمت أدم كمان ومش بيرد أنا قلقانه أوي ليكون حصل حاجه
نظر لها فارس بقلق وتحدث بعدم فهم
” ملك مش بترد وكمان أدم مش بيرد !!
وضع يده يبحث عن هاتفه ولم يجده وتذكر انه قام بتحطيم هاتفه
نظر الي إيمان وتحدث اليها 
” ممكن تليفونك احاول اكلمها تاني لان نسيت تليفون
احضرت له إيمان هاتفها 
اخذه فارس وحاول الاتصال ب ملك مرة اخرى ولكنها لم ترد وحاول الاتصال ب أدم
كان أدم يقف مع رجال الشرطه داخل الشقه بعد ان جأت سيارة الأسعاف واخذوا شاكر 
وعاين رجال الشرطه الشقه واستمعوا ل أقوال ملك و نانو والحارس الذي أكد علي اعتراف ملك أمامه انها هي من قتلت شاكر 
وقفت ملك و بجانبها نانو والاثنين في حالة صدمه وبكاء هستيري
اخذوهم رجال الشرطه معهم هم والحارس وطلبوا من أدم الذهاب خلفهم لأكمال التحقيق
نظر أدم لهاتفه الذي يرن ولم يفصل لحظه واحده وقام بالرد بغضب ووجد فارس هو من يتحدث اليه
تحدث اليه أدم سريعا عند سماع صوته
” فارس انت فين وتليفونك مقفول
رد عليه فارس سريعا 
” انت الا فين يا أدم وليه مش بترد وملك كمان مش بترد انت تعرف ملك فين
رد عليه أدم بحزن
” ملك و نانو أختك اتقبض عليهم دلوقتي بتهمة قتل شاكر الأسيوطي
رد عليه فارس بصدمه
” ملك ونانو قتلوا شاكر الأسيوطي ازاي
رد عليه أدم باختصار
” انا رايح وراهم علي القسم دلوقتي تعالى علي القسم حالا وانت هتعرف كل حاجه احنا لازم نكون جنبهم لان حالتهم صعبه اوي
اعطى فارس الهاتف ل إيمان وذهب من امامها سريعا بدون اي كلام
ندت عليه إيمان ولكنه كان بعالم أخر لا يسمع اي شئ وركب سيارته سريعا وانطلق بها الي القسم
_________________________
في المستشفي 
وصلة سيارة الأسعاف وقاموا بادخل شاكر الأسيوطي سريعا الي الي غرفة العمليات وحاول الاطباء انقاذه وتعويض الدماء الذي فقده 
وعلمت ادارة المستشفي انه رجل الاعمال شاكر الأسيوطي وتوصلوا مع عائلته واخبروهم بحالته
________________________
وصلت ملك ونانو الي القسم وقام الضابط بادخالهم الي مكتبه لتحقيق معهم 
واستمع الضابط ل أقوال ملك اولا
وسألها لماذا ذهبت الي منزل شاكر الاسيوطي
اخبرته ملك بما حدث واخبرته بمكالمة ساره لها واخبارها علي ما كان ينوي شاكر فعله في نانو واخبرته انها كانت تحاول انقاذ نانو وهو من حاول التعدي عليها وانها كانت في محاولة دفاع عن النفس
ابتسم لها الضابط وتحدث بتأكيد
” دفاع عن النفس دا لما يكون هو الا اتهجم عليكي في بيتك….لكن انتي دلوقتي الا اتهجمتي عليه في بيته يعني مفيش دفاع عن النفس ولو المجني عليه مات هيبقى قتل مع سبق الاصرار….لان الحارس قال ان انتي وصلتي العماره وكنتي بتسألي عليه بانفعال وانك بنفسك اعترفتي ان انتي قتلتيه
ردت عليه ملك وهي تبكي
” حضرتك كنت عايزني اعمل ايه وهو بيحاول يعتدي عليا وكان عايز يعتدي علي نانو كمان
نظر الضابط ل نانو وتحدث بتأكيد
” بس الحارس قال انه لما وصل وانتي اعترفتي انك قتلتيه كانت انسه نانو  بلبسها عادي وكان المجنى عليه في الصاله زي ما جينا وشفناه ودا بيثبت ان كلامكم دا مش حقيقي والواضح دلوقتي ان انتوا الا دخلتوا واتهجمتوا عليه وهو بالصاله في شقته لان الغرف مفيش فيها اي حاجه تدل علي حدوث مشاجره او اعتداء
نظرت له نانو وتحدثت بصدق وهي تبكي
” والله العظيم الا احنا حكيناه دا هو الا حصل وتقدر حضرتك تجيب ساره وتسألها
رد عليه الضابط بتأكيد
” طبعا ساره دي هنجبها وانتي لازم تتعرضي للكشف عشان نتأكد اذا كان حصل اعتداء عليكي زي ما بتقولوا ولا لا
ردت عليه ملك بتأكيد
” ما انا قولت لحضرتك انه الحمدلله ملحقش يقرب منها
رد عليها الضابط بعصبيه
” ولما هو ملحقش يقرب منها يبقى بتقتليه لييه
اغمضت ملك عينيها بتعب وهي تبكي من صدمة ما حدث معها حتى الان ومن صعوبة التحقيق وكثرة الأسئله والايجابات
بقلمي/ملك إبراهيم
وصل فارس الي القسم ووجد أدم يقف ويتحدث بالهاتف وهو يستند علي الحائط امام احد الغرف
اقترب منه فارس وتحدث اليه بقلق
”  ايه الا حصل وليه ملك قتلت شاكر الأسيوطي ونانو كانت معاها بتعمل ايه
نظر له أدم وانهى حديثه مع أستاذ سالم المحامي الذي اخبره بضرورة المجئ الي القسم حالا ونظر أدم الي فارس وتحدث اليه بحزن
” ملك كانت بتنقذ نانو من شاكر الأسيوطي لأنه كان عايز يعتدي عليها
فتح فارس عينيه بصدمه وسأله بغضب
” كان عايز ايه !!!
رد عليه أدم بحزن 
” شاكر كان عايز يعتدي علي نانو اختك واتفق مع واحده صاحبتها انها تستدرجها لحد شقته وخدرها وكان عايز يعتدي عليها…وصحبتها دي ضميرها صحي في اخر لحظه و كلمت ملك وقالتلها علي الا شاكر هيعمله مع نانو وملك حاولت تتصل بيك وتليفونك كان مقفول واتصلت بيا وبلغتني و راحت هي عشان تلحق نانو وانا كمان نزلت بسرعه ورحت وحاولت اتصل بيك وبرضه تليفونك مقفول وملك وصلت لشقته قبلي للأسف…ودخلت عشان تنقذ نانو بس شاكر حاول يعتدي علي ملك هي كمان وملك ضربته علي دماغه في حالة دفاع عن النفس وملك خدت نانو وكانو خارجين وفي الوقت دا انا وصلت وكان معايا حارس العماره وللأسف ملك اعترفت قدامه انها قتلت شاكر بس انا لقيته لسه حي وهو في المستشفي دلوقتي
نظر لها فارس بغضب وتحدث بجنون
” لو لسه حي أنا الا هقتله بإيدي
حاول أدم تهدأته وتحدث اليه بهدوء
”  موت شاكر مش في مصلحت ملك وانت لازم تواجه الموقف بالعقل عشان خاطر مراتك واختك انت ماشوفتش حالتهم عامله ازاي 
نظر فارس الي العسكري الواقف علي الباب وطلب منه مقابلة الضابط
دخل العسكري واخبر الضابط بأسمه وسمح له الضابط بالدخول
دخل فارس وهو ينظر الي زوجته و شقيقته الجالسون يبكون امام الضابط
نظرت له ملك ونانو ووقفوا سريعا وذهبوا اليه وهم يبكون وارتموا بحضنه الاثنين بجانب بعضهما
ضمهم فارس اليه بحزن وحاول تهدأتهم وتحدث اليهم بتأكيد
” ماتخفوش انا هطلعكم من هنا
ثم نظر الي الضابط وتحدث اليه
” هو ايه الا بيحصل معاهم دلوقتي حضرتك دول المجني عليهم والحيوان شاكر دا هو الا حاول يعتدي عليهم يعني الا عملوه دا كان دفاع عن النفس
رد عليه الضابط بتأكيد
” بس هما يا أستاذ فارس كانوا في بيته هو…يعني بيقع من عليهم حق الدفاع عن النفس والاستاذ شاكر لو فاق واكد عكس كلامهم وقال انهم هما الا اتهجموا عليه في بيته موقفهم هيكون صعب جدا وخصوصا الأنسه ملك لأنها معترفه بقتله
دخل أستاذ سالم المحامي واخبر الضابط انه المحامي الخاص بهم وحاضر معهم لتحقيق
طلب الضابط من فارس بكل أحترام الخروج حتى يتم باقي التحقيق
نظر فارس ل ملك ونانو وطمئنهم انه معهم وأكد علي عدم خوفهم من اي شئ 
__________________________
جلست فريدة في غرفتها تبتسم بسعاده وهي تتخيل ما سوف يفعله فارس في ملك بعد ان يرى هذه الصور
وجدت فريدة هاتفها يرن برقم الرجل الذي يراقب ملك
ردت عليه فريدة سريعا لمعرفة اخر اخبار ملك
اخبرها هذا الرجل بانه تم القبض علي ملك وفتاه اخرى بتهمة قتل شاكر الأسيوطي 
سعدت فريدة كثيرا بهذا الخبر وشكرت هذا الرجل ووعدته باعطائه المال الذي يستحقه علي هذه المعلومات الذي يحضرها لها
وخرجت سريعا من غرفتها واتجهت للأسفل بسعاده 
نظرت الي جدها واقتربت منه وتحدثت بمكر
” هو فارس فين يا جدو
رد عليها الجد بقلق
” شكله خرج ونانو اختك كمان خرجت من بدري قالت انها رايحه عيد ميلاد بس أتأخرت اوي
ابتسمت فريدة وتحدثت اليه بمكر
” انت عرفت يا جدو ان ملك هانم زوجة حفيدك الاستاذ فارس اتقبض عليها دلوقتي بتهمة قتل شاكر الأسيوطي وشكله كدا هو الا كان باعتها عشان تدخدع فارس
نظر لها جدها بصدمه وعدم تصديق
ابتسمت فريدة بمكر وتحدثت بثقه
” أنا من الأول كنت عارفه انها نصابه وبصراحه اتفاجأت انها قدرت تخدع حضرتك انت كمان
تحدث الجد بصدمه وعدم تصديق
” أكيد في حاجه غلط وملك مستحيل تعمل كدا
ردت عليه فريدة بانفعال
” لا عملت يا جدو وبدليل انها في القسم دلوقتي بتهمة قتله
نظر لها الجد بعمق وفتح هاتفه وقام بالاتصال ب فارس ووجد هاتفه مغلقا وبدء الجد يشعر ببعض القلق 
____________________________
خرج أستاذ سالم المحامي وهو ينظر الي فارس بحزن
اقترب منه فارس وتحدث اليه بلهفه
” خير يا أستاذ سالم عملت ايه
رد عليه المحامي بأسف
” للأسف خروجهم متوقف علي شاكر الأسيوطي دلوقتي لأنه لو مات هتبقى قضية قتل والمتهمه الأولى فيها ملك زوجة حضرتك لأنها معترفه بقتله…ولو عاش يبقى القضيه هتكون متوقفه علي أقوال سارة صديقة نانو و علي أقوال شاكر ولو اعترف بكلامهم هتبقى دفاع عن النفس ولو انكر اتهمهم بالأعتداء عليهم في منزله هيبقى موقفهم صعب جدا
رد عليه فارس بانفعال
” يعني ايه يعني اروحهم دلوقتي في ايد الحيوان دا
رد عليه المحامي بالايجاب وبكل أسف
تحدث أدم الي المحامي
” بس اكيد اقوال سارة دي هتفرق في القضيه لو أكدت علي الا كان عايز يعمله في نانو
رد عليه المحامي بتأكيد
” اكيد اقوال سارة هتفرق كتير جدا بس ياريت تقول الحقيقه ومتخفش لان من الواضح انها استدرجت نانو خوفا من شاكر وممكن يكون بيهددها بحاجه وهي تخاف تعترف عليه…وكمان للأسف نانو محدش شافها في الوضع الا كانت فيه غير ملك ولما حضرتك والحارس طلعتوا كانت بملابسها وكانت في طريقها للخروج يعني شهادت حضرتك انت والحارس بتناقض كلام ملك و نانو وكمان شاكر كان في صالة الشقه يعني بعيد عن أوضة النوم الا ملك قالت انه كان عايز يعتدي عليهم فيها…القضيه دلوقتي متوقفه علي حالة شاكر الأسيوطي وان شاءالله يعيش لانه لو مات موقفهم هيبقى صعب جدا
اغمض فارس عينيه بغضب وهو يريد قتل شاكر الاسيوطي بيده ولكنه علم بأن حياته الأن مهمه لأنقاذ حيات زوجته وشقيقته
نظر أدم الي هاتفه ووجد الجد يتصل به
تحدث أدم الي فارس وسأله ماذا يقول لجده
نظر المحامي الي فارس وتحدث بتأكيد
” أستاذ فارس لازم تبلغ جد حضرتك بل حصل لأني انا مش هقدر اخبي عليه حاجه زي دي
هز فارس رأسه ل أدم ان يخبر الجد بهذه المصيبه
رد أدم علي الجد بهدوء
وسأله الجد عن فارس بقلق
رد أدم عليه بتوتر
” أحنا في القسم أنا وفارس في مشكلة حصلت ومعانا أستاذ سالم
رد الجد وسأله بأن هذه المشكله خاصه بملك
رد عليه أدم بستغراب من معرفته واكد له علي انهم لن يتركوا ملك و نانو حتى يخرجوهم 
تفاجئ الجد عند سماع أسم نانو مع ملك وسأله بقلق ما علاقة نانو بهذه القضيه
تحدث اليه أدم واخبره بان نانو متهمه مع ملك واخبره بان لا يقلق وسوف يحلون الموضوع في أسرع وقت
سأله الجد عن القسم الموجدين به الان
اخبره أدم عن القسم واغلق الجد الهاتف ونظر الي فريدة بصدمه والتي سمعته وهو ينطق أسم نانو وتحدثت اليه بقلق
” في ايه يا جدو ونانو مع ملك في القسم أزاي
رد عليها الجد بصدمه واخبرها ان شقيقتها متهمه مع ملك في هذه القضيه
نظرت فريدة أمامها بصدمه وتذكرت عندما اخبرها من يراقب ملك انه تم القبض علي ملك وعلي فتاه اخرى معها وصدمت فريدة الان عندما علمت بان الفتاه الذي قصدها هي كانت شقيقتها
تحدث اليها الجد بانفعال وطلب منها اخذه الان الي القسم
وافقته فريدة وذهبت معه سريعا الي سياراتها
__________________________
في منزل مدام عزه كانت تموت قلقلا علي ملك…ووسام وإيمان التي لم تتوقف عن البكاء لحظه واحده وتشعر بأن ابنة عمها في كارثه ولكنها لا تعلم ماذا حدث معها ولم يرد عليها أدم حتى الان ويطمئنها
في المستشفي تجمع كبار عائلة الأسيوطي في انتظار الأطمئنان علي أبنهم 
وقفت والدت شاكر تبكي بقوة علي ما حدث لأبنها…ثم نظرت الي والد زوجها وهو مختار الأسيوطي جد شاكر وكبير العائله وتحدثت اليه ببكاء
” أنت لازم تجيب لأبني حقه من الا عملوا فيه كدا 
نظر لها جد شاكر وتحدث بقسوة
” اعتبري الا عملوا فيه كدا من الأموات بس نطمن عليه الأول
بكت والدت شاكر كثيرا علي أبنها وبكائها جعل جد شاكر يقسم علي الأنتقام بدون رحمه من الذي فعل هذا بحفيده
وبعد لحظات خرج الطبيب ونظر اليهم بتوتر 
اقترب منه جد شاكر وحوله باقي رجال العائله وتحدث الي الطبيب بقوة
” حفيدي عامل ايه دلوقتي يا دكتور
نظر اليه الطبيب بتوتر شديد وتحدث بأسف
” للأسف الأستاذ شاكر ………….
يتبع…
لقراءة الفصل السابع والعشرون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية حماتي للكاتبة ليان محمد

‫10 تعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى