Uncategorized

رواية حب وجنون الحلقة الرابعة والعشرون 24 بقلم ياسمين جمال

 رواية حب وجنون الحلقة الرابعة والعشرون 24 بقلم ياسمين جمال

رواية حب وجنون الحلقة الرابعة والعشرون 24 بقلم ياسمين جمال

رواية حب وجنون الحلقة الرابعة والعشرون 24 بقلم ياسمين جمال

اسر :زياد افتح الباب 
فتح زياد بعد فترة ليتفاجأ اسر بمظهر اخيه 
اسر :زياد مالك 
احتضنه زياد واخذ يبكى ف حضن اخيه اسر وهو يربط ع كتفه طب اهدى وايه اللى حصل 
اخذه زياد الى الداخل واغلق الباب 
اسر :ف ايه يزياد 
حكى له زياد كل شئ 
اسر :طب انت قولت لمين انها هتفوق 
زياد :مفيش حد غير ابوها ومش هيعملها وهو قالى متقلش لحد 
اسر :دقيقه اهدى كده وقولى ايه اللى حصل ف المكالمه 
زياد انا كنت هتصل بغيد اقوله بس جاتلى مكالمه من ابو غيد 
*فلاش باك *
على :السلام عليكم 
زياد :وعليكم السلام مين معايا 
على :انا على ابو ليلى 
زياد :اهلا بحضرتك ف اى حاجه 
على :سمعت ان ليلى حركت ايدها وحالتها اتحسنت 
على :بجد الحمد لله وانت فولت لحد 
زياد :لا لسه كنت هتصل بغيد 
على :لا يبنى متقولش لحد هى لسه مفاقتش وعشان منحتش امل ليهم وبعدين 
زياد :بعد الشر هى هتفوق ان شاء الله 
على :اسمع كلامى 
زياد :ماشى 
رجعنا 
وبعدها قفلت معاه  وقعدت مع ليلى وبعدها روحت وبعدها بحوالى ساعه اتصلو بيا وقالوا ان الحاله رجعت اسوأمن الاول 
اسر :معلش يزيزوا ربنا يقومها بالسلامه ومش هتقوم تجهز لكتب كتاب اخوك 
زياد بأستغراب :كتب كتاب 
اسر :ايوة 
زياد :ليه وازاى 
اسر :بعدين مفيش وقت 
ونهضوا متوجهين الى غرفه اسر 
اسر ف نفسه :زياد مقلش لحد غير ابوها وبعديها رجعت الحاله اسوأ طب هو عرف منين انها حركت ايدها وزياد مقلهوش وليه ميقولش لحد  اكيد ف انه وفى موضوع وراه بس يارب يكون اللى بالى غلط وميكونش هو ورا كل حاجه 
………..
روما :تدخل الى الغرفه لتجد ريم حزينه 
روما :مالك يريم زعلانه ليه 
ريم :مفيش حاجه يروما 
روما :لا فى معلش يبنات سيبونا لوحدنا 
روما :هاه يستى ايه مالك 
ريم ????????????????????????????????????????????
روما وهى تحتضنها اهدى وقوليلى بس ايه اللى حصل 
ريم :بسى انا كنت راحه عند اسر  عشان الفطار وسمعت ………
روما :كل ده حبيبتى معلش اهدى والله اسر بيحبك بس بيكابر 
ريم بس انا مش طايقه اشوف وشه حتى 
روما :بس انتى بتح..
ريم :متكمليش انا بكرهه حبى اتحول لكره هو كسرنى وكسر قلبى ولا يمكن يرجع تانى زى الاول 
روما :والحل مهوا هبكتب الكتاب وتبقى مراته 
ريم :متقوليش مراته انا مش مرات حد  فاهمه انا لا يمكن  انى اكون مراته  هو كام شهر ونطلق بقى 
روما :خلاص اهدى ويلا عشان الوقت 
………
ف تمام الساعه التاسعه مساءً بدأت الحفل وكان اسر وزياد واسلام وغيد ف جنينه الفله لان الحفل ف الفله 
وبعد فترة دخل اسر ليأخذ العروس 
اسر :يلا يريم وامسك يدها ولكنه تفاجأبأنها تنطرها 
ريم :متفكرش تلمس ايدى 
اسر :ازاى يعنى 
ريم :والله انا مش بحب حد يمسك ايدى وابعد وخليك ف حالك  
اسر :ريم لمى نفسك قالها بعصبيه 
روما :خلاص اهدوا وانتى ياريم عديها ع خير 
اسر :ماشى بس لما نكتب الكتاب هوريكى يريم 
ريم :لو كنت فاكر ان بعد كتب الكتاب هتبقى زوجى انسى انت هتبقى زى منتا لحد كام شهر ونطلق وكل واحد يشوف حياته 
اسر :تشوفى حياتك ازاى يعنى 
ريم :اشوف حياتى حد يحبنى ويتجوزنى واعيش معاه ف سعادة عادى زى اى بنت 
اسر وهو يضغط ع يدها :والله اقتلك انتى وهو ف ليله واحده فاهمه 
ريم :وانت مالك بطل طمع بقى ياخى خربت حياتى 
اسر :مسكها من يدها وخرج بها الى الحفل وخلفه روما ورهف 
رهف :هو مالهم كده 
روما :هقولك بعدين 
رهف :اشطا 
روما :تحبى المصايب 
رهف :موت 
لتضحك الفتاتان ويخرجون وبعد فترة لبس  اسر وريم الخواتم وتمت الخطبه 
غيد وهو يميل ع روما :ازيك بجميل 
روما :ازيك يحبيبى 
غيد :بطلى ضحك هاه انا سايبك من الصبح بس والله يروما لو ضحكتى تانى انتى عارفه 
روما :للأسف 
غيد :كويس وتركها مرة اخرى 
“كانت روما مع صاحباتها الفتيات “
رهف :كان عايزك فيه 
روما :بيقولى بطلى ضحك 
رهف :دا بيغر عليكى موت 
سلوى:روما هو انتى اتجوزتى ميته ومش عزمتى حد 
رهف :بت الايه وقعته اول يوم كليه ف الليل راح كتب الكتاب 
سلوى :بجد 
واخذوا بتحدثون وكان اسلام لا يشيح نظرة عن رهف ولاحظته هى ايضا وابتسمت ابتسامه خفيفه 
واخذوا بتجازبون اطراف الاحاديث وجاء المأذون وتم كتب الكتاب وخلصت الحفله ع خير لم تخلوا من شجار ريم واسر   بالهمس 
وغادر الجميع وذهب كل شخص الى بيته كما ان اسلام قام بأوصال رهف الى بيتها وتبادلوا ارقام الهواتف 
وبعد مرور شهر كان غيد ف العمل لتأتى له مسج بها صور قبيحه لروما وشاب اخر تدل ع وجود علاقه بينهما ورساله اخرى شوف مراتك بعد متمشى تروح شغلك بتروح فين ف يوم الاجازة بتاعها 
 ليسوق غيد عربته الى شقته ويدخل يجد روما تقف ف المطبخ تطهو الطعام 
روما :حبيبى انت جيت وتحتضنه ولكنه تأخر ف ضمها 
روما :مالك يغيد 
غيد :مفيش حاجه واحتضنها ونفض الفكرة من رأسه ولكن ليست تماما لأن الشك دخل عقله حتى لو القلب رفضه 
كان زياد طوال الشهر يجلس مع ليلى لا يغادرها حتى وجد تحسن ف حالتها وكان لا يغادرها ابدا غير ساعه ليأخذ شاور ويعود وفى هذه الساعه كان يجلس دكتور فريد بدلا منه خوفا ان يأتى ذالك الوقح ويعطيها الحقنه 
واسر وريم ف خناق مستمر 
وتحدد ميعاد فرح اسر وهو بعد يومان مر اليومان ع ابطالنا وجاء يون عرس اسر وريم 
ف الصباح 
ذهبت روما وغيد الى بيت والدها 
وصعدت روما الى غرفه ريم 
روما :اعاااااااااااا 
ريم :تقوم بخضه فى ايه 
روما :لسه لحد دلوقت نايمه 
ريم :والله معندك دم 
روما :طب يلا قومى 
ريم :ليه 
روما :يبت النهاردة فرحك 
ريم :????????دا مش فرحى دى جنازتى 
روما :للدرجادى كرهتيه   
ريم :واكتر من كده 
روما :طب خلاص بقا قومى عشان نجهز  وذهبوا الى الكوافير 
بينما ذهب الشباب ايضا ليجهزوا 
ليأتى المساء 
روما : اضحكى يبنتى النهاردة فرحك ومش هيتكرر  
ريم :روما انا عارفه قصدك ومش هيحصل 
روما :لما نشوف 
وجاء اسر ليأخذ العروس واخذها الى القاعه  
اسر :طب بسيلى عشان المعازيم 
ريم :ملكش دعوة وانا مرتاحه كده 
اسر :ريم اتعدلى معايا 
وهنا جاء منظم العرس وطلب من العروسان يرقصان سلو 
اسر :يلا قومى 
ريم :مش عاوزة 
مسكها اسر من يدها وقامت لان وضعها امام الامر الواقع 
وانقضى العرس ع خير وعاد كل منهم ع بيته 
ف غرفه اسر وريم 
اسر :غيرى هدومك واتوضى عشان نصلى 
دخلت ريم الى الحمام لتبدل ملابسها وارتدت بيجامه وفوقها اسدال الصلاه وتوضأت وخرجت ودخل بعدها ليتوضأ  وخرج ليصلوا معا وبعد انهاء الصلاه  دخلت روما الى الحمام وخلعت اسدالها وخرجت
اسر :ف حد ليله الدخله يلبس بجامه 
ريم :هو انت صدقت نفسك احنا هنعيش اخوات وبعد كام شهر نطلق ونفضها سيرة 
اسر :وهو يضغط ع يدها بقوة :مسمعش كلمه طلاق مرة تانى مش انا اللى اطلق فاهمه 
ريم :يعنى ايه احنا متفقين 
اسر :يبقى انا اللى احدد جاتك القرف  
وذهب ونام ع السرير 
دخلت ريم الى الحمام واخذت تبكى  انها تحبه ولكن تمثل انها قويه ولكن قلبها محطم وتحطم اكثر من كلماته 
اسر :وهو يدق ع الباب :بطلى عياط واطلعى عشان تنامى 
ريم :ملكش دعوة بيا سيبنى ف حالى بقى 
تركها اسر ولكن كان فلبه يتمزق ولكن لا يعرف السبب او انه يكابر  وبعد ان هدأ صوتها دخل ليجدها نائمه كالملاك ليتأمل ف هذا الوجه الملائكى الجميل ليحملها ويضعها ع السرير وينام بجانبها ف سبات عميق 
………….
غيد :رومتى حبيبتى 
روما :نعم يحبيبى 
غيد :متيجى 
روما :لم نفسك  وبطل قله ادب 
غيد :طب تعالى بقى عشان لسانك الطويل 
وذهبوا الى بحور العشاق لا يعبؤن بما سيحدث لهما 
……
اسلام بعد ان اوصل رهف عاد الى البيت ولم يجد زياد فذهب اليه المشفى لكى يجلس معه لان من كان يبات معه لقد تزوج 
“ملحوظة اسلام لديه شقه ولكن هو اخو اسر بالرضاعه فرفضت ماجدة ان بذهب ويجلس لوحده ف الشقه لذلك مقيم ف فله السيوفى “
زياد :اسلام ايه اللى جابك 
اسلام :انت خلص الفرح وجيت ع هنا وانا وصلت رهوفتى وروحت ملقتش حد واسر اتجوز فقلت اجى اقعد معالك 
زياد :خير معملت انا كنت عايز حد بسلينى 
اسلام : اشطا وليلى عامله ايه 
زياد :الحمد لله ف تقدم كلها شهر ان شاء الله وتفوق لان كل يوم بتستجيب اكتر 
اسلام :الحمد لله 
زياد :ونعم بالله 
يتبع..
لقراءة الحلقة الخامسة والعشرون : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية عشق ياسين للكاتبة سمسمة سيد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!