روايات

رواية جزيره المغول الفصل الأول 1 بقلم حبيبة محمد

رواية جزيره المغول الفصل الأول 1 بقلم حبيبة محمد

رواية جزيره المغول البارت الأول

رواية جزيره المغول الجزء الأول

رواية جزيره المغول
رواية جزيره المغول

رواية جزيره المغول الحلقة الأولى

الي عايزه تقرا الودع والي عايزه تشوف بختها جاي ميتَه والي عايزه تتزين فعين راجلها تقول بس يعروسه يبت معسول تعالي..
عروسه: قالت لبنت اقرألك الودع يزينه البنات
البنت: بصتلها ومالو يخَيتي اقرأي نشوفو
عروسه: حطت الحاجه من علي دماغها وطلعت الودع وقلبتو
البنت: كيفهم يعروسه
عروسه:فضلت ساكته شويه وضحكت زينه البنات كُلاتهم الي عوزاه هيجيلك لحد عِنديكي وهيُبقي من حدك ونصيبك
البنت: الله يفتحها فوشك وانتي زي فلقه الجمر إكده وادتلها فلوس
عروسه: انتي الي جمر يست البنات وشالت الحاجه ومشيت وفضلت تقول الي عاوزه تقرا الودع والي تتزين فعين راجلها تقول بس يعروسه يبت معسول تعالي
راجل كبير: خدي يعروسه
عروسه: حطت الحاجه من علي دماغها هتقرا الودع ولا نشوفلك اي يحج
الراجل: وكان اسمو امام بصلها فعنيها اووي
عروسه: مالك يحج اني عنيا حلوين قد إكده وضحكت
امام: ضحك هيجي مِيته يعروسه
عروسه:بستغراب مين ده يحج
امام: منتش من إهنه يعروسه صُح
عروسه: وارتبكت انا من اهنه بس ككنت مبنطلعُش وضحكت قولي بقي نشوفولك اي
امام: ابتسم شفيه هيجي ميتَه
عروسه: هو مين وبصتلو
امام: بص فعنيها وهي فهمت وقلبت الودع
عروسه: وارتسم علي وشها مزيج من السعاده والخوف قرب اووي يحج بس جاي ومعاه الدمار والخير ف الوقت نفسه
امام: ادالها فلوس متشكرين يعروسه
عروسه: صُح انت اسمك اي يحج
امام: اسمي الشيخ امام
عروسه:الشيخ امام وقررت الاسم مرتين
امام: صُح إكده
بقلم حبيبه محمد
(الروايه بتاعتي بنزلها علي صفحه الكاتبه حبيبه محمد اي بيدج او اكونت غير ده انا معرفش حاجه عنو وانا الكاتبه اي حد غير حبيبه محمد فيككك)
عروسه: فوتك بعافيه يشيخ امام ومشيت وكانت مستغربه وبتفكر هو عرف انها مش من هنا ازاي وازاي عرف ان في حد هيجي عروسه كملت مشي وفضلت تلف علي الجزيره كُلَتها لحد ما قابلت واحد
عروسه: قولي يا اخينا معندكش مُطرح إهنه نباتُ فيه
الراجل: بس ده تمنه غالي قَوي قَوي
عروسه: بكام يعني إكده
الراجل: يعني ب الف جني إكده
عروسه: واني موافقه
الراجل: بفرحه طب يلا يست البنات وراحو علي بيت صغير وفتحو
الراجل: شوفي يزينه البنات هو ده الي عِندي
عروسه: موافقه وقدامو البحر صُح
الراجل: صُح يست البنات يدك ع الفلوس بقي
عروسه: خد يخويا متشكرين وسابت حاجتها وقعدت
عند عمده الجزيره
(سبحان الله العظيم)
الغفير دخل: يعمده يعمده
العمده وكان اسمو المَغول هو اسمو الحقيقي سلام المَغول ولكن من شده ظلمه وقوته لقبوه ب المغول لانو من جزيره المغولين وهما شياطين مجسدين في اجسام بشر حياتهم عباره عن قت،ل، ظلم، قسوه، يقضون علي الاخضر واليابس عايشين في شرق اسيا عاصمتهم كانت تسمي ب سرمنق سلام واحد منهم ولكن بعد ما المَغول اتفرقو ومبقاش منهم غير اعداد قليله سلام قرر يجي ويحكم الجزيره ويُبقي حاكمها
العمده: في اي يجَحش
الغفير: وباصص ف الارض اني اسف يعمده بس في اخبار عن الشيخ امام وقلتلنا ان كان في حاجه نقولهالك
العمده: قول يوش النحس انت قول
الغفير: في بنيه نزلت ف الجزيره جديده واسمها عروسه بت معسول يعمده الشيخ امام خلاها تقرالو الودع
العمده:بصدمه من اسم معسول انت بتخترف ودع اي الي الشيخ امام يقراه
الغفير: اي ولله زي مبقولك إكده يعمده
العمده: طب اني هنروح نتأكد بنفسي بس عارف يجحش انت لو الي بتقولو طلع لعب متعرفش هعمُل فيك اي ولبس الجلابيه ومشي هو وشويه من الغفرا وراحو لبيت الشيخ امام اول ما الناس شمت ان المَغول جاي كلو اتخبي من الخوف والكل اخد عيالو ودخلو والي كان فارش (خضار، فاكهه) بيبيع قفل حاجتو بسرعه وكان في واحد بيصفر ويقول العمده جه العمده جه لحد ما الجزيره كلها بقت هاديه والعمده خبط علي بيت الشيخ امام
امام: كان عارف ان هو فتح اتفضل يعمده
العمده: دخل كيفك يشيخ امام
امام: في زحام من النعم يعمده
العمده: بنظره غل انت عارف ان طالما العمده بنفسه إهنه عِنديك يُبقي في حاجه
امام:بتفكير وبعدين
العمده: مين البنيه الي جيت الجزيره جديده دي يشيخ امام
امام: فهم انو بيتكلم علي عروسه وان الي حصل زمان هيرجع دي بنيه بتاكل عيش يعمده
العمده: تاكل عيش تقرالك الودع يشيخ امام وانت مبتصدُقش التخاريف دي مش إكده كلامك برضو يشيخ امام
امام: إيوه كلامي بس مقولناش حاجه قلت نُرزقها
العمده: ماشي يشيخ امام هنُعمل نفسي مصدقك
امام: نورت يعمده
العمده: بصلو بشر وقام وكان عارف انو بيطردو ومشي وراح لبيت عروسه بنت معسول وخبط جامد (الغفير كان قالو علي بيتها)
بقلم حبيبه محمد
عروسه: كانت قاعده بتقرا الودع وبتشوفه لقت الباب بيخبط جامد قامت حاضر يلي بتخبط الدنيا مهطرش اصبر وحطت طرحه علي نص شعرها وفتحت
عروسه: اي يا اخينا مش البيوت ليها حرمتها ووقتها ولا اي ميصُحش إكده
العمده: كيفك يعروسه يبت معسول
عروسه: الحمدلله زينه مين انت
العمده: اني العمده الي دخلتي الجزيره بتاعتو من غير متاخدي اذنو يعروسه
عروسه: ضحكت بتوتر اهلا يعمده نورت
العمده: دخل والي معاه فضلو برا
عروسه: هنعملولك قهوه عجب هتعجبوك جَوي
العمده: ماشي يعروسه اني نعوزك تقريلي الودع
عروسه: تؤمر يعمده وعملت القهوه وحضرت الودع وعملتو وفضلت ساكته شويه
العمده: بعد. كام دقيقه هاا يعروسه
عروسه: بصتلو الاخبار مهياش زينه يعمده
العمده: كيف اكده قولي في اي
عروسه: بيقول ان النهايه قربت يعمده وجاي جاي
العمده:انتي بتخترفي تقولي اي يبت انتي مين زقك علينا
عروسه:اني واحده غلبانه يعمده بنسترزق والي شيفاه بنقوله غير إكده منعروفش ولله والي بنشوفه مبنقولهوش لحد
العمده: بصلها اوي طيب يعروسه هبقا نجيلك تاني
عروسه: نورت يعمده
بيمشي وهي بتقعد تقرأ الفنجان بتاعو وتشوفه في اي
عروسه: وه يخبر ابيض ايه ديه في عاركه هتحصُل ومهيعش منها حد اني لازم امشي من إهنه الحق اهرب وقامت ونامت
في مكان تاني
كان قاعد وبيفتكر كلام ابوه او الي كان معتبره ابوه
موسي: يعني اي مهواش ابويا وانا مش من إهنه ومسميش موسي البخاري اسمي موسي ولد معسول كيف يعني إكده وحط ايدو علي دماغو
موسي: بتفكير اني لازم اروح الجزيره الي ابوي قالي عليها واشوف ابوي الحقيقي وقام وكان بيلم حاجتو واخدهم وسأل شيخ الجزيره الي عايش فيها ان كان جزيره المَغول دي بعيده ولا قريبه وبعد ما عرف الطريق رتب حجاتو ومشي..
في جزيره المَغول تحديدا في بيت اهل من اهالب الجزيره
صباح: بدموع حقك عليا يضايا غصبن عني ولله
بنت: اني عارفه يماا متقلقيش اا..اني واثقه فربنا
صباح: العمده جه وقال لابوكي ياخدك عِنديه خدامه
البنت: بصت لامها بحزن إن شاءلله خير ودخلت اوضتها
صباح: يعيني عليكي يبتي يصغيره علي الهم ده كلو يارب كون معانا يارب
(لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين)
في اوضه البنت: هيجي قال هيجي وياخدني من إهنه انا عارفه ونامت وهي خايفه من الي جاي…
يترا مين البنت دي وخايفه من اي ومين الشيخ امام وليه العمده بيكرهو اووي كده ويترا اي حكايه موسي

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية جزيره المغول)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى