Uncategorized

رواية وخضعت للحب الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم أروى الشرقاوي

 رواية وخضعت للحب الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم أروى الشرقاوي

رواية وخضعت للحب الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم أروى الشرقاوي

رواية وخضعت للحب الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم أروى الشرقاوي

خرجت الرصاصه من سلاح حسن كان هدفه ميرال ولكن أدهم وقف أمامها
وأخذ هو الرصاصه مكانها ولكنه أخذها فى كتفه إصابته لم تكن بالأصابه الخطيره أخذها فى كتفه قامت الشرطه بألقاء القبض عليهم جميعا
ميرال بدموع لأول مره تبكى لأجل احدهم:أدهم حبيبى أدهم رد عليا متسبنيش
أدهم بضحكه وبعض الوجع:قولتى حبيبى صح ميرال قولى
ميرال :ادهم متتكلمش أرجوك
وأكملت بصراخ :اسعاف بسرعه
ادهم بصوت يوجد بيه بعض التعب :أنتى مش ملاحظه الاصابه فى كتفى
ميرال بخوف :لا تلاقيك موجوع وش عاوز تعرفنى
أدهم بتعب :لو قولتيلى بحبك صدقينى هخف وهبقى كويس
ميرال بخوف :قولت متتكلمش ياادهم ارجوك ومتغمضش عينك ادهم متغمضش
اغلق أدهم عينيه ووصلت الأسعاف بعد دقائق وتم نقله ألى المستشفى
أخبرت ميرال الجميع
كانو ينتظرون جميعا امام غرفة العمليات ولأول مره يرى الجميع دمعة ميرال التى لم يروها من قبل هذه المرأه التى يطلقون عليها هولاكو تبكى نعم تبكى هكذا هو الحب يجعلنا نبكى ونتألم ونعيش معه جميع الأحاسيس
بعد فتره خرج الطبيب
أسرع إليه الجميع
ميرال :قولى يادكتور أدهم دلوقتى عامل أيه
الطبيب :الأصابه مش قويه والعمليه نجحت والحمدلله وشويه هيفوق من البنج تقدرو تشوفوه
ميرال فرحت بشده وحضنت مليكه
فرح الجميع لهذا الخبر وبعد فتره فاق أدهم دخل الجميع الغرفه
ياسين :أدهم حمدالله على سلامتك ياحبيبى
ادهم بتعب :عمر الشقى بقى
عمار :وإنتا اتشجيت كتير ياولدى
ادهم :هو مفيش إحساس لسه خارج من عمليه وكده
كانت تقف بعيدا تنظر أليه بحب قلقت عليه بشده فهى تحبه وتعشقه لم يعرف الحب يوما طريق ألى قلبها ولكن حب أدهم كسى جميع الحواجز
أخذ يبحث بعينيه عنها حتى وجدها بعيدا تنظر إليه لم يشعر بأحد من حوله فقط ظل ينظر إليها ويتاملها
توفيق وهو ينظر اليهم :انا بقول نطلع أحنا دلوقتى لان ادهم مش شايفنا من الأصل
خرجو جميعا وتركو ميرال وأدهم
ادهم :هو انا حلو كده
ميرال بأنتباه:أيه
ادهم بضحك:تعالى هنا هتفضلى عندك كده كتير
ميرال :أنا مرتاحه كده
ادهم بتمثيل التعب :أه اه
جرت ميرال عليه :ادهم حبيبى فى إيه إيه ألى بيوجعك
أدهم :حبيبى طالعه منك حلوه اوى ياميرال
ميرال :هو أنتا عملت فيا ايه ليه قوتى بتضعف قدامك لهفتى عليك خوفى دموعى إلى منزلتش قبل كده ليه كل ده
أدهم :حب ياميرال لما بنحب القلب إلى بيحركنا
ميرال :بلاش تجرحنى تانى ياأدهم لان قلبى لما بيتوجع بيقسى
أدهم :أوعدك بإنى هسعدك العمر كله بس فيه كلمه طلبتها منك ياريت تقوليها
ميرال بخجل لاول مره :بحبك
ادهم :يانهار بحلوقى ياجدع ميرال الجمال بتتكسف زى البنات لقد هرمنا لمشاهدة هذه اللحظه
ميرال بضحك :ليه ياخويا هو انا كنت بجحه قبل كده ولا حاجه
ادهم :احلى ميرال فى الدنيا كلها
ميرال بخجل :ادهم كفايه كده
ادهم :إشهد ياتاريخ ميرال الجمال بتتكسف
ضحكت ميرال بشده وشرد بها أدهم وبضحكتها
……………. ………… …….
على الجانب الأخر
فى لندن فى قصر الجمال كانت تعمل مارلين فى المطبخ تعد الغذاء ومنشغله
كانت جالسه فى غرفتها تفكر ماذا ستفعل لتجعل مارلين ترحل من القصر نهائيا
أسماء لنفسها :لا انا مش هقعد مع البت دى فى حته واحده اعمل فيها اولع فيها لا كده هدخل السجن اغظها فى بطنها كده هيبقى فى دم وأثار للجريمه طب اعمل فيها أيه أيوه جاتلى فكره أنتا فين ياسرنقوس ياحبيبى
وقامت بإخرج شى من حقيبتها
اسماء :سرنقوسى حبيبى بحتاجك ياحبيبى الحمد لله جبتك معايا إنتا واخواتك الصراصير
نزلت أسماء المطبخ بحجة إنها عايزه تشرب وجدت مارلين منشغله
قامت بوضع الثعبان البلاستيك او كما تسميه السرنقوس وقامت بتوزيع الصراصير البلاستيك أيضا وخرجت
كانت منشغله وصرخت عندما وجدت الثعبان وبعض الصراصير
خرجت مسرعه من المطبخ
اسماء :ماذا بكى مارلين
مارلين :يوجد فى الداخل بعض الحشرات وهناك ثعبان ايضا يوجد خطر على حياة الجميع
أسماء :أيه هوما ظهرو ليكى
مارلين :ماذا تقصدين مدام
أسماء:قصدى التعابين والصراصير دول فى القصر هنا حاجه عاديه
مارلين بخوف :لا أريد العمل هنا مره ثانيع سوف ارحل لا لاأريد
اسماء:لا تقولى ذالك انا احببتك لا لاترحلى
مارلين :لا سوف ارحل
اسماء:ارجو منك التفكير بطريقه سليمه سوف تخسرى عملك
مارلين :لا سوف ارحل وأعتذر من مستر مازن
أسماء :لا عليكى سوف اعتذر منه
رحلت مارلين من القصر
اسماء لنفسها :الله عليكى يابت ياأسماء هى ديه الست المصريه
. …………… ………..
فى شقة حسام وعائشه كانت تجلس مع روان يتحدثون
روان :يابنتى والله بقولك الصح
عائشه :مش بحبها ياروان
روان :بس ديه مامتك قربى منها مش يمكن تعوضك إلى فات
عائشه :كفايه وجع فى حياتى كفايه
روان :إنتى قولتى أن والدتك حاولت تكلمك كتير وأنتى رفضتى يعنى حابه تعوضك إلى فات كله
عائشه بدموع :إلى فات عمر ماحد هيعوضنى عنه ياروان
روان :قومى كده حلاوتها فى حموتها عارفه عنوان بيت مامتك
عائشه :اه عرفاه
روان :ياله نلبس ونروحلها ياله وهاجى معاكى زى ماوعدتك ياله
وبالفعل قامو بتغير ثيابهم وأخبرو حسام ورحلو فى سيارة عائشه ووصلو امام قصر عصام الجيار
تعجبت روان :هو ده بيت مامتك
عائشه :ايوا مامتى مرات عصام الجيار
روان بتعجب :طنط صفيه تبقى مامتك
عائشه :تعرفيها
روان بتلبك:أه قابلتها مره زمان
سمح لهم الحرس بالدخول لم تصدق صفيه ماتراه هذه أبنتها امامها جاءت أليها وتعجب
عصام ايضا ام عمار عندما أتى من المستشفى رحل إلى غرفته
عصام بفرح :صفيه عائشه بنتك جاتلك
صفيه بعدم تصديق :انا مش مصدقه بنتى عائشه بجد
عائشه بفرح لرؤية هذه الفرحه بوجودها منهم :اه انا هنا يا
صفيه :قولى ماما نفسى أسمعها منك منه لله ابوكى حرمنى منك
جذبتها صفيه بين احضنها
عائشه بوجع :ياه ياماما كان فين حضنك ده من زمان لو تعرفى أنا حياتى عشتها إزاى
صفيه بحزن على حال أبنتها:حبيبتى يابنتى أنا هعوضك عن كل ده
روان :انا هستنى بره ياعائشه مبروك رجوك لمامتك
تركتهم ورحلت إلى الخارج
صفيه:مين ديه
عائشه :اخت حسام جوزى وهى الى اقنعتنى اجى هنا
صفيه :اتجوزتى من غير ماعرف
عائشه بضحك :مهو محدش كان يعرف
صفيه بزعيق :نعم محدش كان يعرف
عائشه :أهدى ياصفيه وأقعدى احكيلك بالراحه كده ماتشوف مراتك وتقولها تهدى
ضحكو جميعا وجلست عائشه لتقص عليهم ماحدث وسط دهشه من الجميع
فى الخارج كانت تقف امام إحدى الورود التى توجد فى الحديقه وتتذكر الماضى
فلاش باك
كانو يجلسون فى الحديقه ينظرون إلى الورود ولجمالها
ساندى :عمار
عمار :قلب عمار
ساندى :عايزه أزرع ورد فى الجنينه هنا يبقى فى مكان مميز ويبقى خاص بينا لوحدنا يشهد على حبنا
عمار :نزرعه اميرتى تطلب وانا انفذ
وقام بجلب المواد الخاصه بالزراعه وجلب البذور وقامو بوضعها
ساندى :توعدنى ياعمار تحافظ عليهم العمر كله
عمار :أوعدك الورد ده عملنا مع بعض بحب هنحافظ عليه مع بعض
ساندى بحب :بحبك
عمار بحب :بحبك ياساندى لو بعدتى عنى هموت ياساندى
ساندى بلهفه :بعد الشر ياحبيبى مقدرش ابعد عنك
باك
روان بحزن ودموع :أسفه ياعمار
كان يقف فى شرفة غرفته وينظر لها بتعجب نعم هى نزل فورا لرؤيتها
عمار بتعجب :دكتوره روان بتعملى ايه هنا ومحدش هنا قالك إن الورد ده ممنوع حد يقرب منهم
روان بحزن :لسه محتفظ بالورد ياعمار ونفذت الوعد
عمار بتعجب :وأنتى عرفتى منين الوعد
روان ببكاء :لأن انا صحبة الوعد ياعمار انا ساندى
عمار بصدمه وألم :ساندى وراجعه ليه دلوقتى
روان :لازم تسمعنى ياعمار وتفهم
عمار بزعيق :لا مش هسمع ولا هفهم عايزانى اسمع إيه حبيبتى ألى ماتت رجعت تانى يعنى كانت عارفه إنى هبقى من غيرها موجوع ومش هعرف أعيش
ومع ذلك بعدت عنى راجعه ليه
روان بوجع مماثل له :وإنتا مفكر أنى كنت سعيده من غيرك ياعمار انا كنت بتوجع أكتر منك قررت ابعد علشان لو كنت ظهرت اكيد كنت هموت فكر فى حسام اخويا فكر فى نفسك كان لازم ابعد
عمار :وبعدتى راجعه ليه وجيتى ليه ياساندى مفكره لسه بحبك
روان :لسه بتحبنى ياعمار أعترف بكده انا متأكده
عمار :لسه بحبك عايزه أيه ياساندى
روان :ترجعلى ياعمار
عمار بنفى :لا مش هرجعلك
يأست روان من رجوعه لها رحلت من امامه وجاءت لترحل من القصر امسكها عمار من يدها :بحبك
روان بعدم تصديق :بتقول أيه
عمار :بحبك بس متبعديش عنى تانى
روان :اوعدك مش هبعد تانى
ظلو لفتره وبعد ذلك دخلو إلى القصر لم رحبت صفيه بشده بروان وفرحت لعودتها وتعجبت عائشه من معرفتهم ببعض وبعد ذلك فهمت كل شئ
………….. . ………. …….
تعبت اميره بشده لم حدث لم تصدق نعم لماذا يحدث كل هذا معها حتما سيقوم معاذ بتركها هذه المره ولكن هى تحبه وبشده سيحترق قلبها لفراقه ولكن هذه الحياه لانأخذ منها مانريد
اميره لنفسها :أنا مش هستنى لما هو يسبنى أنا هحرره من العلاقه دى لان عيلة الجمال اكيد مش هيسمحو بأن أبنهم يتجوز بنت الراجل ألى دمرهم
ذهبت إلى قصر الجمال
دخلت اميره القصر وتعجبت من انا ميرال لم تمنع الحراس من دخولها
تفاجأو من وجودها
معاذ :اميره تعالى
اميره بدموع :انا أسفه جيت فى وقت زى ده
رفيف :اميره بتتكلمى كده ليه أنتى تيجى وقتى ماتحبى إنتى فرد من العيله
اميره
اميره بدموع ووجع:لا يارفيف انا مش فرد انا بنت الراجل إلى اذى العيله كلها
ودى دبلتك يامعاذ انا بحررك من العلاقه دى
معاذ :انا بحبك وقولتلك قبل كده مش هتنازل عن حبى
كامل :يابنتى محدش فينا شاف منك حاجه وحشه وإبنى بيحبك
بيسان :بت يااميره كفايه دراما إنتى فرد من العيله ومرات معاذ فاضل الفرح والواد بيحبك
ادم:لما هتدخلى عيلة الجمال هتعرفى أننا مش بنحاسب ناس على ذنب ناس
رفيف :معاذ ماتاخد البونيه شكلها مقهوره ياخويا تطيب خاطرها بكلمه
ادم :حبيبة قلبى حساسه
شادى :مش وقته ياعم النحنوح
ادم :رفيف انا زهقت من الواد ده تعالى نفضفض شويه
رفيف :تعالى دى عالم خنيقه ياجدع ياله بينا
شادى :إقعد ياله إنتا وهى هنقعد مع بعض
ادم :عيل فصيل
معاذ :اميره انا بحبك والله ومقدرش اعيش من غيرك
جاءت فى هذا الوقت ميرال
ميرال :ومن الوقت لحد الفرح مش هتتنقلى من البيت ده عيلة الجمال مبيظلموش حد يااميره
أميره بعدم تصديق :بعد كل الى حصل ليكم من بابا
ميرال :إنتى من اليوم ده فرد من العيله
اميره :دكتور ادهم عامل أيه
ميرال :الحمدلله بخير هتقعدى مع رفيف فى أوضتها
مليكه:لا هتقعد معايا
بيسان :وإشمعنا انا ماليش فيه
ميرال :وافقت على الجواز من ادهم
مليكه :ايوا بقا وانا اقول وشك منور ليه كده
رفيف :ميرال الجمال بتحب وتتحب ياناس
ميرال بصرامه :مش عايزه كلمه
بيسان :عيال مش مؤدبين بتضيقو الكبيره ليه
شادى :ياله يابريئه
صمت الجميع وبعد ذلك رحلت ميرال وظلو لفتره طويله يتحدثون
……….. ………. ….
وصل القصر بعد يوم عمل شاق وتعجب من هدوء القصر
وجدها تنتظره تعجب من ذلك فليس هذا من عادتها
مازن :اسماء أنتى صاحيه مش نايمه وفين مارلين
اسماء بغيظ تخفيه :طفشت
مازن :نعم
أسماء :إسمع مينى ياخويا انا لقيتها طالعه من المطبخ بتقولى لا شغلكم كتير انا تعبت وزهقت إوعى
مازن بإستنكار :مارلين قالت كده
اسماء :يعنى انا هكدب يعنى
مازن بمكر :يعنى ممشيتش مثلا علشان الحشرات الى فى المطبخ
اسماء ببلاهه :هاه
مازن :عملتى فى البت ايه ياجباره
اسماء: قلبها طلع خفيف ياخويا
مازن :مفتريه اقول ايه المهم عملتى ايه فى البت
اسماء :شوية صراصير وثعبانى السريقوس
ده
مازن بفزع :مفتريه البنت نفذت بجلدها
اسماء :بغير عليك ياجدع
مازن :قلب الجدع بحبك
ضحك مازن على حبيبته الشرسه
يتبع..
لقراءة الفصل الثاني والعشرون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح بك أيضاً رواية لا تعشقني كثيراً للكاتبة بتول علي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى