رواية حور الفهد الفصل الأول 1 بقلم ميسون عبدالمجيد
رواية حور الفهد الفصل الأول 1 بقلم ميسون عبدالمجيد |
رواية حور الفهد الفصل الأول 1 بقلم ميسون عبدالمجيد
_عريس بنتك هرب ي ليلي هرب
-ي لهوي ي فضيحتي ي فضيحتي
_اسكتي ووطي الصوتك الناس هتلاحظ
-وهما مش هيلحظو يخرابي هتعمل ايه ي سالم
_ممكن تسكتي شوية عشان اعرف افكر
احد القرايب:هو في حاجة ولا ايه ي ليلي
-لا ي حببتي ولا حاجة
_انا أنا مخي وقف مش عارف اعمل ايه ولا هقول لبنتك إللي فوق فكرا البيه مستنيها
:سالم بيه أنا ممكن ادخل
_تقصد ايه ي فهد ي بني
:اقصد حضرتك أن الفرح مليان ناس مهمه وصحفين كتير ومش هتعرف تتصرف ازاي ودا هيبقي ليه ضرر كتير علينا بعدين
_طب والحل ي فهد
:الحل انو حضرتك تطلع تجيب بنتك وأنا همثل إني العريس لغاية ما اليوم دا يعدي علي خير
بفرح_تسلملي دماغك ي فهد اقف عندك علي ما اجي وربنا يعديها علي خير
وقف فهد يبص لساعته وينفخ بضيق
طلع سالم يجيي بنته من الاوتيل فوق
سالم بتوتر:يلا ي بنتي
حور بقلق:مالك ي بابا هو حصل حاجة ولا ايه
سالم بقلق:لا ي بنتي ولا حاجة يلا بس عريسك مستني
ارتسمت ابتسامه عريضة علي وجه تلك العمياء التي لا تعرف مصيرها الجاي كيف سيكون
نزلو هما الاتنين ودخلو القاعة
وعنين حور بتدور في كل مكان علي حبيبها وبتقنع نسفها انو اكيد هيطلع من حته غريبة
بس الغريب انو مكنش في غير فهد إللي كان واقف مكان العريس
حور بهمس:بابا هو لؤي فين (معلش عرفة اكيد كرهتوه من الاسم أنا كمان بكره اوي والله ????????)
سالم بهدوء:اهدي ي وهتنفهمي كل حاجة بس عدي الليلة دي علي خير
حور بذهول:يعني ايه ي بابا إللي بتقوله دا لؤي فين ومال فهد واقف كدا ليه
سالم بهدوء:لؤي هرب مجاش الفرح اصلا
حور بصدمة:نعم!!!!!!!!
سالم: زي ما سمعتي وفهد قرر انو يمثل انو العريس عشان الفضايح
حور بصدمة:فضايح لالا أنا بحلم مسحيل يكون دا حقيقة
مع الكلام كانو وصلو عند فهد
سالم بتمثيل:وخلي بالك منها ي فهد
فهد بأبتسامة مصطنعة باس رأس:طبعا ي سالم بيه في عنيا
كل دا تحت صدمة حور حثا انها متبتجة ومش معاهم خالص
مسكو ايد بعض وراحو جهت الكوشة
فهد بهمس:اقفلي بقك وفوقي كدة الناس هتلاحظ
حور بغضب: أنا عيزا افهم إيه إللي بيحصل دا
فهد بهدوء: إللي حصل حصل واظن عرفة أن البيه هرب وسابك ايه كنتي هتطلعي للناس لوحدك كدا
حور بصتله وعنيها مليانه دموع وشكه كمان وهتنهار
فهد بصلها بشفقة وقعدو هما الاتنين
بدء تنزل عليهم مباركات وحور بتبص في كل حته بذهول مقتنعة ان لؤي هيخرج من أي حته ويفجأها
فهد بهدوء وهمس:استسلمي للواقع وكفاية تخيلات مش هيجي
حور بصتله بضيق ومردتش عليه
عدي الفرح بسلام ما بين صدمة حور وزعلها علي حبها إللي ضاع وهدوء فهد وذكائه واخيرا الكل مشي وفهد وحور كانو هيركبو عربية لوحدهم لكن حور اصرت انها تركب مع بباها ومامتها
اول ما باب العربية اتقفل
حور بأنفعال وغضب:عيزا افهم كل حاجة دلوقت حالا
فهد بهمس: أنا إللي جبته لنفسي استحمل بقي
حور بغضب:انت تخرس خالص أنا مش طيقاك
فهد بحدة:اتنيلي اخرسي وصوتك دا ميعلاش قال يعني أنا إللي ميت في جمالك
حور بصتله بغيظ
حور بغضب فهموني:فهموووووووني
سالم:هتفهمي إيه ي حور تاني ما قلنا ان لؤي زفت هرب ومجاش الفرح
حور:حلو قومت ترموني لأي حد كدا
فهد بكتبر: أي حد ي ماما أنا بمشي في الشارع البنات بتعاكسني دنا بنات العالم كله بتمني نظرة مني
حور بهدوء غاضب:ي مسبت العقل في الرأس ي رب
ماشي ي بابا كدا كل حاجة خلصت اقدر اروح معاكم بقي ونشوف الحيوان إللي اسمه لؤي دا راح فين
سالم:للاسف مش هينفع
حور بضيق:ليييييه
فهد بأستفزاز:للاسف كتبت كتابي عليكي
حور بصدمة: لالا مستحيل مست….
وهوب اغمي عليها
ليلي بخوف:بنتي بنتي
فهد بقلق:هات ميا ي سالم بيه
فهد اخد الميا وبلل وش حور
حور بتفتح عنيها بصعوبة
فهد بقلق: أنتي كويسة
حور متجهلاه:بابا ونبي خدني معاك مش هقدر اعيش مع الكائن دا عشان خاطري
فهد بنرفزة:ليه ي ماما حد قلك إني باكل الناس
حور بغضب:واوحش والله دنتي بتضحك بس صوتك يخوف أنت شرير
فهد باصصلها بذهول من كلامها عليه واضايق
سالم بهدوء:حور اهدي مش هينفع ترجعي معايا انتي هتطلعي علي شهر العثل مع فهد
حور بضيق:لا وربنا كدة كتير أنا هموت نفسي حرام بجد
ليلي بحزن علي بنتها:خلاص ي سالم سبها مهو الفرح عدا اهو
سالم بصرامة:الفرح عدي اه لكن أنتي متخيلة لو وصلنا البيت والناس لقيو حور دخلا معانا بفستان الفرح الصحافة هتاكل وشنا
حور بحزن:تمام ي بابا وأنا موافقة بس بجد انت إللي بتعمله دا هتهد حجات كتير ما بينا
الاب بصلها بحزن
وهي سندت رأسها علي ازاز العربية ودموعها نزلت
فهد كان مركز معاها اوي
عدي وقت ووصلو المطار وحور كانت لسة حزينة جدا
ىكبو الطيارة وحور متجنبة فهد نهائي ولا معبراه
وصلو شرم الشيخ وراحو الاوتيل ودخلو الجناح الخاص بتاعهم
فهد بهدوء :بقلك ايه إحنا يظهر هنطول مع بعض كدة فياريت نحترم نفسنا وكل واحد يحترم التاني أنا لا بطيقك ولا أنتي بطقيني فا هنعيش مع بعض زي الاخوات لكن عرسان قدام الناس لغاية ما الكام شهر دول يعدو تمام فخلينا كويسين مع بعض تمام
حور بغضب:كويس انك عارف إني مش بطيقك
حور سابته ودخلت اوضة لوحدها وفضلت تعيط علي فرحها إللي ضاع كدة واجمل يوم أي بنت بتتمناه هي حبيبها مشي وسابها وربنا جمعها مع واحد مش بطيقه
حور حاولت تستسلم وتنام
عدي الليل بطوله علي ابطالنا
_____________اشرقت شمس يوم جديد
فهد صحي من النوم بصعوبة اثر الشمس إللي دخلت علي وشه من الشباك
قام وفوق نفسه بتمرين سريع
افتكر امبارح وخاف احسن يكون حصل لحور حاجة
خبط شوية مردش فضل يخبط بردو مفيش رد
راح فتح ملقهاش
خاف عليها بس من شباك الاوتيل
فهد بصدمة:نهار ابوكي اسود…
يتبع…..
(سالم نصر من اكبر رجال الاعمال في الشرق الأوسط مشهور جدا وعنده شركات كتير عنده بنته حور بنت وحيدة ومراته ليلي وبيحب فهد جدا ومعتبره ابنه ودراعه اليمين وكمان ليه اسهم في شركته)
(حور سالم نصر بنت تبلغ من العمر ٢٥ عام خريجة جامعة أمريكية قسم ادارة اعمال بتدير شركة من شركات بباها متهورة شوية او شويتين وبردو مدلعة كانت بتحب واحد اسمه لؤي ودا كان المفروض فرحهم وهو هرب لانه اصلا مش كويس واخالقه زفت وديما بتخاف جدا من فهد ومش بتحبه)
(فهد طارق العمري شاب يبلغ من العمر ٢٨ عام شاب وسيم جدا شعره بني وعينه وعنده لحية خفيفة جسمه رياضي هو كمان بيحب سالم وخاصتا انو اهله ماتو من فترة وهو كمان وحيد زي حور وهو كمان بردو مش بيطيق حور معندوش حاجة اسمها حب ومشاعر وكلام فاضي حياته كلها شغل وبس وديما مقتنع أن البنات هما مصدر ازعاج الكون (هاتولي الواد اعده من ودانه دنا عسل المعسلات وسكر السكريات ????♥️????)
ولكن بطلتنا هتقدر انهل تغيره للحسن بكتير)
وبس….
يتبع……
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية أحببته بعد زواجنا للكاتبة هند الحجار