Uncategorized

رواية روح الأدهم الفصل الأول 1 بقلم يارا سلام

 رواية روح الأدهم الفصل الأول 1 بقلم يارا سلام

رواية روح الأدهم الفصل الأول 1 بقلم يارا سلام

رواية روح الأدهم الفصل الأول 1 بقلم يارا سلام

روح : ي ماما بقا سيبيني انام ي ست الكل الله يكرمك خمسة بس 
الحاجة سعاد ( مامة روح) : قومي ي روح بقا بلاش دلع هتتاخري ع المحاضرة 
روح: ي ستي وانتي مالك انا اللي هتاخر الله وبعدين مش هتاخر متقلقيش هقوم  اهه خلاص 
سعاد : انتي هتقومي ولااا
روح وهبت واقفة : هه ولا ايه ي ست الكل لا وع ايه الطيب احسن 
مروان(اخو روح) : شكلك وحشك ابو ورده ????????????
روح : مين دي ي اسطى انا قيمه بمزاجي ع فكرة ????
لتتفاجا روح ب ابو ورده ف وشها ????????????
مروان : مزاجك عالي انتي اوي ي روح ????
روح : نينينينينينينينينيني خفة ????
روح : ماشي ي سعاد والله ل اوريكي 
مروان وبيحاول يهدي الموضوع طبعا : سعاد ????كده من غير ماما ???? اخص عليكي ي روح 
روح : امشي يلا امشي من هنا بدل م وربنا ها ..
مروان ومسكها من قفاها زي الصرصار ها ايه كملي : ي بنتي وربنا انا اخوكي الكبير  الله يحرقك احترميني شوية 
روح وطلعت لسانها ????: لا ????????
مروان بخبث : ماشي يا روحي ????
روح اتعصبت : عاااااااااااا متقوليش ي روحي قرة عيني بس اللي يقولي ي روحي ????????
مروان : اتنيلي هو حد عبرك هتقعدي تقوليلي قرة عيني شكلك كده مطولة معانا 
روح :  نينينيني بكرة يجي ي اخويا 
نتعرف بقا ع الشخصيات الكوميدية دي ????????
روح بنت جميلة جدا بعيون عسلي ورموش طويلة تهبل وشعر بني طويل وقمر كده بشرتها خمرية ومش طويلة اوي وبردو مش علبة تونة ????????????
عندها 20 سنة ف كلية اعلام فرفوشة جدا جدا وليها صحاب كتير  وكلهم بيحبونا بس ليها بيست اسمها تسنيم 
ولاد كتير ف الجامعة بيحالو يرتبطو بيها بس هي مش شاغلة بالها وبتعاملهم كلهم زي مروان اخوها كده 
اما مروان بقا ف هو اخو روح الكبير ( د المفروض)????????????متخرج بقاله سنتين من كلية هندسة وشغال ف شركة كبيرة 
عنده ٢٤سنة شاب وسيم جدا وجسمه رياضي كده وقمر (بس ي خسارة مرتبط????????????????)بيحب تسنيم ????
الحجة سعاد : مامة مروان و روح عندها ٤٥ سنة وبتحب ولادها وبيتها جدا 
الحج مصطفى : والد روح و مروان ٥٢ سنة مدير حسابات ف شركة كبيرة 
تسنيم : ايه ي بنتي انتي اتاخرتي كده ليه ع فكرة الدكتور الجديد ده كله بيحزر منه لانه مبيدخلش حد بعده 
روح : ي اسطا فكك هما يعملو اللي هما عاوزينه واحنا نعمل اللي احنا عاوزينه برده مش حوار 
تسنيم : ولما يشيلك الماده 
روح : يشيل مين ي ماما سمعيني تاني كده د انا روح 
لتتفاجأ روح بصوت من خلفها 
صاحب الصوت : ايوا يعني ايه روح مين روح يعني 
روح بتلف لتتفاجأ ب شاب وسيم جدا زو جسم رياضي وعيون رمادية وشعره البني التقيل ودقنه 
روح بثقة بعكس ما بداخلها: وانت مالك مين سمحلك تتدخل اصلا 
صاحب الصوت : فعلا !!تمم جداا اقنعتيني انا آسف اني اتدخلت 
روح : يلا ي تسنيم اما نشوف البلوة التانية الدكتور الجديد ده كمان 
وسابوه واقف ومشيو وهو بيتوعدلها 
اول مرة واحده تقف قصاده وتناقشه وتعلي صوتها عليه ومتهتمش لجاذبيته وجماله 
دخلت روح وتسنيم المحاضرة والدكتور مكنش لسه دخل وقعدو ف البنش الاول عشان كان ف مكان فاضي 
دخل الدكتور المحاضرة وبدا يعرف نفسه ومركز مع روح المصدومة
سلام عليكم اذيكو ي شباب  انا دكتور ادهم اللي هشرحلكو ****** وبدا يقول القواعد بتاعة محاضرته 
روح وبتبلع ريقها بصعوبة وبتبص لتسنيم المصدومة هي الاخرى 
روح : احيه د هو ????
تسنيم : ايه ي اختي مالك مش كنتي عمله فيها سوبر مان من شوية ارتاحي اهه هنسقط 
روح : لا ي ماما انا مبخفش وقامت روح فجاة وتسنيم بتشدها وبتحاول تقعدها لكن بلا جدوى ف اتجهت روح ناحية الباب 
ادهم : خير ي استاذة ع فين 
روح بصتله بتحدي : خارجة 
ادهم : خارجة ايه هو بمذاجك هو دخول الحمام زي خرجه 
روح : اه بمزاجي انا بقا عندي الاتنين واحد دخوله زي خروجه عشان كده هخرج لان مليش نفس احضر المحاضرة دي هه ومن غير بعد اذنك ????
الكل مصدوم من اللي عملته روح هما ااه عارفين عنها انها جريئة بس د دكتور يعني ممكن يكون السبب ف انها تفضل ف الكلية متتخرجش ????‍♀️
بعد المحاضرة 
ادهم شاف روح واقفة مع صحابها وسمعهم بيقولولها ي روح 
ادهم : انسة روح 
روح : افندم 
ادهم : حسابك تقل معايا اوي 
روح بقلة اهتمام : تمم حاجه تاني 
ادهم : اللهم طولك ي روح 
روح باستفزاز اكتر : لا انا طولي كده عاجبني ????
ادهم اخد نفس طويل ماشي ي روح ومشي 
بعد م اليوم خلص روح روحت بيتها ودخلتاوضتها اتوضت ولبست اسدالها وصلت وبعدين لبست بيجامة بينك شيك كده وكانت قمر وسرحت شعرها ولفته ورفعته ل فوق كده 
سعاد : روح ي حبيبتي 
روح : هاتي اللي عندك ي سوسو وخلصينا 
سعاد : الشقة اللي قدامنا اتاجرت
روح : ثم 
سعاد: اللي اجرها شب لوحده 
روح بتمثيل : ي لهوي ي سوسو عاوزة ترمي بنتك زهقتي مني اوي كده وعاوزة تجوزيني وتخلصي مني عااااااا ي حج مصطفى انت فين الحق بنتك 
سعاد : يلا ي هبلة ي بنت الهبلة اجوزك مين بس هو يرضى ي اختي د زي القمر ودكتور
روح : امممم يبقى جاية تقوليلي عشان ارسم عليه واوقعه واخليه يتجوزني صح 
سعاد : يخربيت دماغ امك 
روح باستفزاز : ي حبيبتي ي ماما مالها دماغك تعباكي اعملك شاي 
سعاد : ي اختاااي هتشليني اديني فرصة اتكلم
روح : حاضر ????????
سعاد : هو قاعد بره مع مروان قومي نضفي شقته  وانا هعمل الاكل  ع م ابوكي يجي م الشغل عشان هيتعشى معانا النهارده 
روح: نعم نعم ي اختي اروح انضف ل مين شقته احنا هنهزر ولا ايه 
سعاد : يلا ي روح الجيران ل بعضيها ي بنتي والشقة لسه الناس سيبينها يعني مش هتلاقيها وسخة اوي 
روح : ولو ي سوسو ولو 
سعاد : إنتي هتقومي ولا 
روح : لا ي اسطا هقوم طبعا متبقاش قفوش كده الله 
ايه بهزر ي رمضان مبتهزرش ????????
سعاد : عوض عليا عوض الصابرين ي رب 
روح خارجه هي ومامتها من الاوضة متجهين ناحية الصالة 
وفجاة روح اتمسمرت مكانها 
يتبع..
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية دموعها ملاذي للكاتبة مريم حسني

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!