رواية طفل المقابر الفصل الأول 1 بقلم دودا حودا
رواية طفل المقابر الفصل الأول 1 بقلم دودا حودا |
رواية طفل المقابر الفصل الأول 1 بقلم دودا حودا
في بيت قديم قاعده مريم مع حماتها كنوز في مدخل البيت وكانت شكلها حزين جدا
كنوز:مالك يا مريم فيكي اي من ساعات ما امك مشيت وانتي شكلك زعلان اوي
مريم:ماما عامله تقولي مينفعش أن بعد ما جوزك مات تفضلي هنا لازم تيجي عندنا خصوصا أن مش معاكي اطفال
كنوز :والله يا بنتي مش عارفه اقولك اي امك عندها حق وفي نفس الوقت مقدرش اعيش من غيرك اتعود عليكي انتي الحاجه الوحيده اللي فضلا ليا من ريحه مجدي ????
مريم :والنبي يا ماما هو انا بكلمك علشان تعيطتي
كنوز :بصراحه اللي مش ارضا علي بنتي مينفعش أرضا علي بنات الناس انتي صغيره وحلوه والف مين يتمني انك تبقي مراته وده حقك
مريم :مينفعش اتجوز بعد مجدي يا ماما
كنوز :طيب لو جالك عريس زي مجدي توافقي
مريم :مافيش حد زي مجدي
كنوز :محمود اخو
مريم :بتكلم نفسها (ايوه بقي أخيرا يا بومه قولتي) بتكلم حماتها مين محمود لا طبعا مينفعش
كنوز :ليه يا بنتي ده اكتر واحد ينفع أنه يتجوزك
مريم :لا طبعا محمود ينام مكان اخو ازاي
كنوز :اطعلي شقتك بس دلوقتي
مريم:ماما متتكلميش معاه في حاجه
كنوز : اطلعي انتي بس شقتك دلوقتي
مريم : حاضر يا ماما ما تعودتش اقول لك لا
كنوز : حبيبتى ربنا يخليكي ليا
وطلعت من شقتها ودخلت كنوز لبنها كان قاعد بيتفرج على التلفزيون
محمود: ياااااا ماما بتضحك بقالي كثير قوي ما شوفتكيش وانت بتضحكي
كنوز : حبيبي اخوك جاء لي في الحلم امبارح
محمود : ربنا يرحمه يا امي خير حلمتى بايه
كنوز : مش مهم المهم ان اخوك عايز انك تتجوز مراته
محمود : متجوز مين مش هيحصل ابدا
كنوز : ريح اخوك في تربته وريحني انا كمان
محمود :ايوه بقي اريحك انتي انتي اللي عايزه كده
كنوز :ايوه انا ريحني بقي
محمود :لا يا امي دي مرات اخويا ومش هيحصل
كنوز : حرام عليك يابني
محمود :امي انا طالع فوق السطوح شويه
كنوز :فاكر نفسك بتهرب بتحلم يا محمود
واتصلت كنوز ب مريم
كنوز :بقولك اي بقي اسمعي كلامي انا مش عايزه وجع قلب اعملي شاي وطلعي ل محمود فوق السطوح
مريم:برضه عملتي اللي في دماغك
كنوز :بنت اخلصي بقي واقلعي الاسود ده
مريم :لا اقلع الاسود لا ده مجدي مكلمش سنه علي موته
كنوز :حرام عليكي انا ست كبيره وعندي القلب اخلصي بقي
مريم :ماشي يا ماما وعملت الشاي وطلعت فوق السطوح وهي لابسه عبايه ضيقه جدا وعليها شال
مريم :الشاي يا محمود
محمود :بسم الله الرحمن الرحيم
مريم :اخص عليك شوفت عفريت
محمود :مين طلب شاي مش عايز حاجه
مريم :ده انا عماله بايدي
محمود :مهو علشان بايدك مش عايز حاجه
مريم :ليه كده
محمود :انسي كلام امي يستحيل اتجوزك
مريم :ومين قال أنا مش عايزه اصلا الموضوع ده
محمود :بوصي انا اسف لو وجعتك بالكلام بس انا شيفاك مرات اخويا عمري ما هشوفك مراتي
مريم :وانا شيفاك اخويا بس ماما اعمل اي براحه ونحاول تنسيها الموضوع
محمود :تفتكري هتعرف
مريم :لو حطينا أيدينا في ايد بعض هيحصل
محمود :موافق
مريم :ها هتشرب الشاي ولا مش عايز
محمود :لا هاتي
مريم:تصبح على خير
محمود :وانتي من اهل الخير
وجاين تنزل راحت داست علي ديل قطه القطه خربشتها
مريم :اااااااه
محمود جري عليها
محمود :اي فيكي حاجه
مريم :بدلع رجلي خربشتني في رجلي
محمود :معلش اي مخدتيش بالك منها
مريم :لاااا والله ورفعت العبايه شويه بتجيب دم
محمود :لا الحمد لله جت سليمه
مريم :وجعاني اوي
محمود :معلش بعد اذنك ونزل جري بصت علي كوبيا الشاي لقيتها مش شربها نزلت الشقه امها كانت عامله تتصل
مريم :ايوه يا ماما
الام :بقولك اي انا قولت لابوكي وقال لا تيجي تقعد هنا
مريم :يا ماما خلاص حماتي بتتكلم في الموضوع
الام :يابنتي اشمعنا ده اللي عايزه تتجوزي
مريم :اخو جوزي وأنا بحب جوزي الله يرحمه وعايزه شقتي يا اخو يا بلاش
الام :اخرك الشهر ده يا مريم لو مجاش طلبك من ابوكي مش هتقعدي عندك
مريم :ماشي يا ماما سلام بقي
الام :سلام ياختي
وبدأت مريم تفكر معاه نفسها
مريم :اعملك اي تاني علشان تحس بيا قتلت اخوك علشان تتجوز وانت برضه مش شايفني ????????????????
يتبع..
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية أحرقني انتقامي للكاتبة سهام العدل