Uncategorized

رواية أحببتها رغماً عني الفصل الأول 1 بقلم هند خالد

  رواية أحببتها رغماً عني الفصل الأول 1 بقلم هند خالد

 رواية أحببتها رغماً عني الفصل الأول 1 بقلم هند خالد

 رواية أحببتها رغماً عني الفصل الأول 1 بقلم هند خالد

تحكي الروايه عن فتاة ملتزمة بتعاليم الدين تدعى عائشه …عائشه عمره 23 عام درست في كلية الهندسه وتخرجت بتقدير ممتاز وكانت الاولى على دفعتها …عائشه فتاة ذات بشره بيضاء صافيه وعيناها خضرا و شعرها اسود مسترسل ولكنه ترتدي النقاب ببساطه عائشه فائقة الجمال 
نرحب ب بطلنا الثاني وهو 
محمد عمره 27 عام تخرج من كلية الهندسة وهو مدير شركة بنيان الاسيوطي ……اجتهد محمد على شركة عائلته وجعل إسمها معروف وهذا بعد موت أبيه ..محمد جاد في عمله ولا يتهاون 
محمد شديد الوسامه و لديه لحيه سودا خفيفه????
وسوف تقابلنا شخصيات أخرى في الروايه سوف نتعرف عليها معاً 
كا أهل الابطال وأصدقائهم .الخ .. إلخ 
الكاتبه اللي هي انا (حاسه اني طولت وانتو عايزين تدخلو في الروايه اني اسفه ) 
…………………………………. 
مامت عائشه امل : اش اش يا بنتي قومي بلاش الكسل دا 
عائشه بصوت نائم : حاضر يا ست الكل خمس دقائق بس 
مامت عائشه امل : يا بنتي مش قلتي هتقومي تدوري على شغل يلا يا حبيبتي انا هجهزلك الفطور لغاية ما تصحي 
عائشه بكسل : لازم تفكريني يعني يا امي مالها الانتخه ما هي زي العسل ???? 
خديجه اخت عائشه : بس يا انسه كسل بقالك كتير مانتخه من غير شغل 
عائشه : ايوا م انتو ما صدقتو اتخرجت وعايزين توزعوني في الشغل 
خديجه بضحك : ياااا دا طلعت بتفهم يا ماما بس متأخر شويه????????
عائشه : لا اله الا الله ماشي بعد ما افطر بس و هريحكم مني خالص بس بعد ما افطر علشان جعانه 
عائشه راحت اتوضت و صلت و بعدها فطرت ومسكت الأب بتاعه وقالت تدور على شغل على النت الاول 
عائشه : جوجو لقيت اعلان عن شغل في شركة بنيان الاسيوطي طالبين موظفين يكونو متخرجين جديد 
خديجه : بجد وريني كدا …. اه تصدقي طب ما تقدمي عليه وتجربي احسن من اللف على شغل 
عائشه بصوت متوتر : وتفتكري هتقبل … ومش هيكون فيه اعتراض على النقاب 
خديجه : أن شاء الله لا …وبعدين اهم حاجه شغلك مش شكلك 
عائشه :. فعلا اهم حاجه هفيدهم ازاي وهم عايزين ايه من شكلي سوا كنت بالنقاب أو لا 
خديجه بصوت مرح : ايواا بقى يعجبني الواثق من نفسه دا .. وان شاء الله هتتقبلي لانك مؤمن بالله وكمان كنتي متفوقه في دراستك و أن شاء الله هتكوني متفوقه في شغلك ولا عندك رأي تاني يا بشمهندسه 
عائشه بحب : وانا بعد رايك دا هيكون ليا رأي تاني ادعيلي انتي بس 
احمد والد عائشه : يا عائشه يا خديجه اي يا بنات فينكم مختفين يعني 
عائشه و خديجه في صوت واحد : نعم يا حج بابا …جايين اهو 
عائشه وخديجه راحو باسو ايد ورأس والدهم و هزرو معاه زي اي بنات مع ابوهم
احمد والد عائشه: اي يا اشش قلقانه لي كدا
عائشه : لا مفيش يا بابا بس بفكر في الشغل الي هروح اقدم عليه بكرة …اصل شكلها شركة كبيره ومعروفه اوووي
احمد والد عائشه: أن شاء الله خير يا بنتي ومتقلقيش كدا علشان تقدري تركزي في المقابله بكرا …يلا روحي جهزي الورق المطلوب وجهزي لبس حلو كدا وصلي ركعتين وان شاء الله كل شئ هيكون كويس ومش عايز اشوفك قلقانه كدا
خديجه بهزار : والله يا بابا التوتر اللي هي فيه محسسني أن خطوبتها بكرا مش مقابلة شغل هيهيهي ???? 
عائشه: بس يا ظريفه …دا لو كانت خطوبتي مكنتش هتوتر كدا ولله???? 
والد عائشه: طيب يلا روحي جهزي الورق يلا علشان الخطوبه متبوظش
ضحكو كلهم و دخلت عائشه جهزت الورق واللبس بتاعه ونامت بدري علشان لم تصحى تكون فايقه ونشيطه 
الكاتبه اللي هي انا (على راي الاغنيه نام بكير وفيق بكير شوف التوتر كيف بيصير …….معلش بخترع اني اسف) 
تاني يوم الصبح منبه عائشه رن كتير بس مصحيتش يا ترى كدا ضاعت عليها المقابله ولا القدر ليه رأي تاني ؟
والحمد الله القدر ليه رأي تاني وجت والدة عائشه لانه زي اي ام مصريه عارفه أن بنتها مش هتصحى على صوت المنبه???? 
امل والدة عائشه : انا كنت عارفه أن دا اللي هيحصل …. عائشه يا بنتي قومي الله يرضى عليكي المقابله هتفوتك 
عائشه بخوف : مقابلة مين اللي هتفوتني دا انا اولع فيهم قال تفوتني قااال هي لعبه ولا ايه … الساعه كام دلوقتي يا ماما
امل والدة عائشه: الساعه 8 يا قلب امك ياله ادخلي خدي شاور و جهزي نفسك لغاية ما اعمل الفطور …..بصوت واطي …البت اتجننت 
عائشه اخدت شاور وجهزت نفسها ولبست دريس اسود وكان عليه خمار ونقابة كاشميري …تقولوش ملكة بنقابها يا اخواتي المهم فطرت و ودعت والدتها ومشيت 
عائشه :اوووه مفيش تاكسي ولا ايه …استنت حوالي ربع ساعه وبعدها جه تاكسي شاورت للتاكسي وراحت على الشركه
وهي قدام الشركه بصت عليها وقالت …مشاء الله دي شكلها شركه كبييره اوي اللهم مبارك يارب اتقبل فيها 
دخلت عائشه الشركه وركبت الاسانسير و وصلت الطابق اللي هتكون فيه المقابله دخلت عند السكرتيرة
عائشه : السلام عليكم ورحمه الله وبركاته حضرتك أن جايه اقدم على الوظيفه 
السكرتيرة : تمام حضرتك اتفضلي اقعدي مع باقي المتقدمين
عائشه راحت تقعد لقت البنات المتقدمين لابسين لبس يكشف اكتر من أنه يستر وهنا عائشه قالت لنفسها استغفر الله العظيم هم ازاي لابسين كدا المهم رجعلها التوتر تاني وقالت معقوله يرفضوني علشان النقاب وشردت في التفكير وجه دورها والسكرتيرة بتنده عليها وهنا فاقت عائشه 
عائشه : نعم حضرتك فيه حاجه 
السكرتيرة : اتفضلي يا آنسه علشان المقابله 
دخلت عائشه ولقت شخص مديها ضهرو فا قالت عائشة 
عائشه : السلام عليكم ورحمه الله وبركاته يا بشمهندس 
بص عليها بطلنا محمد ورد السلام : وعليكم السلام يا انسه عائشه 
بس طبعا اتفاجئ أنها منتقبه 
المهم سألها كام سؤال وبعدها كان موجود اخو محمد واللي هو يعتبر شريك معاه 
محمود : بس انتي يا انسه منتقبه و النقاب هيكون عائق يعني 
عائشه رغم أنها كانت متوتر بسبب الموضوع دا إلى أنها افتكرت الحوار بتاعه مع اختها وردت بكل ثقه وقالت 
عائشه بكل ثقه : لا حضرتك النقاب عمره مكان عائق في أي حاجه حتى لو كانت شغل طالما انا هادئ واجبي زي زي اي زميله هنا يبقى النقاب مش عائق وكمان اظن حضراتكم بتهتمو بالشغل اكتر من الشكل ولا دا كلام غلط 
محمد بابتسامه : عندك حق يا بشمهندسه عائشه وان شاء الله يوصلك الرد بتاعنا على رقم حضرتك …شكر ليكي ومد أيده علشان يسلم عليها 
عائشه كانت عارفه أن ممكن يحصل كدا فا اخدت شوكلاته معاها وهي خارجه 
الكاتبه اللي هي انا (تفتكروا هتاكل الشوكلاته ولا هتعمل ايه ….معلش معلش عارفه اني بقطع حبل التخيل بتاعكم) 
المهم عائشه طلعت شوكلاته وحطتها في ايد البشمهنس محمد علشان ميتحرجش وقالت بصوت واطي اسفه انا مش بسلم ومشيت 
بص محمد ليها وابتسم. 
يا ترى عائشه هتتقبل في الوظيفه بالنقاب أو لا دا اللي نعرفه البارت الجاي أن شاء الله????????????❤️
يتبع…..
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية غرام الوتين للكاتبة سمسم

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!