روايات

رواية ثباتها أرشدني للصواب الحلقة الأولى 1 بقلم منة ممدوح

 رواية ثباتها أرشدني للصواب الحلقة الأولى 1 بقلم منة ممدوح

رواية ثباتها أرشدني للصواب الحلقة الأولى 1 بقلم منة ممدوح

رواية ثباتها أرشدني للصواب الحلقة الأولى 1 بقلم منة ممدوح

_يستحيييل اتجوزها دى شيخه يا بابا..!؟

_بضيق: والله انت مستاهلها.. كل ده عشان منتقبه وعارفه ربها وبعدين مالها يعنى ها ها متنطق يعم اياد..

اياد بضيق: بقولك شيخه هتقعد تقولى ده حرام وده حرام..

حسين بغضب وحزم: هتتجوز ابرار وبكره يا اياد… ليكمل بخبث: او تتجوز علياء بنت خالتك زى ما امك قالت..!

ليقول بفزع: يحج علياء مين بس… دى مسبتش شاب الا وكلمته بنت ملزقه… يعنى هو يا ضلمه يا نور مفيش وسط… خلاااص موافق..

_ببتسامه نصر: هتصل على عمها واقولهم بكره كتب الكتاب…

اومأ بالامبالاه يتمتم حانقا: انا اتجوز شيخه… انا!؟

*****

_هتتجوزى اياد بكره..!

_بحزن: تمام..

رشيد بشمئزاز: ياختى زعلانه لي كده ده مهندس قد الدنيا.. دنا شايفه خساره فيكى..!

ابرار بقوه: تمام لما يجى بكره معاد كتب الكتاب يريت تبلغنى تصبح على خير..

******

_اتفضل اتفضل يا حسين يخويا نورت..!!

_ده نورك يا رشيد…خلاص كلها كام دقيقه وياجى المأذون واياد..فين ابرار..!!؟

رشيد بلامبالاه:هناديها اهو.!

_يلا يختى المأذون بره

اومأت له

**

_موافقه يبنتى على اياد حسين الدمنهورى..!؟

_يبنتى..

حسين بصوت جهورى:ابرااار موافقه..

قالت بخفوت:موافقه..

بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما فى خير..

_خد مراتك يا اياد وروحو شقتكو..!!

_حاضر ي بابا… يلا يا..قولتى اسمك ايه..

اجابت بلامبلاه:ابراار..

ليقول بسخريه:يلا يا ابرار…

****

_ادخلى برجلك اليمين يعروسه..

نظرت بلامبالاه ودلفت..

صمتت لتقول بهدوء:اوضتى فيين..!؟

اياد بصوت صاخب:يبنتى انتى معندكيش دم كدا ازاااى..ولا حتى دمعه يخربيتك…اااه منا هقول ايه وحده جاهله لقت مهندس ومالو ده صدق م الحظ لعب.. انتى القطه كلت لسانك يا بت..

_بهدوء قاتل: خلصت يا عسل.. يلا فين اوضتى!؟

_اهى هناك غورى من وشى احسن ما ارتكب جنايه..

دلفت الى الغرفه واحكمت بابها جيدا.. لتجلس بجانب الفراش تضم ركبيتها تبكى بحرقه….. غفت وهى بوضعها لتسيقظ فى وقت قيام اليل لتذهب تصلى ثم تقرأ كتاب الله  لترتل ايات من سوره النحل بصوتها العذب(ادْعُ إِلَى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّكَ هُو أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبِيلِهِ وَهُو أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ ( وَإِنْ عَاقَبْتُمْ فَعَاقِبُوا بِمِثْلِ مَا عُوقِبْتُمْ بِهِ وَلَئِنْ صَبَرْتُمْ لَهُو خَيْرٌ لِلصَّابِرِينَ  وَاصْبِرْ وَمَا صَبْرُكَ إِلَّا بِاللَّهِ وَلَا تَحْزَنْ عَلَيْهِمْ وَلَا تَكُ فِي ضَيْقٍ مِمَّا يَمْكُرُونَ  إِنَّ اللَّهَ مَعَ الَّذِينَ اتَّقَوْا وَالَّذِينَ هُمْ مُحْسِنُونَ

لتشعر ان الايات عالجت قلبها المتألم.. وبعدها تُمسك كتاب الاحاديث ليقع على نظرها حديث رسول الله صلى الله عليه وسلم(خير متاع الدنيا الزوجه الصالحه)لتحزم على فعل شئ ما..

**

اما هو ف استيقظ على صوتها فى القران واحس بشعور غريب لا يدرى خشيه من الله ام حب لصوتها…لا يدرى متى اخر مره صلى فيها..رأى ظلها امام الباب فمثل النوم ليراها تطرق الباب قائله:اياد..اياد الفجر اذن قوم صلى..

انتفض ليذهب اليها ويفتح الباب قائلا بحنق:خييي..ليبتلع باقى جملته عندما رأها بجمالها الهادئ وعيونها الخضراء نعم هو لم يراها قبل ذلك ولم يهتم ليفيقه يداها التى تلوح امام وجهه قائله:هيييه روحت فين كنت مصحياك تصلى الفجر..

قال بحنق:ملكيش دعوه هبقى اصليه الصبح..وهم باذهاب الى ان اوقفته قائله:فويل للمصلين،الذين هم عن صلاتهم ساهون..وتركته وذهبت اما هو تجمدت اطرافه وذهب وتوضأ وصلى..

رأته بعد ما انهت صلاتها ف ابتسمت بنتصار قائله:هبقى خير الزوجه حتى لو انت مش موافق…

*****

ف الصباح..

استيقظ هو على صوت طرقات على باب المنزل ليذهب ليفتح الباب ويحد والديه فقال اباه ببتسامه:صباح الفل يعريس…امل فين ابرار

اياد بهدوء:جوا هناديها..

_ابراااار…ماما وبابا برا عاوزين يشفوكى..

_لتجيبه من داخل الحمام:حااضر.

ارتدت ملابسها وخىرجت اليهم لتقول والدته بحنق:اهلا اهلا يا مرات ابنى..

_اهلا يطنط شرفتى..

_ازيك يا بنتى.. واى اخبار اياد معاكى

_الحمدلله يعمو انا بخير.. واياد زى النسمه ماشاء الله ربنا يباركلك فيه..

نظر لها نظره شك…اما اياد فكان مدهوشا فقط..

لتقول ثنيه:ها بقا ي ابرار انتى دارسه ايه..!؟

ابرار ببتسامه:خرجت من 3ثانوى يا طنط مدخلتش جامعه..

ثنيه بصوت عالٍ:عاوزي تفهمينى ان ابنى المهندس اتجوز جاهله..

لتقول لاياد:ما قولتلك اتجوز علياء…مهندسه ومستواك  لاكن اعمل اى فيكم انا سيبهالكم وماشيه..

تركتهم وخرجت ليقول حسين بلباقه:معلش يبنتى اصل..لتقاطعه قائله بمرح:سيد عيب متقولش كدا احنا اهل

ليقول بضحك:اكيد يبنتى يلا بقا السلام عليكم.. وعلفكرا كيكك طعمه جميل..

وتركتهم اما هو كان مدهوشا فقط رأها تحمل الأوانى لتضعها فى المطبخ ليوقفها قائلا:ابرار..

لتقول بهدوء:نعم..

_انتى مش زعلانه..!؟

_بمرح:لا انا مش قموصه وبعدين يا فرج يا خويا امك معاها حق هههه.

_بستغراب:لا مش معاها حق..بس يعنى..

_مخلاص يا ببلاوى بقا تاكل كيك!!

_بدهشه:انتى غريبه جدا.. ليكمل بضحك:ااه اكل

_بمرح:طيب خد  بس خلى بالك اصلى مش بثق ف طبخى..هروح اصلى الضحى قبل الضهر

_ببتسامه:ماشى..

****

دلفت الى الغرفه لتنزل دموعها بصمت تقول وهى تشير الى ذاتها:يعنى انا ال اخترت ان اهلى يتوفو من تانيه ثانوى…يعنى انا ال اخترت عمى يعيشنى زى شغاله عنده…يعنى انا ال اخترت انى اتجوز غصب حتى من غير نقاش عشان مليش بيت غير الشارع….ياااااارب ياااااارب..

ذهبت وصلت وبكت كثيرا حتى ان عينها تورمت من البكاء  انهت صلاتها وخرجت مبتسمه قائله:اياد فاضل عشر دقايق ع الضهر هغسل المواعين وانت اتوضى عشان تنزل المسجد..

ابتسم ليلتفت اليها صدم مما بها بشده قائلا:

_________

يتبع..

لقراءة الحلقة الثانية : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى