Uncategorized

رواية أحببت زوجة أخي الفصل السابع عشر 17 بقلم وفاء كامل

 رواية أحببت زوجة أخي الفصل السابع عشر 17 بقلم وفاء كامل

رواية أحببت زوجة أخي الفصل السابع عشر 17 بقلم وفاء كامل

رواية أحببت زوجة أخي الفصل السابع عشر 17 بقلم وفاء كامل

وصلنا الفصل ال فات عندما
خرج خالد اليهم واسرع اليه الجميع وقالوا ف لهفه.. طمنا ع حسام ياخالد
خالد بحزن.. ادعولوا ياجماعه
لازم يدخل غرفه العمليات بس هو رافض وعارف اني هخسر صاحبي بس مش هسمحله يموت
وهدخله العمليات غصب عنه بس للاسف نسبه نجاح العمليه ١٠٪
الجميع ف صدمه وفي بوق واحد.. يموت وعمليات هو ف اي
ماله حسااااااااااااااام
حنان ببكاء.. يابني طمني بالله عليك ماله ابني وليه عمليه وليه ممكن يموت
خالد بحزن.. م الاخر كدا ياجماعه حسام تعبان م فتره كبيره م قبل جواز نور واحمد
ولازمله عمليه ضروري
محمد.. ليه ماله
نور.. طمني ياخالد
ساره.. ما تنطق ياهالد ف اي حرام عليك اعصابنا باظت خلاص
خالد بالم.. حسام…… حسااااالم
عنده ورم ف المخ ولازم عمليه
الجميع ف صدمه.. ايـــــــــــــــــــــه????
نور بصراخ.. حساااااااام ????????????
تعالت صرخات الجميع من الصدمه
كل منهم تذكر لحسام اجمل لحظاته معهم
و اليوم هو ملقى ف المشفي مهدد بالموت ????
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في غرفه حسام كان نائم بهدوء و عائلته يجلسون بجانبه
و بعد قليل فتح حسام عينيه
نور بلهفه.. حساااام حبيبي انت صحيت
نظر اليها بعدم تركيز
حنان بحزن.. حمد الله على سلامتك يا حبيبي ليه كدا ياحسام ليه تعمل ف نفسك كدا شايل كل ده لوحدك ليه يابني
مخبي علينا ليه مرضك
عايز تموت وتسبنا ياحسام
يابني عايز تحرق قلبي عليك????
نور.. بالراحه يا ماما الدكتور قال بلاش نتعبوا
ثم دخل خالد الى الغرفه
خالد بهزار.. اي ياعم رعبتني
يا اخي حرام عليك اعصابي مبقتش مستحمله ثم تكلم بجديه وحزن.. حسام انت ليه بتعمل ف نفسك كده حرام عليك
نظر اليه حسام نظره عتاب و غضب لانه اخبر اهله بالحقيقه
خالد بندم.. انا اسف اني عرفتهم الحقيقه بس مقدرتش اسيبك تموت و اقف اتفرج
اقتربت نور لتمسك يده فأبعدها بسرعه و ازاح بوجهه عنهم الي الناحيه الاخرى
حنان.. ليه يا بني بتعمل ف نفسك و فينا كده
كل ده عشان اتهمناك
يابني حقك علينا بس بلاش كدا والنبي
لم يرد عليها و لكن ملامح الغضب ملأت وجهه
بدأت الاحاديث الجانبيه تدور في الغرفه كل منهم يتحدث
نظر حسام لخالد.. انا عارف انك نفسك اعيش و عارف انك هتعمل العمليه حتى لو انا رفضت
بس انا تعبت مش عايز اعيش اكتر من كده
انا بتعذب و مهما حاولت انا مش هعمل العمليه دي
عشان انا لو عشت هبقى انسان فاشل و زوج و فاشل
بس الموت هيبقى افضل بكتير من اني اعيش وسط ناس بتكرهني ويتهموني باشياء لم افعلها ارجوك متجبنرنيش على الحياة
وسبني اموت ف سلام????
خالد بدموعه التي خدعته ونزلت غضب عنه.. متقولش كدا ياحسام بعد الشر عليك
متزعلش مني ياصاحبي لازم تعمل العمليه
حسام لم يتوقف عن البكاء حتى تجرد من قواه و اصبح لا يقوى ان يكمل
محمد بحزن.. اهدى يا بني و قول الحمد الله
حسام.. الحمدالله ع كل شئ
خالد ممكن اتكلم معاك
محمد.. طيب ياجماعه احنا لازم نسيبه ع راحته مع خالد يلا ياحنان يلا يانور انتي وساره
وذهب الجميع للخارج
خالد.. مالك ياحسام
حسام.. انا تعبان اوي حاسس اني بتخنق مش قادر اعيش
و لا قادر اتماسك قدام اهلي و لا حتى قدام نفسي ثم اسند رأسه الى السرير.. انا تعبااان
خالد.. قول يارب
حسام.. ال فضلت اعمله طول الفتره ال فاتت كلو راح
اهلي بيتعذبوا بسببي
انا كان نفسي اني اموت فجأه من غير ميتعذبوا كل يوم و انا مش بأيدي اعمل حاجه
خالد.. يا حسام مفيش حاجه اسمها كان نفسي في الموت ده قدر ربنا بيكتبه من ساعة منتولد
انت ربنا بعتلك نعمه بس انت محافضتش عليها
حسام.. يعني ايه
خالد.. نعمه الابتلاء دي احلى نعمه ربنا بيمتحن بيها عباده عشان يعرف هيصبروا ولا يستسلموا
ربنا بيمتحنك بصحتك و اهلك بس كمان بعتلك زوجه بتحبك
بعتلك نجاح في شغلك و دراستك و علاقتك بالناس كلها كويسه
ده فضل من ربنا و انت بدل ما تشكره بتحاول تستسلم للمرض وتتمنى الموت
حسام ببكاء،، انا مكنش قصدي كده
كانت نيتي ان اهلي يرتاحوا و ميتعذبوش بسببي ولا يعرفوا حقيقه مرضي
خالد.. والله ياحسام انا عارف ال فيك وال بتمر بيه
و ربنا عالم بالأنفس بس انت معملتش ال عليك
كان ممكن تعمل العمليه ذي ما قولتلك م زمان
و تشوف لو مت يبقى هو ده ال انت عايزه
اما بقا لو عشت يبقى ربنا كتبلك حياة جديده
لازم تكملها
ياحسام ارضى بقضاء ربنا و سامح اهلك عشان مهما عملوا فيك هيفضلوا يحبوك مهما حصل
عمي محمد مش مستحمل يشوفك بالمنظر ده ولا حنان ولا نور ميته روحها م العياط عليك سامحها بقا
ذي ما هي غلطانه بس انت غلط ف حقها
لو كنت فهمتها م الاول ع نرضك مكنتش هتسمح لواحده ذي دي تستفزك وتوقع بينك وبين مراتك نور غلباطه وصدقني بتحبك
واهلك عرفوا غلطتهم وانهم ظلموك وصدقوا انك زينت
انسي بقا
واعمل العمليه وعيش حياتك للي بيحبوك
كل الم بتحس بيه ليك اجر عند ربنا عليه انت مش لوحدك ربنا معاك دايماً و انا متأكد انك هتعمل الصح و هترجع زي زمان و احسن عشان انت جواك انسان طيب و عمرك مأذيت حد
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مر اسبوع
وخالد نقل حسام للمشفي بتاعته
حسام ف المشفي رافض ان يراه اي احد ورافض ايضا ان يعمل العمليه
ساره دخلت مكتب خالد
رأته يجلس ع المكتب ويضع راسه بين يده وحزين
ساره.. انت كويس قوم ناملك شويه
خالد.. انام مقدرش
انا بقالي اسبوع هنا خايف اسيبوا لحظه واحده حاسس انه ممكن يحصلوا حاجه فأي وقت و حالته تدهور
ساره بحزن.. ربنا يشفيه بس انت لازم تتماسك عشان تقدر تساعدوا
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
خارج غرفه حسام ف طرقه الانتظار
حنان.. يا بنتي قومي ريحي شويه انتي بتتعبي نفسك كدا
نور.. انا مش تعبانه يا ماما
انا بس قلقانه على حسام اوي
الدكتور قال ان العمليه لازم تتعمل في اسرع وقت و انا خايفه لو اجبرناه يعمل في نفسه حاجه
حنان.. انا مش عارفه المصايب دي بتجيلنا وره بعض كده ليه ده حسام مش طايق يشوف حد فينا بيعاتبنا عشان اتهمناه بالخيانه????
نور.. معلش يا ماما برضو ال مر بيه مش شويه
كفايه انه عارف م زمان وحابس ف نفسه
ساره.. مالكم يا جماعه انشاء الله ازمه و هتعدي بس هو محتاج شويه وقت بس عشان يوافق ع العمليه لازم نديله امل يعيش عشانه
نور بعصبيه.. و لو مفيش وقت هيحصل اي هيسيبني صح
هيموت يا ساااااره ذي احمد ????????
هو انا ليه نحس كل ما احب حد يموت ويسبني ????????
حنان.. يا بنتي متقوليش كده استهدي بالله ربنا يخليهولنا و يشفيه يارب
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ف المساء دخل محمد الي غرفه حسام
وجده نائم
اخذ يتذكر كل المواقف التي مرت عليهم في الفتره الاخيره و يحدث نفسه
كيف لحسام ان يتحمل كل هذا الالم و المرض و يخفي علينا كلنا ذالك
انا كنت حاسس وحنان لاحظت ان فيه حاجه بس عمري ما كنت اتخيل حاجه ذي دي
هل كنت غبي للدرجه دي
هل انا اب فاشل ????
استفاق حسام م النور ونظر بجانبه رأى والده يجلس وحزين
حسام.. انا اسف على كل حاجه مكنتش عايزكوا تعرفوا عشان متخافوش عليا كده ????
محمد.. انت ياما خفت علينا و مش عايزنا نخاف عليك و لانقف جنبك يابني
انا الي اسف يا بني كنت بشغلك كتير وسبتلك الشركه بعد موت احمد
و انت تعبان وضغط عليك
حقك عليا يابني ☹️
حسام لمس يد والده.. بابا ممكن تستنى هنا لحد ما انام
محمد بسعاده لانه سامحه.. طبعا ياحبيبي انا هنا حتى بعد ما تنام
حسام بنعاس.. لا يابابا روح انت ارتاح
نور هتفضل هنا معايا
انا عايز الكل يروحوا الفيلا عشان يرتاحوا
و انت كمان يا بابا اوعى تنسى الدوا بتاعك
محمد بحزن.. يا بني انت شايل هم الكل كده ليه
ارتاح انت بس و انا هخليهم يروحوا و هاخد الدوا كمان يلا بقى نام انت مش قادر تفتح عنيك
تشبث حسام بيد والده كطفل صغير و استسلم للنوم و هو يشعر بأمان تام
اما عن محمد فنزلت دموعه فور نوم حسام
تذكر كيف كان حسام ينام على قدمه عندما كان صغيرا و يأتي احمد و يبعده عنه ليجلس مكانه ثم يبدأون بالشجار
كيف لتلك الايام ان تمضي بسرعه و تأتي مكانها ايام قاسيه و صعبه على تلك العائله
موت احمد
وكمان كيف لحسام ان ينام على سرير المستشفى البارد بعد ان كان ينام على قدم والده
مضت تلك الليله بصعوبه على الجميع
ذهبوا الكل الى المنزل كما طلب حسام و بقيت نور معه كانت ف قمه السعاده لان حسام هو ال طلب م والده انها تفضل معاه
اخذت تنظر له وهو نائم وتتذكر ايامهم معا
يارب ياحسام تقوملنا بالسلامه وتوافق تعمل العمليه
يارب تكون سامحتني وانا متاكده
طلبك اني ابقا معاك هنا والكل يمشي يبقا انت خلاص صافيت عني ☺️
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في صباح يوم جديد مليئ بالاحداث
نور.. اصحى يا حسام بقا الدكتور قال انك لازم تصحى بدري النهارده
حسام بنعاس.. اااااه الدوا ده بيخليني عايز انام طول الوقت
نور.. معلش برضوا حاول تشغل نفسك بأي حاجه عشان تفضل صاحي
حسام بأبتسامه.. طب ما تشغليني انتي بحاجه
نور تفاجئت م كلام حسام وكانت ف قمه السعاده انه خلاااااااص سامحها
وتكلمت بسعاده.. تحب اشغلك ازاي
حسام.. ممكن مثلا تديني بوسه صغيره
نور بخجل.. ههههه انت مش كنت مش طايقني اي ال جد خلاص صفيت عني
بس بقا يا حسام احنا ف مستشفى عيب
حسام.. لاني بحبك مقدرش قلبي يقسي اكتر م كدا
وبعدين ايه يعني هو انتي مش مراتي ولا اي
انا بقا من حقي اخد كل حقوقي ف أي مكان ????????
نور بضحك.. يا مجنون حقوقك كلها مره واحده
حسام.. ده اقل واجب
عشان اسامحك ههههههه انا ساكت بس عشان احنا مش ف البيت
نور.. يا طماع مش كفايه اني نايمه ف حضنك طول الليل ده لو كان حد من الدكاتره دخل كنا هنتفضح
حسام.. مراتي و بحبها فيها اي دي بقا ????
نور.. بموت فيك يا حبيب قلب نور
حسام.. انا عارف اني تعبتك اوي معايا
وانتي محتاجه ترتاحي انا شايفك الفتره ال فاتت تعبانه ومتغيره ومش بتاكلي ولا بتنامي
نور بصدمه كيف علم هذا
حسام قاطع تفكرها وقال.. مش معني اننا متخانقين وقعده عند ساره يبقا مش هعرف اي حاجه عنك انا كل يوم بيجيلي تقرير بحالتك ????
نور بابتسامه ع اهتمامه بها حتي وهو بعيد وسط المشاكل دي كلها
حسام.. بس انا بجد بكره المستشفيات و لولا انك معايا يانوري كنت هربت من هنا من زمان
نور بدموع.. انا خايفه يا حسام من العمليه اوعى تفكر تسيبني ذي ما احمد سابني
انا مش هعرف اعيش من غيرك ????
حسام بحزن.. العمليه دي ربنا ال كتبهالي و لو كاتبلي اني اعيش يبقى هعيش معاكي طول عمري و لو………..
قاطعته نور بخوف.. مفيش لو ياحسام
خلينا نفكر بطريقه ايجابيه
حسام.. متخافيش يا حبيبتي
انا بحبك
نور و هي تمسح دموعها.. انا عمري معرفت يعني ايه حب غير لما شفتك
انت في فتره صغيره بقيت كل حاجه ف حياتي بعد ماكنت متخيله اني خسرت كل حاجه بعد ما احمد اتوفى
حسام.. انتي حبيبتي مش بس مراتي
سنين طويله و انا بستناكي و اتمنى انك تبقي مراتي وعديت م صعوبات كتير واخيراااا بقيتي مراتي
نور.. انا كنت حاسه دايما انك بتحبني واكدب نفسي واقول اكيد حب واهتمام اخوي بيعتبرني ذي اخته
حسام بحزن.. لما شفتك و انتي منهاره و بتعيطي لما شوفتيني مع ريهام وهي ف حضني
احتقرت نفسي اوي
ولما طلبتي الطلاق حسيت اني عايز انتحر بجد
انا اسف على كل ال مريتي بيه بسببي
نور.. الايام ال فاتت كانت صعبه عليا اوي ياحسام
لما حسيت انك بتخوني
فعلا كل حاجه جوايا اتهزت وانهرت
بس لما عرفت الحقيقه لما خطفوني
انا فرحت جدا انه كدب وندمت اني ظلمتك انا مقدرش اخسرك ياحسام كنت بتعذب كل يوم م بعدك لاني ببساطه عرفت اني مش هقدر اعيش من غيرك????
حسام.. بحبك يا نوري اوي انتي حب عمري كله
ومع اني عارف ان احنا في المستشفى بس ده ميمنعش انك تديني البوسه بتاعتي????
نور بضحك.. على فكره الظاهر كدا ان الورم ال ف دماغك مقصر عليك فعلا????
و هنتفضح بجد
حسام متصنع الالم.. اااااااه الحقيني يا نور
اقتربت نور منه بفزع فجذبها اليه بسرعه و هو يضحك و قام بتقبيلها????????
في هذه اللحظه دخلت عليهم حنان وساره و قد شعرو بالاحراج الشديد
حنان وساره سعدت كثيرا لانهم رجعوا لبعض وحسلم قدر يسامحها ويسامحنا كلنا
حنان.. احم احم الظاهر كده ياساره ان احنا جينا ف وقت مش مناسب ولا ايه
ساره بضحك.. الظاهر كدا ياطنطت حنان ههههه
ابتعدت نور بسرعه البرق عن حسام و لون وجهها شديد الاحمرار من الخجل
اما حسام فكاد ان ينفجر من الضحك على منظرها
حنان بأبتسامه.. ربنا يسعدكوا يا حبيبي
حسام.. ربنا يخليكي يا ماما حنان
ساره بمشاكسه.. و انا اقول انت عايزنا نروح البيت ليه ونور بالذاد ال تقعد معاك ????????
حسام.. ربنا يخلصني من لسانك يا شيخة
ساره بضحك.. بعد الشر عليا
ده انا عسل والله وصاحبك بيموووووت فيا ???? و خصوصاً لما بقفش الناس و هما في مواقف محرجه هههههههههه
حسام بضحك.. اتلمي يا بت ياساره
نور هيغمى عليها من الاحراج ????
نور بخجل.. وربنا لهوريكي ياساره
عن اذنكوا انا هجيب قهوه
ضحكوا جميعا ع خجلها
ثم دخل خالد و محمد.. صباح الخير
حسام.. هو انا هدخل امتى العمليات
صدم الجميع م قرار حسام واخذ كل واحد منهم ينظر للاخر
حنان بدموع.. حبيبي انت بتتكلم جد
ساره بدهشه.. انت خلاص ياحسام وافقت بجد
محمد.. عين العقل ياحبيبي
خالد بصدمه.. انت كويس ياحسام اكشف عليك طيب متاكد انك كويس
حسام بضحك.. مالكم ياجماعه مصدومين كدا ليه
ايوه انا قرر اعمل العمليه عشان مش عايز ابعد عنكم ولا ع نور
خالد وهو يفحص حسام.. ضخطك عالي شويه عايزين نظبطه قبل ما تدخل العمليه
محمد بقلق.. عالي من ايه يعني هو كويس
خالد.. ، لا اطمنوا مفيش حاجه تخوف بس الظاهر انه مخدش الدوا
حنان.. صحيح الكلام ده يابني
حسام.. بيخليني نايم على طول يا ماما
خالد.. انت لازم تنام و ترتاح و قدامك مشوار طويل عشان تخف يا حسام
و لازم تلتزم بمواعيد الدوا و الجلسات
كسام بصدمه.. ايه ????
هو انا لازم ارجع لجلسات العلاج الكيميائي تاني ولا اي
خالد بحزن.. بعد ما نشيل الورم لازم نتأكد ان المرض مش هيرجع تاني و الخلايا السرطانيه ممكن ترجع لو وقفنا العلاج الكيميائي
نظر الجميع بأسى لحال حسام
حسام.. هو انا هستمر على الجلسات اد ايه
خالد.. ، ممكن سنه او اكتر و انت متعود عليه خلاص ياحسام يعني باذن الله هتتجواز هذا
يعني مافيش حاجه جديده
بس اهم حاجه نخلص من الورم
حسام بضيق..ربنا يسهل
حنان.. يعني هو هيفضل في المستشفى اد ايه ياخالد يابني
خالد.. تقريبا شهر بعد العمليه و طبعا في الوقت ده مفيش مجهود كبير و لا تعب
محمد.. طبعا لازم يرتاح
حسام.. متكبروش الموضوع يا جماعه انا هبقى كويس باذن الله
الجميع.. ان شاء الله
خرجوا جميعا تاركين حسام يرتاح
جادت نور بالقهوه اوقفها خالد وقال لها
خالد.. نور عندي ليكي خبر حلو حسام اخيرا هيدخل العمليات بعد ساعه
نور بفرحه و بتوتر ف نفس الوقت.. بجد انا مبسوطه اوي انه وافق اخيرا انا حاسه انه اتغير معانا كلنا بعد ما انت اتكلمت معاه بجد شكرا ليك ياخالد انت صديق مخلص ووقفت جمبه ياما
خالد.. ده صاحبي يانور ولازم اقف جمبه
نور.. ربنا ينجي حسام و تنجح العمليه
خالد.. ان شاء الله
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بعد ساعه دخلت الممرضات غرفه حسام ليأخذوه للعمليات
و لن ابالغ فعلا ياجماعه اذا قلت ان هذه اللحضه كانت الاصعب
على حسام و عائلته
ما بين الدموع التي يحاول الجميع اخفائها و بين عبارات التشجيع و الوداع و تمنياتهم بالشفاء لحسام
نور اقتربت م حسام و تحاول منع نفسها من وداعه و تكتفي بنظرات الحب و الشفقه
و هي تشعر ان قلبها يتمزق لرؤيته بهذا الحال
حسام. ممكن تهدوا شويه مش عايز ادخل العمليه و انا عارف انكوا زعلانين
نور.. انا مش زعلانه
انت هتعمل العمليه و تخرج بسرعه و ترجعلنا باذن الله انا هستناك ياحساااام
حسام.. يبقى لازم توعديني انك تخلي بالك من نفسك
نور.. لا مش هوعدك عشان انت الي هتخرج و تخلي بالك مني????
حسام بأبتسامه.. اوعديني انك مش هتزعلي مهما حصل
نور بدموع.. متسيبنيش يا حسام انا محتجالك
قاطعته حنان.. بلاش الكلام ده يا بني انت هتبقا كويس ان شاء الله
و الدموع في عينيها.. ربنا يشفيك و يخليك لينا يا حبيبي
تشبث حسام بيد حنان و هو يحاول طمئنتها ثم حاول ان يطمئن نور
حسام.. خلي بالك من ماما و بابا يانوري
نور ببكاء.. حاضر بس انت متقلقش ركز بس و ارجع بسرعه عشان اتخانق معاك ههههههه
حسام.. خلي بالك من نفسك ياساره نور امانه خالي بالك منها
لم تحتمل ساره حبس دموعها اكثر فأنهارت بالبكاء و هي تحتضن حسام
خلاص يا حسام كفايه متقولش كده اوعى تسيبنا
نزلت دموع الجميع فبدا عليهم الانهيار و التأثر
الشديد
و نزلت دموعهم كالمطر
لكن خالد تدخل ليحاول ان يهدئهم
خالد.. لا مش معقول كده لازم تهدوا شويه كده مش كويس عشان حسام ياجماعه
حسام و هو ينظر الى نور.. اوعي تعيطي عشان لما اخرج من العمليه اكمل خناق معاكي
ضحكت نور بين دموعها.. يبقى انا هوفر جهدي عشان اغلس عليك
بدأو الممرضات سحب سرير حسام الى غرفه العمليات
محمد اوقفهم و اقترب منه و قبل رأسه ربنا يقومك بالسلامه ياحبيبي
كانت كلماته اخر ما سمعها حسام قبل ان يدخل غرفه العمليات
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في صاله الانتظار القريبه من غرفه العمليات جلسو الجميع متقابلين ينتظرون حسام بشغف و خوف و قلق وتوتر
مزيج من المشاعر المختلطه يحاول كل منهم ان يخفيها ليظهر متوازن
نور هي الوحيده التي لم تكن قادره على اخفاء قلقها
الساعات تمر ببطئ و هي تتجول في الغرفه ذهاباً و اياباً
بلا توقف و تحرك اصابعها بأضطراب ثم تجلس لاقل من دقيقه و تعاود الوقوف مره اخرى
كل الافكار السوداء تتدفق الى رأسها بسرعه كبيره
تتخيل ماذا سيحل بها اذا مات حسام
كيف ستعيش من بعده
ثم بدأت بتذكر كل ما مر بها منذ زواجها
اول مره قال لها خسام انه يحبها
اول قبله
كم ظلمته هي
كم مره قست عليه بكلماتها
و كم مره اتهمته باطل و افتراء
كل شئ كان يخطر ببالها في تلك اللحظات لدرجه انها لم تلاحظ كيف تحولت عينيها الخضراء الى اللون الاحمر المخيف
و كيف لتلك الدموع ان تغرق وجهها????????
فجأه شعرت ان المكان صار ضيقاً و الهواء قليل جدا
لا بل انه غير موجود فعلا
مزيج من المشاعر التي لم تشعر بها من قبل
الحزن الشديد و الندم و الخوف و القلق و الاختناق ثم الظلام
و قطع كل هذه الاحاسيس صوت بعيد مؤلوف لديها يحثها على ان تصحوا
اختلط الصوت بالحيره التي في رأسها ماذا يحصل لماذا انا غير قادره على الحركه
كل شئ يبدو اسود امامي
ما كل هذه الاصوات
اين حسام
اين حسااااااااام
حنان ببكاء.. نور…. نور اصحي يا بنتي سلامتك
ساره بقلق.. نور ردي علينا لو سمعاني يا حبيبتي
محمد بخوف.. انا رايح انادي الدكتور بسرعه
حنان رشت بعض قطرات الماء على وجه نور حتى تفيق
بدأت نور تفتح عينيها بصعوبه ثم رأت الجميع حولها
نور بتعب.. ااااااه انا فين
ساره.. انتي هنا يا نور في المستشفى
نور وجدت نفسها على الارض و ازدادت حيرتها و هي تنظر لهم بعدم فهم
حنان.. حبيبتي انتي اغمى عليكي فجأه
ساره.. متخافيش يا حبيبتي الدكتور جاي حالاً
نور بعدم تركيز، وبكاء.. انا مش عايزه الدكتور عايزه حسام هو فين
حنان.. اول ما يخرج هطمنك متخافيش
جاء الطبيب بسرعه مع محمد و نقلوا نور
الى عيادة الطبيبه
لتفحصها و بعد الفحص قررت الطبييه ان تكشف عليها بال السونار ع بطنها تحت استغراب الجميع
وبدأ الجميع بسؤال الطبيبه
حنان.. خير هو ايه الي حصلها يا دكتوره
الطبيبه.. هي الظاهر اتعرضت لضغط نفسي و كمان مابتكلش كويس م فتره و ده ال سببلها الاغماء
ساره.. يعني هي هتبقى كويسه
الطبيبه.. ايوا ان شاء الله انا هكتبلها على شويه فيتامينات و مع الراحه كل حاجه هتبقى كويسه
اهم حاجه بلاش زعل ومجهود عشان ده غلط ع الجنين
الكل بصدمه جنين
نور.. هو انا حامل و البيبي كويس
الطبيبه بأبتسامه.. اي ياجماعه انتوا مكنتوش تعرفوا انها حامل ف الشهر الثالث وفي اخره كمان
نور.. انا فعلا كنت تعبانه بس بقول ده م الضغط النفسي ال كنت بمر به وفعلا العاده بتاعتي اتاخرت ٣ شهور بس قولت ممكن م الزعل ولا حاجه
ساره.. والله انا كنت شاكه وكتت بتحايل عليكي تكشفي وانتي رافضه دي كانت مش بتاكل خالص ودايما تستفرغ
انا فرحااااانه عبقا خالتو ????????
حنان بفرحه.. يا مد كريم يارب هيبقا ليا حفيد
الف مبرووووك يابنتي
نور.. الله يبارك فيكي ياامي
محمد بسعاده.. الحمدالله حسام هيفرح اوي
نور.. هو البيبي كوييس يادكتوره
الطبيبه.. انتي كويسه و البنوته كمان كويسه
نور بصدمة.. انت قلتي انها بنت
الطبيبه.. ايوه انتي ف اخر الثالث وطبيعى انه يبان
بس ف بيبي غلس شويه ههههه بيحب يتعبنا معاه ويداري نفسه ويظهر نوعه بعد الخامس او السادس
الف مبروك يا جميل و يارب البنوته تبقى حلوه كده شبه مامتها
نور بسعاده وهي تضع يدها ع بطنها .. حبيبتي مش عايزاكي تقلقي هتنوري الدنيا وبابا هو ال هيشيلك اول واحد باذن الله ادعيله بس يقوم م العمليه بخير
يتبع..
لقراءة الفصل الثامن عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية ابن الجيران للكاتبة سهيلة سعيد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى