Uncategorized

رواية فتاة حطمها العشق الحلقة السابعة عشر 17 بقلم حبيبة حسن

رواية فتاة حطمها العشق الحلقة السابعة عشر 17 بقلم حبيبة حسن 

رواية فتاة حطمها العشق الحلقة السابعة عشر 17 بقلم حبيبة حسن 

رواية فتاة حطمها العشق الحلقة السابعة عشر 17 بقلم حبيبة حسن 

جميع من في المستشفي يهرولون الي غرفة العمليات ليقف ذلك الحزين ويقول بعيون حمراء: ملاكي فين 

لا يوجد احد يرد عليه مالك بصراخ: ملاكي فين انا عايز ملاكي عشان خاطري انا معنديش غيرها انا عايزها صحوهالي 

الام بعياط: هتعيش انشالله ربنا مش هيوجعني عليها اكيد 

ليجدوا الطبيب يخروج من غرفة العمليات الطبيب محتاجين دم فصيلتوا o- مالك بسرعه:انا انا مستعد اديها دمي كلو واموت بس هي ترجع تاني للحياة 

الدكتور بحنان: تعالي معايا علي غرفة نقل الدم 

لياخذوا منه الدم الكافي ثم يذهبون الي تلك النائمه في عالم اخر 

في الداخل 

نائمه تلك الملاك تحارب الواقع حتي تستيقظ نعم هي من ارادت ذلك الموت ولكن هي لم تفعل اي شئ يجعلها تقدر علي مواجهه الله عندما يسالها عن ما فعلت في دنيتها ودينها فهي لم تفعل اي شئ يجعلها تستطع ان تواجه الله غير ذلك انها حاولت انتحار هل كانت تريد ان تموت كافرة يعني حتي لا يوجد من يشفع لها هل كانت تود ذلك حقا؟!

خرج الدكتور من غرفة العمليات 

مالك:ملاكي فين 

الدكتور بابتسامه:الحمدلله صحيت وقدرنا ننكز الموقف 

مالك بفرحه:طب ينفع ادخلها 

الدكتور:ايوة

الام:الحمدلله يارب

______________________________________________

عند حور وجاسر

حور بصدمه وعياط:ازاي لا انت اكيد بتهزر 

ليدخل جميع من بالخارج الي داخل الغرفة 

العم سليم:مالك يبنتي في ايي يا جاسر 

جاسر باسف:انا اسف يحور انا هعوضك عن كل اللي عشتيه انا اسف 

حور بعياط:ماما ماتت وانت مخبي عليا ازاي تعمل كدا 

جاسر:والله لا انا عرفت النهاردة والله وكنت هقولك بس هي ادفنت خلاص الناس والجيران اتصلوا بيكي كتير وانتي مرضتيش 

حور بصرخ:مرضتش لان انت اخد مني التليفون داانا معرفش حاجه عن اخويا منك لللله يجاسر انا بكرهك انت دمرتني انا عمري ما اتغصبت علي حاجه وانت غصبتني علي كل حياني حسبي الله ونعم الوكيل فيك 

الجميع ينظروا الي بعضهم بصدمه هل حقا ما فهموا ان جاسر متجوزها غصب و بيعذبها او ماذا يفعل بها ليتتحدث ليلي: حبيبتي طب تعالي معايا واهدي وكل اللي انتي عيزاه هيحصل 

العم سليم بنرفزة:امشي قدامي انت يخسارة تربيتنا فيك 

جاسر بحزن:انا عارف اني غلطان بس من حقي اخد فرصه 

سليم: تعالي معايا مكتبي 

في المكتب 

سليم: بتحبها؟

جاسر بصدمه:لا طبعا 

سليم:اوكي طلقها وسيبها تكمل حياتها 

جاسر بزعيق:لا طبعا مستحيل انا عايزها جنبي 

سليم بغضب:يبقي تقول انك بتحبها بدل اللي انت بتعملوا في نفسك وفيها دا يبني ادم اللي بيحب حد مش بياذيه 

جاسر بزعيق:ايوة بحبها يلعن ابو كدا ويلعن الحب اللي يخليني ضعيف بالشكل دا بحبها ومحبتش غيرها بس خايف اذيها هي انضف وانقي من انها تتدخل حياة واحد زيي

سليم:غير من نفسك خليك شخص كويس خليك شخص نقي طيب كفايه شر لحد كدا 

جاسر:شر اي يا عمي بقا شر ايي انا واحد كلو خراب مينفعش يتصلح يا عمي انا واحد مراتوا كانت بتخونوا مع اعز اصحابوا وبسببي هي وابني اتدبحوا ادام عيني انا مش عايز دا انا خسرت كل حاجه مش عايز اخسرها يعمي انا بعشقها بجد انا خايف عليها من نفسي يعمي

يليم وهو يهب واقفا:انا هساعدك انا معاك لحد مترجع زيي الاول يبني ثم يحتضنوا بشدة 

في الاعلي عند حور والبنات 

ليلي محتضنه حور 

حور بتعيط: انا حياتي اتدمرت ازاي محضرش دفنت ماما 

لترد جودي: خلاص يحور عشان خاطري متعمليش في نفسك كدا بصي احنا عندنا فيلا في مصر الاسكندريه وكدا علي البحر جمبكوا اي رائيك نقضي يومين حلوين وانتي افتكريها بالدعاء وبكرة انشالله الصبح جاسر يعرفلنا اتدفنت فين ونروح نزورها كلنا وندعيلها انا وانتي وماما واسيا ومليكه وسيرا مش كدا يسيرا 

سيرا بشرود: ايوة 

حور مسحت دموعها: ربنا يخليكوا ليا بجد مش عارفة منغيركوا كنت هعمل ايه ثم اكملت انا عايزة جاسر ممكن حد يناديه 

مليكه:رايحه انا يا ابله حور 

حور:اسمي حور بس يروحقلبي

مليكه بايماءة:ماشي يا حور

ذهبت مليكه مسرعة الي المكتب لتخبط بعمار

ليدق قلب مليكه بسرعة مليكه: عمار 

عمار: مش تفتحي يا طفله

“دا عمار يجماعه????”

مليكه بعصبيه طفوليه:انا مش طفله يبارد

عمار:امشي يا اوزعه 

مليكه:اوف غور بقا 

عمار:هو في اي حصل فوق 

مليكه:انا مش فتانه ومش بفتن الا بواجبه ماك معلش وبعدين دا موضوع كبير انا عايزة شاورما

“مليكه يجماعه”

عمار بضحك علي طفولتها: حاضر  احكيلي بقا لتجلس وتقص عليه ما حدث 

عمار: يربي كل دا طب انا هطلع اطمن علي حور حرام 

مليكه بغيرة مخفيه: تمم 

ثم ذهبت الي جاسر في المكتب 

مليكه وهي تطرق الباب :ادخل 

سليم:اتفضلي يبنتي 

جاسر بلهفه:حور كوايسه 

مليكه:ايوة يا ابيه وعايزاك 

جاسر:حاضر

جاسر يجماعه بقا❤

صعد الي الغرفه 

جاسر لحور: انتي كوايسه 

حور بهدوء: عايزة اتكلم معاك 

ليرحل جميع من في الغرفة 

دي حور????????

حور بهدوء: ماما ماتت ازاي يجاسر 

جاسر مش عارف يقولها ايه: هقولك بس اوعديني تهدي عشان خاطري ليمسك يديها ويقبلهما 

حور بدهشه من تصرفاته: هل هذا هو جاسر الملقب بالوحش

جاسر حمحم قائلا: مامتك اتجوزت يحور وباعت بيتك ليراقب تعبير وجهه ليجد انها لم تندهش ابدا ثم اكمل قائلا وجوزها دا ضربها لحد ما موتها 

حور بتقاطعه: طب هو حد مسكه 

جاسر انا كنت مكلف رجالتي يراقبوا كل حاجه: وهو في المخزن عندنا في الاسكندريه ومتكتف ونا مستنيكي تقوليلي اعمل فيه اي يرضيكي 

حور بامتنان: شكرا يجاسر بس ممكن طلب انا عايزة تليفون وعايزة اكلم اخويا وعايزة اطلق وعايزة اكمل دراستي انا مشتته انا مشعارفة اعمل اي 

جاسر بغضب مكتوم: طلاق مش هينفع يا حوري 

حور بعصبيه: ليه انت مبتحبنيش ومتجوزني عشان تذلني ممكن افهم عايزني ليي مفيش سبب واحد يخليني افضل هنا 

جاسر وهو يقف امامها: انا عندي اجابات كتير لكل دا بس مينفعش هنا اول ما نرجع اسكندرية هجاوبك علي كل حاجه 

حور: تمام طب ينفع اكلم اخويا 

جاسر: ساعه ويكون عندك تليفون يحوريتي 

حور بامتنان: شكرا 

______________________________________________

في صباح يوم جديد 

عمر وفيروز رجعوا مصر وعمر مستني يوصل لاختوا عشان يتجوز فيروز 

وجاسر وحور راجعوا اسكندريه ومعاهم اهل جاسر عشان يغيروا مود حور 

ومالك وملك مستنين جاسر وحور يرجعوا عشان يحضروا خطوبتهم والنهاردة بليل قراية الفاتحه 

*****************************************

عند ملك 

في الصباح استيقظت ملك ثم ذهبت للجامعه 

حور بتتصل بملك 

ملك: الو 

حور: ابو احماااااد 

ملك: نعم 

حور: يالمنحرف يلموكوس مش ناوي تيجي مصر????

ملك عرفتها علي الفور لتكمل معها: مش ناويه انتي تيجي الجامعه بدل ما لو سقطنا هيطلعونا علي الخرابه????????????????

حور: وحشتينييي يبنتشي الجاذمه 

ملك: ونتي والله  هتيجي الجامعه 

حور: اة نازله اهو اقابلك هناك 

ملك: تمام حور انا قرايه فتحتي النهاردة 

حور بصدمه: نعم يرووووح امكككك ومقولتليش 

ملك: حبيبتي فوقي كنت هوصلك ازاي 

حور والله ما اعرفك تاني ابدا ازاي كدا علي مين لا معرفكيش مش عايزة اعرفك

ملك: هعزمك علي شاورما 

حور: بس برضوا معاكي حق????????

اشوفك كمان ساعه انا نازله 

لتغلق ملك مع حور الهاتف لتذهب وترتدي ملابسها وتذهب الي الجامعه

دي ملك”????????

عند حور

حور:جاسر هو انت هتوديني ازور ماما امتي 

جاسر:بكرة يروحقلبي لان بليل عندنا قراية فاتحه مالك وصحبتك ملك 

حور: اوكي ممكن اروح معاها تشتري هدوم بعد الجامعه 

جاسر بحب: ممكن يروحقلب جاسر وخدي الفيزا دي بتاعتك انا عملتهالك ومليتهالك يروحي و اي رائيك في تليفونك الجديد 

حور: يسطا دا ايفون هقول مش عاجبني مثلا دانا هدوس علي الناس انا كدا هتغر

جاسر: انتي مرات جاسر وانا مراتي تعمل اللي عيزاه وتتغر براحتها

حور: اي يسطا ناقص تقولي موزتي حقها تتدلع وكمان تعمل اللي يعجبها 

جاسر: مع انها لسعه شويه ليحضتنها ويقول بس دي عندي بالدنيا 

لتدفعه حور: لا بقولك اي مش حنه امك هيا????????

جاسر بصدمه حنه امي؟! 

لتجري حور من امامه: والنبي احنا اسفين انا ماشيه 

لتذهب الي جامعتها 

بعد وقت خرجوا من محاضرتهم وهما يتحدثون ليخبطوا في شخصا ما

حور وملك بصدمه: موج؟

في شركه جاسر الالفي❤

دخل جاسر هو ومالك الي المكتب ليكملوا عملهم 

مالك:ربنا علي الظالمين والله حسبي الله منزلني شغل وبليل قرايه فتحتي 

جاسر:متنشف يلا كدا فيها ايه 

مالك بصوت انوثي: انت اللي قاسي عليا يروحقلبي ومبقتش تيجي زيي الاول ليكمل بضحكه خليعه هو انا موحشتكش هيهيييي

جاسر بصدمة وضحك:يخربيتك اقعد ساكت هتفضحنا هقوملك والله

ليكمل حازم:هتسقطني انا وابنك اللي قي بطني حسبي الله انا رايحه علي مكتبي ابقا تعالي هيهيييي

جاسر بضحك علي هذا المجنون ثم يلتجم لسانه من الصدمه مما راة 

جاسر ومالك بصدمه:ساجد؟!

يتبع..

لقراءة الحلقة الثامنة عشر : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً اسكريبت حسام وأماني للكاتبة أماني المغربي.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى